Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1561 ggr
lisette
2007-11-15 01:10

föräldragrupp?

i vår lilla by på ca 200 invånare har det i år fötts hela sex barn! jag vet bara vem tre av dem är (inklusive jag själv).

jag och en annan mamma har pratat lite löst om att försöka starta en föräldragrupp i byn. man sitter ju själv och har lite tråkigt ibland.

imorgon skulle hon till bvc och ska säga åt distriktaren där att be de som bor i djurröd ta kontakt med henne så vi kan starta upp något.

vi vet ju inte var alla bor och att gå och knacka dörr känns ju lite konstigt.

eftersom våra barn kommer att bli skolkamrater senare i livet kan det ju vara trevligt att börja lära känna föräldrarna redan nu.

Annons:
lisette
2007-11-15 01:15
#1

tror ni det är genomförbart att ha en egen liten föräldragrupp i byn? hur har ni det med kontakten med de barn som är jämnåriga era egna?

MaMaMade
2007-11-15 08:49
#2

Sitter här o blir smått avundsjuk! Med såpass många inv borde ni ju kunna bli några st… Hade ni tänkt att alla som är födda på samma år ska träffas el ska ni ha en "vidare" åldersgrupp? Samkör skolan 2 åldersgrupper tycker jag att ni ska kontakta även de vars barn är födda året över o de som är året under…då är chansen större att ni får en större föräldragrupp som träffas regelbundet. Själv skulle jag väldigt gärna träffa andra som är hemma bara för att få lite vuxenkontakt förutom min Gube men i min by är vi bara 25 inv o inne i skolbyn kanske kring 200 men dit är det 1 mil o de hör till en annan kommun

MaMaMade
2007-11-15 08:55
#3

Ngt är knäppt här…antingen sidan el mitt tangentbord…försöker fortsätta;

Jag känner i stort sett ingen inne i "storbyn" (tror att det finns 4 barn i samma ålder som min minsta) o här på byn finns det bara 1 flicka som är 1 år yngre än min minsta. Hon har fått en lillebror + att hennes moster också fått en bebbe i år. De mammorna är dock mkt yngre än mig o vi har absolut ingenting gemensamt förutom att vi har barn. Mammasystrarna umgås mkt o jag skulle känna mig som 3:e hjulet…de åker runt på en massa; BVC, kyrkans timmar, 2-åringen är hos dagmamma en del dagar…el så hälsar de på kompisar o då är stora flickan hos sin mormor el moster nr 3. Det finns liksom varken tid el plats för oss, känns det som.

Jag säger; sätt igång…! Lycka till!

[Anna-N]
2007-11-15 09:43
#4

Samma här på vår ort - jättemånga födda bebisar i år. Här ordnar dock BVC föräldragrupp så vi är nio, tio bebisar och föräldrar som träffas nu fram till jul. Det är verkligen jätteskoj att träffas med "likasinnade" och utbyta erfarenheter, tips och råd ihop med BVC. Vi är ju några som även gick i FG på MVC när vi väntade bebisarna så då känns det ju extra kul att träffas nu när de kommit ut :-P

Sen har vi ju "Öpnna Förskolan" tisdagar o torsdagar mellan 9-12. Men det tycker jag är lite för tidigt ännu för min lille. Väntar med det till vårterminen, men det känns iaf som det finns möjlighet att umgås om man känner för det.

Elisabeth-J
2007-11-15 09:58
#5

Vilket bra initiativ lisette! Jag tror att det kan vara både bra och tevligt för er att träffas både barn och föräldrar. Kanske ni hittar på lite roligt tillsammans ibland och det är alltid bra att utbyta erfarenheter och tankar kring barnet.

Jag önskar dig lycka till!

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
2007-11-15 10:09
#6

#2 vi hade tänkt enbart 07orna, men det funkar ju även m 06. frågan är hur man ska få tag på dem bara! det roliga är ju att alla som fått barn är unga! de är i min ålder allihop, nara en som är 35.

#4 jo det har vi med, i grannorten, men där är det bara jag från vår by. det baeras ju på åldern vilka som är med i grupperna.

#5 bara en sån sak som ut att gå tillsammans! hatar att gå själv, är man flera st är det ju bara roligt!

Annons:
Andy
2007-11-15 10:46
#7

Våran BVC sköterska fixar föräldrargrupper här hos oss, med lite babymassage o en massa bra info som är bra att veta.

Nu träffas vi på öppna förskolan, roligt för både stora o små!

Nea-1
2007-11-15 12:56
#8

BVC ordnar föräldragrupp en gång i månaden, men vi mammor ( i föraldragruppen) träffas en gång i veckan hemma hos varandra. Superkul och så får man prata lite "vuxenprat" oxå!

Upp till toppen
Annons: