Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2125 ggr
AnnaLundin
2007-10-15 02:00

OM skolan och aktiviteter i kyrkan.

Nu är diskussionen igång igen… OM huruvida man ska ta med sig skolelever till kyrkan eller inte. (Aftonbladet idag) Den här gången är det förskoleelever som inte ska tas med till kyrkans julkrubba. Och vad som är mest skrämmande är att rektorn som förtydligat läroplanen har blivit mordhotad för detta…. Skrikandes

Frågan om ifall skolavslutningar ska avhållas i kyrkan kommer upp ungefär varje terminsslut. Varför? Skälen är många, dels står det i läroplanen att eleverna inte aktivt ska påverkas mot någon särskild religion och dels så är det faktiskt idag en ganska stor andel elever som har andra religioner än kristendomens protestantiska del som de flesta svenskar av tradition tillhör. De som är judar, muslimer, buddhister eller har annan tro än dessa är lika lite intresserade av den kristna läran som de kristna är av andras… Men tyvärr har många kristna väldigt liten förståelse för detta och tycker att "då får de väl låta bli att gå till kyrkan då, för det är ju tradition att ha skolavslutning där" etc.

Jag är en av dem som inte tror på något alls, även om jag är uppfostrad i den kristna traditionen. Och jag tycker att det är PINSAMT att mina svenska medmänniskor är så trångsynta att de bara kan se sin egen religion som den rätta. Jag tycker själv att det är skitjobbigt att behöva sitta en stund i en kyrka, om någon annans barn ska döpas eller någon ska gifta sig elelr begravas. Jag hör inte hemma där för att jag inte tror alls, men det måste ju kännas ännu värre för ett barn som har "fel" tro, att sitta i kyrkan. Och de ska banne mig inte tvingas att välja mellan att sitta i kyrkan och lida eller att inte alls fira skolavslutning och sånt tillsammans med resten av klassen.

*ser fram emot en bra debatt, men håll Er inom skrivreglernas ramar!*

Annons:
Annette
2007-10-15 02:16
#1

Jag bor på en liten ort. Här hålls skolavslutningarna i kyrkan, har aldrig ifrågasatts. Vi har inga andra kulturer här.

Jag jobbar på en ort 8 km från mitt hem. Där finns det många flyktingar. Muslimer bla. De deltar i kyrkans barn och ungdomsgrupper, helt frivilligt.

Har hört en annan sann berättelse. Det var en man från en annan religion som ville prata med en svensk präst. Prästen undrade om han inte skulle ordna fram en präst från mannens egen religion. Nej, svarade mannen, även om vi inte tror på samma Gud så går det bra att jag pratar med dig.

Jag tror vi överdriver problemet många gånger. Även om man inte tillhör en viss kyrka kan man väl tillbringa en stund där ibland. Jag har varit på syrianskt bröllop, inte störde det mig.

AnnaLundin
2007-10-15 02:28
#2

Nej, jag tror inte alls att problemet överdrivs. Och framförallt så är min övertygelse den att man inte ska TVINGA in någon i kyrkor som de inte tillhör.

Om det sker på frivillig grund så är det en sak, men i väldigt många fall så är det inte så. Skolan säjer att "nu ska vi göra detta i kyrkan" och om eleven inte vill det pga att man har en annan tro så är det inte alls ovanligt med diverse mer eller mindre diskriminerande förslag….

Kom ihåg att det inte bara är araber och muslimer vi prata om nu. De som är judar skiljer sig ofta inte ett dugg från dig och mig. Och det finns flera andra religioner där samma sak gäller.

Annette
2007-10-15 02:32
#3

Jag kan bara tala för hur det är där jag bor och här har vi inte dessa problem.

lisette
2007-10-15 02:45
#4

alltså, jag tycker det är sjukt att man inte ens ska få sjunga svenska nationalsången utan att bli kallad rasist. jag vet att det var ngn skola som inte ens fick sjunga idas sommarvisa.?

skulle jag gå i skolan i ett arabland så hade jag fått anpassa mig till deras traditioner och sätt. varför kan inte de som flyttat till sverige göra det?

när jag gick i skolan så var detta inga problem alls. antingen så var man i skolan eller så var man det inte vid avslutningen.

jag tycker det är helt underbart att ha sommaravslutningen i kyrkan. men, nu är jag oxå en sådan som tycker det är skönt att sitta där och lyssna. även om jag inte tror på det prästen säger.

#0 jag anser inte att kristendomen är den enda rätta, snarare tvärtom. jag hade gärna sett en blanding av flera olika religioner! men jag tycker ändå att man faktiskt får ta seden dit  man kommer.

förstår inte varför svenskar ska vara så rädda och oroliga. hade detta som sagt varit ett annat land så hade inte problemet existerat.

AnnaLundin
2007-10-15 03:12
#5

Jag ska förtydliga mig litegrann.

Jag tycker det är bra om skolan ser till att eleverna, oavsett vad de tillhör för trossamfund, eller inte alls, får insyn i hur man gör inom de olika religionerna. Dvs som studiebesök, men det får inte bli enbart i den svenska kyrkan.

Sen förstår jag inte VARFÖR en skolavslutning ska ske på kristet vis? Oavsett om det är i kyrkan eller i skolmatsalen…

#4 - det ÄR INTE bara araber och muslimer det handlar om! Det handlar inte alltid om invandrare! Det finns många judar, jehovas vittnen och andra trosinriktningar som har funnits i vårt land i många generationer! Det är nog faktiskt i många fall främst dessa som glöms bort, de som är lika svenska som du och jag är.

OM vi vänder på frågan.
Hur skulle DU reagera om skolan beslutade att från och med nu ska alla skolavslutningar hållas i moskén som finns i byn. Eller i synagogan.

Väldigt många föräldrar skulle nog bli VÄLDIGT upprörda då, skulle jag tro. För det är mot deras traditioner.

Jag tror att man glömmer bort är att vi faktiskt har religionsfrihet i vårt land och att det står i skolans läroplan att man inte får påverka eleverna åt något håll. VARFÖR ska man då tvinga in eleverna i kyrkan? Eller ha kristna ceremonier på skolavslutningen?

Nej, man behöver inte ha judiska eller buddhistiska ceremonier heller! Man kan ha skolavslutningar HELT utan att blanda in någon som helst religion!

lisette
2007-10-15 03:28
#6

#5 tog araber och muslimer som ett exempel, men jag är övertygad om att jag hade kommit till ett judiskt samhälle så hade jag fått uppleva deras skolavslutning.

återigen drar jag upp barnen jag hade hand om i usa. deras skolavslutning för sommaren var verkligen inget speciellt. urbota tråkigt var den. de gick till skolan som vanligt, fick sina betyg och åkte hem igen.

jag tycker vi ska vara stolta över våra skolavslutningar faktiskt. vi är trots allt ett kristet land i grund och botten, trots att vi har religionsfrihet. i sverige.

jag kan säga att jag hade älskat att få gå på en skolavslutning ála judiskt, muslimskt etc vis. men det är bara jag som är intresserad av andra kulturer. sambon hade inte uppskattat om loke fått en annorlunda skolavslutning.

så, svaret på frågan om hur jag skulle reagera hade varit med skräckblandad förtjusning. sorg över att inte få vara med om en svensk skolavslutning, med idas sommarvisa. glädje över att få uppleva något annat.

Annons:
Cattis
2007-10-15 04:49
#7

Jag är inte kristen, men jag tycker att vi skall kunna värna om våra svenska traditioner utan att behöva kallas rasister.
Inte heller är avslutningarna i skolan vidare "kristna", det är inte en massa snack om tro eller gud alls.
Jag tycker att man tar seden dit man kommer, och känns det jättejobbigt för någon - vilket det konstigt nog aldrig verkade göra då jag var liten - så får man väl lösa det då. Genom att de barnen får ha ngn annan avslutning, inte vet jag. Varför skall vi slopa traditioner för att de inte passar människor från andra kulturer. Inte i världen finns det att arabländerna kommer ändra sina traditioner i sin hemländer bara för att vi flyttar dit.
Vi är för mesiga som viker oss för alla andras viljor hela tiden, det är så typiskt svenskt. Svenska traditioner i Sverige, vad är så himla galet med det?

"Hur skulle DU reagera om skolan beslutade att från och med nu ska alla skolavslutningar hållas i moskén som finns i byn. Eller i synagogan."
Återigen. Det här är Sverige, med svenska traditioner och svensk kultur. Skall vi skita i allt svenskt för att ngn annan tycker att det vi gör inte är på rätt (läs deras) vis? Jag har varit på tillräckligt många avslutningar i kyrkan för att veta att det inte är vidare mkt religion inblandat, utan mer en tradition och en viss stämning. Jag tycker det är skitsynd att inte mina barn får uppleva detta.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
2007-10-15 11:10
#8

Här där jag bor o för den delen är uppväxt så har vi inte alls det problemet. Alla skolavslutningar sker i kyrkan allt från dagis till student och har så varit i alla tider.

Tycker man ska värna om det vi har här i Sverige och att man får ta det - den dagen oavsett vilken religion man tillhör eller om man är kristen eller ej.

Det är en fin tradition vi har och låt den bevaras! Borde vara så i alla skolor.

Annette
2007-10-15 15:39
#9

#8. Kunde inte sagt det bättre själv.

maysod
2007-10-15 17:20
#10

Där jag bor, hölls skolavslutningarna i kyrkan tidigare, men inte de senaste  åren. Nu håller man den på skolgården, inte alls trevligt, ingen stämmning alls.Tänk vilken känsla då vi sjöng Den blomstertid nu kommer i kyrkan  innan sommarlovet började. Synd för dagens barn att inte få vara med om det.

Pomperipossa
2007-10-16 10:26
#11

Vad är det för farligt att gå in i en kyrka då? Bara för att jag går in i en kyrka så blir jag inte mer kristen för det….. Skolavslutningarna på en av skolorna här hålls i kyrkan och dom andra på skolgårdarna…:(… Dessutom brukar inte prästen köra en söndagspredikan på skolavslutningarna utan riktar sig i stället till ungarna och pratar med dom om sånt dom tycker är kul utan att blanda in religion i det…

AnnaLundin
2007-10-16 15:25
#12

För att det är en kristen plats. Det är en plats där många känner sig obekväma, för att de inte hör hemma där. Det är en plats där kanske vissa barn inte ens FÅR gå in för sina föräldrar.

Min åsikt är att det måste vara frivilligt att gå till såna ställen som kan vara kontroversiella för vissa individer eller familjer. Jag ställer frågan igen, VAD är det för fel med att ha skolavslutning i aula eller matsal?

Pomperipossa
2007-10-16 17:37
#13

#12 Jag är inte kristen. Fast å andra sidan förstår jag inte varför man ska blanda in religion i nåt.I skolans matsal är ju barnen annars… I så fall ska det vara en lokal som inte barnen brukar vara i… Det ska vara lite speciellt med skolavslutning.. (Behöver jag nämna vilken ångest man får när man tänker på gympasalen från skolan…huga..) Vi har ingen moské eller synagoga här i byn (och det är bara gymnasieskolan som har en aula) så vi får väl fortsätta ha skolavslutningarna på skolgården..

Annons:
Annette
2007-10-16 22:25
#14

#12. De som känner sig så obekväma i kyrkan, går de inte på begravningar som hålls där heller då?

miwi
2007-10-16 22:55
#15

vi har varje år en julavslutning i kyrkan. barnen sjunger traditionella julsånger och det är jättevackert och stämningsfullt.

om det är något barn som absolut inte får gå in i kyrkan, stannar han hemma den dan.

ja ja, stackars han, säger ni. men stackars oss andra , som går miste om allt det vackra , om man tar bort denna tradition.

håller med lisette.

man måste inte vara troende, för att se det vackra i det.

mina barn får inte sjunga svenska nationalsången  på sommaravslutningen längre, så tar man bort kyrkan till jul, blir jag riktigt förbannad.

AnnaLundin
2007-10-17 00:12
#16

#14 - det är skillnad på skolavslutningar och begravningar, då det senare är något man själv kan välja att gå på eller inte. En skolavslutning ska vara öppen för ALLA elever, det ska inte tvinga någon att stanna hemma för att man envisas med att ha det i en kyrkolokal.

Cattis
2007-10-17 04:59
#17

#16 Är det lokalen i sig du är så emot? För det enda kristna på våra skolavslutningar var väl att prästen var där och sa trevlig sommar o pratade om vänskap, sommaren och lovet osv. Plus såklart inredningen i kyrkan. Det är inget pådyvlande av religion, eller en massa gudpredikan. Och hur som helst är det en svensk tradition. Jag vill behålla dessa traditioner, liksom jag vill ha rätten att sjunga min egen nationalsång i mitt eget land. Det börjar gå alldeles för långt. Man får faktiskt ta seden dit man kommer. Och inte skrika om diskriminering eller rasism så snart det inte passar. Varför i hela friden kan inte en muslim tex gå in i en vanlig kyrka, de går ju dit om deras svenska kamrater dör.

Det här är Sverige, bor man här och får problem med våra traditioner är det ju ingen som tvingas vara med. Än så länge är vi ju dessutom majoritet i landet, så då kanske de andra får lov att acceptera våra seder och traditioner.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
2007-10-17 10:17
#18

Förstår inte hur små barn kan känna sig obekväma i svenska kyrkan oavsett om det tillhör annan religion, uppväxta i icke kristen familj osv?. En skolavslutning är något man gör med klassen - ett "avsked" inför stundande lov och inget annat. Nu för tiden gör prästerna detta till något som är allt annat än kristet mer än som #17 säger - att prästen är där. Men inte står han och predikar inför en lågstadieklass som ett exempel.

Det jag vill komma fram till att det är föräldrarna som är obekväma i situationen isf och gör barnen till att bli detsamma. Tyvärr. I dag är det barn som växer upp som aldrig varit i en kyrka. Återigen låt oss värna om denna tradition.
På en skolavslutning är det majoriteten som INTE är kristna och det det är först nu på senare år man hört debatter om detta. När en själv gick i skolan eller jobbade på skolan - var det ingen som ifrågasatte avslutning i kyrkan.

Jag är absolut inte kristen eller troende men för den delen så skulle jag aldrig tveka att gå in i kyrkan.

Annette
2007-10-17 13:14
#19

Man blir inte påtvingad att bli kristen bara för att man kliver innanför dörrarna i en kyrka. Mam väljer själv vad man vill ta till sig.

Pernilla
2007-10-17 18:35
#20

Jag tycker det är bra att skolan inte ska vara religiöst bunden generellt. Men måste man bestämma generellt just vad gäller skolavslutningar? Jag menar om alla elever, föräldrar och lärare i en skola vill ha sin skolavslutning i kyrkan är väl det finfint. Finns det elever som inte vill vara med om detta, får man väl istället förlägga skolavslutningen någon annan stans. Kan man inte föra en dialog?

Man kan prata mycket om vad som är svenskt och vilja värna om våra svenska traditioner. För mig är solidaritet något otroligt svenskt och otroligt viktigt. Om tre elever är hästallergiker förlägger man inte den gemensamma avslutningen i stallet. Och om tre elever uppfostrats av sina föräldrar att det inte är okej att sjunga kristna psalmer etcetera tycker jag det är tveksamt om man ska ha avslutningen i kyrkan. Sedan kan man alltid ta en diskussion kring religioner, seder och bruk. Men gemensamma aktiviteter tycker jag ska vara gemensamma. Barnen kommer i kläm annars.

Annons:
Cattis
2007-10-17 19:12
#21

#20 Jag håller med om det mesta du skriver. Det är ju så idag att de flesta prästerna är medvetna om detta med att det är svårt för de som kommer från andra kulturer/religioner. Så de predikar inte. Därmed är det enda egentligen lokalen som sådan som är problemet. Om man nu inte har präster som inte kan vika från det "gamla" och vägrar ändra på "ritualerna". Avslutningarna i kyrkan är det trots allt en viss stämning med, och just detta att träda in i en kyrka borde inte vara så svårt? Eller är även det ett problem? Jag vet ju inte eftersom jag inte är troende på det viset.
Att de inte skall behöva sjunga/lyssna på kristna psalmer håller jag helt med om, men "Den blomstertid" och "Idas sommarvisa" är inte vidare kristna…

Det är samma sak med dop. Prästerna är fullt medvetna om att man inte alltid är troende. Mina barn har döpts och jag har bett om minimum av "gudsprat" och fick som jag ville. Så man kan föra dialog även åt det hållet. Men jag tycker inte att man försöker. Det skriks bara från ett håll och som de svenskar vi är så viker vi oss.

Jag skulle inte ha det minsta emot att mina barn besökt moskéer eller andra kyrkor i lärosyfte heller. Det är bara bra att de lär sig hur andra gör. Ju mer de vet och kan, desto mindre fördomar behöver de växa upp med. Det finns vissa högtider som andra religioner firar, som jag mkt väl kan tycka att det vore okej om barnen fick ta del av och lära sig om.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
2007-10-18 10:39
#22

I många skolor går det inte att föra en vettig dialog. Vissa föräldrar, rektorer eller annan personal är oerhört viljestarka och ska ha igenom sina ideér o förslag till varje pris som helst. Tycker inte det blir riktigt rättvist heller mot de "svagare".

Oftast är det väl bättre att man har skolavslutningarna på ett ställe så blir det inget tjafs. Sen om det är kyrka, fotbollsplan, aula eller moské är väl upp till varje skola - vad som passar bäst.

Hur skiljer sig skolavslutningarna mellan landsbygd/städer?. Är det vanligare att man är i kyrkan på landet än i storstan?

AnnaLundin
2007-10-18 15:56
#23

Jag har fortfarande inte sett några andra argument FÖR att vara i kyrkan än att "det är tradition" och "vi har alltid gjort så"…

Och VARFÖR I HELA FRIDENS NAMN ska en präst över huvud taget vara med på en skolavslutning??????????

Det är väl också viss skillnad på att hålla en skolavslutning i en kyrka eller att göra studiebesök inom olika religioner för att lära mer om dessa.

Cattis
2007-10-18 17:44
#24

#23 Därför att det är i en kyrka, men för sakens skull kan jag tala om att under hela min skoltid så firade vi avslutningarna i kyrkan - utan präst. Så man måste inte ha präst.  Det var ett exempel, för ibland är det präster närvarande.

Ja det är skillnad på studiebesök och skolavslutningar. Men du fattar säkert ändå vad jag menade eller hur.

Man får ta seden dit man kommer, generellt. Är det särskilda skäl, så får man lösa det i de specialla fallen, för det är ju inte ALLA muslimer ex som vägrar delta i svenska kyrkoavslutningar. Inte här iaf. De flesta verkar intresserade av att lära/ta del av svenska traditioner. Men varför av princip förbjuda det i förebyggande syfte? Givetvis skall ingen behöva ta skada av det.
Men att man av principskäl skall slippa, som i ditt fall, det tycker jag inte är rätt. Då kan man ju, om man överdriver ganska duktigt, slippa att betala skatt av princip också?

Sen undrar jag varför du SKRIKER så fort du vill markera dina åsikter?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
2007-10-18 17:59
#25

#24 - jag skriver stora bokstäver i stället för att sätta streck under eller markera med fetstil. Och ibland för att jag blir upprörd..

Och VARFÖR, förlåt, varför, förutsätter så många att det är muslimer som är det största problemet?

En av mina vänner är jude och hennes barn har själva gjort valet (min vän har inget emot att de deltar) att inte delta i skolavslutningarna, bara för att deras skola envisas med att skolavslutningarna ska vara i kyrkan.

Jag kan verkligen inte förstå att skolan ska tvinga elever att göra detta val, om de tillhör annan religion än kristendomen eller kanske till och med är otroende eller till och med agnostiker. Jag kan verkligen inte förstå varför skolavslutningen ska vara i en kyrka. Jag kan verkligen inte förstå varför man inte skulle kunna smycka sin egen matsal och GÖRA en speciell stämning där. Låta eleverna vara delaktiga i detta stämningsskapande och låta alla vara med förutsättningslöst. Att ingen ska tvingas till valet att delta eller inte, oavsett skäl.

Jag har haft skolavslutningar i både matsalar, aulor och i kyrkan under min uppväxt och de jag minns som trevligast är de i skolmatsalen.

Cattis
2007-10-18 18:01
#26

#25 Anna, jag gav muslimer som exempel, inget annat.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

lisette
2007-10-18 23:51
#27

det kanske är så att man skulle haft rullande schema på var skolavslutningarna är. synagoga, moské, kyrka, matsal, aula, gymnastiksal…

Annons:
Annette
2007-10-19 08:43
#28

Här är alla nöjda med kyrkan, har aldrig hört annat på 30 år. Jag gick själv här. Så vi kommer fortsätta med kyrkan.

AusaBausa
2007-10-19 19:58
#29

Tror också att anledning här i vår skola är att vi också alltid gjort det samt att det är den byggnad flest får plats…har inga stora aulor eller salar som rymmer alla elever, föräldrar och lärare på en gång! Tycker också det är självklart o samlas i kyrkan, traditon!

Annette
2007-10-19 21:40
#30

Vi har heller inga stora lokaler. Vid luciafirande och större möten får vi vara i församlingshemmet istället för skolan.

Pernilla
2007-10-29 17:03
#31

#27  Vet inte om du skojar eller är allvarlig, men jag tycker du har en poäng!

johan
2007-10-29 17:25
#32

Jag fattar faktiskt inte heller vad vare sig prästen eller kyrkan har med skolavslutningen att göra, bortsett från att det är tradition. Men vad är en tradition värd i sig själv? Har den något egenvärde? Och om många inte är uppvuxna med samma tradition så är det ju inte ens en tradition eller kultur, då är det bara ett ekorrhjul.

Jag gillar inte religion. Varje gång jag hör en predikan, oavsett om det är en vanlig predrikan, dop, bröllop eller begravning känns det som att prästen står och ljuger mig rakt i ansiktet. Lär barn och vuxna att bli starka i sig själva istället. 

Jag tycker det är helt vansinnigt att t ex Jehovas vittnen ska slippa religionsundervisning (är det så fortfarande?). Om man är religös behöver man väl mer än någon annan respektera och få kunskap om andra religioner.

Religion och tro är något personligt och som man ska välja själv. Det är inget som skolan ska styra åt något håll, vare sig uppmuntra eller förbjuda. "Tro" har ingenting med skolan att göra. Det måste finnas massor av andra lokaler och personer som kan göra en skolavslutning minst lika mysig och högtidlig utan att blanda in präster och kyrkor.

Om det ändå är högtidligheten man vill åt, varför är det så viktigt att det är i kyrkan? Osköna träbänkar finns det ju på andra ställen också.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pernilla
2007-10-29 18:09
#33

#32 Äh. Vad du är rabiat, du lede agnostiker. "Tro" har inget med skolan att göra skriver du, det tycker jag är fel. Jag tycker det är viktigt att eleverna får kunskap om olika sorters tro. Både för att få förståelse för andra och för att få förståelse för sig själv. I vårt fullkomligt själsdöda bigbrother-samhälle är det bra med motvikt. Det betyder inte att vi behöver pracka på nån något, men vi kan väcka frågor och ha etiska samtal och där kommer moralbegrepp och olika sorters tro in. Det om något kan lede till att barn och vuxna - som du skriver - blir starka i sig själva istället.

Men jag håller med dig om att träbänkar finns lite här och var…

AnnaLundin
2007-10-29 19:34
#34

#33 Jag håller med om att "det är viktigt att eleverna får kunskap om olika sorters tro" men steget därifrån till att envisas med att ha skolavslutningar i kyrkan tycker jag är ganska långt…

Annons:
Annette
2007-10-29 21:05
#35

#34. Har du någonsin varit på en skolavslutning i kyrkan så du vet hur det går till?

johan
2007-10-29 21:51
#36

#35: Jag har haft alla min grundskoleavslutningar i Kyrkan. Visst, det har varit jättemysigt och rätt lite Guds-snack. Och just eftersom det har varit rätt lite guds-predikan skulle det precis lika gärna kunna vara på en annan plats som är mindre laddat för personer antingen har annan tro eller inte håller med om tron.

Även på landsbygden måste det ju rimligtvis finnas andra samlingslokaler som inte är kyrkan, men som ändå kan vara trevliga och vackra.

Varför är det så viktigt att det är i kyrkan om det ändå inte har något med kristendom eller gudspredikan att göra? Det enda som återstår är ju isf att kyrkor ofta är vackra byggnader. Men det finns det ju fler av.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AusaBausa
2007-10-29 22:36
#37

#36 kan bara prata för vår landsbygd…och NEJ här finns ingen annan stor lokal än kyrkan som rymmer alla föräldrar och andra släktingar som vill komma och lyssna och se barnens härliga skolavslutning… så här kommer det alltid o vara skolavslutning i kyrkan om de inte ska portförbjuda alla anhöriga o det vore trist när så mga vill komma på både jul och sommaravslutningarna!!!

AnnaLundin
2007-10-30 01:20
#38

#35 - läs mitt inlägg #25, sista stycket.

Upp till toppen
Annons: