Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 6300 ggr
Pernilla
2007-11-19 22:08

Bädda åt bebis

Nu är bebissängen monterad - tjoho! Jag funderar lite på det här med att bädda åt bebisen. Nånstans har jag hört att man inte ska ha lätta, fluffig täcken för de kan åka omkring och bebisen kan få dem över huvudet - stämmer det verkligen? En annan fråga är det här med kudde. Har ni haft kudde till bebisen? En platt eller en vanlig eller ingen alls? Och varför ska man/ ska man inte ha kudde?

//Förvirrad blivande mamma

Annons:
CBA
2007-11-19 23:04
#1

Vi har haft kuddar till våra killar.

Kudden som våran minsting hade var en tunn kudde som inte tappar formen när de ligger på den, lite typ som Tempur fast platt och för bebisar.

Den har jag för mig att vi köpte på antingen Jysk eller Babyland. Vi köpte även en likadan madrass till honom på Babyland.
Kudden och madrassen ska vara i något antibakteriellt material som är ergonomiskt rätt för småttingar som ligger mycket för att motverka tex platt skalle om de ligger mycket på samma sätt med huvudet.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
2007-11-19 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

loke hade en tunn kudde och en filt de första månaderna. det var inte förrän han började sova i sin spjälsäng som han hade täcke.

jag läste på bvc att när barnet sover på kudde ska hela huvudet och även axlarna ligga på kudden, en bra bit av ryggen skulle med vara med.

PimTheGreat
2007-12-30 00:55
#3

Jag fick höra att man inte skulle ha någon kudde för de när de är nyfödda pga deras nacke. På BB får man ingen kudde till dem i allafall. Men jag vet faktiskt inte hur det ligger till. Men jag har ingen kudde till My än.

Elisabeth-J
2007-12-30 02:35
#4

Man kan ha en kudde för att påverka så att inte huvudet blir platt men då ska barnet ligga på kudden som lisette beskriver. Det brukar rekommenderas pga av barnen helst inte ska ligga på mage.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[Anna-N]
2007-12-30 09:22
#5

Har alltid haft kudde o de hade de även på BB i vagnarna.

Har en platt ganska bred eller en kilformad som halva barnet ligger på då det inte ska bli en skarp kant mellan huvud o axlar.

MIRJAMI
2008-01-06 02:00
#6

Det tipset som jag fick från BVC var att man skulle ha en kudde. Även för att det skulle hindra det med plötsligtspäddbarnsdöd. Hör med BVC eller med mödravårdscentralen.

Annons:
PimTheGreat
2008-01-06 17:45
#7

men oj vad de rekommenderar olika…..  nu blir jag lite osäker här ju….ska kanske ha kudde till My då eller….Hemlis

Believer
2008-01-08 16:25
#8

När William var nyfödd hade jag ingen kudde åt honom. Eller hade hade jag ju, men han använde den inte. Började efter någon vecka. Med en sån här "baby-kudde". Både huvudet och axlarna på kudden som övriga har beskrivit.

Marre79
2008-01-08 22:59
#9

Vi hade kudde till oliwer då tanten på BVC sa att man skulle ha det annars kunde huvudet "ändra" form….

lisette
2008-01-09 00:40
#10

men huvudet ändrar ju form om de ligger för mkt på rygg. loke har fått platt bakhuvud, men det rättar till sig nu när han sover mer på mage/sida.

PimTheGreat
2008-01-09 15:07
#11

Ok tack för råden!!! Inget de sagt till mig här hemma…suck

lisette
2008-01-09 15:35
#12

inte mig heller, jag visste inte detta med huvudet o axlarna på kudden förrän jag läste det på bvc. loke sov utan kudde de första veckorna.

Upp till toppen
Annons: