Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 12938 ggr
PernillaS
11/9/07, 5:27 PM

Min son en EMO

Coolvad i hela världen är en emo han undade om han fick färga sitt hår svart inte bara svart uten KORPSVART med en speciell halv lugg och köpa ett nitbälte.

Hjälp ska han använda kajal nu oxo Hemlis Min lilla 14åring HJÄLP

Annons:
Elisabeth-J
11/9/07, 6:12 PM
#1

Den lilla 14-åringen börjar bli en stor tonåring Skrattande

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

PernillaS
11/9/07, 11:10 PM
#2

Ja han börjar bli det hinner inte riktigt med

Elisabeth-J
11/10/07, 2:10 AM
#3

#2 Nej jag vet hur det är, ena stunden är dom små knubbiga pussiga små pojkar och nästa stund är dom längre än mamma, grova i rösten och skapar sig en stil :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

PernillaS
11/10/07, 9:58 AM
#4

Ja så är det bara att inse fakta min lilla kille börjar bli stor nu bor hos pappa på heltid nu saknar honom så mycket :-(

lisette
11/10/07, 11:43 PM
#5

så länge det är svart är de väl ok? ;) tänk när han kommer med grönt eller rött hår.

[fuckingrockstar]
11/12/07, 5:41 PM
#6

#5 haha, själv har jag nyss färgat svart, om man kom hem med grönt hår skulle hon nog inte bli alltför glad tror jag..

men emo, hmm jag har svart hår, svarta kläder och använder kajal, .. emo kan man faktiskt inte vara Oskyldig

Annons:
Snuttenuttan
11/12/07, 10:43 PM
#7

Han börjar söka sin identitet kan jag tro men som förälder känner man sig lätt både orolig och hjälplös….

Faxlin
11/24/07, 2:57 PM
#8

Min dotter har samma önskan. Vad gör man? Låter man dem färga sitt hår? jag är emot att de färgar håret när de är unga. Det förstör så mycket.
Vad anser ni andra?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
11/25/07, 4:36 PM
#9

tycker att man åtmiinstode bör vara 12-13 när man färgar sitt hår första gången. själv ar jag inte 16 förrän jag gjorde det.

AusaBausa
11/25/07, 4:53 PM
#10

aldrig funderat på att de ska färga håret men blev varse det en dag när äldsta grabbens bästa kompis kom o var alldeles svarthårig..de är 10 år. Jag frågade min grabb om han också ville..naej, ville han inte.

Tror inte jag sagt nej om de frågat! Varför ska de itne få det?

Faxlin
11/25/07, 5:24 PM
#11

#9: Dottern är 13.

#10: Därför att de när de är barn inte riktigt vet vad de vill. Och jag inte vill uppmuntra mina barn att inte vara nöjda med hur de ser ut naturligt. Det är inget fel med att vara blondin faktiskt och det vill jag hon ska veta.
Sedan sliter färgningar otroligt på håret.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Telefonkontakt
11/25/07, 6:37 PM
#12

#5 nå fel med rött hå

r? *tittar på mitt hår som varit rött så många ggr* :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Cakado
11/25/07, 9:48 PM
#13

Torning sliter inte mycket! Och jag tycker att ni ska låta era barn bestämma själv hur dom vill se ut. Min mamma lät mig färga håret när jag var 12-13 år. Nu är jag femton och mår hur bra som helst. Håret växer ut igen!

Annons:
lisette
11/25/07, 9:49 PM
#14

skillnad på att färga och tona med.

jag hade nog låtit dottern tona håret, inte färga..

Tessa_T
11/26/07, 2:22 PM
#15

Färgar man det mörkar sliter det inte på håret, Mitt blev tvärtom starkare sen jag började färga (men jag var nog 23 då). Sen är det ju en principsak när de får börja färga….

PernillaS
11/26/07, 6:37 PM
#16

Jag resonerar som så att färga håret är en rätt så harmlös sak.

Kunde varit värre saker jag är nöjd så länge det inte handlar om rökning eller droger.

supermoccine
11/27/07, 3:00 PM
#17

#11 Jag tror inte man behöver vara så orolig för att ens barn färgar/tonar håret för att de är missnöjda med sin egen hårfärg. Tonåringar testar och leker med olika identiteter i processen att hitta vem man är. En del i detta kan vara att prova olika hårfärger.

Det man ska vara medveten om och som man som förälder kan försöka göra klart för sitt barn (utan pekpinnar) är att om man färgar i en nyans väldigt långt ifrån sin egen kommer det sedan att bli en skarp utväxtrand så småningom och man behöver färga om för att hålla det snyggt alternativt försöka bleka och färga tills man når något som liknar ens egen färg Eller leva med att det inte är så stiligt. Kort hår är fördelaktigare än långt hår när man experimenterar med färger och toning är lättare att tvätta bort än färgning i de flesta fall (även om en del permanent färg bleker av fortare än toning).

Sedan är färg skadligt. Inte bara för håret utan för kroppen. Det finns ökad risk för cancer i urinblåsan hos manliga och kvinliga frisörer och företrädelsevis kvinliga konsumenter http://www.kemi.se/upload/ToxRad/Docs/farlig_flard.pdf

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1604 

Man skulle kunna överväga någon icke-synetisk färgning med t.ex. henna, indigo osv se http://www.hennaforhair.com/mixes/index.html 

Men då vara väldigt säker på att man använder rena råvaror som inte är utblandade med syntetiska färgningsmedel och metallsalter. Om någon säljer "100% naturlig henna" som är annat än röd kan man vara 100% säker på att de ljuger, men det finns också problem med oseriösa producenter som blandar in dumheter i vanlig röd också. Det finns mycket bra info på detta och annat om man surfar runt på sidan ovan. 

Obs! Man bör inte henna barn yngre än 6 år då vissa kan ha en brist på enzymet G6PD och det kan få allvarliga följder med blodbrist för främst spädbarn. Ju äldre destå mindre farligt. G6PD-brist gör också att man får blodbrist av favabönor (bondbönor) och en del annat. Så tål inte barnet favabönor eller en läkare diagnosticerat G6PD-brist (även kallat favism) bör man inte använda så mycket henna även om barnet är äldre än 6 år. Hårfärgning är nog för mycket, men mindre hennatatueringar går bra. Kan tilläggas att G6PD är väldigt ovanligt bland folk med noreuropeiska gener och vanligare hos män än kvinnor då den nedärvs recessivt x-bundet.

myriis
12/12/07, 12:51 AM
#18

Trösta dig med att många tjejer tycker det är snyggt med killar som har svart hår och kajal ;) Haha, men faktiskt så är det så :P

Faxlin
12/12/07, 11:26 AM
#19

#17: Jag har försökt förklarat för henne med jordens alla förklaringar. Men att försöka förklara något för henne är som att be en vägg att flytta sig med tankekraft. Totalt omöjligt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nordqvist
12/12/07, 1:28 PM
#20

emo går över.. det är mode just nu! Snart är det nån ny "poppgrupp" som slår igenom och då ska alla vara som dom!

Det är ju tack vare gruppen Tokio Hotel som alla vill vara emo!

Annons:
Nordqvist
12/12/07, 1:30 PM
#21

#8 jag har färgat håret sedan jag var 11! Mitt hår är inte mer slitet än andras! men man måste ju vårda sitt hår! med inpackningar då och då och alltid använda balsam för färgat hår!

funkar skit bra!

johan
12/13/07, 12:06 AM
#22

#20: Där tror jag du har fel faktiskt. Emo (emocore) är ju inget nytt. Jag har lyssnat på musik i emo-genren sedan mitten av 90-talet. Emo är ju inte direkt mainstream, så precis som punk, hip hop eller vad det nu är kommer det fortfarande finnas en mängd anhängare.

Föräldrar kommer per definition alltid tycka att kidsen stil är konstigare än den man själv hade. Precis som någon sa så känns väl klädstil och hårfärg rätt harmlöst.

Jag tror att förbud ska utövas restriktivt. Ju fler förbud och regler, desto mindre allvar orkar man ta dom på. Om någon ska sätta regler för vilken frisyr jag får och inte får ha, så lär jag nog även ifrågasätta relevansen i om jag får eller inte får supa, vara ute hela nätterna, skita i skolan eller saker som faktiskt spelar någon roll.

Mina föräldrar satte rätt få regler för mig. Däremot så tog jag de regler jag faktiskt hade väldigt seriöst. I princip gick det nog ut på att a) alltid tala sanning och stå för vad gjort och b) alltid ringa och berätta om jag blir senare än tänkt så de inte behövde oroa sig. Det lever jag fortfarande efter. Jag kände aldrig att jag behövde testa gränsen eller provosera mina föräldrar.

// Skatekillen som hade dreadlock i gymnaniset, men som ändå kan gå på kundbesök hos Stockholms största och mest seriösa advokatfirmor. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

fettmedkevlar
12/13/07, 1:28 AM
#23

Här finns det att läsa om Emotional Hardcore, eller som det sägs idag.. Emo.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Faxlin
12/13/07, 5:22 PM
#24

#22: Frihet under ansvar kallas det du hade för kort och gott. Men om barnet inte tar ansvar så blir friheten genast mindre.

Mvh ÅsaF (som önskar att fler var som du var när du var ung)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

HannaM
12/13/07, 5:31 PM
#25

jag var lite lätt sur på mina föräldrar när jag aldrig fick göra något.. av den anledningen att jag faktiskt inte ville göra saker som dricka, ha sex med alla eller hänga på stan och kkrossa busskurer, det handlade om att vara hos kompisar mest…

plutten-92
12/19/07, 7:41 PM
#26

#11 min mamma blev galen när mina syskon sa att dom skulle färga håret. då va dom 12 och 15, nu är jag 15 och har aldrig färgat håret men ska slinga nu efter jul.

myriis
12/19/07, 7:48 PM
#27

#20: Tror knappast det är tack vare Tokio Hotel :P De har varit kända i ungefär 2 år nu dock har det börjar bli mer hysteri kring dem de senaste året. De blir bara större och det lär inte försvinna på ett tag.

Annons:
johan
12/19/07, 10:26 PM
#28

#20: Blev inte dom kända tacka vare Lost in translation? Den är väl iaf fem år gammal? Eller minns jag fel?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

DG
1/6/08, 6:32 PM
#29

Jag har färgat håret sen jag var 13, röd och svart har jag haft, nu är jag snart 24. Jag hatade mitt ljusa hår enormt.
Det är skönt att man kan få välja själv.
Men nu efter 10 år så ska jag låta det växa och inte färga för mitt sambo vill se mitt ljusa hår, men kommer säkert färga igen inom kort för jag gillar fortvarande inte tanken på ljust hår…

Mitt hår känns inte att den har tagit så mycket stryk för färgningen faktiskt. Enda som jag har kännt lite orolig för är att de starka preparaten kan orsaka någon hälsoproblem men sen så kan mycket annat göra det också.

catfoot
1/7/08, 7:48 AM
#30

Min brorson ville så gärna ha sitt hår svart,,Men min frissa avrådde, eller hon vägrade att färga håret på en 10 åring..just pga. att man kunde få allergier av alla vätskor medlen innehöll..hon rekommenderade att vänta till han blev 14-15 år…Så grabben får vänta nått år än..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Mia-
1/7/08, 1:00 PM
#31

Låt barnet färga håret. Det är inte farligare för en 10 åring än för en vuxen!!  De äldre barnen i vår familj började att färg sitt hår när de va ca 9 år och det har inte skadat håret något.

Han som är 12 år nu är oxå en EMO och har just nu håret färgat kolsvart.

catfoot
1/7/08, 2:52 PM
#32

Ja, var å en bestämmer vad ens barn får göra å inte..Sen har vissa barn benägenhet at få allergier å vissa inte..Å färgning känns ju inte som om det är nått barnet behöver göra..ja det är min synpunkt..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Believer
1/8/08, 3:58 PM
#33

#11. och ni andra som skriver att färgningar sliter på håret. =P

Det gör faktiskt inte det. Inte med dagens hårfärgningsmedel som finns hos frisören. Det finns otroligt mkt vårdande ämnen i dagens medel, värre är det med blekning. MEN, färgning skadar i längden, om man färgar och färgar och färgar.
Bara en liten notis, från en utbildad frisör =)

rakuLotta
1/9/08, 8:24 PM
#34

Det här med att färga…det handlar nog mer om att ungdomar i regel är väldigt ombytliga av sig och gärna går från svart till blont till rött osv….med rätt kort tid emellan. Ska man dels göra detta hos frisör kostar det endel(!!) pengar, samt att det är inte så himla bra för hårets kvalite´. I alla fall inte om man är långhårig och dessutom gillar att platta håret som många gör.

Men många unga exprimenterar med färger hemma eftersom de kanske inte har så mycket pengar och då händer det tyvärr lite då och då att man får ta hand om gråtfärdiga tjejer (mest tjejer är det faktiskt) som blonderat sig hemma och är gula i huvudet.(killarna kanske inte bryr sig lika mycket om det inte blir som de har tänkt sig…)

Min inställning är…låt dom experimentera…men inte med blekning. Det skulle inte ens jag göra själv fast att jag är frisör.

Men min erfarenhet säger att många experiment kan bli dyra då de slutligen resulterar i ett besök hos frisören som kanske får göra upprepade behandlingar för att fixa det som de förstört.

(ja, detta blev ju ett lite sidospår till emotråden…)

Annons:
[tiiia]
1/30/08, 11:57 PM
#35

Har iofs inga egna barn Oskyldig
Men jag skulle vilja säga: låt killen exprimentera lite, alla måste vi ju hitta våran egen stil och det är troligtvis lättare att hitta sin stil när man är runt 14 än när man är 22. Svart hår gör inte en människa till EMO det kan lika gärna vara rock (eller helt enkelt bara en hårfärg), men om han känner att det är så han trivs bäst och mår bra av att se ut så, så kan jag inte tänka mig att det skulle vara fel?! Skrattande

Men känns en färgning för drastiskt så kör med hårtoning då? varar väl mellan 8-10 tvättar eller så har jag för mig. trivs han inte så är det ju ingen panik endå :) och trivs han så kan han ju köra riktig färgning sen.

Iofs så kan du nog vara glad att din son kommer hem och faktiskt frågar om han får färga håret och köpa nitskärp. Många som jag vet (när ja var yngre då) har helt enkelt fixat det själva och sedan gått hem till sina föräldrar med både svart hår och "hemmagjorda" piercingar.

PernillaS
2/19/08, 4:36 PM
#36

inlägg 35 ja han får väll hållas nu har han köpt en kajal så nu ser han ut som ett spöke fast ett sött sådnat :-D

blondifire
2/20/08, 1:14 AM
#37

håller helt med #22. som förälder,speciellt till tonåringar måste man välja sina "krig".hår är relativt,min son har haft allt från moikhan till illrosa till helrakadSkrattandedet är ett sätt att ta reda på vem man är,om folk tycker om en som man är m.m.

finns så mycket värre saker dom kan hitta på =/ ligger i deras natur att ifrågasätta,diskutera,utmana o testa gränser.några få icke förhandlingsbara regler som tas upp som tex:alltid höra av sig,passa tider m.m. vad som passar i just ens egen familj,sen regler som går o kompromissa om så dom känner att man lyssnar,o ger dom en chans att lära sig fatta egna beslut o förhandla.sen är det ju så att alla handlingar ger konsekvenser vilket en tonåring har svårt o se,det är vårt jobb o lära dom det.hur är ju väldigt olika to m inom en familj med flera tonåringar.det som funkar på min son te x är totalt verkningslöst på hans syster… ingen expert alls,ibland blir jag galen på dom men jag vet vad dom själva har sagt när dom ibland helt plötsligt resonerar förnuftigt och det är att regler är bra för då vet dom att jag älskar dom men jobbigt samtidigtGlad

en sak tror jag dock man ska passa sig för o göra,åtminstone inför dom o det är o dra ramsan "när jag var i din ålder…" dom är i en frigörandeprocess från oss o att då bli jämförd med föräldrarna elr tanken på att vi varit i deras ålder e inte speciellt poppisCool

nu har jag svamlat länge nog. Natti alla föräldrar där ute,må vi överleva tonåren…*suck*…

S*Winsnes Wilda

Wiizy
2/22/08, 1:36 AM
#38

#20 - Är det ju verkligen inte. "emo" är gammalt. :) det är TH med men iaf… (Även om dom e mer kända Nu.)

maxflickah
3/11/08, 5:59 PM
#39

det är väll inget fel med att va ''  emo '' ;)?

Min bästa kompis och min pojkvän är så kallade '' emosar ''

bästaväännnen har svaarrt hår rosa lugg , sminkad och nitgrejjer..

Pojkvän har bara nitar och sånt.. :)

sasha-
3/11/08, 8:19 PM
#40

Fast begreppet emo går inte bara ut på hårfärg. Menar inte att dra alla över en kam men ofta så är emofolket en grupp som syn och hörs i skolan, och det inte bara för att de har annan färg på håret. Det är förmodligen därför folk inte vill ha emobarn.

Stormviskaren
3/14/08, 12:40 AM
#41

de kallas inte emo fören man börjar skär sig m.m de du beskriver låter mer som faschen core. (stavning?)

Annons:
PAAK
3/21/08, 10:23 PM
#42

Att skära sig kallas att vara deprimerad

Att ha den stilen heter Fashioncore

Emo är en musikstil

Några frågor?

devildaughter
3/21/08, 11:02 PM
#43

hm

för det första är i stort sett alla som svarat på det här idioter om man utgår från kommentarerna de skrivit.
skulle din son inte accepteras av dig om han färgade sitt hår svart? om han använde nitbälte?
färgade håret lila när jag fyllt tio, det blev svart efter ett halvår och sedan dess har det varit grönt, blått, rosa, gul (gulsvarta dreads) och nu har jag dreadlocks i alla möjliga spännande färger.
den stackars killen vill utveckla en stil, det låter mer som om det är ett handikapp. jag hoppas han snart gör en revolt och färgar håret grönt och kommer hem med sin nya satanistiska pojkvän Tim.

devildaughter
3/21/08, 11:03 PM
#44

14# säg till när du hittar en permanent grön hårfärg!

Wiizy
3/22/08, 11:44 AM
#45

#41 - Absolut inte sant.

devildaughter
3/22/08, 5:24 PM
#46

att skära sig är en terapi för många. har också varit där. det är en trendgrej. stackars kille, stackars kille.

Sockerbubbla
5/14/08, 12:29 AM
#47

Hrmkl, vet du ens vad emo är? :|

The-Photo
5/15/08, 9:32 PM
#48

Så klär vissa killar sig i min klass också men jag tror det går över…

Annons:
Tussilagon
6/26/08, 4:27 AM
#49

#44 Pmar du mig så har jag ett toppentips på permanent grön hårfärg som växer ut (INTE FÖRSVINNER) ;)

Milka
6/26/08, 9:36 AM
#50

Att vara "emo" nu är att följa modet. Förut var det korta t-shirtar och tröjor med stora märken till blont hår som var inne, men nu väljer många att i stället färga håret svart och använda massa kajal i stället. Det är väl ett sätt att försöka hitta en plats i gruppen, en helt naturlig process som inte ska undertryckas. Emopojkar och -flickor är ju ofta väldigt söta, och att färga håret är nog inte speciellt skadligt numera, produkterna har utvecklats. Fast man kan nog tycka att det är bäst att köra med en toning första gången - om det skulle visa sig vara helt fel :)

parsley
7/19/08, 9:18 PM
#51

Min 11-åring ska bli sådan när han fyller 13 har han sagt till mig. Dessutom ska han skaffa tamråttor och bära omkring på axeln för att fullborda utstyrseln.

MoreBeauty
7/24/08, 1:37 AM
#52

Lyssna alla föräldrar.

Att vara emo är en musikstil o klädstil, dom kan bära ovanliga kläder.

Många emosar missuppfattar själva grejen med emo.
Nu idag när ngn skär sig pga deprimerad så säger man "emo"

men emo har inte med att skära sig och såna tankar, emo är en musikstil. En ovanlig klädstil oxå, så min mamma skulle däremot aldrig låta mig brorsa gå i svarta kläder o svart hår. Däremot ni föräldrar får sätta stopp för det ni ej vill att eran barn ska göra, det har ni rätt i! Och kanske med tiden så kmr ungen vill bli en vanlig kille igen o ha, blondt hår? Det e bara sånt man går genom puberteten och det e vanligt. Dom försöker testa sig fram på olika saker. Det e okej o vara orolig, det skulle jag oxå bli som endel av er.

MoreBeauty
7/24/08, 1:38 AM
#53

Sorry om jag skrev lite fel.

Jag däremot färgade håret till en misslyckad blondering när jag var 11 och är 12 år nu och vill tona till brunett, det e okej enligt mina föräldrar.

wintermynta
7/24/08, 1:47 AM
#54

#51 Den var ny tihii
Att Emos har råttor alltså.

Det är jobbigt när ens barn växer upp. Har själv en son på tolv som börja lyssna på Tokio Hotel. Lyckades styra in honom på gammal hederlig punk och hårdrock så nu får han poppa bäst han vill.
Sen har vi gjort en överenskommelse att han får tona håret och ta hål i öronen nu. Övrig piercing och tatuering efter han fyllt sexton.
Är nog en ganska tolerant förälder som inte skulle ha några problem om han kom hem som punkare, gohtare eller nåt annat. Bara han mår bra och kan finna ut på ett ung vem han är.

spindelfot
7/24/08, 2:51 AM
#55

jättefint ;)

häromdagen när jag skulle gå och handla så ropade några ungar 'emo' efter mig, och jag är ju ändå vuxen och har barn själv..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
silvery
2/20/09, 5:28 PM
#56

emo r itne en "stil" på det sätter att man färgar håret svart och lyssnar på tokio hotel, en riktig emo är någon som har bra kontakt och kan styra över sina känslor på ett starkare sätt än de flesta människor. tex min sambo har lärt sig det iom hans förflutna

#55folk är så löjliga ibland när de skriker saker de itne vet nåt om

hataskolan
2/20/09, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Så här ser en emo kille ut. ( Ni som aldrig sett, tänkte jag mer på )

hataskolan
2/20/09, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Så här ser en emo tjej ut.

Salama
2/20/09, 8:30 PM
#59

När jag var i tonåren färgade/tonade och klippte jag håret i alla olika stilar och färger, just kanske för att hitta mig själv och vilken stil som passade mig.

Att färga håret har aldrig skadat mig och kom igen hår är ju hår! Det växer ut nytt hela tiden!

Man ska nog vara glad om en tonåring bara tjatar om att få färga håret när det finns så mycke annat skit dom de skulle kunna få för sig att göra!

Mina föräldrar har alltid litat på mig så jag fick färga/klippa håret som jag ville, bära vilka kläder jag ville utan att be om lov. Att mina föräldrar litade på mig genererade bara i att jag ville "sköta mig" för att visa att de de gjorde var rätt!

elyse
2/21/09, 7:17 PM
#60

Jag väntade med att färga håret tills jag var 18 och gick sista året i gymnasiet. Hade en önskan om det sedan jag var 14, men visste att mamma inte skulle bli glad. Hon visste hela tiden om det och tyckte att det var OK när jag väl gjorde det. Idag har jag mörkbrunt hår och vill inte vara mörkblond igen. Hur man ser ut handlar om personliga preferenser och är det inte direkt skadligt (typ, att rista in saker i huden) så tycker jag att man själv ska få bestämma. Det är ju inte gratis att köpa smink och hårfärg heller så man måste ha lite vilja att uppehålla looken.

PernillaS
2/22/09, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Jag måste säga att jag tycker emo tjejer och killar är väldigt söta i sin mörka stil och mörka hår.

Min son är inte längre jätteemo han har bara svart hår men resten har gått över.

Synd tycker jag han va så söt idet

hataskolan
2/22/09, 12:38 AM
#62

Vilken söt son du har! Honom borde du vara rädd om!:)

Annons:
PernillaS
2/22/09, 12:41 AM
#63

Ja han e söt min prinsCool

hataskolan
2/22/09, 6:40 PM
#64

alla emosar jag har sett är 100% bi.

murderdolls
2/23/09, 11:42 AM
#65

#64 vad får dig att tro det då? har du gått fram och frågat varje "emo" du har sett om de är bi? eller har alla "emos" du har sett stått och hånglat med någon varje gång du gått förbi så du har kunnat göra statistik på detta ;)

btw, alla som blir utpekade som emos är det inte. Jag är definitivt inte emo, men det hindrar inte folk från att tro att jag är det.
Bara för att jag mestadels klär mig i svart, har piercingar och har svart hår så är jag inte en emo. Jag lyssnar inte på emo musiken, utan på rock och punk. Förvånad

Och sen när blev nitar något som bara "emos" har? Punkare, rockare och gothare har det också, och gotharna har också svart hår och svarta kläder. Enda skillnaden är vanligtvis att de bär mer spets och sminkar sig med större kontraster.

Chaminda
4/3/09, 2:25 PM
#66

Ge grabben en chans att hitta sig själv. Visa honom att du stöttar honom så kommer han till dig när sminket är slut. Skulle det vara så att han fortsätter med smink och nitar så har han kanske hittat sig själv och då är han ju lycklig och det är väl bra?

Denna kommentar har tagits bort.
parsley
5/13/09, 2:27 PM
#68

Min son tänker bli EMO om något år eller så, han fyller 12 i år.

PernillaS
5/13/09, 2:30 PM
#69

68# låt han bli det det går över efter ett tag. musiken är faktiskt riktigt bra. njaa förutom screamo Skrikandes

Annons:
rondastaff
5/13/09, 5:33 PM
#70

Har bara skummat igenom tråden lite snabbt och har egentligen inget vettigt att tillföra diskussionen, känner bara att jag måste rätta #67 lite… ^^''

#67 För det första; emo är musikstilen. Klädstilen, med svart hår och kajal och allt det här heter **fashioncore.
**Och för att vara en "äkta emo" måste man inte alls ha snakebites. Finns många som har andra piercingar, eller inga överhuvudtaget.

PernillaS
5/15/09, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Så ser min prins ut nu

[marion69]
5/21/09, 3:19 PM
#72

MIn dotter har både svart och blont hår. Svart hår med blond lugg Tyst

Det är något nästan alla tonåringar går igenom, men det är ju tur att klädstil och sånt förändras när dom blir äldre.

parsley
5/22/09, 3:01 PM
#73

Kan någon förklara varför sonen vill ha långt svart hår, när alla säger att han är snyggast med kort blont?

JohannaMax
5/22/09, 9:53 PM
#74

Han måste ju göra tvärtemot!Tungan ute

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Saga85
5/22/09, 10:45 PM
#75

När jag var tonåring kallades man för estet istället för emo Flört Eller på högstadiet var det mer "är du punkare?".

Jag kan tänka mig att det är svårt som förälder att veta när det är ok att börja färga håret. När jag praktiserade på dagis för en mängd år sedan kom det en 5-åring med rödtonat hår. Det tyckte jag personligen var lite väl ungt. Vet själv inte vart jag kommer dra gränsen när det blir dags för barn. Högstadiet, som det känns just nu. När de är yngre räcker det gott och väl med färg som man sprejar på och som går ut efter ett par tvättar, om de vill testa på något.

Att en annan 5-åring en dag kom till dagis med svart nagellack för att "fröken" (jag var timanställd) hade det tyckte jag däremot var sött.

Angelclaw
5/23/09, 6:49 AM
#76

Haha jag fick höra "ööh är du en sån där svartrockare (det är väl vad vi kallade emos förr? Eller kanske gothare?), death-tjej och satanist var också något jag fick höra.

Svart hår ena dagen , blont andra, rött, well, you name it, I had it -typ.  Smink a la panda med kajal ner till kinderna, nitar och kängor, skinnjacka!

Still like it -men jag tonar ner nu. :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
Paltn
5/25/09, 3:03 AM
#77

Haha, mycket kul diskution att läsa.

Till ursprungsfrågan så ser vi ju ifall man följer tråden att det bara var en fas för pojken i fråga och att han idag fortfarande är moderns prins som hon själv uttrycker det.
Så ni ska nog inte bli allt för oroliga ni föräldrar som har barn som vill färga håret svart. Obestämd

#75: Som ditt forumnamn säger verkar du vara 85:a, likaså jag och jag håller helt med, när jag/vi var tånåringar så kallades man gothare, punkare eller liknande ifall man var klädd som "emo" idag eller "fashioncore" (vilket jag för övrigt aldrig hört förns den här tråden).

Det är i mångt och mycket bara stilar och uttryck som utvecklas.
Som lugnande ord till de oroliga så hade jag en kompis under skoltiden som nog idag skulle kunna kallas emo av många vilsna men i själva fallet var/är punkare/anarkist till grund och botten och en av de snällaste och trevligaste i mitt umgänge, trotts att hon såg ut som en fågelskrämma Skrattande.
Så döm barnen efter vem dom är, och inte efter hur dom klär sig.

// Paltfan

parsley
5/25/09, 2:56 PM
#78

Men varför? Är det inte enklare att bara vara lika ytlig som alla andra? Det finns inte en emo i hela stan, det är jag övertygad om. Alla kompisarna på MSN "skriker" du får inte färga håret svart. Det är fult. Den enda som håller med är en tjej 50 mil härifrån, som också är emo.

Angelclaw
5/25/09, 9:10 PM
#79

Men svart hår är ju nu inte någonting som är unikt för emos?

(för övrigt ser jag inget problem med att säga emo om klädstilen, du kallar punkare för punkare -punk är musik, hårdrockslyssnare blir hårdrockare. Lyssnar du på emo så må du väl få kallas emo?)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Sara39
5/29/09, 3:47 PM
#80

Men att han vill färga håret svart är väl inte så farligt? Tänk om han vill ha det rosa eller blått Och så är man ju inte emo om man har svart hår.

Angelclaw
6/1/09, 11:54 PM
#81

Emo är ju inte i första hand en hårfärg, så att säga

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Bunn
6/2/09, 7:04 PM
#82

Emo kommer från engelska emotional hardcore och är en musikgenre som härstammar från hardcore- och punkscenen. Under mitten av 1980-talet användes termen emo för att beskriva en subgenre till hardcore-punken som hade sina rötter i musikscenen i Washington D.C. Under senare år har termen emocore, kort för "emotional hardcore", också använts för att beskriva emotionella framträdanden genomförda av band såsom Rites of Spring, One Last Wish och Fire Party. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Emo) Många utav dagens Emo's färgar håret svart, använder smink, klär sig på ett visst sätt och har speciell frisyr (http://www.emoboyfriend.com/img/catpics/emo-pictures.jpg) och ofta ser man tonåringar, så kallada Emo's, samlade i grupp på stan, sittandes på torg och andra "centrala" platser och det är inte alls sällan man ser dem sitta där och skära sig i armarna med värmeljus-folié och annan lätt tillgängligt materia. Jag säger inte att din son gör det, men jag råder dig att hålla uppsikt över honom så han inte hamnar i olycka. Att vara Emo idag handlar om (precis som för alla andra tonåringar) att hitta sin identitet, men tyvärr är dessa ungdomar ofta ute på allt för djupt vatten och hal is. Alla människor är inte likadana och jag säger därför inte att ALLA som väljer att vara Emo skär sig, men eftersom det bli allt mer vanligt med deprisoner bland unga så bör man hålla ett öga på dem.

parsley
6/2/09, 9:52 PM
#83

-Mamma, jag vill ha en plattång.

-Det finns i verktygslådan. Du kan kolla vilken tång du vill använda. Det finns både en plattång och en kombinationstång. Ta den som passar bäst.

Sonen ser på mig med en plågad blick. I handen håller han en tång.

-Inte en sån mamma, jag vill ha en plattång till håret.

Annons:
My67
6/3/09, 8:42 PM
#84

Hej!

Jag är en mamma till 4 tjejer -idag ä dem 22, 19 (blev mamma själv för 2 månader) & dem två minsta som blir 18 & 16.

Båda minsta har varit sk EMO ungar, när dem var mellan 13-15. Fast bara den yngsta med att färgahåret & se likblek ut.

Det du/ni ska kanske uppmärksamma är att dessa ungar skär sig!

Från början kanske det är bara små rispor med typ knappnål lr häfstift men det övergår till skärsår som man måste sy.

Lr andra själv tillfogade skador… Vissa blir ruskigt destruktiva.

Jag menar inte att dinsom gör det idag, men det är bara ett gott råd att hålla ögonen öppna.

Det är inte bara flickorsom håller på med sånt, utan även pojkar. Och det kan börja vid en vrist, ankelknöl, handled, underarmar & sluta med 9 stygn på halsen & inlägg på psyk.

Självklart ska ungarna få testa saker (var själv en punkare -troddejag- när jag var 13) men idag är det mycket råare & mer grupptryck än ad det var förr.

Hoppas att jag inte skrämde upp för många nu, men det är väl ett sätt att förebygga just detta destruktivitet genom att dela med sig av sina egna erfarenheter.

Kram//

skojbruden
7/11/09, 2:57 AM
#85

jag är 13 år och att färga håret svart är inte så farligt enligt mig,bara det inte gäller mig.Jag är ingen Emo,jag är motsattsen folk kallar mig för hippie!Men jag har några kompisar som vill vara emo och dem är jätte roliga tycker väl jag är lite pinsam men de överlever!Och vi har alltid roligt,den ena kommer från indien och har kollsvart hår.Jag vill färga håret men inte svart utan rosa och blått sånna färger.Men min mamma tillåter inte det.Hon tycker man ska vara naturlig.Hon vill inte att jag ska ha smink heller eller hårspray!Jag vill också ha snelugg som går framför ena ögat,men hon tycker inte att jag ska paja mittfina långa hår som räcker endast ner till midjan.Jag vill även pierca mig men no way för det också eftersom hon tycker att tungan var lite överdrivet!Hon tror att jag ska bli någon slacks emo men jag vill vara färgglad.SkrattandeFärg gör en glad men en gång vill jag skrämma henne så jag "spökade" ut mig till emo/punkare.Tungan uteMen om jag inte var så fäst vid färg så skulle jag ha varit emo,för jag gillar att vara kreativ.Kolla bara på kläderna ,ta bort det svarta och tillsätt massa färg.Det skulle ju vara underbart!

skojbruden
7/11/09, 3:03 AM
#86

Men emo förknippas oftast med att man skär sig,jag är inte emo men jag har tyvärr gjort det nån gång .men jag gillar smärta,har diabetes använder sprutor sen 5 års ålder.Love them!Men det var inte något farligt.Men man kanske ska forska om emo innan man liksom dömmer det!

BlueBunny
7/22/09, 3:24 AM
#87

Personligen tror jag inte att du behöver oroa dig eller något liknande. Alla har ju sin smak och ibland ändras den lika fort som den kom =P

Men visst, jag som själv blir klassad som emo vet att det inte alltid har ett positivt ryckte hos alla människor. Vissa tror att man är självmordsbenägen, självdestruktiv o.s.v. Men i de flästa fall är det inte alls så.

Emo är egentligen en förkortning av musikstilen emotionel hardcore. Så teckniskt sett kan man inte vara emo =P

Angelclaw
7/22/09, 9:42 PM
#88

#87 Fast å andra sidan är hårdrock och punk också musikstilar och där läger du bara till :are -  efteråt. ;) Ganska naturligt att folk säger emo nu för tiden, det sade man inte förr.

Fick en sjysst kommentar förresten, en äldre bekant med dotter i mittersta tonåren blir förskräckt då det kommer fram att några i dotterns klass är just "Emo" - och säger " alltså, de är ju sådana där..EMUS!" *S*

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

BlueBunny
7/23/09, 12:21 AM
#89

#88 visst gör man det men den klädstilen heter igentligen fashioncore. Men som du säger så säga nästan alla "emo" istället :P

Angelclaw
7/23/09, 12:24 AM
#90

#89 jo det är jag medveten om, men om du ser en person med bondagebyxor, tuppkam och dylikt, så tänker du punkare utan att veta om personen egentligen kanske sitter hemma och lyssnar på Britney Spears, vad jag menar är att man döpt klädstilen efter musikstilen - så det blir lätt emo. Sen är ju emo lättare att säga än fashion-core eller scene-core ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
BlueBunny
7/23/09, 12:29 AM
#91

#89 Jo det förstod jag att du ville få fram :P Tänkte bara påpeka(A) Höhö :P

Angelclaw
7/23/09, 12:37 AM
#92

#91 Haha :P så kan det vara ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Babycakes
7/23/09, 2:13 AM
#93

Jag är 32 och har färgat håret i regelbundet sedan jag var 18 kanske. Innan någon gång då och då sedan jag var 15. Har superbra kvalitet på mitt hår. Tror att det är "medfött" plus att jag tar hand om det. Köper bara hårvårdsprodukter på salong etc. Låt honom färga, det växer ut om han ångrar sig! {#emotions_dlg.cool}

Gerbil-Swizzle
7/30/09, 10:15 PM
#94

Det är la inget fel att vara emo sålänge man inte börjar skära sig… jag är ett 12årigt emo :P

JossanH
8/5/09, 7:01 PM
#95

Men herregud! Vilka fördommar! Och en massa tonåringar som kallar sig för emo för att dom har svart hår, piercingar och nitbälten.. En av mina bästa vänner är emoälskare! Hon är 27 och har gillat emo sedan hon var typ 10-12 år så hon har varit med ganska länge på emofronten.. :)

På 80talet kom emo´n från hard core/punk scenen. översätter man emo så betyder det emotional hardcore. Emo har ingenting att göra med vart piercingar sitter eller om man skär sig i armarna. Emo är en musikstil. Det ni pratar om är en modegrej. Och nej, hon är inte bi!!!

Och för er som sovit under hela 80talet så kan jag säga att då fanns det punkare och syntare som färgade håret svart och klädde sig i nitbälten och hade svarta kläder och kajal. Så detta är alltså inget nytt!

Detta "emo" som används som ett skällsord eller klädstil är alltså bara en modegrej, precis som att 90talet innebar string och rosa magvisar t-shirtar…

och förresten så var det massor med folk som skar sig i armarna när jag gick på högstadiet och dessa var inte folk som på något vis såg ut som dagens sk "emo-ungar". Detta var vanliga tjejer med vanliga kläder med blont hår! Tänka sig att alla dessa inte hade förstått att det bara är svarthåriga med svarta kläder som skär sig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

skojbruden
9/19/09, 11:12 PM
#96

#69 Screamon är ju bäst!Tungan ute

Emmiiz
5/10/10, 9:50 PM
#97

allt sånt går över..

jag har haft rött, blått, lila, gult, brunt, blondt, svartblått, rött och grönt hår..

tro mig.. alternativa stilerna går över..

han kommer kunna gå på stan i skjorta och kavaj när han behöver det, Tro det eller ej, men det är en fas!

Annons:
regskylt
5/14/10, 2:17 AM
#98

#97 Det är väldigt olika. För alla "går det inte över" helt. Flört

Känner många som är "uxna" och har en alternativ til. och då pratar jag om folk som är allt från 20 till 50 år och har haft sin stil sedan tonåren. jag inkluderar mig själv som är 22, gift och har barn Tungan ute

OzzyochJag
5/14/10, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

#98  Jag får hålla med dig, det går inte över på alla.
Jag var punkare i mitten på 80-talet när jag var 13-15.

Idag är jag 36 år gammal och mamma, klär mig i svart, har svart hår, nitbälten, kängor -favoriterna är röda och ser ut som en katt.
Jag går gärna på festivaler och konserter och jag kommer troligtvis att vara alternativ på ett eller annat sätt tills jag dör.
Ska min dotter lyckas revoltera mot mig så att jag blir chockad så får hon nog gå i kloster. ;)

regskylt
5/14/10, 9:24 PM
#100

#99 Behövs fler sånna som vi :)

Upp till toppen
Annons: