Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 11948 ggr
Believer
2007-11-21 10:17

Röd i ögat..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lillplutten har vart känslig och röd i höger öga ett par veckor nu.. =/ kliar sig mkt. frågade BVC-sköterskan när vi var där för kontroll för 1 1/2 vecka sen, och hon sa att det är helt normalt. att dom är väldigt känsliga runt ögonen och lätt blir röda. trodde v. att det var en ögonfrans som låg mot ögat. Men jag tycker det har blivit värre. han kliar sig mer och mer och blir rödare och rödare, speciellt på kvällarna. så jag ringde vårdcentralen i morse. väntar på att dom ska ringa upp, så vi får åka och kolla upp det här.
någon som har någon aning om vad det kan vara?

skickar med en bild från igårkväll, där man ser hur röd han är runt ögat.

Annons:
Elisabeth-J
2007-11-21 10:25
#1

Det kan vara allergi. Robin blev sådär röd runt ögat, han var allergisk mot dofter, tålde ingenting parfymerat och många blommor åkte ut för det tålde han inte heller. Även vid djurkontakt blev han så i ögonen, ibland bara det ena ögat.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Believer
2007-11-21 17:01
#2

okej. hur får man reda på exakt vad han är allergik mot isåfall?
jag menar, man kan ju ta bort allt parfymerat osv. men då är det ju svårt att veta EXAKT vad det är som irriterar. om man tar bort flera tänkbara saker.

Såg nu förresten att jag skrev fel överskrift. Skulle stått " Röd RUNT ögat". hehe. han är ju inte röd I ögat.

lisette
2007-11-21 20:13
#3

VAD SA DE?

Believer
2007-11-21 20:26
#4

#3. inte spec. mkt. dom sa att så länge det inte var nå gegga i ögat eller att han var röd i ögonvitan, så var det ingen fara. försökte förklara för tanten att han vart så här i över 2 veckor nu. bara kliat och kliat. men hon fattade tydligen inte. *morr* får ringa BVC imorgon iställlet. se om jag har bättre tur med dom =)

Elisabeth-J
2007-11-21 20:50
#5

När barnen är så små så får man prova sig fram. Pricktester brukar inte göras före 2-årsåldern vanligtvis. Prova med att flytta på blommor och andra saker som kan vara allergiframkallande. Benjminfikus är ett exempel på en blomma som man inte ska ha om det finns allergi. Sen kan det vara familjens parfymer, det du och pappan använder, prova en dag eller två utan något parfymerat om ni använder det. Till jul bör man kanske inte ha en hyacint inne.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Believer
2007-11-21 21:00
#6

okej. blommor har vi bara 2 stycken (då jag e expert på att ta ihjäl alla blommor haha). de e två såna här som aldrig dör även om man glömmer vattna dom hehe. minns inte vad dom heter.
jag använder heller aldrig parfym nu när jag bara går hemma. tar endat på mig lite om vi ska bort. men ska be sambon testa att inte använda sin på ett par dar.
men ska även testa byta ut sköljmedlet. tvättmedlet vi har e parfymfritt. sköljmedlet är endast lätt parfymerat, kan ju hända att det e det han reagerat på. men han ju inte reagerat på det tidigare. kan sånt bara dyka upp?

och djur har vi inga i hemmet. jag har ju mina hästar, men är alltid noga med att duscha så fort jag kommer hem innan jag umgås med william. men lukten kan ju såklart finnas kvar i lägnheten efter kläderna i tävttkorgen.

men tack för tipset! det kan ju mkt väl vara så att han e allergisk mot nått. önska mig lycka till i jakten på vad =P

Annons:
magma
2007-11-21 23:36
#7

Min yngsta var röd i ena ögat i flera veckor från att hon var nyfödd och framåt- kanske i ett par, tre månader? Förklaringen jag fick var att eventuellt var inte tårkanalen helt öppnad ännu, men att problemet skulle ge sig så fort den var "färdigutvecklad" och öppen. Jag tvättade med kokt vatten+salt, det ska smaka som tårar. Jag provade på mig själv först, så det inte sved.

[Anna-N]
2007-11-22 09:17
#8

#7: Fick samma förklaring av min lille. Jag frågade flera gånger och det skulle gå över av sig själv - viket det gjorde. Var både röd i o runt ögat och ögat "kletade" igen. Är nog bara att tvätta och vänta.

Elisabeth-J
2007-11-22 09:19
#9

#6 Det behöver ju inte vara allergi, det kan vara något annat.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Faxlin
2007-11-24 14:48
#10

Låter inte riktigt som allergi då det bara är på ena ögat. Att det blir rött beror ju på att han kliar sig. Då blir det snabbt rött. Och då det blir rött så svider det och kliar mer och så kliar bebisen mer och så blir det rödare. Ja det är lite ett kretslopp liksom.
Att tvätta ögat med koksaltlösning är det bästa. Och sedan försöka se till att han inte kliar. Man kan sätta på dem små tunna tumvantar (mjukis) så blir det inte lika irriterat om han kliar sig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Upp till toppen
Annons: