Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 974 ggr
bosse
2007-10-10 21:37

Föräldralösa barn.

Detta är ett inlägg jag gjorde igår på AG.

Som kanske några av er noterat så firar man inom Islam Ramadan som är den månad som ska lära dom rika hur det är att vara fattig, dvs inte har mat att äta varje dag och man får inte äta eller dricka så länge solen är uppe.  Det var tanken med Ramadan, men i verkligheten har det blivit en frossa i mat under dom mörka timmarna och då speciellt i KSA. Saudier jobbar från 10 till 14 under denna månad, men oftast så dyker dom aldrig upp på jobbet, vilket iof sig många andra är tacksamma för. Detta var lite info om Ramadan. Iftar heter den måltid som äts efter solens nedgång.

Igår kväll kom min hustru hem och sa att hon tog för givet, att jag inte hade nåt emot att hon bjöd en del föräldralösa muslimska barn på Iftar ikväll på en restaurang uppe i bergen. Vilket jag naturligtvis inte hade. Det visade sig att hon tagit reda på om det finns nåt hem för orphans här i Byblos och hon hade hittat 2. Hon hade bett dom samla ihop 15 barn mellan 2 och 10 år, så skulle hon betala notan tillsammans med en släkting som också har en shop i Souken. Dom åkte upp dit strax efter 18 och när hon kom hem berättade hon att personalen inte hade velat plocka ut några enskilda individer utan 45 barn mellan 2 0ch 14 år hade kommit. Man hade dukat upp det mesta i en libanesisk meza som består av 34 rätter. Alla hade varit mycket glada och lyckliga för det har troligen aldrig hänt i deras liv att dom fått så mycket mat.

Jag är mycket stolt över min hustru.

Annons:
AnnaLundin
2007-10-10 23:07
#1

Jag tycker att du SKA vara stolt över din hustru!

Detta kommer de barnen förmodligen minnas i resten av sina liv!  TOPPEN!!

lisette
2007-10-11 00:20
#2

vilken fru du har! =)

nyfiken som jag är måste jag fråga var du bor?

Pomperipossa
2007-10-11 11:13
#3

Det var mycket fint gjort!!! Underbar fru du har..:)

Elisabeth-J
2007-10-11 12:17
#4

Jag beundrar personer som hjälper andra, vilken fantastisk fru du har och jag tror att du är lika hjälpsam också :)

En stor eloge till din fru!

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

bosse
2007-10-12 12:27
#5

Tredje gången gilt - hon är alltså min tredje hustru. Numera tillhör jag dom 10% som enligt statistiken är lyckligt gifta. Samma undersöknig hävdade att 40% är goda vänner och resterande 50% borde skilja sig. Dett lite vid sidan om.

Jag har inte frågat henne varför hon gjorde det, men jag tror att hon så starkt påmints om förra sommarens krig, för i sommar har man visat dom bilder man visade samma dag för ett år sen. Det var grymt. Många flyktingar kom hit till Byblos och bodde på skolor och även hemma hos folk. Dom kom utan pengar, mat och kläder. Och det som hände här i stan var att dom rika bunkrade upp allt som fanns i affärerna, så några dar fanns ingenting att köpa. Vi var ju i Sverige just då så hon var ensam här och vi kunde inte få ut henne inom rimlig tid. Iaf så hände inte så mycket nere i Souken och shopen, så hon brukade försöka hitta mat åtminstone till barnen. Hon är ju härifrån och har ett helt annat kontaktnät en flyktingar. Jag tror att hon även detta år ville hjälpa andra barn som har det svårt. Vi är båda från fattiga förhållanden, men har det ganska bra nu. Jag tror på medmänsklighet även om det ofta ser ganska mörkt ut i världen. Även om det inte är så mycket vi kan bidra med, så är det mer än ingenting.

Och vi bor i Byblos i Libanon. Kolla in min sida och titta även i albumet.

bosse

Linda
2007-10-12 20:00
#6

Vilken underbar människa, krama henne från mig!!

Annons:
MaMaMade
2007-10-23 11:50
#7

Mina varmaste hälsningar till din fru Bosse!

När man som henne själv upplevt kaos o svårigheter att få tag på mat mm så förstår man nog på ett helt annat sätt, jämfört m oss som tror oss förstå men inte riktigt når ända fram…om du förstår vad jag menar. :)

Som ny mamma till 1 omhändertaget barn o 2 föräldralösa känner jag varmt för dem som ids o orkar ta tag i sådana saker. Puss o kram!

Upp till toppen
Annons: