Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 2595 ggr
paronskrutten
2007-10-22 03:52

"Rätt" godisålder

När kan man börja låta sina barn äta godis? :)

Helena

Annons:
Pomperipossa
2007-10-22 10:21
#1

Sonen var runt fem när han började lite choklad på lördagarna. Dottern däremot har en farmor som trulat i henne allt möjligt sen hon var riktigt liten…:(

Elisabeth-J
2007-10-22 10:54
#2

Mina har börjat i 2-årsåldern.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Zebben
2007-10-22 18:46
#3

Min dotter har fått smaka när vi varit bortbjudna till familjer vars barn ätit lördagsgodis. Lite svårt då att säga till henne att hon inte får godis, när de andra barnen sitter och mumsar.Första gången var hon nästan 2 år.

 Nu är hon 2½ år och hon får lite godis när vi har lördagsmys. Blir kanske 2-3 lördagar i månaden.

AusaBausa
2007-10-22 20:39
#4

Finns väl ingen rätt o fel ålder på o börja äta godis…eller ingen rätt ålder alls;-D

…valde annat då de 3 barnen började äta godis vid olika åldrar…med äldsta grabben så ville man ju så sent som möjligt introducera godis o det var lättare då han var första barnbarnet på båda sidor…m minsta grabben var det svårare o ännu värre m tjejen… då fanns ju äldre syskon o kusiner som kunde "locka" dem o smaka… men vid 2-3 var väl äldsta, yngsta grabben var väl 1-2 och tjejen var väl bara 1 när hon fick smaka godis första gången…

Laphroig
2007-10-22 21:53
#5

Tycker själv att man skall undvika det så länge det går, vår åttaåring får väldigt sällan något godis, det går lika bra med frukt för henne. Annars är det väl upp till varje förälder att avgöra vad som är rätt för sitt barn.

lisette
2007-10-23 00:48
#6

tycker absolut man ska undvika det så länge som möjligt. men det lär väl bli svårt i denna familjen…

Annons:
MaMaMade
2007-10-23 11:05
#7

Sonen fick godis när vi åkte bort på semestertripper, oavsett vilken dag det var. Däremot åt han i stort sett aldrig hemma, när vi hade främmande el var bortbjudna. Han började m lördagsgodis först i 5-årsåldern o då mest för att kompisarna talade om det. Han är inte så förtjust i godis utan kan hellre köpa en bullpåse el gofika. Läsk är han dock helsåld på.

Mellis har först nu lärt sig veckodagarna (5 år) så från att ha haft lördag 1 ggn/mån är vi uppe i en lördag per v. ;)

Minstan (3 år i dec) äter när storasyster får men vi köper o det kan bli 1-2 tablettask + att de får V6-tuggummi några ggr/v efter mat…när de kommer ihåg att fråga om det.

Det blir svårare o svårare att hålla dem borta från godis ju fler de blir…de ser, hör o luktar sig till eländet.

Susanne
2007-10-23 12:30
#8

Jag valde annat då jag har en åsikt och måste rätta mig efter andras*haha*
Att aldrig börja äta godis skulle passa mig men vem köper största godispåsen? Generad
Mina åt säkert godis i 2 års åldern (de är 10 och 12, så jag minns inte riktigt).
Det jag gjort för att minska deras godis ätande är att jag varje fredag köper en jättepåse (ca 2 kg) ställer fram godiset och alla äter ur skålen. Vi är 4 i familjen och godiset räcker minst till måndagen, jag äter mest.
Anledningen till denna strategi är att jag när tjejerna var små såg hur andra syskon snodde godis av varandra och att det var mest bråk kring detta med egen godispåse. Så ville inte jag ha det och jag slapp. DOCK! får de inte stoppa fickorna fulla osv.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annette
2007-10-24 18:32
#9

Jag har insett att god tillgång av godiset minskar ätlusten, så här köper vi också rejält till helgen.

CBA
2007-10-30 12:05
#10

Båda våra killar har inte blivit introducerade för sötsaker förrens i 2-2,5 års åldern. Men då har vi inte köpt med syftet att medvetet vänja dom utan det har blivit naturligt ifall någon fyllt år el.dyl.

Ingen av dom är några godisråttor som kräver lördagsgodis och läsk.
Om våran äldsta ber om lördagsgodis så köper vi det till honom, men inte annars och då kan den minsta som är 2,5 nu få lite Ahlgrens bilar. Han har precis fått börja smaka på läsk och godis.

Den enda gången vi har godis och läsk är på lördagarna isf.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
2007-10-31 01:05
#11

HUR ska man då få folk att förstå att inte barnen ska få smaka på sötsaker?

var på kalas förra helgen. då skulle de ge loke piggelin (inklusive hans far) . jag blev rasande och sa att han inte ska ha sådant. han saknar det inte och behöver det inte. varför ge honom ngt då?

lisette
2007-10-31 01:07
#12

"men han måste ju få smaka" hur många ggr har jag inte fått höra det?

Titti
2007-10-31 23:33
#13

Där runt 6-8 år tycker jag. Eller föresten tycker inte dom ska äta godis alls, kanske då om man är på bjudningar och dom blir bjudna då kanske då.

Före Jr flyttade hit så åt han knappt något godis alls, han ville helt enkelt inte ha. Men däremot fick man se till att man hade uppladdat med frukt som äppel och bananer i stället. Han tog hellre en frukt, för det var nyttigare sa han.

//Bonusmamman Titti

Annons:
lisette
2007-10-31 23:42
#14

#13 och inte bara nyttigare, även GODARE!

Buskiga_lisa
2007-11-01 01:52
#15

nyttiggt godis eller inget. så är det!!

Tom
2007-11-01 23:12
#16

För mig är det helt en fråga om att min dotter inte ska känna sig annorlunda än sina kompisar.

När jag var liten fick jag inte äta godis. Punkt! Det gjorde att jag kände mig som en alien när alla kompisar käkade godis. Jag var jätterädd för att få skäll för att jag hade ätit godis så jag tackade nej när någon vuxen eller kompis ville bjuda mig. Men jag mådde fruktansvärt dåligt av det eftersom alla trodde att jag var dum i huvudet som inte gillade godis. Inget roligt för en liten blyg kille att tampas med.

Så min dotter får äta när hennes kompisar äter. På kalas och vid andra tillfällen när hon 'blir utsatt' för det.

Hemma får hon en liten skål med godis till 'fredagsmyset' och det är en höjdpunkt för henne.

Att åldersbestämma det vore helt onödigt men vi gav henne aldrig godis innan hon, genom sina kompisar, blivit medveten om att det fanns.

  Tom

melia
2007-11-04 21:28
#17

min 1åring älskar klubbor och choklad! det får hon smaka på lördagarna med dom andra barnen :)

Facklan
2008-01-12 23:25
#18

jag valde 0-2 år tycker att efter 1½ år börjad det vara då man inte kan bara neka dom !

Jag tror att det viktiga är inte åldern man börjar så mycket som att få rätt bild av godis !!!

min erfarenhet är att många Förbjuder godis o se'n tillåter kakor, glass .. o det är minst lika illa om inte värre …

jag tror att det är viktigare att hålla koll allmänt vad dom äter o även välja "bättre godis

Mia-
2008-01-13 15:10
#19

vid ca 2 års ålder har mina två pojkar fått smaka på godis

Annika
2008-01-13 23:12
#20

Valde "annat alternativ" eftersom jag, liksom flera andra här tycker att åldern i sig inte är det viktiga. När barnen själva upptäcker att det finns godis så är det svårt att undvika. Fast jag och mina barns pappa har haft olika syn på detta så de har fått godis tidigare än vad jag hade föredragit i alla fall. Av mig får de nästan aldrig godis men de får på kalas och av andra så någon godisnöd går det definitivt inte på dem.

Annons:
Emmahpemma
2008-01-14 02:50
#21

jag var en 4-5år innan jag fick smaka godis första gången. Mamma och pappa övertygade väl mej om att godis var för vuxna och inget som barn tyckte om öht… tills jag fick en godispåse i julklapp av någon…

jag tycker det verkar vara en lagom ålder. Enligt mina föräldrar var det aldrig något problem på barnkalas osv… blev jag bjuden på godis så svarade jag "nej jag tycker inte om.." Men tror nog att om jag blivit äldre innnan godisdebuten så hade jag nog provat ändå pga påverkan från kompisar osv…

Chirak-96
2008-01-14 11:16
#22

När vi har lördagsmys bjuds det på grönsaker (gurka, paprika, morot) i stavar och dipp. Dom vill hellre ha det än chips att dippa. Smågodis ibland, men inte till den minsta (snart 2 år) väntar så länge det går. Som andra skrev så vet dom ju inte vad det är så dom saknar det ju inte

CarolaCarro
2008-01-14 18:32
#23

Jag skall försöka hålla godis borta från Kevin så länge de går.. Men då får man själv inte äta godis när han är uppe..

annie
2008-01-15 07:55
#24

Alltså, i vår familj har vi ingenting emot godis. Jag kanske går emot "strömmen" lite här men så är det. Vi vuxna äter ju också godis och vi lever som vi lär, vill inte hyckla och lära barnen något annat än det vi själva kan stå för.

Däremot (!) äter vi godis enbart på lördagar eller om det är något annat speciellt tillfälle. Har vi efterrätt en dag så har vi aldrig godis. Vi äter också mycket frukt och grönsaker, såväl vuxna som barn. Vi lägger upp godis i skålar åt barnen och det blir väl ca 10-15 lösgodisbitar var, 3 åringen får mindre. Vi dricker i stort sett aldrig läsk utan det blir vanligt vatten. Chips eller popcorn har vi på fredagar i mindre mängd.

Tycker det är ok att barnen får äta godis så länge de lär sig att balansera det de äter. Våra blir oftast nöjda med det godis de får och suktar inte efter mer, ibland äter de inte upp allt heller. Vi har försökt vänta tills syskonen är runt 1-2 år innan de får godis men det är lättare sagt än gjort. I helgen hade vi fullt sjå att hålla 1-åringen borta från skålarna…. Äldsta barnet var nog runt 3-4 år innan han åt godis.

kicki80
2008-01-15 11:21
#25

Våra har  fått smaka ganska tidigt både godis,läsk och utemat och ingen av dem vill ha mkt av det nu.. Den äldre tycker inte ens om Pizza och Läsk längre..

Tom
2008-01-16 23:41
#26

#25, Intressant!

[Sajberlena]
2008-01-18 02:36
#27

Den äldsta var över två år, men det har varit svårare med de andra två - de har fått av sina äldra syskon som så generöst och välvilligt delat med sig! Men vi är ganska hårda, hos oss är det lördagsgodis som gäller, något som barnen alltid funnit sig i utan protester. Glass och fikabröd däremot lyxar vi till det med lite då och då…

Annons:
pyromanen
2008-01-18 19:18
#28

Håller me #27, det är lättare med den första.  3,5 år blev det och 1,5 var då lillasyster som började ungefär samtidigt.Jag tycker inte att "debutåldern" är det viktigaste utan att det inte blir några mängder som påverkar.  Det har varit enbart lördagsgodis och på kalas. På lördagarna har de kört med 5 bitar när man är 5 år, 8 bitar när man är 8 år och det har funkat bra.  Nu när de är större är det fortfarande lördags men "tills man känner sig nöjd".  Dethär med halva eller hela kilon skulle jag aldrig göra, då får man ju i sig ett eller flera hekto rent socker var förutom diverse färger mm det tror jag är väldigt onyttigt.

lisette
2008-01-18 19:47
#29

bra idé det här med antalet bitar vs ålder. tror jag ska köra det med min sambo! ;)

[tiiia]
2008-01-30 23:38
#30

det är väl snarare mängden godis som är viktig än åldern? iofs barn under 2år bör kanske inte äta godis, men efter två års ålder är väl lite lördagsgodis okej?

[SarahOhrn]
2010-02-11 20:20
#31

Nu har jag inga barn men jag kan ju prata efter erfarenhet när jag själv var liten.. När jag va liten fick vi godis på lördagarna (vet inte när vi började äta men..) medans mina kompisar alltid hade godis framme, då blev jag i stället avundsjuk så när jag väl kunde äta godis när jag ville åt jag alldeles för mycket och blev överviktig så småningom i livet… Men sen behöver det ju inte bli så! Men det kan ju bli så…

Men när jag får barn lär jag låta dom vänta ett tag i alla fall men antagligen lär jag göra som när jag va liten, att dom får lördagsgodis bara. Eller ev ställer fram en skål på lör-sön och dom får lära sig o äta en måttlig mängd. Det är nog svårt o säga =)

Bumsibum
2010-02-11 20:35
#32

min dotter var väll precis under året när hon fick småbitar av chocklad… sen tog e inte långtid innan hon fick smaka mer.. :)
nu är hon 2 år och 3 månader… och äter all godis.. :)
men bara på lördagar dock, men hon är ducktig på att komma ihåg när det är godis dax! :)

varför vänta…..

men sen gör ju alla som dom vill! ;)

Lenore
2010-02-11 21:09
#33

Dottern har fått smaka lite godsaker av oss från ca 1 års ålder. Vi äter väldigt sällan godis och det gör inte våra föräldrar heller så det blir inte så ofta hon får. Det blir mest lite läsk och chips eller choklad när det är kalas.

Vi kommer nog aldrig att ge henne godis regelbundet så som många ger lördagsgodis.
När jag var liten stod alltid en skål med godis i vardagsrummet och vi fick ta precis när vi ville, vilket var i princip aldrig. Det var liksom inget speciellt med det. Så vill jag att vi också ska ha det, att man inte gör godis till något man bara får lov att äta på vissa dagar och göra en stor grej av det. Jag inser att det säkert inte fungerar för alla att ha det såhär men det är så vi önskar att det blir hos oss.

AnnaLundin
2010-02-11 22:05
#34

Oj, en urgammal tråd som jag uppenbart inte hade svarat på….

Jag har börjat låta våra barn smaka på godis när de har varit gamla nog för att vara nyfikna på vad det är jag själv sätter i mig. Jag själv äter mer godis än vad de gör. Det är inte så svårt, för de äter inte särskilt mycket. De är tacksamma när de får, men det är ytterst sällan de frågar efter det.
Tjejerna går på fritidsgården varannan fredag kväll och där finns det godis att köpa - vilket de gör. Men mellan dessa gånger är det väldigt sällan de äter godsaker.

En fördel är att vi bor på landet och det är svårt att få tag på godis utan att sätta sig i bilen. Det är för långt för att cykla och handla (nästan en mil) och inte ens nära skolan finns det möjligheter (fritidsgården har, men är bara öppen varannan fredag kväll).

Vi har inte gjort någon affär av detta med godis och andra sötsaker. Det äts vilka dagar som helst i veckan, OM vi skulle råka ha något hemma. Den begränsande faktorn är att vi sällan har hemma och det är för att jag själv glufsar i mig rubbet så länge det finns…

Annons:
Kimpa
2010-02-11 22:40
#35

Min första fick inte godis förrän han var nästan 4 år. Dottern ville ju å andra sidan också ha då brorsan fick, vilket är fullt förstårligt, så hon fick ju vid 2år.

Däremot får de nästan bara choklad som enligt tandläkaren är bästa godiset, då det smälter bort från tänderna fort.

Verra
2010-02-12 01:48
#36

Jag och min man är helt oense om det där med godis.
Jag har alltid haft inställningen att ju längre man kan vänta desto bättre. Dottern var kanske 3år då jag längre inte kunde avstyra allt godis som alla kära släktingar ville trycka i henne.. Första barnbarnet på båda sidor som hon är så har det ju varit extra kul för alla att trycka i henne godsaker ;)
Hemma äter vi inte godis speciellt ofta. Fredagsmys kan bestå av popcorn & läsk ibland men oftast spelar vi ju sällskapsspel på fredagar och då är det inte lämpligt med massa kladdiga tillbehör till ;)

Lördagar kan bestå utav godis eller popcorn ibland till filmen. Ibland grönsaksstavar med dipp. Jag och dottern som nyss fyllt 6 år går alltid till affären och handlar inför myset, och hon får i stort sett välja själv. Det är inte ofta hon väljer godis.

Sonen är 1½ och älskar ahlgrensbilar med choklad. Det är hans pappas fel som har inställningen att "han måste ju få smaka..". Ketchup, sylt och oboy tycker han att sonen ska ha bara för att storesyster får det. Jag försöker då förklarar att så länge han inte är intresserad så kan han ju vara utan. När han väl fått ketchup en gång vill han ju alltid ha ketchup lixom..

Men något som jag aldrig kommer låta mina barn äta är klubbor. När jag var mindre fick min lillebror en i halsen och även om mamma lyckades dunka ut den snabbt så var det ändå en skräckupplevelse. Vet inte hur stor chansen för att dem ska lossna är, men det sitter stenhårt i mitt psyke och jag vågar helt enkelt inte.

Bumsibum
2010-02-12 01:55
#37

de kan jag förstå de där med klubber, iomet det sitter kvar så i dig, men det kommer säkert i skolan och liknande köpa klubber själv, men det man inte vet har man inget ont av..

Dehlfimia
2010-02-12 17:02
#38

Hej!

Har tre barn och ett barnbarn.
Dom två största var 3år gamla när dom kom in i godis världen och idag är det den mellersta tjejen 10 år som är godisgalen medan den största tjejen  som är 22år aldrig har varit förstjust och det håller i sig än.

Den yngsta (sonen ) är 1 1/2 år och barnbarnsflickan 1 år som är här hos oss 6 dagar i veckan har aldrig smakat godis el läsk och det köps bara hem godis om lördagar till mellersta och  dom små får frukt (även om vardagar förståss). Den mellersta vet att hon inte får bjuda på dom små .

Vi försöker hålla så länge det bara går .

exitingsvillemo
2010-02-13 09:49
#39

Vår son fick nog smaka godis första gången när han var strax över året. Men upp till 4 årsålder så har vi inte haft ngn speciel dag för godis utan har vi haft hemma så har vi, annars har vi det inte =P

Men vid 4-års åldern började lördagsgodiset bli viktigt, så nu köper vi godis varje Lördag. Han äter inte så mkt utan oftast blir det mamma som får det sista ur påsen.

På Fredagar blir det chips eller nåt annat gott.

#36 precis samma skräck har jag inför popcorn =) Jag satt popcorn i hlsen när jag var liten och har varit livrädd att ge ungen popcorn, nu vid 5års ålder så är det svårare att gömma vissa saker, andra äter ju popcorn, klart han vill smaka och typiskt nog så älskar han just popcorn.

Upp till toppen
Annons: