Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1199 ggr
AnnaLundin
2007-10-18 15:44

Barnen får inte bre sina mackor själva....

Nu har en förskola infört regeln att barnen inte får bre sina smörgåsar själva, för att det är ohygieniskt.

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article1038738.ab

Jag säjer bara JÖSSES!
Det som inte dödar härdar… Mina barn vore stendöda för länge sedan, om man ska tro alla larm om vad som är livsfarligt. För här har allt möjligt hamnat i munnen på dem under årens lopp…

Annons:
Asagard
2007-10-18 15:46
#1

Oj herregud! Vad sjukt! Som om de inte smittar varandra ändå så många leksaksklossar som vandrat mellan barnmunnar.

[Anna-N]
2007-10-18 15:59
#2

Ja, jag säger då det. De som bestämmer detta har de någon verklighetsuppfattning öht.

När jag arbetade på äldreboende så infördes förbud mot att skala potatis (råskala) och ha blommor i köket.
Potatisen kom färdigpackad i vattenpåsar ändå från Tyskland. Skalad o förkokad!

AnnaLundin
2007-10-18 17:51
#3

För några år sedan var det ramaskri här i trakten när ett dagis inte tilläts att låta barnen vara med i köket och laga maten, av hygienskäl. Bara DET är ju sjukt, liksom… Och att inte ens få ställa smörbyttan på bordet - HUR SJUTTON ska barnen kunna lära sig att bre sina egna mackor då? Jag menar, de är ju MER på dagis än hemma, innan de börjar skolan…

Var ska detta sluta? Ska de förbjuda hemkunskapen i skolorna också? Kommer vi få fortsätta laga vår egen mat hemma i våra egna kök?

Cattis
2007-10-18 18:00
#4

Av hygieniska skäl tillåts mkt få dagis i vår kommun att laga sin egen mat. De flesta får leveranser av kommunens storkök istället. Vårat dagis har tills vidare fått dispens då de inte hittade ngt at tslå ned på och då handlade det mest om att det bara är en, ibland två personer i köket. Hade där varit fler, som i skolans matsal - då hade de blivit tvungna att ta in mat från storköket. Tack och lov, för det är mkt trevligare mat som de lagar själva än den trista maten som kommunen bidrar med.
Sen skulle jag aldrig laga eller äta linssoppa iofs, men ungarna verkar gilla det. :-)

Våra barn får själva bre sina mackor, de får lära sig ganska tidigt att skala sin potatis - eftesom de sen i skolan måste kunna det. Jag är väldigt glad att jag valde ett privat dagis.

Håller med #0 om att "det som inte dödar härdar".

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AusaBausa
2007-10-18 18:15
#5

Det är ju inte klokt! Hur ska vi överleva hemma? Ska vi också beställa mat från storhushållen eller?

Håller fullständigt med #0! "det som inte dödar det härdar"

på vår förskola får de då brer mackorna själva…däremot får vi inte spara maten som varit på borden…me då har köksan lagt upp lite mindre nu o så hämtar vi mer i köket om vi fattas..så det är inte så mkt vi slänger även om det också kan kännas hemskt!

Morrhoppan
2007-10-18 22:52
#6

Ja, hur ska de annars lära sig om inte på förskolan!? Med tanke på att MÅNGA barn är på dagis omkring 50 timmar i veckan (och vi vuxna klagar på att man blir trött av att jobba heltid!) , så borde ju den mesta inlärningen ske på förskolan. Tror emellertid att de flesta barn lär sig att bre sina smörgåsar ändå, utan hjälp av förskolan, de har ju föräldrar också att lära av!

Fast det blir ganska äckligt när 2-3åringar sitter och geggar i smöret, då tar i allafall inte jag någon macka, och vi som ska äta pedagogiskt. Idag hade vi smör på halva bordet och smörkniven var nere på golvet och vände, utan att man hann med och stoppa den innan den åkte ner i smörbyttan igen! Fundersam Gott! Lite skit rensar magen!

Annons:
Elisabeth-J
2007-10-18 23:14
#7

Men vad är det för larvigt nu då! Barnen måste ju få lära sig! Om det slinker ner en och annan bakterie så är väl det bara bra, det blir ju kroppen starkare av och får mer motståndskraft! En steril miljö tror jag gör barnen sjuka istället! (inte alla för det finns personer som måste ha det pga allergi bl.a.)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
2007-10-18 23:57
#8

hoppas dessa barnen lär sig att bre mackorna hemma då. lokes farbror som är 13 kan inte skära en ost ordentligt, utan måste be om hjälp.

Pomperipossa
2007-10-19 10:14
#9

Oj oj oj….Man funderar ibland vad det ska bli av våra barn…

AusaBausa
2007-10-19 17:30
#10

vi lägger smöret i småskålar så det som varit framme på bordet åker i soppåsen…då slipper man kratrar o gegga i smörpaketet…

mmama
2007-10-19 21:01
#11

Man slutar aldrig att förvånas, När vi åkte hem från BB så sa personalen att vi som både hade hund, katt och häst skulle få ett barn med allergi! Han har knappt varit sjuk över huvudtaget.

I samhället där vi bor hämtade barnen från förskolan egna tomater i en tomatodling 500 m från dagiset, nu är det stopp med det och  tomaterna åker 5 mil till en trädgårdshall för att packas om och sedan via matcentralen komma tillbaka till dagiset… Var är miljötänkandet? Och barnen som gick dit fick ju både motion samt ett intresse för alla olika sorters tomater som odlades.

NovaRoll
2007-10-20 14:49
#12

Det är synd om dagens barn, vart är vi på väg??

MaMaMade
2007-10-23 11:42
#13

Jag tror att det är dagslägets stor migration som sätter skräck i de styrande. Många som flyttar in till Sverige bär på sjukdomar som vi inte har här o många ggr är de resistenta. Nu ser jag inte det som ett problem då de faktiskt ska kollas av sjukvården innan de får börja skolor mm.

Man kan o bör inte försöka skydda sig mot *allt*…normal hygien räcker i de flesta fall. Skulle sedan ngn ha en sjukdom t ex hepatit så får väl den göra ngn annan syssla.

Annons:
Upp till toppen
Annons: