Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4155 ggr
CarolaCarro
2007-10-20 19:49

Matning bebis vakna själv?

När man ligger på bb så får man höra mata var 3 högst var 4 timme.. Men kan inte bebisen få vakna själv? De här är mitt första barn så visst ja lyder deras order och gör de.. Ja får väcka han hela tiden och han små äter lite sen somnar om.. Hur har ni gjort?? Har ni väckt dom eller låtit dom vakna själva? Min lilla är nu bara 2v

Annons:
magma
2007-10-20 20:00
#1

Jag har aldrig fått höra "mata var tredje timme" på BB, snarare tvärtom- att man ska följa barnets rytm, ge mat när det är hungrigt eller bara vill ha tröst och närhet. Om din bebis växer som han ska och kissar 6-8 våta blöjor/dygn så får han i sig det han behöver, och du behöver inte väcka honom enligt min mening. (Så länge han inte är för tidigt född, väldigt liten eller att det finns andra omständigheter utöver det "normala") Och grattis till nytillskottet!

CarolaCarro
2007-10-20 20:09
#2

Han är född i v37=+2dagar.. Men han har gått över sin födelsevikt och allt nu..

[Anna-N]
2007-10-20 21:40
#3

Säger som #1. På BB sa de inget om att man skulle väcka bebisen för att den skulle äta. De behöver sova för att växa och mat får de i sig garanterat om de växer och följer tillväxtkurvan. En liten nyfödd bebis får i sig 5 ml i magsäcken så det är inga stora mängder.

Eva_
2007-10-20 22:02
#4

Det  jag kan tänka mig är att om bäbisen (nyfödda) har gått ner för mycket i vikt så måste man väcka den för att den ska gå upp. Det kan bli en ond cirkel, får bäbisen för lite mat så blir den slö och trött och då orkar den inte äta osv. Annars så är det bara att ge när de vaknar själva, min erfarenhet (mina barn) är att de nästan vill ligga vid bröstet så ofta som möjligt, inte ofta de kunde vänta i 3-4 timmar.

CarolaCarro
2007-10-20 22:31
#5

men min har vart gul och legat i en sollampa..  han kan suga i en kvart sen vill han inte ha mer… ger ja bröstmjölkpå flaska kan han dricka 80ml +suga på bröstet man blir ju rädd att han går neråt  men de känns som om han gått upp iaf

Cattis
2007-10-20 23:26
#6

#5 Jag är rätt säker på att om din bebis blir hungrig, så kommer han att vakna. Och om du känner dig orolig, så gå till BVC och kontrollväg honom, och berätta för dem om din oro. Går han upp som han ska och allt ser okej ut så kan du ju andas ut.
Jag förstår att det är nervigt med första barnet, och han är ju inte gammal, men snart kommer du känna honom så bra själv att du märker om det inte stämmer.

Vill du helgardera dig, så väck honom efter fem timmar då? Om han inte vaknat själv innan. Så du slipper hålla på var tredje-fjärde timme. Du måste ju hinna vila du också.

Hur ofta ger du honom med flaskan? tänk på att när du gör det får han ju i sig mer än med bara bröstet och blir säkert proppmätt och sover hur gott som helst av det. Det kan ju vara en orsak till att han inte vaknar efter 3-4 timmar igen. Många nyfödda sover ju väldigt mkt, passa på att njuta och vila själv :-)

Men viktigast av allt, oavsett alla råd du får - gör det som känns bäst och mest riktigt för dig och din lille kille!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annons:
CarolaCarro
2007-10-21 00:11
#7

#6 De är endast på kvällen inför natten för att ja vill veta att han verkligen får i sig.. Sen efteråt vill han ju ha bröstet med.. Och de är klart han får de om han vill.. sen somnar han gott.. Sen vet ja inte hur mycke man vågar hålla ut han med maten eftersom dom har sagt som dom sagt på bb + att de är första barnet.. Men ja skall till läkaren måndag tisdag får se vad han väger då…

lisette
2007-10-21 01:53
#8

på bb så väckte de mig för att loke skulle få äta var fjärde timme, han fick även ersättning. men han var oxå född för tidigt.

du har inte missuppfattat dem o trott att du skulle fortsätta med detta även där hemma?

magma
2007-10-21 02:01
#9

Men: om du ger honom flaskan- även om det är bröstmjölk i den- till natten så bör du vara medveten om att du riskerar att få för lite mjölk. Det tar för det mesta minst tre veckor innan mjölkproduktionen är igång på allvar. Och när du ammar nattetid så stimuleras mjölkproduktionen mer än när du ammar på dagen! Så att ge extra mat till natten riskerar att störa din mjölkproduktion, så att du tillslut inte har tillräckligt och får svårt att "komma ikapp".

Om bebisen inte får extra mat så han blir proppmätt på kvällen då han ska sova, då vaknar han förmodligen och äter desto oftare på natten istället- vilket är positivt för dig, även om det inte känns så kl tre på natten…

Har du provat att INTE ge flaskan till natten? Och om du har gjort det- vad händer då, vaknar han oftare och vill suga då?

Mina barn har också varit gula, och sista gången jag fick barn så solade dottern. Då ligger de på en värmebädd och måste ha mat ofta så de inte torkar ut, och eftersom min mjölkproduktion var så seg i starten så fick hon tillägg+amning på BB och en kort period även hemma. Men jag vågade tillslut sluta med tillägget, och det slutade med att jag helammade henne tills hon var 9 månader, och slutade amma när hon var nästan två år. Min förstfödde däremot fungerade amningen inte med, där fick jag sluta amma när han vara bara drygt fyra månader för då hade tillägget tagit över så mycket att min egen mjölkproduktion inte fungerade längre.

  • Håll koll genom att väga och mäta barnet varje vecka tills du känner dig "varm i kläderna" och mer trygg.

  • Håll koll på att bebisen kissar 6-8 våta blöjor/dag

Är allt detta OK så tycker jag du ska våga släppa extramatningen, och passa på att amma så fort du får chansen- inte bara vid hunger, även om det bara gått en kvart. Tillsist gör man det utan att tänka på det:) Amning är minst lika mycket närhet, tröst och kärlek som det är mat. Då tror jag att du kommer du få stora chanser till en "problemfri" amningsperiod.

CarolaCarro
2007-10-21 02:16
#10

#8 Jag vet inte om ja skulle fortsätta med de??

CarolaCarro
2007-10-21 02:18
#11

#9 Jag pumpade ur mjölk även på bb för att brösten var så spända nu är dom bättre… Jag har hur mycket mat som helst… Även om ja pumpat ur och gett han till natten hemma som ja hunnit gjort en gång eftersom ja vart inlagd i 2v så har ja ändå väckt han efter 4h för att ge mat igen..

lisette
2007-10-21 02:26
#12

#10 det är det jag menar. jag tror itne du behöver göra det. han vaknar när han är hungrig.

Annette
2007-10-21 09:11
#13

Pumpa inte ur, det ökar mjölkproduktionen ännu mer. Amma i stället, då ställer det in sig efter barnets efterfrågan.

Annons:
[Anna-N]
2007-10-21 10:20
#14

På BB sa de att barnet kan suga tills de själva släpper taget och somnar - då är det mätta och belåtna. Tänk på att låta barnet "suga ur" bröstet ordentligt innan du byter bröst. Det är den "sista" mjölken som det är mest näring i och så även den mest mättande. Är avföringen gul men har "grönt" inslag så har barnet fått för lite av den feta mjölken.

Har alltid ammat min länge på kvällarna och han vaknar 1-2 gånger och vill ha mat.

Ligger sonen i egen säng? Annars kan han ju amma liggandes bredvid dig hela nätterna om det så är. BVC och BB poängterade fri tillgång för spädisar!

Bäst är dock att rådfråga med BVC som känner dig o barnet!

CarolaCarro
2007-10-21 12:35
#15

#14 ibland lyckas han somna i egen säng ibland hamnar han emellan oss.. Ja ammar med eskanappen eftersom han inte greppar klokt på bröstet och tar knappt när man har eskanappen på heller.. skall till läkaren på måndag eller om de var tisdag så ja får prata med dom då

AnnaLundin
2007-10-21 23:55
#16

#15 - jag ska frångå de flåshurtiga tipsen om att barnet vaknar när det är hungrigt. JA det gör det, om det får i sig så mycket det behöver! Men eftersom jag själv är en trögmjölkad mjölkkossa så har inget av mina barn lyckats få i sig vad de behövt genom Amning.

  • Ettan hade fel sugteknin och tvärvägrade att ens försöka amma, efter 4 dagar gav jag upp försöker, pumpade ur och gav i flaska i stället.
  • Tvåan hade rätt sugteknik, men sög inte så väldigt hårt så hon fick inte heller i sig något vidare - eller rättare sagt, hon fick inte igång någon mjölkproduktion alls, där började jag pumpa igång produktionen och gav upp amningsförsöken ganska snart därefter - utterligare en period med mjölkmaskin och flaska… MUUU :D
  • Trean sög både rätt och rejält så där trodde jag faktiskt att det skulle fungera med Amning, men efter ett par dagar (minns inte exakt) hemma så sög han allt svagare och sov allt mer och det visade sig att inte heller han hade orkat suga ur vad mjölk han behövde. Så jag satte mig med mjölkmaskinen ett par månader till…

Mitt råd till Dig är att känna dig för. Fråga hur du ska göra, om det är meningen att du ska ge med flaska och om du verkligen ska väcka honom (verkar himla onödigt, tycker jag…) Sen måste du följa din intuition, för man känner oftast på sig om det inte gungerar fullt ut!

(och Du! OM du ändå pumpar ur, har du mer än vad som går åt, så spara lite och lägg i frysen! Jag själv var ju en bra mjölkkossa, första månaderna hade jag mer än dubbelt så mkt mjölk som gick åt, så mitt lager i frysen ökade snabbt. Och det hade jag nytta av när jag sedan sinade, förhållandevis tidigt… Häll mjölken i enliterspåsar och lägg i frysen! Jag hade 200 ml i varje påse, men det går ju att ha mindre om man vill…)

Upp till toppen
Annons: