Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1358 ggr
Believer
2007-12-04 21:21

Smakportion.

william plutt blev ju 4 månader idag. firade det med en liten smakportion. aprikospure. oj vad gott han tyckte det va hihi. men i början fick vi skåda en massa konstiga grimarser hehe.

så till frågan. när burken e öppnad ska den ju stå i kylen. så hur gör man med den när man ska ge sen? Behöver den värmas lite eller kan han äta kallt? står inget på burken.

Annons:
AnnaLundin
2007-12-04 21:27
#1

Fruktpuréerna behöver inte värmas. Kom ihåg bara att om du bara tänker ge en del av burken så häll upp det på ett fat i stället för att ösa med skeden direkt ur burken. För om du har samma sked i burken som i munnen så sprider du amylas (=enzym som spjälkar kolhydrater, som finns i saliv) i själva purén och den blir då förstörd.

Burkarna förvaras i kylskåpet med lock på.

Sen ett litet tips i all välmening. Avvakta gärna med fruktpuréerna och börja med de som inte är lika söta, t.ex potatis, majs, morot etc. Detta för att det kan vara svårare att få dem att acceptera dem om de fått smak på det söta. Däremot kan du, om du vill, avsluta med en eller två skedar fruktpuré som efterrätt, efter avslutad potatispureportion.

Lycka till! :D

Believer
2007-12-04 21:53
#2

tack för ditt svar =) hade ingen aning om det där med skeden i burken. ska absolut tänka  på det!

okej, ja det låter ju ganska logiskt. =) Men han är ju bara 4 månader, så han får ju inte alls mkt. Idag fick han bara smaka 2 skedar. Vet inte hur mkt som är bra att ge till en 4-månaders? Huvudfödan ska ju vara ersättningen (han ammar ej).

AnnaLundin
2007-12-05 00:42
#3

#2 - fast de vänjer sig FORT vid smaker… Även om de inte får så mycket. Så börja med de minst attraktiva smakerna redan nu!

Jag minns faktiskt inte mängderna. Min etta vägrade äta mer än mikroskopiska mängder i flera månader medan tvåan och trean vräkte i sig nästan med en gång.

Believer
2007-12-05 08:39
#4

jo precis, ska göra det.

okej, ingen annan som vet mägderna? det e ju svårt att säga exakt, alla barn är ju olika, men på ett ungefär.

AnnaLundin
2007-12-05 10:29
#5

Man brukar rekommendera infrysning av hemgjorda matprotioner i iskuber, där är väl en ledtråd kanske.

Min etta åt inte ens det på flera månader, som sagt. Trean glufsade i sig en halv burk efter bara några gånger.

[Anna-N]
2007-12-05 18:44
#6

Säger som Anna L - det kan vara svårt att få dem att äta annat när det börjas med fruktpureér. Äter de grönsaker, potatis etc så är det bättre att ge det först.

Min lille äter allt men När jag introducerade gröt började jag med banangröt. Sen var det dags för mild havregröt (naturell) och då var det liksom inte LIKA gott med den gröten. Gjorde lite knasigt där som började med smaksatt gröt. Nu äter han iofs havregröt utan problem men, men det godaste först så vet de det. Går inte att lura ;-)

Smakportionerna brukar de rekomendera att börja med någon tsk och öka succesivt. Jag började med gröt och då ett par tre tsk i en till två veckor. Smakportioner på gröt är väl 1 dl vatten till 3-4 msk gröt.

Annons:
Believer
2007-12-05 19:31
#7

okej, tack för svaret! =)

är så tacksam för den här sidan, man får alltid bra svar =)

Helleh
2007-12-07 17:25
#8

Du kan ge honom ca 2 tsk av tex majs & potatispuré, sen ökar du mängden varje dag.

Då ser du oxå om han reagerar mot maten. När det gått några dagar kan du börja ge en eller 2 tsk av en ny sort, tex potatis & blomkål.  Jag gjorde så med min son, han fick efter några dagar ca 2msk potatis & majspuré & 2tsk morotspuré, sen nästa dag fick han ca 1msk potatis & majspuré & 4 tsk morotspuré, man byter ut lite  :)

 Han fick ingen frukt förrens han hade smakat det mesta & åt utan problem & det tog ju några veckor att gå igenom sorterna.

Men ett tips.. Skippa broccolipurén på burk.. Gör egen,mosa & blanda med lite bröstmjölk/ersättning & osaltat flytande margarin, den på burk ser ut,luktar & smakar apa :(

[Anna-N]
2007-12-09 15:48
#9

#38: Håller med. Broccolipurén är bedrövlig! Den var grågrön och smakade hemskt och var så vattnig att det blev flytande. Urk!

Bättre göra egen för broccoli är ju hemskt gott o nyttigt (i vanliga fall)

Upp till toppen
Annons: