Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 3555 ggr
[Sajberlena]
12/13/07, 12:50 PM

Magsjuka...

Jag är lite förundrad över det där med barn och magsjuka.

Om någon drabbas på dagis eller i skolan så är det en oskriven regel  det drabbar snart de andra i gruppen också! Man vet vad man har att vänta.

Men jag smittas aldrig, inte maken heller…

Man går mellan tvättstugan, svabbhinken och badrummet, man har barnen i sängen, man fullkomligt marineras i magsjukebaciller - men nä. Nu är det inte mycket att beklaga sig över, tvärtom, men jag tycker ändå det är konstigt…

Blir ni smittade av era barn?

Annons:
Lorita
12/13/07, 12:56 PM
#1

Vissa är emuna mot vinter kräksjukan, jag och resten av min familj är det Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




AnnaLundin
12/13/07, 1:06 PM
#2

Jag blir oftast inte smittad jag heller, nej…

*glömmer aldrig den vår när jag "tvåan" hade FYRA magsjukor på 1½ månad, då var hon rätt urlakad sen… Och jag var oftast ensam hemma med barnen då det hände :/*

[Sajberlena]
12/13/07, 1:09 PM
#3

Det är väl bara att vara glad och tacksam att man slipper eländet!

När mellansonen var yngre var vi alltid livrädda för magsjuka, för han fick det alltid så hårt. Vid nåt tillfälle kräktes han så mycket och ofta att hela bakteriefloran i mage och tarmar förändrades, så han fick gå på specialdiet… Numera är han inte alls lika känslig, tack och lov.

AnnaLundin
12/13/07, 3:10 PM
#4

Det handlar ju om hygien, hygien och stenhård hygien för att inte smittas och sprida smitta…

Faxlin
12/13/07, 5:18 PM
#5

Jag behöver bara höra dem viska magsjukan 3 mil bort inne i Gävle för att få det. Medans min sambo kan torka spyor och vara upp i dem hur mycket som helst och klara sig. Orättvist.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MaMaMade
12/14/07, 8:31 AM
#6

På senare åt har sonen kunnat må illa o kräkas men det är svårt att veta om det är magsjuka el allmänt illamående då han är som sin farmor. Mår man illa framkalla man kräkning för att bli av m det…jag fixar då def inte att sticka fingrarna i halsen.

Jag brukar åka på en sväng per år då jag blir ordentligt sjuk men resten av fam klarar sig. Flickorna fick ju en sväng, Mellis kräktes en ggn o Minstan flera ggr en natt…så de är väl lite känsligare än sonen men vem klagar; 1 ggn på 2 o 5 år! O sonen var väl omkring 10 när han först sade att han mådde illa.

Guben blir aldrig magsjuk…jo, magras kan han få men han kräks aldrig. *Sååå* orättvist!

Annons:
Pomperipossa
12/14/07, 9:56 AM
#7

Brukar faktiskt klara mej bra… Skyller på att man träffar så mycket sjuka människor genom jobbet så man blir immun mot allt…*s*.. Annars är vitpepparkorn en höjdare, ca en tsk om man börjar känna sej lite illamående..Skrattande

Ledin
12/15/07, 2:10 PM
#8

å fy sån tur har inte jag. Jag bor på toan å har hinken mellan benen.

Gullan402
12/15/07, 5:55 PM
#9

Vi missade luciafirandet både i skolan o på dagis Gråterpga av maginfluensa alla 3, även om den stora flickan bara hade ont i magen o ingen matlust. Men som tur är går det ju över, det vet man ju, men ngt matt jag känner mig i kroppen idag. Jag har liksom ingen kraft o ork att göra ngt, det tar alltid sin tid efter en maginfluensa att "komma igång" på helfart igen.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annette
12/16/07, 12:19 AM
#10

Jag klarar mig också. Jag inbillar mig att det trots allt var någon nytta med att städa skitiga toaletter i 16 år. Att mocka hästskit är nog heller ingen nackdel.

Våra barn har också varit förskonade från magsjuka de senaste åren, trots att det gått runt om på bygden.

Carita
12/16/07, 1:31 PM
#11

klockan 01 inatt började det på sonen och fortsätter fortfarande. Det lustiga var att inga barn var sjuka på dagis men flera av fröknarna låg torsdag och fredag i maginfluensa. Man kan ju då tänka sig att barnen fått det i helgen. Det kanske blir barntomt på dagis i början av veckan.

Nu återstår och se ifall det bryter ut på mig också, sisst klarade jag mig INTE! Dessutom är jag dunderförkyld så jag är nog extra motaglig.

Jag blir nästan manisk med att skura och tvätta när kräksjukan kommer inatt tvättade jag två maskiner och en går nu.

kanin
12/19/07, 1:40 PM
#12

Min familj brukar inte ha magsjukan tror alldrig vi haft det.

AusaBausa
12/19/07, 10:00 PM
#13

klarar mig i bland o ibland inte…denna gång missade jag lucia på dagis pga att jag hade det o ingen annan fick det i familjen!

MEN som #4 säger det viktigaste är hygien…en toa för den sjuka o en för dem andra!

Annons:
MIRJAMI
12/24/07, 8:44 PM
#14

Jag har en komppis som berättade att om man ska städa kräkningar efter en annan ska man försoka att ha något för munnen och näsan typ en halsduk eller en handuk eller något annat som täcker just där och då har man större risk att inte bli smittad. En annan tips som jag kan ge är att tvätta toan direkt efter att den som har varit sjuk har varit där inne. Använda desifikationsmedel i toan vid magsjuka och även torka av dörhantag m.m Använda engångshanskar vid städningen och tex. vid blöjbyte då om barnet är sjuk. Slänga blöjorna direkt och inte låta dem ligga kvar. Tvätta händerna ofta. Man kan ju ha turen att inte bli smittad, men det är ett himla jobb att undvika smitta om man har lätt att bli smittad.

Tina-A
12/27/07, 4:27 PM
#15

Jag har aldrig varit magsjuk i hela mitt liv

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: