Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2355 ggr
Elisabeth-J
12/11/07, 10:23 AM

Luciatåget

Ska ditt/era barn vara med i något Luciatåg i år? Jag minns när mina barn som alla är pojkar skulle vara med. Oftast ville dom vara tomtenissar och någon gång har dom äldsta varit stjärngossar. Den yngsta har varit pepparkaksgubbe ett par gånger också. Fota gärna och visa oss era små sötnosar som Lucior, tärnor, tomtar m.m.

Jag blir alltid tårögd när jag ser barn i Luciatåg för det är så fint och mysigt. Det här året får jag inte se något irl så jag får se Lucia på tv bara och förhoppningsvis era små på bild här :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
Faxlin
12/11/07, 11:14 AM
#1

Här är barnen på skolor där bara speciellt utvalda får vara med i tåget. Men minstingen ska vara med på dagis luciatåg.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

martdat
12/11/07, 12:31 PM
#2

Det var vackert när hon gick på dagis men hennes nuvarande skola har inget sådant firande alls,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sessan1
12/11/07, 7:32 PM
#3

Undrar hur dagens skolbarn tar det med lucia i dagens samhälle? När jag var på en skola och jobbade för ngt år sedan, så på lucia var det några av eleverna/Tärnorna som svimmade. Det blev nog för mycket för dom? Så föräldrar som blev ditbjudna + lärare fick ta hand om dom, så det blev inget luciafirande på samma sätt som när jag gick i skolan på- 60 talet. Då kände man att det var lucia, men inte nu. Jag ser nog hellre på tv tror jag.

Min dotter, när  hon gick på lågstadiet var  hon med i ett lussetåg, och det gick ju bra den gången.

MaMaMade
12/11/07, 8:16 PM
#4

Missar årets på Mellis FSK. Gråter

Har bara ätit penicillinet i 2 dagar då o dr tyckte jag skulle ligga lågt m att träffa andra till helgen åtminstone. Hon är ju lite velig till "ovanliga" händelser nu o jag hoppas att det går bra fastän jag inte kan åka dit. Guben får hålla sig vaken (jobbar natten före), skjutsa dit o njuta av showen istället.

Elisabeth-J
12/11/07, 9:20 PM
#5

#4 Vad tråkigt! Men be gubben tad en filmkamera, om ni har någon så kan du få njuta av det sen tillammans med familjen på kvällen. Krya på dig!

Kram

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annette
12/11/07, 9:58 PM
#6

På vår skola är det sjätteklassarna som är luciatåget.

Våra barn är med i kyrkans aktiviteter och på julavslutningen där ingår ett julspel. Dottern skall vara ängel. Sonen skall vara Herodes, han tyckte väl det var en lämplig roll, att döda alla nyfödda småpojkar ;) Skall bli spännande att se resultatet på söndag.

Annons:
Elisabeth-J
12/11/07, 10:39 PM
#7

#6 Julspel är mysigt :) Det gjorde dom på Robins förra skola varje år.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
12/12/07, 12:23 AM
#8

#1 vadå utvalda?

när vi gick mellanstadiet så erbjöd vår klass sig att gå lucia för de andra.

kanin
12/12/07, 12:25 AM
#9

Ja det ska min dotter ha imorgon.

kicki80
12/12/07, 12:56 PM
#10

båda våra större går på dagis och ska vara med imorgon den stora ville vara lucia och lilla 3 åringen vill vara tomte..

[Sajberlena]
12/12/07, 1:02 PM
#11

Stoooor packe näsdukar och vattenfast mascara är vad som gäller!

Dagis har lussetåg i kyrkan imorgon och lilleman ska i tomteskepnad  läsa en vers. Mäkta stolt blir jag när han, fyra år, står och läser högt och tydligt utantill:

När första ljuset brinner
Står julens dörr på glänt
Och alla människor glädjas
Att fira få advent

Nu vaknade vi av att han kräktes ner både sig och golven så vi håller tummarna för att han ska kunna gå med alls… Hemlis

Ledin
12/12/07, 9:51 PM
#12

Japp min dotter som går nu i klass 3 ska vara med. Som en söt tärna det ska bli skoj att se brukar bli så stålt när dom kommer å sjunger. :D

AusaBausa
12/12/07, 10:49 PM
#13

Misssade också jobbets luciatåg(var sjuk)i kväll. men ska o kolla på minstingens luciatåg på fsk i morgonbitti…hon är så taggad o sjunger o sjunger hela tiden…säger man till henne om hon sjunger fel staffans visa så säger hon bara-ja men JAG ska sjunga denna! Hrm undras hur populärt det blir i morgon, hihi!

Killarna har sitt julspel i morgonbitti också…stressa stressa… vilket innebär att 0-2:an är luciaklädda medans 3:ans barn har ett julspel Alltid jätte trevligt o fint! Äldsta grabben slipper i år då han nu går i 4:an gissa om han är lycklig för det! Ska bara njuta av att brossan gör bort sig (enligt honom då, hrm!) Slapp dock inte helt undan heller fick gå luciatåg i söndags för folket i byn…hihi!

det var faktiskt en grabb som svimmade förra året på mitt jobb när vi gick för gamla handikappade…han var så spänd så han glömde andas tror jag! Han bara damp i backen…så synd om honom, usch så jag led för honom!

Annons:
Pomperipossa
12/12/07, 10:53 PM
#14

I morgon skall dagis ha lussefirande…. UTOMHUS!!! Det som är roligast är att i skrivande stund är det - 19 grader…brrrr…

kanin
12/13/07, 12:38 AM
#15

Jag har varit på lucia firande på dagis idag så mysigt var det.

Faxlin
12/13/07, 1:42 AM
#16

#8: De väljer/röstar ut några utvalda (de som är poppis) i varje klass som får vara med i lucia tåget på den ena skolan, och på den andra är det enbart sexorna som får vara med i luciatåget (skolan är från förskoleklass till sexan).
På så sätt tyckte jag bättre om våran byskola när den fanns för där fick alla vara med.
Mysigt var det i alla fall. I morgon bär det av till dagis och lucia firandet där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MaMaMade
12/13/07, 10:00 AM
#17

Missade luciamorgon på TV. Försov mig efter en orolig natt m Minstan. Sedan skulle ju Mellis göras iordning för Lusse på FSK, få i sig frukost o…får väl se i em men det blir inte riktigt samma sak. :(

Nu sitter jag o hoppas på att hon ville vara m o sjunga då far ställde upp o åkte iväg m henne. Hon är lite blyg o velig just nu. Han har jobbat inatt o var inte alltför pigg när han kom hem men vad gör man. Jag räknas som smittbärande fortfarande o Minstan är inte heller pigg. *Typiskt*!

[Sajberlena]
12/13/07, 12:37 PM
#18

Det där med att rösta/välja trodde jag var borttaget ur svenska skolor för länge sen! Förvånad 

Trodde att de som var intresserade fick anmäla sig och utav dem så lottade man Lucia, övriga blev "tärningar", stjärngossar och tomtar… Så gjordes det alltid när jag gick i skolan från högstadiet till gymnasiet. I låg- och mellanstadiet däremot röstades det, men det var på 70-talet och jag trodde man insett hur idiotiskt och förlegat den metoden var… Precis som att välja lag till idrottsgrenar. Vem förespråkar sånt idag???

I äldsta sonens skolor har man alltid lottat fram vem som får vara lucia. I mellansonens skola är det alltid sexorna som lussar för resten av skolan, och jag vet inte men tror de lottar även där. På föreskolenivå kan luciatåget bestå av hur många lucior som helst, där är man vad man vill!

CBA
12/13/07, 2:51 PM
#19

Min sons skola är så liten att alla föräldrar etc får inte plats i matsalen så de gör som så att alla 1:or och 6:or lussar för sina föräldrar varje år sen har de klassvis julspel som visas för föräldrarna vid julavslutningen.

Vi skall på lucia på dagis kl. 15 idag. Första luciatåget för min lille plupp så videokameran är på laddning nu :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
12/13/07, 10:48 PM
#20

#1 nej men vad säger du? det är vä ändå ingen populäritetes sak? vad hemskt för de som verkligen vill vara med men som inte får dety.

Annons:
Faxlin
12/14/07, 5:42 AM
#21

#20: Japp det är fruktansvärt tråkigt att de gör på det sättet. men vi föräldrar har ingen talan, de har alltid gjort så.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pomperipossa
12/14/07, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Vi överlevde gårdagen med nöd och näppe…. Snacka om svinkallt..och alla stackars barnen hade röda näsor så julstämning blev det iaf..:)

[Sajberlena]
12/14/07, 12:40 PM
#23

Haha, gulle…

Tur luciasärkarna är vida och ger utrymme för både tjocketröjor och jackor under!

Pomperipossa
12/14/07, 4:06 PM
#24

#23 Ja men det var ändå för kallt… Skippade fikat och for hem istället… Man tycker synd om alla med bebisar och småsyskon som var med… Nu har jag krävt att vi ska få vara inomhus nästa år..:)

[Sajberlena]
12/14/07, 9:24 PM
#25

#24

Ja, och man måste ju se till att man står still också. Det kan ju vara ok om man är ute och rör på sig hela tiden, men Luciatåget är ju knappast någon värmeframkallande aktivitet precis. Bra krav, någon måtta får det vara!

lisette
12/15/07, 12:59 AM
#26

oj var ni ute? vad kallt…

Pomperipossa
12/17/07, 9:42 AM
#27

Ja vi var ute hela tiden… Fruktansvärt kallt.  Riktigt synd om barnen. Som tur var hade de iaf lagt ut lite granris på backen så man inte blev alltför kall om fötterna… Men lillan har legat i 40 graders feber i helgen och är dyngförkyld..:(

Annons:
AusaBausa
12/21/07, 10:26 PM
#28

#24 vi har också hela vårt lussefirande ute på vår fsk (både på lillans fsk o på jobbet) och det funkar JÄTTE bra! Visst är det kallt men det har vi informerat föräldrar innan så det är bara klä sig efter väder "finns inget dåligt väder bara dåliga kläder! "Flört Vi har valt att ha det ute då förra året var vi 50-60 personer som skulle trängas inomhus o fika vilket var mkt jobbigt varför vi valde o ha det ute och det funkade mkt bättre..samt att det varar ju inte flera timmar…tycker det är mysigare stämning o ha det ute!

Snuttenuttan
12/22/07, 1:03 AM
#29

Vet hetsen hur det är ,med VEM som ska väljas till Lucia…var på dagis o såg på Lucia där vår lilla tjej var Lucia,känns skönt när man får vara vilken man vill i ett luciafölje och att det spelar ingen roll om man är 1 eller 10 lucior..*ler gott*

AusaBausa
12/29/07, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

här är lillans luciatåg på hennes fsk.

Snuttenuttan
1/5/08, 11:47 PM
#31

Det är ju så härligt att se dom små…*ler gott*

AusaBausa
1/9/08, 8:16 PM
#32

#31 Ja visst är det..man blir helt rörd och får gåshud när man ser dem…

Pomperipossa
1/10/08, 11:34 AM
#33

#28 Ja men när det är -20 grader så tycker jag inte att barnen ska behöva vara ute. Dessutom så var det sammanlagt ca 30 pers (barnen inräknade) så plats finns det.

Upp till toppen
Annons: