Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 2701 ggr
lisette
12/17/07, 10:33 AM

av eller på?

sonen har blivit sjuk i samband med tänderna.

hosta, snuva, feber och förmodligen ögoninflammation.

en sak jag kom att tänka på i helgen var:

om ett barn har feber, av eller på med kläder?

Annons:
AnnaLundin
12/17/07, 10:35 AM
#1

Man tar av kläder för att hålla ner kroppstemperaturen.

lisette
12/17/07, 10:49 AM
#2

fast, är man varm så blir man ju direkt kall  om man tar av kläder. har jag själv feber brukar jag få frossa och jag klarar inte av att var kall.

AnnaLundin
12/17/07, 11:24 AM
#3

Det är ju det man gör fel med sig själv egentligen, för när man är varm ska man kyla ner sig. Men jag vet, har man frossa vill man ju klä på sig - fast då höjer man ju sin kroppstemperatur ännu mer….

MaMaMade
12/17/07, 4:20 PM
#4

Se till att han dricker om han har feber! Jo alla vet det men det är ju så viktigt. ;)

kicki80
12/17/07, 4:40 PM
#5

Man ska av med kläder och inga tjocka täcken och filtar, barn kan lätt få feberkramp om de blir för varma.. Det sa ambulansförarna när de hämta vår kusin som blivit sjuk.. Hennes mamma hade  bäddat ner henne och de drog av täcket och öppnade fönster,

skruttan31
12/17/07, 6:52 PM
#6

När min son var liten hade han ofta hög feber o fick feber kramper,, detta visade sig sedan bero på en infekterad näspolyp som opererades bort sedan i 3 års åldern ,, där efter har han knappt aldrig varit sjuk,, mer än de vanliga,, o då sa sjukvården till mig att när barn får feber så ska dom ha så lite kläder som möjligt på sig,, då deras temp oftast stiger högre än vuxnas,

Annons:
lisette
12/17/07, 8:02 PM
#7

åkte med honom till VC, då sitter ungen och gungar och flinar o ser inte ut att må speciellt dåligt, ;)

läkaren sa att vi skulle komma tillbaks om han blev sämre, annars var det bara att ge honom vätska och låta honom ha kläder på sig. inte på pälsad, men kläder som han ivanliga fall har. så nu har han sin body o jeans på sig.

men det är lustigt, nu hostar han, ögonen rinner och näsan likaså. det gjorde han inte under dagen.

skruttan31
12/17/07, 8:07 PM
#8

Riktigt typiskt .. sonen gjorde lika dant,, hemma kunde han vara väck av feber,, o helt dåsig,, men nog när man kom till läkaren,, så var de som om han fick energi o pigg som bara den,,

lisette
12/17/07, 8:28 PM
#9

jag kände mig som en hypokondrisk mamma. guuud vad dum jag kände mig.

skruttan31
12/17/07, 8:59 PM
#10

du är inte ensam o känna så,, ändes i bland som om sonen var så trött på o se mig,, så de behövdes komma till en läkare för o få in ljusning o glimt i pöjken,, *s*

Elisabeth-J
12/18/07, 8:36 PM
#11

Robin hade feberkramp när han var liten så då fick vi veta att när barn har feber så ska man klä av dom, helst ska dom bara ha blöjan på sig.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AusaBausa
12/19/07, 8:29 PM
#12

#11 samma jag fick lära mig när Tindra hade feberkramp

och skulle de krampa pga febern så ut o svalka av dem sen in t sjukhuset(vi åkte ambulans) iallafall första gången(sa dem till oss).

Elisabeth-J
12/27/07, 11:57 PM
#13

#12 Ja det har blivit några ambulans-färder. Nu är det skönt att han är äldre och slipper feberkramper.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
lisette
12/28/07, 12:10 PM
#14

feberkramper, hur ser man om barnet har det?

skruttan31
12/29/07, 9:43 AM
#15

När min son fick feberkramper,, var jag lyckligtvis redan på lasarettet varje gång,, man ser de på att dom försvinner bort i blicken (i alla fall min),, samt kroppen rycker o krampar,

AusaBausa
12/29/07, 4:40 PM
#16

#13 usch, ja vi har sluppit fler kramper(peppar peppar ta i trä…)

min flicka sprang runt o lekte när krampen kom så hon föll o låg på golvet o ryckte, samt ögonen försvinner upp och sen fick hon fragda i mungipan.

storAnnette
12/30/07, 12:16 AM
#17

Feberkramper ser ut som (en viss typ av) epileptiska anfall utan att vara det.Det som märks mest är ryckningar i kroppen,kanske de blir stela först,ögonen liksom stirrar och det kan komma ljud.Man kan bli blå kring munnen ett tag också.

Jag som har en dotter med svårbehandlad epilepsi har blivit van vid anfall men vet hur otäcka de är när man inte sett det förr.

lisette
12/30/07, 11:49 AM
#18

så vid feberkramper ska man se till att svalka dem? typ i duschen eller så?

AusaBausa
12/30/07, 3:22 PM
#19

jo eller ut med dem om det är svalt ute! Inte mga minus men iallafall kyl ner dem! Då släpper krampen fortare samt att ring in t sjukhuset/112.. de tyckte i stan att man iallfall första gången skulle in o visa upp dem så det verkligen var en feberkramp!

storAnnette
12/31/07, 12:07 AM
#20

Ja,det är rätt.Första gången någon krampar ska man alltid undersöka vad det kan bero på.Det finns många anledningar till kramper,både de som inte är epilepsi och de som är det.Kan nämna att de t ex alltid kollar natrium-kaliumbalans,blodsockret och hjärtat.

Viktigt att komma ihåg är att feberkramper inte är farliga i sig själva,de går över när febern går ner.

Annons:
AusaBausa
12/31/07, 3:49 PM
#21

#20 jo men ngn sa att det inte var helt ofarligt beroende på hur länge de krampar??? Stämmer det? På sjukhuset sa de dock att det inte var ngt farligt!

storAnnette
12/31/07, 6:41 PM
#22

#21 Det är inte bra att krampa länge och då menas mer än 3 minuter.Då ska man ge kramplösande om man har en känd epilepsi.Det är vääääldigt länge kan jag intyga,kommer ihåg i början när dotterns anfall kom,det dröjde ett bra tag innan jag insåg att de varade ungefär 0,5 - 1 minut inte mer.

Lita på sjukhuset du!

AusaBausa
12/31/07, 6:43 PM
#23

#22 okej det var ju bra…fick också kramplösande med hem, ska man inte ge det förrän de krampar mer än 3 min eller ge direkt? Vid feberkramp nu då…

storAnnette
1/1/08, 12:52 AM
#24

Jag vet inte så mycket om feberkramper mer än att de bara drabbar små barn,har aldrig tänkt på hur man behandlar det om man nu gör det.Fråga igen (och ge dig inte förrän du fått ett konkret svar) när du ska använda medlet,är det Stesolid eller nåt liknande?

Parente:Kan ju berätta att i början när min dotter fick sin epilepsi (13 år sen nu och hon var tre år) var jag många gånger förtvivlad,ringde och frågade om och när jag skulle ge kramplösande och - jag fick väldigt olika svar vilket skrämde mig.I dotterns fall,eftersom hon har epilepsi,är det tre minuter som gäller.Hon har kramper varje vecka men de brukar sluta av sig själv inom en minut så jag är glad att ha sluppit ge Stesolid för det mår man inte bra av heller.Efter stora krampanfall blir man påverkad och trött men av Stesolid blir det värre tycker jag.

AusaBausa
1/1/08, 3:21 PM
#25

#24 okej, ska höra m min läkare sen…som tur är har vi sluppit fler kramper så jag hpoppas slippa stå inför valet o använda kramplösande ngn gång. Tror det var stesolid vi fick ja!

Ledin
1/1/08, 3:34 PM
#26

som läkaren sa vanliga kläder inte vara naken. Andvänd nässpry det hjälper att öppna bihålorna och kan hindra öroninfiktioner. Inte kul med sjuka barn. Hoppas han får det lättare med dom andra tänderna.

Elisabeth-J
1/1/08, 3:47 PM
#27

Feberkramp inträffar när febern stiger och därför ska barnet ha så lite som möjligt på sig och vara i ett svalt rum för att försöka förhindra kramper. Om barnet får feberkramp så är det viktigt att snabbt kyla av barnet och ringa ambulans. Om barnet tidigare haft det så får man med sig kramplösande medicin hem som ska tas direkt fid feberkramp. Ett litet barns kropp kan inte alltid reglera temperaturen och det gör att när febern stigen snabbt kan barnet därför få feberkramper som liknas epelepsi. Feberkramp brukar väa bort vid ca 6-års-åldern och brukar inte börja före 6 mån. men min som fick sin första kramp när han var 2 mån. och nästa när han var 6 mån, så det är nog individuellt.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
lisette
1/1/08, 7:55 PM
#28

#24 usch det är VÄRDELÖST när man får höra olika saker,  vad ska man tro på liksom?

när vi var på BVC häromdan så fick vi mollipect utskrivet, han hostar fortfarande o det rosslar en hel del när han andas.

Upp till toppen
Annons: