Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 926 ggr
annemarili
12/29/07, 11:56 PM

Sömnproblem

Tips emottages tacksamt när det gäller små barn som inte sover hela nätterna. Min dotters dotter har inte sovit en hel natt sen hon föddes, 10 mån gammal idag. Hon går upp i vikt, är glad och utvecklas som hon ska men sover inte hela nätter. Föräldrarna är helt slut och nu ska dom ha ett till barn i augusti.

Jag känner mig så maktlös, vet inte hur jag ska hjälpa dom. Hur har ni gjort som haft barn som inte sovit hela nätter?

Kram
Anne mari

Annons:
lisette
12/30/07, 11:48 AM
#1

oojoj jag förstår att de är jättetrötta!

sover tösen i egen säng? vad händer om de lägger henne i sin egna säng?

vaknar hon poå natten o ska ha mat? eller hon är vaken ngr timmar på natten?

annemarili
12/30/07, 12:51 PM
#2

Hon somnar i sin egen säng men vaknar sen efter någon/några tim. Då får hon sova i deras säng. De har provat med extra mat men det blir ingen förändring. Ibland är hon jättepigg mitt i natten och vill inte sova. Det jobbigaste får dom alla tre är ju att ingen får sova flera timmar i sträck.

Kram
Anne Mari

lisette
1/1/08, 7:37 PM
#3

usch jag känner igen det där. men vad händer om de lägger den lilla i sin egen säng igen efter nattamaten? antar att hon får mat när hon vaknar mitt i natten.

man blir så otroligt trött av detta.

du kan inte ställa upp och ta henne en natt så de får sova ut ordentligt?

storAnnette
1/1/08, 8:00 PM
#4

Ja,det där känner jag igen (har 5 barn men de är stora nu).

Det är svårt att säga hur just de ska göra men ett tips är att de turas om att ansvara/vaka så får de sova ostört varannan natt.Ett annat tips att prova är att ställa in en extrasäng i barnrummet och en förälder går in dit med henne istället (varannan natt).Ännu bättre är förstås om de kan få avlastning och sova ut båda två nångång emellanåt med hjälp av dig eller nån annan!

magma
1/2/08, 4:33 AM
#5

Hua. Vårt första barn var svår att få att sova, han vaknade ofta, somnade sent, skrek timtal nattetid osv- och vi lärde oss att det var den "hårda" linjen som var det enda som hjälpte.

Dvs att inte tända lampor, sluta upp med att ge mat på natten (det gjorde vi när han var 8-9 månader), tala tyst och stilla men bestämt att nu är det natt, nu ska vi sova. Absolut inte sätta igång med något som att sätta på TV:n, byta blöjor (om det inte är nerbajsat förstås), inte leka, läsa bok osv, och inte flytta runt mellan sängar utan låta honom få fortsätta ligga i sin säng- i vår säng somnade han ändå inte om vi flyttade honom till oss. Alternativt dra honom i barnvagnen utan att prata med honom tills han somnade. Till sist gav det resultat, heureka!

Viktigast är att verkligen tydligt visa att man sover nattetid genom att låta det vara släckt/dämpad belysning, att tala tyst eller inte alls, att visa var barnet ska ligga och sova och att sluta upp att ge mat på natten. Om barnet inte somnar om efter att ha ätit så är det inte hunger som väcker upp barnet, och när h*n snart är ett år så behövs det inte välling nattetid… Så länge barnet somnar om utan problem är det väl en sak, men när man får sådana problem som din dotter har med sitt barns sömn så borde de verkligen överväga att sluta ge mat på natten- på natten sover man, man äter inte och umgås inte…

lisette
1/2/08, 4:37 AM
#6

fast, det värsta som man kan göra tycker jag är att låta barnet vänja sig vid att det ska vara tyst när de sover.

det blir bekymmer längre fram sen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: