Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3066 ggr
lisette
11/26/07, 12:10 PM

barndryck

vi satt o åt igår och lillkillen åt husmansgryta och ris och fick sempers dryck till.

sambon sa att det var sjukt att betala 9:- för 2 dl (som dessutom visade sig vara 2 mån för GAMMAL!). han undrade varför jag inte köpte vanlig dryck till loke.

hittade ingen bra förklaring, mer än att de är osötade till barn. vilket det sig dessutom visade sig att de inte var! *ups*

kan man ge vanlig dricka till barnet? loke får vatten ibland, tycker väl han är helt ok.

Annons:
martdat
11/26/07, 12:33 PM
#1

Vatten är nyttigt och väldigt bra vana att lära de små, skulle heller aldrig betala 9 kr för 2 dl dricka, tror att tillverkarna bara vill tjäna pengar, vanlig mjölk elr vatten fick min tjej när hon var liten till maten,,,nu med ioförsig. Skrattande

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lisette
11/26/07, 5:52 PM
#2

är det någon skillnad på dryck o på tex juice?

Faxlin
11/26/07, 7:05 PM
#3

Ge Loke vanlig juice du. Eller multivitamin dryck. Det finns så många osötade sådana om man vill det.
Att köpa de som är speciellt för små barn är bortkastade pengar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Chirak-96
11/26/07, 8:38 PM
#4

Har kört med vatten tills man kan testa mjölk. Nu finns både vatten och mjölk på bordet och han väljer själv. På helgen kan det finnas juice eller saft. Tycker vatten är bäst när de är små.

Elisabeth-J
11/26/07, 9:15 PM
#5

Håller med föregående, vatten är bäst Glad

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Faxlin
11/26/07, 10:55 PM
#6

Mjölk är bäst faktiskt. Små barn behöver det för att bygga upp sin benstomme.
Det är vi vuxna som inte ska bälga för mycket mjölk.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Pomperipossa
11/27/07, 11:08 AM
#7

Använde vatten länge till lillan.. Favvodrycken nu är mjölk..:)

supermoccine
11/27/07, 3:28 PM
#8

#6 Detta är visserligen en myt. Mjölk innehåller kalcium, ja, men det innehåller dessutom animaliskt protein vilket lakar ur kalcium och för ut det med urinet. Alla grönsaker innehåller kalcium och särskilt broccoli och kål har låga nivåer av oxalsyra vilket innebär att en stor del av kalciumet upptas av kroppen. Ett glas mjölk och samma mängd broccoli innehåller lika mycket kalcium men där det från broccolin stannar i barnets kropp kissas stora mängder kalcium ut av det mjölkdrickande barnet. Länder med högst mjölkkonsumtion också har högst förekomst av osteoporos, benskörhet. Så vill man att barnet ska få starka ben ska man snarare ge det mycket grönsaker än mycket mjölk.

supermoccine
11/27/07, 3:31 PM
#9

Vatten är nog det bästa att dricka för de flesta, men särskilt för barnen (förutom bröstmjölken då när de är bäbisar). Att ständigt ge juice, saft, sötade måltidsdrycker gör att de får i sig för mycket socker. Även osötad juice är ju söt i sig.

[Anna-N]
11/27/07, 5:22 PM
#10

Svårt det där med vätska förutom bröstmjölk eller ersättning. Mjölk ska man väl inte ge bebisar förrän sista delen av första året. Det ska tydligen försämra järnupptaget står det i alla papper man fått om mat o barn.

Har man egen brunn skall vattnet helst kokas före 6 månaders ålder. Tycker det verkar invecklat till tusen.

Jag ger min lille endast bröstmjölk som vätska i samband med måltiderna annars färdiga barndrycker. De innehåller vitaminer och kalcium. Det är så kort tid de dricker dessa "dyra" ändå.

MaMaMade
11/27/07, 8:30 PM
#11

Försök hålla di små borta från sockrat så länge det går! Mina barnhemsbarn har vägrat vatten i år efter det att jag fått dem. Detta pga att de på barnhemmen ger dem sockervatten för att de ska få i sig tillräckligt m vätska…de har inte tid att tjata o pytsa i stup i kvarten o det kan man ju förstå men *oj* vad det ställer till m sedan!

Morrhoppan
11/27/07, 11:15 PM
#12

Vatten är det bästa. Juice är ju nyttigt, men kanske inte så bra att dricka ofta. Var försiktig med multivitamindryckerna, de innehåller ofta sötningsmedel, vilket barn under 3 år INTE ska ha alls!

magma
11/28/07, 12:05 AM
#13

Vatten, vatten, vatten… Och efter året röd mjölk eller vatten beroende på önskemål.

Annons:
CBA
11/29/07, 10:38 AM
#14

Enligt BVC´s inrådan så är röd mjölk att föredra (förutom vatten) upp till 2 års ålder då det innehåller mer fett som en sådan liten behöver.

Efter två års ålder behöver barnet mindre fett och då är den gröna mjölken att föredra då den innehåller mer vitaminer än den röda.

Mina killar som är 9 och snart 3 år får välja om de vill ha vatten eller mjölk till maten och mellan måltiderna dricker de vatten om de är törstiga.
På fredagar och lördagar kan vi ha läsk på bordet till maten.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
11/29/07, 12:02 PM
#15

när får de börja med mjölk då?

CBA
11/29/07, 5:01 PM
#16

Mina killar fick mjölk samtidigt som de åt vanlig mat helt och hållet runt 1-års ålder skulle jag tro…innan dess var det vatten till maten.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Upp till toppen
Annons: