Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1506 ggr
Pomperipossa
2007-11-27 11:30

Barn som far illa.

Läste idag om mamman och styvpappan (USA) som slog ihjäl sin 2 åriga dotter! I söndags stod det om föräldrarna (tyskland) som lät sin 5 åring svälta ihjäl!!! Vad är det för fel på samhället?? 5-åringens familj hade dessutom socialen koll på och visste att hon for illa men gjorde inget för att rädda henne. Tror inte man ska vara så rädd att vara obekväm alla gånger. Det är fruktansvärt många barn som far illa idag och jag tror man måste våga få säga ifrån även om det inte är ens egna barn.

Annons:
[Sajberlena]
2007-11-27 12:23
#1

Vill bara gråta åt det… Det är så fruktansvärt!

Barnen är allas ansvar! Vet man om att ett barn mår dåligt måste man ta det ansvaret och göra något åt det. Gör man inte det så blir man medskyldig.

Samtidigt tror jag många drar sig för att de är rädda - för tänk om de har fel? Tänk om de bara inbillar sig, och sociala myndigheter kopplas in och allting blir jättefel? Men det måste väl vara bättre att anmäla en gång för mycket och ha fel än att inte anmäla alls och sånt här ska behöva hända…

De flesta drar sig inte för att ringa och anmäla djurplågeri, säga till hund- och kattägare om de ser något som är fel. Tyvärr är det nog inte lika lätt om det handlar om barn, för ofta ofta händer det i det tysta, innanför dörrarna.

Önskar också att någon kunde förklara vad det är som gör att barn är så otroligt lojala mot sina plågoandar till föräldrar och sällan själva talar om att något är fel…

lisette
2007-11-27 13:36
#2

#1 därför att det är så djupt rotat i en att man älskar sina föräldrar. de kan ju bete sig hur som helst och ändå så är kärleken från barnen villkorslös. man älskar sina föräldrar när man är liten, man vet inte bättre.

[Sajberlena]
2007-11-27 14:05
#3

#2

Nä, det är väl så… Jag vet att min fyraåring, när han blir riktigt riktigt arg på mig, då skriker han det absolut värsta tänkbara han kan komma på; Jag ÄLSKAR inte dej! Det är mitt ultimata "straff" i hans ögon, för att han inte får som han vill.

Att svika sina föräldrar genom att inte älska dem är inte möjligt när det väl gäller. Sen tror jag ibland, att barn som skyddar sina föräldrar genom att neka till att bl a misshandel förekommit kanske hoppas att det ska bli bättre - genom att neka har barnet än mer bevisat sin kärlek. Kan det va så?

lightseeker
2007-11-27 22:28
#4

#1 nej, jag känner att det är fel, jag älskade inte alls mina föräldrar, men jag var beroende av dom, för min överlevnads skull.

MIRJAMI
2007-12-10 00:55
#5

Jag hade en jättetuff barndom….åkte på stryck hemma. Var mobbad i skolan. Hatade min föräldrar ett tag…fick egna barn. Nu så är min pappa död…har förlåtit och försöker att se det bra sakerna han lärde mig, för det var även bra perioder i mitt liv mitt i det hela. Jag tycker att det finns inga ursäkter till att man får slå sitt barn.

Jag var med om en gång att en vän till mig slog sin son….jag blev arg och ställde mig i mellan den och var på väg att slå till mamman. Sedan när allt hade lungnat ner sig pratade jag med mamman om detta och sa till henne att det får inte hända igen. Jag gick igenom med henne varför hon gjorde det…det var stress sa hon. Jag försökte få henne att förstå att hon måste lära sig att hanskas med stressen och inte låta det gå över sin son. Jag tror att hon lärde sig ut av det jag sa till henne.

Många gånger klämmer skon någon annanstans och så går det över barnen. Dessa föräldrar behöver hjälp till att bli hela själva.

White_Trash
2007-12-10 02:18
#6

Barn får vem som helst skaffa, men körkort för att få ha hund det vill de införa. *suck*

Annons:
catfoot
2007-12-10 13:20
#7

Ja, varför väntar soss. så länge inann man tar barnet från föräldrar som inte är kapabla att ta hand om sitt barn..Redan när mitt brorbarn låg i sin mammas mage gick det larm till soss. men det tog 7 år innan dom gjorde nått åt saken..Hade det skett tidigare hade grabben inte varit så förstörd som han är…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

martdat
2007-12-10 15:18
#8

Därför att soc inte anstränger sig i onödan att hitta de bevis som krävs för LVU, så länge de bara bedriver utredningar på kontorstid med inplanerade möten så klarar de aldra flesta föräldrar att måla upp en fasad, har själv en vänn som har väldiga problem jusst nu där hans barn far illa hoss den andre föräldern, men så länge de bara vill ha sina kafferep på utsatta tider så kommer de aldrig att hitta bevisen för LVU förhållanden, ungen är inte ens i skolan längre men det bryr de sig inte heller om,,,sen har soc aldeles för kass utbildning. de kan ju inte  socialtjänstlagen själva. än mindre sveriges vanliga lagar,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

catfoot
2007-12-10 16:59
#9

Ja, jag kan bara hålla med…Dom hanterar barnen illa..hur länge måste ett barn lida, innan soss. lyfter pennan å skriver ett beslut.. I flera år gick i detta fall anmälningar till soss. att nått inte stog rätt till…Men dom beslutatde att satsa på pappan, pappan kunde fixa detta..visst fan , kan en grovt alkholiserad pappa ta hand om sin son…Det vet väl vem som helst..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Pomperipossa
2007-12-11 10:24
#10

Jag tycker att vid t ex våld i hemmet (mot frun/mannen) skall även barnen tas om hand. I de flesta fall så åker även barnen på stryk men det händer inget. Tror dom säger att var 10:e barn får stryk hemma, det innebär 2 barn i min sons klass… Sen så ska barn inte behöva växa upp bland missbruk eller bland människor med psykiska besvär. För som som har tålig mage kan jag rekommendera David Pelzers böcker "Pojken som kallades Det" och "Pojken som inte fanns"..och den 3:e som jag inte kommer på vad den heter..

Faxlin
2007-12-11 11:04
#11

Det är tragiskt med dessa utredningar som ska ta sådan tid. Men sociala jobbar idag för att alla familjer ska få vara ihop, inte för att splittra familjer. Jag tror detta är på gott och ont. Gott när det funkar, men ofta ont då de med missbruk har svårt att ta ansvar över vad de gör och än mindre över sina barn.
Det känns inte som om de får den hjälp de behöver. Och hur man kan lita på någons ord bara rätt upp och ner förstår jag inte heller. Men jag vet fall där de avskrivit allt för att föräldrar sagt att inget är fel.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

martdat
2007-12-11 12:30
#12

Pojken som kallades DET har jag läst, helt sjukt , kan verkligen rekomendera böckerna för de som tål att läsa dem. sen är det ju väldigt många falsanmälningar till soc och det är klart att man inte vill bli utredd om någon har ont i magen för något annat och falskanmält. men i vissa fall VET de att något är fel och gör inget ändå. när tex polisen varit inblandad i familjegräl X antal ggr och misshandelsanmälningar haglar mellan föräldrarna då övergår det mitt förständ hur soc kan fortsätta med sina kafferep,, stackars barn, tack och lov har jag aldrig behövt beskåda något gräl så länge mina föräldrar bodde ihop,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: