Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 2727 ggr
[Sajberlena]
11/28/07, 11:13 AM

När barnen plötsligt blir vuxna

Vår äldste son fyllde 18 år nu i november. Från en dag till en annan gick han från vårt lilla barn till vuxen individ.

Dagen efter hans födelsedag gick jag in på internetbanken för att sammanställa de konton som numera är hans egna. Under årens lopp har han ju fått pengar och vi har sparat lite och så, så tre olika konton fanns det som vi tänkte överlämna uppgifter till honom om. Samtliga konton har ju vi disponerat, maken och jag.

Döm om min förvåning när kontona plötsligt "försvunnit" från vår internetbanksbild! Hade inte en tanke på att jag plötsligt inte hade tillgång till kontona längre, jag blev alldeles paff - sen började jag gapskratta! Jösses, ungen är vuxen och kontona "försvann" - jag har inte med hans pengar att göra längre.

Ibland hänger man inte inte med i svängarna!

Annons:
lisette
11/28/07, 11:24 AM
#1

jag hade nog blivit lite svettig faktiskt. =)

Nicka
11/28/07, 1:28 PM
#2

- Hm? Ja en läskig kännslaGeneradnu är De plötsligt stor & vuxen !! Och något som är viktigt är, att se till att De börjar betala för sig hemma..OM De har möjlighet ekonomiskt, vill säja ?

[Sajberlena]
11/28/07, 2:01 PM
#3

Otäckt att ens barn inte angår en längre… Fast det GÖR han ju naturligtvis, men inte i juridisk mening… Konstigt. Det gick liksom så fort - pang! Den dagen ens barn blir vuxna ligger liksom hela tiden så långt fram tycker man, men det gör den faktiskt inte.

Självklart skall barn med ekonomisk möjlighet betala för sig hemma. Sonen bor inte hemma längre, bara nån helg ibland, han lever i studiekollektiv på studieorten i veckorna.  Sen ska han vidare till Lund eller Linköping och plugga vidare några år, så han lär nog inte landa hemma på ett tag verkar det som.

Men när han flyttade till kollektivet - jösses va jag böööölade och hade mig! Det var betydligt värre än att han blev myndig över en natt…

Nicka
11/28/07, 4:48 PM
#4

-Ja Du..SajberlenaFundersamsen den ekonomiska biten ?? Usch, HUR ska De klara sig??Inte mycket pengar som De ska livnära sig på.Detta är ett svårt kapitel i Vårt livLedsenOch självklart deras liv. PUST !! Jag har tre stycken som lämnat boet…Just nu är det skönt,,,men när De flyttade…vågar inte ens tänka på Hur ? Jag saknade & ringde DeFlört..hihi..Jag förstår Dig, mer än väl.

SKÖT OM DIG, VÄNNEN

startern
12/5/07, 3:29 AM
#5

åhh vad jag ångrar att jag fick mina pengar när jag blev 18.. hade vart mycket bättre att få dom när jag redan hade jobb och insett vad dom är värda.. gjorde av med alldeles för mycket på alldeles för kort tid..

Faxlin
12/5/07, 1:42 PM
#6

Vet de som satt en högre ålder på kontona så barnen varit tvungen att vara 25 för att få disponera dem. Kan vara ett förslag till de som anser att deras barn inte kommer förstå vikten av pengar riktigt då de är 18 år.
Men visst är det kusligt vad mycket som ändrar sig på en dag bara :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
lisette
12/6/07, 1:27 AM
#7

#6 KAN man verkligen göra det? på vår bank sa de att den möjligheten inte finns.

Faxlin
12/6/07, 2:32 PM
#8

#7: haha, du kanske har fel bank. Jadå man kan göra det. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

storAnnette
12/8/07, 8:58 PM
#9

Till mig har Swedbank också sagt att det inte går att låsa pengarna.Det man kan göra är att sätta in pengar i långfristiga fonder eller nåt sånt för att göra det lite svårare att sätta sprätt på pengar i onödan.Det som hjälper bäst är nog att försöka få barnen att inse pengars värde innan de fyllt 18.

Om det går att låsa i annan bank vill jag gärna få veta vilken!De yngsta har ärvt rätt mycket efter sin pappa ochjag vill helst att de använder dem klokt (t ex till en bostad).

Faxlin
12/9/07, 3:10 AM
#10

Jag vet att mina föräldrar gjorde så till min syster. De hade då Nordea och tog vanligt sparkonto men satte in ett gåvopapper på pengarna där de själv kunde fastställa vilken ålder pengarna skulle vara disponibla för barnet. På så sätt kunde de utan problem sätta en 25 årsgräns.
Nu är dessutom gåvoskatten borta så det blir inga extra avgifter för att använda detta och pengarna kan inte röras förns den ålder man satt in. Ni som vill veta mer om detta ta kontakt med Nordea så hjälper dem er säkert.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
12/10/07, 8:10 AM
#11

#9 se där, jag har med swedbank.

Sessan1
12/10/07, 9:48 PM
#12

jasså detta visste inte jag heller, åsa?

Hade varit bra att veta detta innan dotra  fyllt 18! Nu har hon hela sin ekonomi räddad för sin framtid eftersom hennes underhålls stöd har gått över till hennes konto. Så nu har ju t.o.m min ekonomi sjunkit i botten på grund av det :((( Inte så roligt :((( Nu har jag  frågat om hon vill hjälpa till att betala maten här hemma. Det vill hon TYDLIGEN INTE ;(:(:(  Då får hon flytta! Så får hon se vad mat kostar med mera. Så är det bara.

Faxlin
12/11/07, 10:52 AM
#13

#12: Helt rätt. Vill de inte hjälpa till att betala hemma kan de bo själv och stå för sin kostnad ensam. Mitt bonusbarn flyttade hemifrån av den anledningen med. Han tyckte jag tvingade honom betala för mycket hemma.
Men ack vad han ångrar sig nu när han kom på vad dyrt det vart med telefon, internet, hyra, försäkrin, mat, rengöringsartiklar och kläder. Han hade mer att leva för när han bodde hemma. Och någon som lagade maten och tvättade. I dag säger han att han var bortskämd när han bodde hemma. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
[Sajberlena]
12/11/07, 11:06 AM
#14

Det är ju sånt som får en att orka med obstinata tonåringar i det långa loppet!

Någonstans vet man att det kommer en dag när de mognat och inser att man inte var så fruktansvärt elak och grym som de trodde… Glad

SimsBrooke
12/30/07, 6:37 PM
#15

Dem försvinner eftersom din son blitt 18 och är nu vuxen! hände samma sak här hehe

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

AusaBausa
12/30/07, 7:12 PM
#16

#0 gud så paff du måste blivit o ngt skraj också! Var ÄR pengarna!!!HIhi! ja det går fort dit till de är vuxna…"bara" 8 år kvar…BAAA!!

Min mans föräldrar gjorde likadant t honom(på swedbank) han har fått sina sparade pengar utputsade lite vid 18, sen 20, 25 o tom 30 tror jag det är ju kanon  istället för o få ALLT på en gång!

lisette
1/1/08, 7:41 PM
#17

#16 ja det är nog lätt hänt att man köper ALLT man vill ha på en gång, sen står man där utan pengar när man behöver.

AusaBausa
1/1/08, 9:17 PM
#18

ja hade vi lämnat ut de pengar vi sparar t barnen när de blir 18 så kommer de o bränna allt på en gång om de ska fortsätta o ha samma inställning t pengar som nu! Minsta lilla peng i plånboken ska handlas upp, inget ska sparas!

magma
1/2/08, 4:24 AM
#19

Jag funderar på att skaffa två nya fondkonton i mitt och min mans namn och sedan spara i varsitt fondkonto åt dem och skänka dem när vi föräldrar anser att det är lämpligt- med tanke på att gåvoskatten är avskaffad så är det ju ett alternativ.

Upp till toppen
Annons: