Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 983 ggr
lisette
1/8/08, 1:50 AM

om ngt skulle hända?

jag satt i bilen med lilla familjen häromdagen. det var jättesnöigt ute och folk körde om mig, som rena idioter.

satt och funderade. om något skulle hända både mig och andreas o vi inte överlevt, vem tar hand om loke då?

tidigare var det väl gudföräldrarna som skulle ta över uppfostran? men vad gäller nu egentligen?

man borde kanske skriva en önskan om vem som ska uppfostra ens barn vid eventuella olyckor?

hur har ni gjort? har ni tänkt på detta öht?

Annons:
Annette
1/8/08, 8:14 AM
#1

Jag har pratat med mina föräldrar, de tar hand om barnen. De är visserligen över 60 år, men pigga och de lämpligaste jag kan komma på.

[Anna-N]
1/8/08, 9:57 AM
#2

Bestämmer man det själv hur det blir i sluändan. Givetvis kan man ju önska sådant men sen?

Vet en som omkom i en olycka (personen var ensamstående då den andra partern inte heller fanns i livet). Där var det inte alls självklart vem som skulle bli vårdnadshavare för barnen. De som ville var för gamla och det kan tilläggas att det inte var några andra sociala problem. Blev fosterhem.

Finns det några skrivna lagar på detta. Iofs gör det givetvis det, men vad säger dom? Gudföräldrarna om man har sådana borde ju vara det givna alternativet. Är det inte det deras uppgift bla?

Jag har tänkt på detta men har inget skrivet alls.

AnnaLundin
1/8/08, 10:25 AM
#3

Som förälder kan man framföra önskemål om vem som ska ta hand om barnen, men det är socialen som avgör detta i slutänden.

Frågan har varit uppe på föräldraforumet på bukefalos och den som svaat ungefär som jag skrev ovan är familjerättssäkreterare, dvs jobbar med sådant på socialen…

bubbelbubbel
1/8/08, 11:28 AM
#4

min morfar var god man åt två barn som olyckligt nog blev föräldralösa, först dog deras mamma, sen träffade pappan en ny, och sen dog han också.
tvisten där handlade om hurvida den "nya mamman" skulle få vårdaden om barnen eller ej, och det tror jag hon fick.
skönt för barnen att få stanna kvar hos den förmodligen enda trygga punkten i deras liv.

men en sån sak är nog ganska viktig att ta tag i..

lisette
1/8/08, 11:30 AM
#5

#4 ja det kan nog inte finnas något värre än när man måste flytta runt hela tiden. usch.

[Anna-N]
1/8/08, 11:33 AM
#6

#3: Då var det som jag trodde.

Annons:
lisette
1/8/08, 11:37 AM
#7

men hur är det med gudföräldrarna då? de har inget ansvar?

[Anna-N]
1/8/08, 11:53 AM
#8

#2: Nej, gudföräldrarna har inget ansvar i barnen mer än i den kristna fostran. Men många föräldrar utser ju personer som gudföräldrar i den tanken att de ska kunna ta hand om barnen om något händer föräldrarna. Man kan ju tycka då att det är deras ansvar när de fått uppgiften o äran.

Men, som sagt socialen avgör i slutändan - hur tokigt det än må vara.

Upp till toppen
Annons: