Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2539 ggr
Believer
1/18/08, 6:37 PM

Mat vid 6 månader.

William (5 1/2 månad), äter nu Sempers ersättning "BabySemp 1". Det står att ersättningen täcker barnets näringsbehov upp till 6 månaders ålder, vilket ju är snart. Vi testade att gå över till "BabyPlus 2", som täcker näringsbehovet tills dom är lite äldre (kommer inte ihåg exakt ålder nu men iaf 8 månader tror jag). Bara det att han vägrar äta 2:an. Han verkligen totalvägrar, han vill ha BabySempen. Han får smakportion en gång om dagen nu.

Så till frågan.. Babysempen täcker ju bara näringsbehovet till sex månader, vad ska jag ge efter det eftersom han vägrar äta babyplus? Ska jag kombinera BabySemp / Välling och frotsätta med smakportionerna, eller ska jag öka på burkmaten?

Vad tycker ni?

 Han ammar inte.

Annons:
lisette
1/18/08, 6:49 PM
#1

testa nan 2 istället?

AnnaLundin
1/18/08, 9:46 PM
#2

Man kan ju alltid blanda de båda varianterna om man vill, successiv övergång från Baby Semp till Baby Plus.

Det är inte alls ovanligt att de reagerar när man byter mellan olika ersättningar.

Believer
1/19/08, 12:17 PM
#3

#1. Han funkade inte bra på nan. Vi testade med 1:an, men han ville inte äta mkt av den vlken resulterade i att han gick ner i vikt. 

#2. Det var det vi gjorde. Men det spelade ingen roll hur lite/mkt baby plus vi blandade i baby sempen, han åt det inte.

Vi testade med en lång övergångsperiod från 1:an till 2:an. Så det var inte så att vi hastigt bytte över.

Elisabeth-J
1/19/08, 1:34 PM
#4

#3 Prova att ge honom lite av den nya vällingen i en pipmugg eller med en sked, det kan göra att han vänjer sig. Ibland är det just vanan med smaken i flaskan som har stor betydelse.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Believer
1/19/08, 2:20 PM
#5

#4. Tack för tipset, det ska ja testa!

lisette
1/20/08, 1:28 AM
#6

fast är han snart sex månader kan du börja med riktig välling!

Annons:
[Anna-N]
1/20/08, 10:07 AM
#7

Behöver han någon ersättning alls efter 6 månader?. Säger som#6 att han kan ju få välling. Kombinerar man det med smakportioner som sedan ökas till riktiga portioner succesivt - ska väl det räcka.

Believer
1/20/08, 11:03 AM
#8

#6, #7. Okej. Så det täcker näringsbehovet? Med bara välling, och smakportioner? Tänker på den som ammar nämligen. Vissa ammar ju väldigt länge, och på sidan om ger välling. Usch, nu blev jag ännu mer förvirrad haha.

För isåfall är det ju helt onödigt att vänja honom vid BabyPlus om det räcker med välling.

magma
1/20/08, 4:58 PM
#9

Mitt andra barn fick aldrig välling, hon fick mat och så ammade jag henne utöver det. Men välling i sig är ingen livsnödvändighet, det fungerar lika bra med gröt. Sedan beror det väl på om barnet fortfarande äter på natten, då kan det ju vara besvärligt att koka gröt mitt i natten- då är ju välling onekligen mer praktiskt…Flört

Believer
1/20/08, 6:27 PM
#10

#9. Okej!

Nej, han slutade äta på natten redan när han var 2 månader. Fast man vet jualdrig om han börjar med det igen =)

Elisabeth-J
1/20/08, 8:36 PM
#11

Min yngsta son har heller aldrig druckit välling, han spottade och fräste åt alla sorter jag provade, så det var gröt som gällde för honom med. Men dom äldsta killarna drack välling.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
1/20/08, 9:11 PM
#12

#8 klart det täcker näringsbehovet.

vi började med välling till loke ngr dagar innan han fyllde sex månader. byt du med gott samvete!

Believer
1/20/08, 11:16 PM
#13

#12. Okej. Men du ammade inte, du gav honom ersättning innan va? Gick ni helt över på välling vid 6 mån? Och lite smakportioner?

Usch vad förvirrande sånt här är hehe. Man vill ju att han ska få i sig allt och så.

Annons:
[Anna-N]
1/21/08, 12:05 AM
#14

Det rekommenderas Amning fram tills barnet fyller 6 månader (WHO) sen bör det kompletteras med annan föda för att täcka vitamin och näringsbehovet. Tar för givet att ersättning går under samma sak.

Gröt, välling, smakportioner som sedan blir hela måltider täcker gott och väl näringsbehovet. Det jag tycker är svårt att veta är HUR mkt de ska äta o hur ofta. Men så länge de är pigga och ökar i vikt så lär det ju vara lagom.

Believer
1/21/08, 6:17 AM
#15

#14. Ja precis. Sen är det ju olika från barn till barn hur mkt dom behöver äta. Vi får testa helt enkelt =)

Men tack för alla råd!

Upp till toppen
Annons: