Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3786 ggr
Believer
1/22/08, 9:31 AM

Gåstol.

Har ni/har haft gåstol till era barn?

Hur gammla var barnen när ni började använda det?

Vad anser ni om Gåstolar? Bra eller dåligt?

Annons:
miwi
1/22/08, 10:10 AM
#1

jag hade en till min äldsta son. jag tyckte att det fungerade bra, han var nöjdare när han kunde komma fram till saker själv, dom blir ju så gnälliga en period , för dom vill men kan inte.

men man ska ju inte ha dom i den långa stunder, utan korta. men jag är positiv till den.

Pomperipossa
1/22/08, 10:38 AM
#2

Jag hade Gåstolar till båda mina barn. Fungerade jättebra. Barnen är ju ganska stora när de börjar använda dom och de hjälper ju mycket när de gåtränar. Både barn och jag har varit nöjda. Tänk bara på att stänga till trappor och sådant…:)

AnnaLundin
1/22/08, 10:38 AM
#3

Det finns en artikel här om Gåstolar http://barn.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=2aaa0297-b3f3-44ae-8b6a-adc0f2e8b902

Jag har inte använt det till mina barn, har inte sett något skäl till det. Jag tycker snarare att det är en för stor olycksrisk och om barnet får upp lite fart och det tar tvärstopp så är barnets nacke inte stark nog för att hålla det stora huvudet stadigt. Nej, för mig känns detta som en grej för föräldrar som vill förvara barnen någonstans utan att ha dåligt samvete. Barnen tycker säkert att det är kul,

Pomperipossa
1/22/08, 10:48 AM
#4

#3 Om ett barn skulle komma upp i fart här hemma med en gåstol så lycka till..:) De flesta saker som finns till barn kan skada barnen om de används på ett felaktigt sätt. Och som förvaring så föreslår jag hellre att man använder en liten hundbur eller en lekhage.

Annette
1/22/08, 11:36 AM
#5

Vi har använt gåstol till båda barnen utan att några olyckor hänt.

[Anna-N]
1/22/08, 3:45 PM
#6

Jag funderar på gåstol då min lille har så mkt energi just nu. Han vill mer än vad han kan som sagt. Nu är det full rulle  (kryper) från rum till rum…

Annons:
AnnaLundin
1/22/08, 4:03 PM
#7

#4 - det krävs inte så väldigt mycket fart för att det ska bli en knyck i nacken på en båbis, om det tar tvärstopp emot något.

#6 - låt honom krypa då, det är betydligt bättre träning för motorik och styrka… :D Sätt upp barriärer mellan rummen om det behövs för att hålla koll på honom. Det finns t.ex löstagbara trappgrindar som går att sätta i en vanlig dörröppning och flytta mellan de ställen där den kan bahövas.

Ja, jag tycker att en gåstol är en onödig pryl…

[Anna-N]
1/22/08, 4:33 PM
#8

#7: Han kryper men det kan ju vara skoj att prova något nytt korta stunder.

Är inte heller någon fanatiker av Gåstolar och inget som barnen ska sitta i långa stunder men någon gång ibland för omväxlingens skull, tänkte jag.Fundersam Skulle det vara jättefarligt kan jag inte tänka mig att de får säljas öht…

Annette
1/22/08, 6:19 PM
#9

Det ena behöver inte utesluta det andra. Att man använder gåstol innebär inte att de sitter där jämt, alltså finns det tillfällen till att krypa också.

#7. Det finns mycket som är onödigt. Vad man betraktar som onödigt är väldigt individuellt.

Skaderisken är nog lika stor vad de än gör, de trillar och slår sig titt som tätt. Är oturen framme så kan vad som helst hända.

Believer
1/22/08, 7:15 PM
#10

Hur gamla har era barn varit då när ni testat gåstol?

Pomperipossa
1/22/08, 8:23 PM
#11

#7 Efter som jag har viss utbildning inom sjukvård så vet jag det. På ett obehandlat trägolv så går det inte "att få upp fart" heller… Man behöver ju inte släppa lös dem i en gympasal…

#10 Tror dom varit runt 7-8 månader.

AnnaLundin
1/22/08, 10:23 PM
#12

#11 - fast hur många har obehandlade trägolv idag? Jag känner ingen… Och hur många använder gåstol på trånga golvytor?

Pomperipossa
1/23/08, 9:14 AM
#13

#12 Hur många tror du använder en bilbarnstol på det rätta sättet? Hur många har tippskydd på spisen? Hur många giftiga krukväxter har barnfamiljer hemma, för att inte tala om de i trädgården. Om man bara har lite vanligt sunt förnuft så brukar de flesta föräldrar klara av att låta sina barn växa upp utan skador.

Fast det är klart. Det kanske inte gäller oss föräldrar som vill ha någonstans att förvara barnen för att döva våra samveten.

Annons:
lisette
1/23/08, 12:56 PM
#14

loke använder sin gå stol avrje dag. han klättrar tom upp på den för att sitta i den.

AnnaLundin
1/24/08, 12:29 AM
#15

#13 - är det okej att köra utan bilbälte för att mång andra gör det? Blir det mindre osäkert då? Blir det mindre farligt att ha giftiga krukväxter för att många andra har det? Blir det mindre risk för fosterskador orsakade av rökning och alkohol under graviditeten för att "alla andra röker och dricker"?

Jag tycker inte att det skadar att man upplyser om vad som faktiskt KAN hända, så att varje förälder kan göra ett medvetet val, baserat på information i stället för att det ska baseras på "vad alla andra gör"…

Och jag kan inte förstå hur man kan våga ha giftiga växter varken inne eller ute. Jag kan inte förstå hur man kan utsätta sitt barn för den risk det medför att använda bilbarnstolar på ett felaktigt sätt.
Vår egen spis är en häll inbyggd i köksbänken, så just där har vi inget tippskydd. Men i övrigt har vi ganska väl barnsäkrat - för att VI är rädda om våra barn.

Med kunskap kan kan göra ett medvetet val, DET tycker jag är det viktigaste! Inte vad "alla andra gör". Som sagt…

AnnaLundin
1/24/08, 12:34 AM
#16

Tillägg till #15 - jag vet (minns fragment, ej detaljer) ett fall där föräldrarna lät sitt barn sitta "löst" i bilen "för att vara snäll mot barnet", för de skulle bara 200 m bort, till mormor eller nåt sånt. De skulle passera en större väg på vägen dit och där gick det snett… De krockade och det "lösa" barnet skadades ruskigt illa och överlevde inte.

Gissa hur många gånger föräldrarna har anklagat sig själva för att de inte satte säkerheten främst….

Detta är ett extremfall, men väl ett verkligt exempel.

Pomperipossa
1/24/08, 10:57 AM
#17

#15 "föräldrar som vill förvara barnen någonstans utan att ha dåligt samvete". Det är vad jag hakar upp mej på! Klart man ska se till att barnen har det så säkert som möjligt men om man använder saker på fel sätt så kan det skada barnen (även en bilbarnstol). Jag tycker jag har gjort ett kanon jobb som fostrat mina barn på ett bra och säkert sätt och behöver ingen "förvaring" till dom, även om dom älskat sin gåstol. 

Många vet inte vilka växter som är giftiga och inte. Men jag tror inte det är något de gör med berått mod. Däremot så brukar de flesta hålla koll på vad barnen stoppar i munnen. Vart har jag sagt att man inte ska ha bilbälte? Folk köper bilbarnstolar men monterar dom inte rätt eller sätter inte fast barnet rätt, vilket jag tycker innebär större risk att skada barnet allvarligt än att låta dem använda en gåstol.

Fast å andra sidan… Min svägerska har satt plexiglas på insidan av staketet så inte barnen ska kunna klättra där (6 och 9 år). Gungställningen har dom madrasserat med skumgummi för att barnen inte ska göra sig illa….

Som jag sa i ett tidigare inlägg så räcker det om man använder sunt förnuft. Jag tror ingen förälder sätter ner en 3 månaders i en gåstol och skickar iväg dom i en gympasal. Man måste kunna lita på att föräldrarna har nåt innanför pannbenet. Annars kan vi införa ett lämplighetstest för att skaffa barn, där man får avlägga prov i hur mycket man vet om allt som kan vara farligt för barnen, samt hur allt fungerar.

AnnaLundin
1/24/08, 7:44 PM
#18

Och jag tycker fortfarande inte att det är fel med en motpol mot alla som tycker att det är sååååå bra med gåstolar…

Så att fler tänker efter före och gör ett medvetet val när de köper den.

Pomperipossa
1/24/08, 10:09 PM
#19

#18 Jo men att säga att vi inte ska vara lika bra föräldrar som de som inte har gåstol tycker jag är att gå för långt.

[Anna-N]
1/24/08, 10:11 PM
#20

Om man nu ska skaffa en gåstol. Ni som har provat på, vilka är värda att ha eller inte?. Ska man tänka på nått speciellt?.

Annons:
Pomperipossa
1/24/08, 10:31 PM
#21

#20 Kommer inte ihåg vilket märke det var på dem. Självklart att de ska vara ställbara i höjd. Brukar vara en liten leksaksdel som man kan spänna fast på bordet framför. En massa ljus och färger och sånt. Att det är en list längst ner runt hela gåstolen. Den stabiliserar och undviker att gåstolen fastnar så lätt. Många använder gåstol av den gamla modellen som det bara är stålrör på men de välter väldigt lätt.

magma
1/25/08, 5:30 AM
#22

#19: Nja, nu skrev ju Anna.Lundin att det "kändes för henne som att…" osv i #3. Hon skrev ju inte att "föräldrar som skaffar gåstol är dåliga föräldrar".

Att ha personliga åsikter är enligt mig OK och berikande i diskussioner (och annars också:), så länge man inte kräver att andra ska ha samma åsikt eller hetsar upp sig över att andra inte faller till föga och ändrar åsikt till "den rätta" åsikten.

Jag personligen anser ett barns frustration och ilska, som ofta dyker upp i pausen mellan att kunna krypa men ännu inte kunna gå, är en naturlig och t.o.m bra känsla. Jag tror att den finns där av en orsak, dvs för att motivera barnet att resa sig upp på två ben istället för att ta sig fram på alla fyra. Ett naturligt led i utvecklingen, helt enkelt.

Sedan kan det förstås vara ett h-vete och rent eländigt som förälder att stå ut med missnöje och protester: been there, done that… Som alla föräldrar, vare sig man har en gåstol eller ej.Flört

Självklart finns det de som är toppennöjda med att ha eller ha haft gåstol till sina barn. Men låt för jösse namn de som valt bort gåstol också få vara nöjda och känna att de har tagit rätt beslut för dem!

Pomperipossa
1/25/08, 9:10 AM
#23

#22 Nä ok… Men jag tycker att om man som förälder förvarar sina barn nånstans där barnet är nöjt bara för att slippa dåligt samvete kan klassas som en dålig förälder. Men jag är å andra sidan emot att man som förälder ska köpa sej fri. Jag propagerar inte för att alla ska ha gåstol och säger inget om de som inte har det. Fast för mej känns det som att de föräldrarna lever i 1800-talet och inte främjar barnets utveckling. (Lägg märke att jag skrev för mej känns det)

AnnaLundin
1/25/08, 4:50 PM
#24

#23 - du har inte läst artikeln om Gåstolar som jag länkade till ovan, va? Om du läser den och dessutom kollar källorna till den, som jag har länkat till i artikeln. så anser "de som borde veta bättre än oss vanliga föräldrar" att Gåstolar kan hämma barnets normala utveckling.

DU får tycka precis som du vill, som sagt. Men ibland kanske man kan lyssna på forskare och barnläkare o.d också… (oavsett att du och jag inte är eniga i den här frågan Flört)

Cattis
1/25/08, 5:08 PM
#25

#22  
"Jag personligen anser ett barns frustration och ilska, som ofta dyker upp i pausen mellan att kunna krypa men ännu inte kunna gå, är en naturlig och t.o.m bra känsla. Jag tror att den finns där av en orsak, dvs för att motivera barnet att resa sig upp på två ben istället för att ta sig fram på alla fyra. Ett naturligt led i utvecklingen, helt enkelt."

Jag håller med och tror som du.

#24
Nåja, ska man lyssna på allt som forskare o läkare kommer på lär man bli totalt hysterisk till slut. De ändrar ju sina resultat och råd hela tiden. Inte alls alltid till det bättre.

# Sunt förnuft funkar bra. Gåstolar är skitbra! För en del. Inte för alla. OM man köper en gåstol och använder den i kombination med det sunda förnuftet, så borde gåstolen kunna vara till nytta och nöje för de flesta. Jag har använt det till alla mina barn. När jag lagat mat och barnet vill vara med i köket, har det passat bra. När jag duschat/badat så är barnet med och kan sitta (stå/gå) och leka under tiden. Ffa har gåstolen varit helt ovärderlig i tvättstugan. Nu pratar jag om kortare stunder, inte timme ut och timme in.

Moderna Gåstolar har ju säkerhetsstopp, som gör att de låser sig om den kör över en kant (ex ut mot en trappa) och de är av sådana mått att barnet inte kan komma åt saker de inte skall röra - om man nu inte placerar grejerna korkat såklart.

Det kan omöjligt hämma barnets utveckling att då och då springa runt i stolen. Tvärtom stärker det andra muskler och i kombination med att få krypa och kravla på golvet så får barnet troligen en alldeles normal utveckling.

Jag har svårt att förstå att man ens KAN ha gåstolen som "förvaring", då det kräver lika mkt uppsyn och koll som om man har ett krypande barn på golvet.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AusaBausa
1/25/08, 8:58 PM
#26

Har inte haft gåstol till grabbarna men fick låna syrrans till lilltjejen o då hade man den som en extra aktivitet…ingen förvaring!

Hände inga olyckor när hon hade den men vet en flicka som kom för nära öppna spisen o brände ena handen…totalförstörd hand! De når ju lite längre o högre upp om de sitter i en sådan!

Pomperipossa
1/26/08, 10:57 AM
#27

_Min son på åtta månader älskar sin gåstol, är det bra?
_Nej, gåstolen är helt överflödig och kan dessutom vara farlig. Barnet tränar inte kroppen, utan blir istället lat och svag i överkroppen. Barnet når högre och kan lättare komma åt olämpliga saker, kan också få upp hög fart och riskerar att ramla, klämma sig eller stöta i saker. Älskar barnet gåstolen, kan ni använda den korta stunder ibland, som en leksak. Eftersom länken till Vi föräldrar inte funkar så kommenterar jag det här från Trygg Hansa (vilket är ett försäkringsbolag vilket även innebär att läkare anställda av företaget är jäviga och inte har egna tankar).

Hur många saker har man inte till sina barn som är överflödiga?? Ang att den kan vara farligt så vill jag påpeka att allt inkl säkerhetsutrustningar kan vara farliga om man inte använder det på rätt sätt. Varför blir barnet latare när de sitter i gåstol? De håller ju upp överkroppen där också. Båda mina barn har gått själv vid 9 månader och båda har haft gåstol. Har man ett barnsäkrat hem så behöver man inte oroa sig för att barnen skadar sig heller. Man behöver inte skrämma livet ur folk att allt är farligt och skadligt. Man måste förutsätta att folk kan tänka själva.

Annons:
Pomperipossa
1/26/08, 11:24 AM
#28

Fråga: Jag har hört att gåstol till små barn kan hämma den motoriska utvecklingen. Stämmer det?

Svar: Det finns många olika åsikter om barn och vardagliga företeelser som till exempel hur barnen ska fås att somna, hur de ska sitta
i barnvagnen, om de får använda ­gåstolar, hoppgungor, lyssna på klassisk ­musik eller hårdrock etcetera.
Vare sig man förespråkar just Gåstolar ­eller inte så kan det vara bra att veta att de varken påskyndar eller hämmar den motoriska utvecklingen hos barnet. Det finns många andra argument för och emot som flitigt diskuteras bland föräldrar och i såna här vardagsnära frågor tycker jag att man själv ska försöka bilda sig en uppfattning om vad man tror är bra för sitt barn.
Urban Rosenqvist, Barnläkare

ClarasMamma
1/26/08, 8:12 PM
#29

Hejsan har med gåstol tillmindotter och hon älskar den..klart att man måste ha bra uppsikt på barnet när den sitter i gåstolen.. och sedan säger hon tillsjälv när hon inte vill sittar där mer.. är ganska olika hur långe hon stter när menmellan 5-15min iaf.. och min dotter föddes med navelsträngen runt foten så att foten lå mot smalbenet och fick ha gips i två veckor sedan peka foten lite snet utåt men efter hon fick sin gåstol är begge föterna raka:D…så det finns allt lite posetivt med det…

Och dte är vel bättre att ha en glaf bäbis än en ledssen bäbis eller hur???

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Believer
1/27/08, 8:50 PM
#30

#27. "Barnet når högre och kan lättare komma åt olämpliga saker"

Haha, dom har inte tänkt på att barnet växer? =P Det är ju som att dom skulle skriva "det är farligt om barnet blir 10cm längre, då når dom högre och kan lättare komma åt olämpliga saker" =P

jag tycker inte att man ska lyssna på allt läkare och forskare säger. dom säger nya saker hela tiden. ett tag fick man cancer av ketchup, cilket visade sig senare var om man intog det i STORA mängder. Ja, som sagt, dom kommer med så mkt, så frågan är ju VAD man ska lyssna på och ta åt sig av.

Zebben
1/27/08, 10:30 PM
#31

Jag hade gåstol till min dotter, men hon använde den inte särskilt mycket. Inget som roade henne direkt. Men några av mina kompisars barn har älskat sina Gåstolar, så det skiljer nog mycket.

[Anna-N]
1/27/08, 11:12 PM
#32

Jag tror det finns positiva o negativa saker om allt. Absolut inget kan vara 100 % säkert när det gäller barn, säkerhet och utveckling (vad som är bra eller inte)

Min son har på ett par dagar voltat med babysittern framlänges. Vet inte om jag vågar använda den längre….Tror han blivit för tung så den slår fram när han böjer sig framåt.

Någon som vet ungefär hur stora barnen kan vara för att sitta i en sådan?. Om det rekommenderas tills en viss ålder.

lisette
1/28/08, 7:10 AM
#33

det har nog helt o hållet med vikten att göra.

jag vet att min guddotter satt i gåstolen tills hon var över ett år gammal. för att hon tyckte om det.

Pomperipossa
1/28/08, 9:17 AM
#34

#32 Den jag hade var det som ett stopp fram så den inte kunde välta även om barnen lutade sig över kanten. Har inte hört någon rekommenderad max ålder men ligger väl runt 15 kg kan jag tänka.:)

Annons:
[Anna-N]
1/28/08, 9:29 AM
#35

#34: Precis eller en tyngd/stopp bak så den inte slår upp…Man tycker ju de ska kunna använda den vid 8 månader iaf. Han känns ju inte "för stor" precis.

I går kom han på att man kan ta fötterna o spjäna emot så den åker baklänges över golvet i full fart. Ja, nu är det verkligen high life här ;-)

lisette
1/29/08, 1:00 AM
#36

lokes stol har kanter både fram och bak.

han har suttit en hel del i sin stol, ska dock stoppa undan den nu tänkte jag. han är på väg att börja gå. men vågar inte riktigt släppa taget.

dante77
1/30/08, 11:54 PM
#37

vi köpte en gåstol till vår dotter när hon var fem månader. hon älskar den. men det är väl som allt annat vad gäller barn…ha uppsikt.

Marre79
1/31/08, 10:52 PM
#38

Vi köpte en till oliwer när han ca 5 månader, o det hade vi inte behövt gjort han har setat i den max 10 ggr varav hälften har varit nån minut…

rakuLotta
2/2/08, 7:35 AM
#39

Mina barn har haft gåstol och älskat den. Vet att det var snack om att barn inte lärde sig krypa om de satt i den för mycket. Arvid (nu 6 år) kröp aldrig ordentligt utan satt upp och liksom hasade sig fram som en invalid…

Uj,uj,uj…hette det från BVC, lär de sig inte krypa skulle det kunna hämma det matematiska tänkandet(?????)

Arvid har nu börjat skolan och hans bästa ämne är matte(som sin far) och inga andra men har heller uppstått.

Var och en bestämmer själv vad man tycker är bra. För oss var det kanon. Barnen höll sig nöjda och kunde stilla sin nyfikenhet.

lisette
2/2/08, 2:11 PM
#40

att de itne skulle lära sig krypa tror jag inte ett dugg på. loke kryper fram i rask fart här hemma! =)

Believer
2/2/08, 6:21 PM
#41

det finns många barn som inte kryper alls (även om de inte använt gåstol). Jag och sambon är praktexempel. Vi var för knubbiga haha. Så vi hasade oss fram istället. Inte är det något fel på oss idag inte =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: