Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 2678 ggr
lisette
2008-01-01 20:17

på fest med dina barn

hur brukar det bli när ni är på fest med era barn?

vem är det som får dricka och vem får köra?

vem tar hand om barnen?

Annons:
Lorita
2008-01-01 20:23
#1

Vi har delat på det och den som är nykter passar barnen, nu är dom 13/17 så så mycket passande är det inte kvar Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annette
2008-01-01 20:28
#2

Vi går aldrig på fest längre. Vi har väl blivit gamla och tråkiga ;)
Kan bara komma på två ggr sedan vi fick barn, det är snart 11 år sedan. Ena gången körde maken och andra gången jag. Barnen var hemma hos mina föräldrar.

AusaBausa
2008-01-01 21:15
#3

Är barnen med så kör oftast jag, har nog bara hänt en gång att vi varit på fest o han varit nykter o jag kunde dricka. Då skulle han börja jobba kl 06 så han gick hem(gångavstånd) m barnen och vi andra fortsatte festa…hihi! Gillar inte o vara på fest o dricka m barnen där…sen är jag inte så glad i och dricka heller längre, känns som man är rätt färdig med det…

..är inte barnen m så är de hos mor- eller farföräldrar och då har vi oftast ordnat skjuts eller så kör jag.

PimTheGreat
2008-01-01 23:15
#4

här var det fest igår men jag känner att det med dricka och festa inte drar mig längre så ove får gärna festa…..jag tar hand om My…

[Sajberlena]
2008-01-02 03:20
#5

Vi har alltid fester där barnen är med, brukar bli massor av barn! Är vi iväg på fest kör oftast maken, det är inte ofta han dricker något utan brukar föredra att köra. När barnen varit mindre har oftast jag tagit hand om dem dagen efter, nu är det oftast han. Men de börjar också blir större och sover nästan alltid lika länge som vi…Glad

MaMaMade
2008-01-02 09:55
#6

Barnen är alltid med om det inte är ngn, större, finare fest m lång middagssittning t ex.

Vi är inte nykterister o dricker även om barnen är med men varken vi el våra vänner hör till dem som intar alkohol i sådan mängd att ngn blir otrevlig el smäller av od. Några glas vin till maten o en whisky till kaffet sådär.

Alla tar hand om allas barn förutom om det är spädisar då är det mor o far som gäller. Jag o maken hjälps åt, den som är närmast s a s.

Oftast fest på byn. Om inte kör oftast Guben då han misstror andra bakom ratten! Tur för mig! ;) El så tar vi m husvagnen o sover över.

Annons:
lisette
2008-01-02 13:23
#7

tyvärr är det oftast jag som får ta loke när vi är borta. det är precis som om sambon bara kopplar bort att han har ett ansvar. lite drygt.

AusaBausa
2008-01-02 13:58
#8

vi hjälps också åt allihop m barnen oavsett om man dricker eller ej!  Dricka får gubben gärna göra men tar inte på mig fullt ansvar för barnen ändå när man är på fest! Vi är ju 2 föräldrar oavsett fest eller ej!

Ja barnen är också m på fester där det dricka men som #6 skrev allt i lagom mängd!! Sen de fester man vet blir blötare väljer man att inte ta m barnen!

Lorita
2008-01-02 15:02
#9

#7 tuft har du pratat med honom om problemet? Får du göra mer i vardagen hemma också?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lisette
2008-01-02 15:30
#10

jadå, det har jag tagit upp med honom. men det går inte hem. och ja, jag gör mer än honom hemma. men visst, han jobbar. men jag går inte hemma för att sköta hemmet (även om jag kan göra en viss del ändå).

Lorita
2008-01-02 15:40
#11

#10 risken är ju stor att man skämer bort dom lite för mycket, när man är hemma med barnen, du behöver ju faktiskt vara barnfri när han kommer hem på kvällen. Man har faktiskt rätt till egen tid när man är förälder också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




rakuLotta
2008-01-02 18:49
#12

Nu så är barnen lite större och lite mer självgående, i alla fall när man är borta hos folk som har barn i samma ålder. Det blir lätt så att man umgås med dem som har barn som leker bra med ens egna(tråkigt men sant) Ja, inte så,…för vi trivs ju givetvis i föräldrarnas sällskap oxå, men det blir lätt så att andra kompisar som inte har barn i samma ålder umgås man mest med skilda åt, tex..gå och träna med tjejkompisen, gå ut och fika.m.m.

Känns det igen?

Oj, det blev lite out of topic märkte jag…på fester så leker barnen och har kul och behöver inte passas längre på det sättet(4 och 6 år)och hos vissa kompisar sover vi över vid speciella tillfällen…typ nyår. Inte så att vi festar mycket men det är ju bara för tråkigt att köra på nyår. Vill ju oxå kunna ta ett glas vin och skumpa på 12 slaget. Annars så kör väl oftast jag…eller så cyklar vi på sommaren med barnen sovandes i cykelvagnen.

Vad som är tråkigast tycker jag är nog när man har fest själv och det ALLTID är jag och nån stackare som förbarmar sig(tjej då givetvis) och hjälper till…som hamnar i disken efter åt och röjer och plockar in i diskmaskinen. På nåt sätt så lyckas grabbarna alltid hamna i en så otroligt viktig diskussion just då..

I år på nyår så bara vägrade jag så jag bara ställde in allt i köket och lät det stå…mannen tog det faktiskt när folk gått hem så jag slapp denna gång.

stellina
2008-01-02 19:39
#13

Jag dricker inte, samma med min man. Men jag skulle inte ta med mina barn till en fest där folk dricker sig berusade. Skulle vi dricka så skulle vi aldrig göra det framför våra barn. Barn och alkohol hör inte ihop.

Annons:
Lorita
2008-01-02 19:46
#14

#13 jag tror alla här pratar om ett två glas vin till maten typ. Jag tror det är bättre att barna dår se vuxna som dricker vuxet och att man inte behöver rå supa för att det är alkohol med i bilden.

Min äldsta är 17 år nu snart och det skulle ju var orimligt att inte få dricka alls med barnen i närheten, under minst 18 år som det tar att driva upp ett barn till en vuxen individ. Eftersom jag nu inte är nykterist och har inga planer på att bli det heller Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




rakuLotta
2008-01-02 20:00
#15

Det här med alkohol och barn är ett känsligt ämne och visst jag håller med om att det inte ska vara för mycket dricka…men ett par glas vin under en kväll har då jag aldrig tagit skada av(menar som barn vid fester som mina föräldrar tog med mig på) Har aldrig upplevt det som otrevligt och läskigt när vi var på fest. Alla var glada och var på gott humör. Ingen blev otrevlig eller så.

Vi har samma motto med våra barn. ibland väljer vi att ha fest utna barn…men jag dricker ungefär samma mängd då.

[Sajberlena]
2008-01-02 20:10
#16

Att man har fest med barn och alkohol behöver ju inte betyda att man super sig redlös och att man inte fungerar som förälder eller att barnen måste fara illa. Det är med det som allt annat - måttlighet.

MaMaMade
2008-01-02 22:55
#17

Mina erfarenheter är att de som förbjudit sina barn istället för att förklara samt hemlighållit sina egna laster fått barn som missbrukat både det ena o det andra…sorgligt men sant. Inte alla men skrämmande många…men det är upp till var o en att bestämma. Huvudsaken är att barnen inte på ngt sätt tar skada genom negligering från föräldrar som inte bryr sig av ngn anl.

Guben min bryr sig lika mkt som jag gör, både när vi är borta o hemma m gäster. Tycker jag att jag har för mkt för tillfället höjer jag rösten tills han hör mig. Flört

Hemma är det alltid han som tar städning (den vardagliga, stor tar vi tillsammans) o disk, fast än jag är hemmafru. Jag tar det mesta m ungarna, i stort sett all matlagning o tvätten. Huset hjälps vi åt med. Vardag som till fest.

lisette
2008-01-03 20:33
#18

#11 det där med egen tid är så himla svårt. han är ju trött när han kommer hem efter jobb, vilket jag förstår. men jag måste få ta tid för mig själv. men det behöver han med. finns lite för få timmar på dygnet. *suck*

#13 jag håller med dig, man super sig inte redlös när man har sina barn med sig. men jag har sett mååånga som gör det.

vad jag inte förstår är att det ALLTID är kvinnorna som åker på att passa barn/hamna vid diskbänk osv.

AusaBausa
2008-01-03 20:43
#19

#18 inte här hemma, Lisette;-D

har vi kalas så hamnar han lika gärna där som jag…sen tycker jag att vi kan ta disken efter kalaset ihop så man kan umgås o slippa stå vid vasken medans han tycker det är skönt o ha det klart…så vill han ha det klart får han ställa sig där själv…men tror intehan hade gjort det när man är iväg…då är det kvinnorna…

lisette
2008-01-03 21:14
#20

vilken skola har han gått i åsa?

Annons:
Lorita
2008-01-03 22:15
#21

#18 han få ju faktiskt avkoppling och lyxen att vara med er son när han kommer hem från jobbet, göra något annorlunda. Om du inte kan få bli ledig en stund på kvällen så jobbar du ju över varje dag, ditt jobb på dagarna nu är ju att passa barnet. Dags att ställa krav, snart är grabben 5-6 år och då blir det mamma taxi efter ditt jobb, då bör ju även bilen förvandlas till pappa taxi lika ofta. Simskola, fotboll, scouter mm

Tänk dig in i den framtiden först lämna på dagis sen jobba 8 timmar och sen hämta på dagis och snabbt i med lite mat också iväg på någon aktivitet med barnet. Det är framtiden om några år och är ni inte två då som orkar mer än jobba. Då kommer du att få det tufft, man kan inte dra hela lasset som mamma, det går inte. Då är det faktiskt bättre att vara ensam och att omgivningen tycker synd om än att stanna kvar i ett ojämnställt förhållande..

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




AusaBausa
2008-01-03 23:07
#22

#20 hihi ja du den skolan var hård o tuff, fniss!

skämt o sidor så höll jag väl också på o falla dit m att jag fixade allt m barnen men när nr :2 kom insåg jag att jag aldrig skulle fixa allt själv…sen är väl jag en sån person som vill vara m överallt men lärt mig o backa o låta honom ta ansvaret för våra barn…

samt har man fått ett kolikbarn som skrek oavbrutet(nästan) i 3 månader dag som natt då MÅSTE man dela på arbetet så han fick nog starta redan där o ta ansvaret han också…mga tyckte jag var grym som lät honom behöva ta nattvak m  Felix för han skulle ju upp tidigt o arbeta men jag ansåg att jag skulle vara hemma hela dagen m honom själv och då också behövde vila emellanåt…vi sov i skift;-D ingen kul start på föräldraskapet…

AnnaLundin
2008-01-04 02:00
#23

#18 - du behöver egentid och pappan behöver egen pappatid med barnet.

Jag har resolut gått ut till stallet på kvällarna när maken kommit hem från jobbet - för att få min egentid och dessutom få något gjort därute alls  och dessutom för att tvinga pappan att ta sig egentid med barnen.

Varför ska DU ge honom egentid att vila efter jobbet om han inte ger DIG egentid att vila från att vara mamma?

Ärligt talat Lisette, det är nog lättare att ta denna "fajten" nu än att låta det gå några år framåt… DÅ hinner pappan bli "bortskämd".

lisette
2008-01-04 23:08
#24

jo jag vet att fajten måste tas nu. men det är svårt, för även om fajten tas så ändras inget. det faller tillbaks till samma vanliga igen. tråkigt men sant.

visst, man kan ställa ultimatum. men man ska fullfölja dem med då.  

#23  du har rätt anna, man ska ge varandra egentid. inte bara på ett håll.

har på fullaste allvar funderat på att lämna ut min lille häst på foder tills loke är större så jag hinner med honom. men samtidigt så vill jag inte det.

Lorita
2008-01-04 23:28
#25

#24 du ska inte lämna ut hästen på foder, du ska var hård på pojkens far. En gång när jag och min man var i knipa så sa jag till honom att vi kunde sälja hästarna, vet du vad han svarade?
---Aldrig jag vet vad dom betyder för dig och dom får dig att må bra, mår inte du bra mår inte vi bra----
Du måste ta faten nu och det är ingen fajt det är din rätt, nu när Loke är liten så ska du ha tre/två kvällar till dig själv och en dag på helgen, dom andra får han ta.

så säg att du har måndag, varannan onsdag och torsdag som dina dagar. När han kommer hem så går du han får passa och laga mat Loke det bara är så. Dom andra dagarna tar du och smiter han undan så behöver du honom inte för då är du singel i en tvåsamhet, vilket är värre än att vara ensamstående.

sen om du inbillar dig att du får mer tid när Loke är större så glöm det, jag har två 13 (bandy och spinning) och 17 (karate och körkort) det blir mer och längre fritids intressen och år, men det är klart vill du vara hästlös 18-25 framåt så är det bättre att sälja hästen än att lämna ut den på foder.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lisette
2008-01-04 23:36
#26

nej du har väl rätt lorita. o jag tror inte heller att sambon vill göra sig av med hästen, för han tycker om hästen lika mkt som jag gör.

det var en bra idé med dagar faktiskt. vi får diskutera det så vi kommer överens om något antar jag. o inte bara tiden egentligen utan även hushållssysslorna. han har inte diskat en enda gång på det nya året, förrän idag. ;)

Lorita
2008-01-04 23:42
#27

#26 vad gulligt fredag också diskar han Skrattande det är ju det som äääär kääääärlek Flört det där lilla GladSkrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
lisette
2008-01-04 23:46
#28

haha ja eller hur, jag hade ju redan diskat de grytor o durkar han skulle diskat IGÅR! så det var bara tallrikarna, bestick o glas från idag som skulle diskas. o då var jag tvungen att kommendera honom att diska.

oj vad jag längtar efter vår diskmaskin. men vem ska då tömma den? haha.  

visst är det kärlek? ;)

Lorita
2008-01-04 23:54
#29

Länge leve kärleken, då var det hans vecka nästa vecka då så tar du glasen på fredag Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Zebben
2008-01-05 14:10
#30

Hos oss delar vi upp det. Så det blir aldrig något bråk om det eller så. Den som helst vill ha ett glas vin/öl till maten får ta det. Nu har vi som tur var våra närmaste vänner boende granne med mina svärföräldrar. Helt perfekt. Då kan båda ta ett glas och när det är sovdags för dottern så går vi bara över med henne till svärföräldrarna så tar de över nattandet och gosandet. Så får vi ta ett glas till. Glad Sen får vi dessutom sovmorgon då vi också sover över hos svärisarna. Dottern vill hellre umgås med sin älskade farmor, då de inte ses jätteofta.

MIRJAMI
2008-01-11 01:21
#31

Det är jag alltid som får ta hand om barnen när vi är på fest. Jag avstår gärna från allkoholen, tycker att när jag har barn så har jag inte det behovet. Min mamma använde alldrig alkohol när vi var små. Jag känner att jag måste ta hand om barnen och se till först att det har det bra. Jag får väll gå på fest senare i livet när barnen är stora nog att klara sig själva.Glad

MiiM
2010-01-09 15:13
#32

Vi går aldrig ut på fest eller dylikt sedan vi skaffat barn.

Är det dop/bröllop eller något sådant så är vi där en stund sen går vi hem.

(Ingen dricker alkoholiserad dryck utan vi dricker det som är alkoholfritt. Och nej vi är inga direkta nykterister men valt göra så här ändå. Alkohol kan förstöra så mycket på så kort tid. Barna är vårat allt och vi gör våra val där efter.)

//M

 

Tummisa
2010-01-10 14:33
#33

Går inte på fest med barn. Går man på fest eller kalas inom släkt och vänner så kan ju faktiskt båda ta sig något men man behöver ju inte dricka sig rejält berusad

exitingsvillemo
2010-01-10 15:10
#34

Här blir det oftast pappan som får köra hem. Jag skulle aldrig dricka mig redlös inför mitt barn, men jag tänker inte låtsas och smyga med att jag dricker ibland heller.

Vi har ganska stor släkt och vid midsommar tex så brukar vi träffas och parta. Självfallet är ju barnen med då också och många barn blir det =)

Jag tror på att man ska kunna dricka framför barnen, visa att alkohol faktiskt är ok vid vuxen ålder om man sköter det korrekt. Som sagt, packad ska man inte bli inför barnen.

Skulle det bli för mycket fylla på festerna (inte från mig utan andra på festen) då tar jag med mig sonen hem och sover. Oftast blir ju de större släktträffarna hemma hos oss, då vi bor som vi gör och festen kan hållas utomhus på stora tomten (sommartid alltså)

Så när jag anser att det blir för mycket/för sent så går jag in  och lägger mig =)

Ungarna älskar dessa fester, få sitta uppe sent och äta godis och chips. Oftast har vi en trubadur med oss, vilket barnen fullständigt älskar.

Ansvar för barnet tar vi både jag och sambon, även om vi dricker båda två. Som sagt i måttliga mängder.

Annons:
nuttan85
2010-01-10 21:13
#35

Jag dricker aldrig med min son hemma. Jag är uppfostrad så… En cider till maten om vi är hemma är en sak. EN. Men aldrig mer. Det känns fel… Sen ser jag inget direkt fel i att andra vill dricka lite eller så. Bara ingen klankar på mig för att jag inte gör det;)

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

regskylt
2010-01-11 02:41
#36

Jag är väl så ung så om man tog med sig barnet till fest så är man sjuk i huvudet ser jag det, för mina vänner är i 20årsåldern och fest innebär supa skallen av dig och dra ut på krogen.

Så vi har barnvakt när vi går på fest/har fest.

Lenore
2010-01-11 10:26
#37

Oftast får vi skjuts av andra eller tar buss/tåg för vi har ingen egen bil. Om någon av oss kör så är det sambon eftersom det bara är han som har körkort.

Ta hand om barnet gör vi båda. Om barnet är med dricks det aldrig mer än att vi kan ta hand om det, dvs inte så mycket att vi blir berusade.
Vill vi kunna dricka mer än så lämnar vi barnet med en barnvakt.

SannaHolmgren
2010-01-13 11:12
#38

#36 Ja det är väldigt stor skillnad på fest när man är 20 och när man är 30.

När jag var 20 var det råsupa på starksprit hos kompisar i deras lägenhet som gällde sen ut på krogen det var inte fest annars. Nu är jag 33 och det är mycket mera FEST nu när man endast dricker två glas rödvin eller lite öl till en god middag hos släkt eller goda vänner med lite mingel efteråt. Barnen får vara med på fest, det är alltid massor med barn och det är oftast jag som kör hem vid 22-tiden - mitt val. Är det en blötare fest så får barnen åka till mormor eller nåt, och så får vi skjuts (Händer ca 1ggr/år). Men det vanligaste är att en stannar hemma och en åker på fest. Det händer kanske två ggr/år att vi åker ut på varsitt håll.  Har vi fest hemma så dricker vi båda två, men inte så mycket att någon av oss blir packad.

[Thiah]
2010-01-19 23:55
#39

Jag har vuxit upp med föräldrar som druckit vin till middagen och  varit på fester/haft fester. Dock har  jag aldrig känt mig utsatt eller ledsen över det. Mina föräldrar har klarat av balansgången mycket bra och jag är stolt över dom. Mamma drog dock det längre strået i våran familj. Något pappa är medveten om och idag kompenserar henne för ;).

Blir ibland ledsen över att se hur svart/vit världen blivit. Allt behöver ju inte vara antingen eller.

Har dock inga egna barn ännu tyvärr så jag kan inte uttala mig om själva sakfrågan.

Danielssonsgarden
2010-01-20 16:46
#40

Numera åker vi inte på såna fester, visst kan det hända nån gång att det bjuds på vin eller öl till maten. Men oftast avstår båda. Annars så är det sambon som tar nåt för jag har inte druckit en droppe sen äldsta sonen föddes, jag ser ingen anledning till det.

Upp till toppen
Annons: