Annons:
Etikett10-amning
Läst 5429 ggr
PimTheGreat
1/6/08, 6:09 PM

Pumpa ut bröstmjölk...

när jag ska iväg med My någonstans så brukar jag pumpa ut lite bröstmjölk och ha med mig för att slippa sätta mig i en butik eller nåt och amma. Det jag undrar är att när jag pumpar ur båda brösten får jag ut max 90 ml mjölk och det blir hon inte mätt av verkar det som för hon kan skrika även efter hon ätit och vill ha bröstet…..hur mkt ca får barnet i sig när det ammar fritt vid brösten??? nån som vet ca bara?

En annan fråga: My är så himla suttig av sig. Hon kan slå bort brösten och inte vilja äta ändå så gråter hon och vill sutta på sina egna händer eller mina fingrar…napp duger inte heller….vad är det som gör detta? De brukar ju säga att när barnet gör så så är det hungrigt! Många gånger när jag ska amma henne så slår hon bort brösten då får jag "tjata" tills hon börjar amma och då när hon väl gör det kan hon ligga 40-50 min…. är det något som man gör fel här??? Blir lite nojjig över att hon inte vill ha brösten…. ska höra på BVC när jag kommer dit på onsdag men tänkte höra vad ni har att säga me….

Ska kanske tillägga att My är 3 v på onsdag.

Annons:
Annette
1/6/08, 6:18 PM
#1

Jag har bara dåliga erfarenheter av att pumpa ur. Det gjorde jag bara en gång. Jag tycker att det var både bättre och enklare att amma när barnet var hungrigt. Dessutom är det ju rätt temperatur då.

Hon kan ju vara så hungrig att hon blir alldeles för ivrig. Eftersom hon äter när du försöker igen, så är väl det troligt att det är så. Dessutom är ju amningen mer än bara mat, de små vill vara så nära de bara kan.

[Anna-N]
1/6/08, 6:33 PM
#2

Jag har aldrig pumpat ur någon mjölk. Jag brukade amma innan vi åkte o handlade ( hade inte bebis med mig till affär förrän han var över en månad) pga smittorisk och nu kanske man ska tänka extra noga då det är RS virus som går kraftigt. Men då klarade sig lillen i två timmar iaf på bröstmjölken.

En nyfödd bebis får plats med 5 ml i magsäcken, men den lär ju ha utvidgats efter 3 veckor.

Snuttandet är säkert som Annette säger. Jag märkte på min lille när han var hungrig så tog han till sin hand etc. Sen vill de ju tutta och söker närhet när de är så små.

PimTheGreat
1/6/08, 8:00 PM
#3

tack för era svar!!

lisette
1/7/08, 7:06 AM
#4

men du, du ska väl kunna amma om du vill? lägg en filt över my så ingen ser.

PimTheGreat
1/7/08, 6:18 PM
#5

#4 idag vill hon inte ta bröstet mer än för några sekunder sen spottar hon ut det….fick köpa mjölkersättning för att få i henne mat idag….:((

lisette
1/7/08, 8:42 PM
#6

det är säkert så att hon inte blir mätt på din mjölk.

Annons:
Annette
1/7/08, 9:42 PM
#7

Jag tror det är tekniken som strular. Om du både ammar och ger i flaska måste hon göra på två olika sätt. Be BVC hjälpa dig, det kan vara struligt i början. Om du vill amma så skall du inte ge upp redan.

PimTheGreat
1/7/08, 10:13 PM
#8

#7 från idag har jag både ammat och gett flaska ja….. var ju tvungen ge flaska så hon skulle få i sig mat….

[Anna-N]
1/7/08, 11:43 PM
#9

Men man behöver inte ge ersättning via flaska. Jag fick lov att ge ersättning första dygnen pga. av min produktion inte kom igång direkt till max och nyfödda tappar ju en del i vikt. Men att suga på flaska o bröst är inte samma sak - och jag fick rådet (eller det var bara så) att ge med sked för att inte "sabba" sugtekniken för bröstet.  Jag trodde inte så små bebisar kunde äta med sked, men det gick riktigt bra.Skrattande

kanin
1/7/08, 11:55 PM
#10

Det kan vara så att du inte har tillräkligt med mat i brösten.

PimTheGreat
1/8/08, 8:15 PM
#11

#10 det vet jag inte…. hon äter 130 ml ersättning per mål…då blir hon mätt och nöjd och så mkt mjölk lyckas jag inte pumpa ut. ibland lyckas jag pumpa ut 30 ml ibland 60 ml för ikväll lyckas få ut 130 ml…..så många gånger måste jag efter bröstmjölken fortsätta med ersättning för hon ska bli mätt. Men som jag skrivit innan ska jg kolla upp detta med amningen och höra vad BVC har att säga….har tid där imorgon…jag gjorde så här nu dessa dagarna för att veta att hon fick mat i sig….. inte lätt att veta hur man ska göra när det e första barnet så jag hoppas inte jag gjort något fel för Mys skull nu bara….men hon har varit nöjd efter måltiderna iallafall….. nu e det sömnen med bara som ska komma på rätt spår…. hon sover ju dagarna för att vara pigg och hålla igång på nätterna…då finns inget som får henne att somna…så jag är inte pigg kan jag lova

Gullan402
1/8/08, 8:26 PM
#12

#11 ja sömnen hos småbarnsmammor är väl inte alltid den bästa… men försök sova på dagnen när My sover… det blir bättre, jag lovar (fast det kan ta tid…)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

lisette
1/8/08, 10:04 PM
#13

#11 du gör ditt bästa, det är itne fel! hon får mat, det är det viktigaste!

Annons:
kanin
1/8/08, 11:36 PM
#14

Alla får inte tillräkligt med mjölk ibrösten för att det kan vara för litte mjölk köttlar i brösten. Jag fick högst 10 ml så jag gav bara ersättning till mina 4 barn.

CarolaCarro
1/9/08, 12:57 AM
#15

Jag amma i 2v tack vare att dom tvinga mig på bb. Sen hyrde ja en pump fick ut tillräckligt dom 2 första veckorna sen var de slut.. börja ge ersättning iställe.. Min BVC sköterska hade inget emot de.. Hon sa att dom växer bra på de med.. Men de finns dom som är helt anti emot ersättning hoppas inte din BVC sköterska är de..

Upp till toppen
Annons: