Annons:
Etikett10-amning
Läst 3090 ggr
[Anna-N]
1/6/08, 6:52 PM

Avvänjning

..heter det så med barn?.Förvånad

Hur som helst ni som varit med förr hur har ni gjort med barnen när de ska sluta amma. Har ni slutat över en dag eller trappat av efter hand. Jag ammar min lille (7,5 månad) nu morgon och kväll (han sover i egen säng från att jag lägger honom vid 21-tiden fram tills han vaknar. Han vaknar en gång per natt varierar mellan 01-05 och då får han sova med mig o jag ammar honom tills han somnar om.

Nu fick man ju höra att nattamning var skadligt för tänderna också men det börjar ändå bli dags att trappa ner inom någon månad känner jag.

Så frågan är hur har ni gjort, vad har ni eventuellt gett på nätterna?.

- Tacksam för tips o råd.

Annons:
Annette
1/6/08, 6:59 PM
#1

Jadu, Cecilia hängde sig envist kvar vid amningen tills hon var 16 månader. Då fick jag nog och slutade helt abrupt. Hon sov hela nätterna om jag pillade henne lite i gommen ;) Sedan tog hon tummen.

När Mikael var 10 månader började jag jobba lite när maken var ledig. Det passade tydligen inte herrn, för då ville inte han ammas mer. Var inte mamma hemma när han var sugen kunde det tydligen kvitta. Han har aldrig gillat välling, så det var inga nattmål för hans del heller.

mararo
1/12/08, 7:56 PM
#2

Min yngsta dotter ammade jag i 16 mån och jag slutade för att hon gick upp dåligt i vikt. Slutade med insomningsamningen samma kväll jag varit på BVC och vägt henne. Sedan trappade jag ner ganska snabbt, hon fick välling på natten i några veckor sådär 3-4 veckor och därefter hör och häpna så fick hon börja med napp vilket hon inte gillat innan för många gånger var mitt bröst en napp.  Den har hon fortfarande men bara vi sovtillfällena inte ens när hon är ledsen på dagen. Det är skönt att ha något att ta till.

Det jag har lärt mig är att man måste känna inom sig att man bestämt sig annars blir det lätt att man ger bröstet för det är så bekvämt.

Lycka till!

Facklan
1/13/08, 11:54 PM
#3

ojj vilken svår fråga !!

Jag är ju mycket för anning o jag har gjort lite som passat mig bäst !!!

jag har ammat mina barn mycket mycket på dagen o slutat nattaammat tidigt enligt mina mått mätt 9-10 månader fick nattammningen börja slopas o den blev ersatt med välling eller vatten (jag har även skrivit lite på Nattmål tråden )

Jag har helammat länge o låtit båda min barn smaka sig fram till hela mål mat då blev avvänjingen mer deras beslut än mitt… vällingen är en super konkurent till ammningen efterom dom snabbt o lätt blir mätta vilket klart dom tidigt märker …

min första son han svalde mängder av luft så han var man tvungen att rapa massor vilket gjorde att man naturligt ammade o se'n fick honom att somna .. pappa fick då tillfälle att visa sina färdigheter o snabbt blev han bättre än jag på att natta o insomna detta gjorde att  vi fick det lätt med att inte amma till sömns dock har båda våra haft napp sina först år.

Jag tror att man måste få upp intresset för maten o på så sätt få dom att välja mat från bröstet … dock är ammning klart mer än bara mat … det gäller som med allt annat i föräldraskapet att balansera sig fram o vara lyhörd för när barnen vill det ena o det andra o främja det som passar en bäst (oj vad det låter pretto sorry *ler )

För guds skull sluta inte natt amma för att det är skadligt för tänderna för det är bara BULL .skulle det vara så är det väl därför man tappar tänderna !!!! jag vet att tandhygienisten säger det men om man lyssnade på dom skulle barn bara äta 5 mål om dagen o inget mer o barn funkar inte så !!!!

Det gäller att gör det man känner passar en bäst o börja inte någon förändring förrän du har en bra plan som du tror på känner kommer lycks .. det är vårt jobb att övertyga våra barn att vi vet bäst !!!! *ler

Lycka till

lisette
1/14/08, 2:11 AM
#4

vi började ge loke ersättning efter ca 2 v samtidigt som jag ammade. men jag gick ner mer o mer så tillslut så var det mest ersättning han fick.

Upp till toppen
Annons: