Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3355 ggr
PimTheGreat
1/12/08, 11:35 AM

Kolik - akupunktur

läste i nya Vi Föräldrar om par som haft kolikbarn och som fått hjälp via akupunktur. När jag läste symtomen på kolik så stämmer alla utom 2 på My. Hon kräks, det gör tydligen inte kolikbarn samt att hennes avföring är gul med "risgryn" i kolikbarn har inte den färgen på avföringen visst…då e den frisk enl tidningen…. mina frågor

anses hon har kolik tro om inte alla symtom stämmer och hur ov var finns akupunktur?? stod inget om det om inte  jag missat det alla gånger jag läst det….

Annons:
[Anna-N]
1/12/08, 11:42 AM
#1

#0: Alla symptomen behöver ju inte stämma till 100% på varje barn.

BVC- kan hjälpa dej med akupunktur. De informerade om detta på föräldragruppen här iaf..Annars vet de säkert vart de kan finnas i närheten av dej.

PimTheGreat
1/12/08, 11:44 AM
#2

#1 tänkte höra med BVC på tisdag när jag e där. ville höra lite vad ni trodde här

[Anna-N]
1/12/08, 11:49 AM
#3

#2: Vet en del som provat ALLT med kolikbarn och att det hjälper. Har även varit en del på TV om detta.

Men…jag har själv fått akupunktur o det hjälpte noll mot värk. Så jag personligen är lite skepptisk till detta.

Annette
1/12/08, 1:47 PM
#4

Är inte din lilla bara några veckor gammal? Dessutom ditt första barn? Det kan ta tid innan allt fungerar.

Mitt råd är: Försök att ta det lugnt, sluta läs alla föräldratidningar och lår barnet styra rytmen på era dagar. Närhet är viktigt, så även om de inte äter är det jättebra att ha dem vid bröstet ändå.

Jag fick rådet av en barnmorska att ha bebisen hos mig i sängen, så man slipper springa upp varje gång denskall äta. Du behöver all sömn du kan få.

PimTheGreat
1/12/08, 1:48 PM
#5

#3 håller med lite där faktiskt. jag fick ju akupunktur själv innan förlossningen men det hjälpte inte mig något, men det är ju inget som skadar att prova på My….

Annette
1/12/08, 2:00 PM
#6

Förlåt mig, men jag tycker akupunktur på ett så litet barn låter brutalt.

Annons:
PimTheGreat
1/12/08, 8:32 PM
#7

#6 jag tycker det är mer grymt att låta barnet ha ont i magen i 3 mån eller längre….har man prövat allt så kan man inte göra så mkt mer sen. Enligt vad föräldrarna i tidningen skriver så reagerar inte ens barnen när de sticker in de små nålarna och man gör 6-7 behandlingar sen är barnet fri från värk…om det nu funkar alltså….

Nu har jag bytt till sempers magdroppar och får se hur det blir med dem. Har gett de i 2 dagar nu. Står inte hur lång tid det tar innan de verka….

Annette
1/12/08, 9:16 PM
#8

#7. Men ditt barn är väl inte ens 1 månad ännu? Jag har svårt att tro att de använder akupunktur på så små barn.

CarolaCarro
1/12/08, 10:56 PM
#9

De finns inte mycket och göra mot kolik.. När hon är 2mån och konstaterad kolik barn så finns de skrik och knip droppar hon kan få..! Ja ville ha Kevin till kolik barn för han skrek hela kvällarna bytte ersättning men blev inte bättre testade både minifomen och sempers magdroppar.. Träffa en läkare.. Han sa att man kan inte heller konstatera att han har ont i magen men vi testa laktos fri ersättning de blev han gladare på.. Men koliken går bort om de de hon har.. de är bara och härda ut

PimTheGreat
1/13/08, 12:59 AM
#10

#8 barnen som de berättar om i "Vi föräldrar " var från 3 v till några månader". Akupunktur är inget farligt….

[Anna-N]
1/13/08, 9:08 AM
#11

Jag skulle aldrig göra akupunktur på en 3 veckors bebis. Inte ens på min som snart är 8 månader. Är emot alternativa behandlingar öht.

Givetvis är det oftast det enda som finns kvar att "testa" för småbarnsföräldrar som har kolikbarn. Men hade jag en bebis på bara några veckor jag skulle nog vänta och se iaf och tänka lite runt omkring.

Allt är nytt för både barn och föräldrar. Rutiner sitter inte ännu och det tar tid innan man hittar lösningar. En sådan enkel sak som att man själv är stressad (inombords) att hela tiden leva upp till idealet som förälder osv. Säger som #4 att man ska nog lägga alla föräldratidningar på hyllan ett tag och se till sig själv. Alla råd o tips där fungerar inte på alla. Har en bekant som lusläser alla tidningar, alla böcker om barn och är ständigt orolig (läs hysterisk) över att inte sina barn är som det beskrivs i tidningarna.

Fick rådet av BM när vi gick på föräldragrupp innan förlossningen att vara mkt sträng på att ha besöksförbud av både mor-och farföräldrar, kompisar osv hemma under första veckorna och släppa alla måsten. Bara ett besök kan hämna amningen. BM berättade att en mamma hade problem med bebisen som ständigt var orolig och amningen fungerade inte. Det visade sig att hela familjen hade ett pressat schema varje dag och bebisen blev helt enkelt orolig över att det aldrig var lugn och ro. De ändrade "livsstil" och allt kompå sin plats.

Annette
1/13/08, 12:22 PM
#12

Instämmer med #11. ang "besöksförbud". Det är lika viktigt att inte vara ute och åka, håll er hemma i lugn och ro skall du se att allt kommer att fungera bättre så småningom.

Facklan
1/13/08, 12:28 PM
#13

det är trist att hon är ledsen !!

Men skrik kan bero på massa olika saker o kolik tycker jag är lite "lätt att komma undan med vad som bergrepp"

Barnet kan ha en mage som inte är helt klar i sin utveckling …

Du kan påverka med vilken mat du äter

att man ammar för sällan kan vara en orsak

det kan hjälpa att bära mer , låta barnet sova på en när man bär stimulerar magen o hjälper matsmältningen

så jag skulle fört försöka kart lägga barnets vanor o när, hur, hurlänge  skriken håller på !

testa Miniform den är mycket bra !!

Lycka till !!!

Annons:
Believer
1/13/08, 5:18 PM
#14

Men skrik kan bero på massa olika saker o kolik tycker jag är lite "lätt att komma undan med vad som bergrepp"

Håller med där.

Om en bebis har kolik så spyr den ju inte. Och det gör ju din dotter.
På det du berättar så låter det inte som kolik.

Magen hos ett spädbarn börjar inte stabilisera sig förrän vid 3 månaders ålder. Så från födseln upp till 3 månaders ålder kan magen krångla.

Och, ursäkta, men allt verkar gå så snabbt. Du skrev för ett tag sen att du testade med Minifom, och att det inte hjälpte. Hur många dagar använde du det? Det tar några dagar innan man märker skillnad, och sen är det ju så att magvärken inte försvinner på ett vipps. Som sagt, magen kan krångla upp till tre månader. (självklart kan ju magen krångla även efter 3 månaders ålder)..

Har du testat massagen?

Jag skulle, som flera andra skrivit ta det lungt, få in rutiner och få allt runt omkring att funka. Då blir bebis lugnare och antagligen funkar allt mkt bättre då. Det är jobbigt i början, föräldrarna stressar lätt upp sig för llt möjligt och då går det ut över bebis. Så ta det bara lungt.

PimTheGreat
1/13/08, 8:54 PM
#15

kan tala om att jag gör inget utan BVC sagt att det är ok!

CarolaCarro
1/13/08, 10:02 PM
#16

så allt du gör med my måste du få grönt kort av bvc först??

PimTheGreat
1/13/08, 10:29 PM
#17

#16 nej givetvis inte, men jag känner mig lite för ny som mamma för att våga spexa för mkt själv hit och dit. Frågar gärna först så jag vet att inte gör något dumt innan

PimTheGreat
1/13/08, 10:31 PM
#18

#16 och nu syftar jag på bl a magdroppar och mat m m.

CarolaCarro
1/13/08, 10:35 PM
#19

magdroppar tog ja till kevin utanoch prata med bvc.. om han nu hade ont i magen och de fanns något som kunde hjälpa så varför inte testa?? nu funka de ju inte på han iaf

PimTheGreat
1/13/08, 10:42 PM
#20

känns lite som ni tycker jag grejar med saker hit och dit och inte låter nåt ta sin tid, men det är där jag menar att jag frågat BVC. Har provat Minifom och nu tyckte de att jag skulle testa Sempers droppar. Det är de som tycker jag ska amma nattetid och ge ersättning dagtid för att se om det blir bättre med magen och det har det blivit. My är mkt lugnare och mer vaken under dagarna med nu utan att skrika och ha ont, diarre har hon inte heller längre. Då det är mitt första barn och jag bara varit mamma i snart 1 månad så är jag osäker och frågar BVC först innan jag ändrar och gör nåt, vill inte skada mitt barn, sen om man tycker jag e löjlig eller överdriven så bjuder jag på det isf, för det är så här jag känner.

Ang akupunktur har jag inte sagt att jag ska göra det på My, men man kan alltid kolla upp fakta om saker och ting så man vet om det skulle behövas längre fram.. Man kan aldrig få för mycket kunskap. Att jag frågar mkt här inne betyder inte att jag testar varje sak som skrivs utan tycker jag nåt ett vettigt och det har en stor betydande sak för mitt barn kollar jag med BVC först. Jag vet att småbarn skriker och har sina skrikperioder, men man såg på hela My att hon hade ont vid ett viss skrik och då vill jag givetvis kolla upp allt man kan göra för ett barn som har ont i sin mage…sen vad som görs är en annan sak…det verkar ha hjälpt med sempers magdroppar och Amning nattetid och ersättning dagtid…. sen att jag försöker komma igång med amningen igen det tänkte jag ta mer successivt för att kolla av Mys reaktion…

Annons:
CarolaCarro
1/13/08, 10:46 PM
#21

#20 de är faktiskt så att knappt en läkare kan konstatera kolik.. De sa dom till mig på lassis när ja va där.. De kan va så mycket annat än magen dom skriker för.. De är mitt första barn med.. Trodde oxå han hade kolik.. men vi var vid läkare inte för hans mage utan för att han inte log som dom skall göra enligt deras tabeller vid 2månader.. då prata ja om hans gnällighet.. vi skulle gå över till laktos fritt.. Men de känns lite konstigt att hon inte reagerar på ersättningen men på din bröst mjölk.. DÅ måste de ju va något du äter som hon inte tål. ?!

PimTheGreat
1/13/08, 10:49 PM
#22

#21 jo jag vet. men när jag tänker efter så vet jag inte vad det kan vara som jag äter som hon inte tåler då jag inte äter så mycket med just mjölk…dricker inte mkt mjölk heller och inte lök inte stark mat….. men kan ju också varit att minifom inget bet på henne men sempers droppar gör…det är därför jag vill testa öka amningen efter hand och se hur hon reagera…

CarolaCarro
1/13/08, 10:51 PM
#23

Nej men mjölk finns i ersättningen oxå så de är ingen risk att hon är laktos intollerant.. De är ju skönt i så fall om dropparna hjälper.. De gjorde dom inte för kevin.

[Anna-N]
1/13/08, 10:54 PM
#24

#20: Sempers magdroppar ÄR jättebra! Hade det själv till min lille när han hade sina skrikperioder o vilken skillnad det blev. BVC lovordade dessa droppar o berättade att föräldrar var helt överlyckliga över att deras barn blivit helt annorlunda!

Så skönt att höra att hon är bättre. Hoppas det håller i sig.

Finns även välling o gröt med aktiv bakteriekultur för de lite äldre barnen sen.

Facklan
1/13/08, 11:21 PM
#25

Jag förstår din oro o det är klart att man vill sitt barns bästa att vara o bli förälder är en jätte grej o man är klart vilse i all info o desinfo man får från alla håll *ler

Jag kan klart bara säga hur jag känner o jag tycker det är jätte jätte bra att du kollar innan du testar olika saker se'n kan jag tycka att Bvc inte är det opitmala stället jag tror att nätet o olika forum som detta är super bra bara man kan solla för man får säkert en hel del olika svar … vilket på sätt o vis är bra för man är så olika o olika saker funkar olika bra på en som förälder o banen klart !!

Att du slopar mjölken är klart bra dock kan jag meddela att det tar ca 3 veckor innan detta märks på barnet .. så keep upp the good work … det är jätte bra .

Tips är att du ska dricka kamomill te även fänkål o andra ört teer ..

mina barn har varit jätte känsliga för kaffe, svart te o cola jag tror att det är koffeinet som varit boven men det är inget jag vet säkert …

att amma inte vara som mat men även som tröst vid mag knip är bra att amma många korta tillfällen är super bra både för barnets matsmälltning o för att få en bättre produktion (min först födde son låg innlagd på avdelning o sondades dom första veckorna han ammades då ändå hela tide eftersom att suga o jobba på det hjälper att sätta igång matsmältningen . när man ger ersättning är det rätt snabb prosedur o dom kan komma efter i tarmfunktionen …

Jag hoppas du snart får rätt på't o jag hoppas jag får reda på hur det går !!!

Lycka till

lisette
1/14/08, 2:00 AM
#26

#20 det är klart man är orolig och nervös som nybliven mamma. det känns som om man inte kan någonting. men du gör så gott du kan ju.

om det är så att hon inte tål mjöl finns det ju annan sorts ersättning på apoteket du kan köpa, dock är det dyrt! =(

kicki80
1/15/08, 11:30 AM
#27

Det finns droppar mot kolik att köpa i Finland som jag vet har fungerat för flera…   Kommer bara inte på namnet på dropparna nu…

Annons:
magma
1/17/08, 5:12 AM
#28

#1: Jag är helt klart positiv till akupunktur mot kolik. Enligt studien som gjordes innan akupunktur blev tillåtet att använda mot kolik, så blir en mycket stor andel hjälpta. Då känns det mer grymt att låta barnet ha kraftig och långvarig smärta varje dag i flera månader bara för att man som förälder känner sig olustig vid tanken på att låta barnet bli behandlad med nålar ett fåtal tillfällen.

Denna studie (som gjordes av en barnmorska i Göteborgstrakten om jag minns rätt, för flera år sedan) så är smärtan jämförbar med ett kraftigt gallstensanfall- hur de kommit fram till detta har jag ingen aning om. Men att kolik gör mycket ont är inget jag tvivlar på. När ett barn börjar skrika som besatt på kvällen och skriker tills klockan närmar sig fyra på natten innan han somnar av utmattning, så är det ganska glasklart att barnet ifråga har hemska smärtor.

Minifomdroppar hjälpte inte något av mina två barn ett smack, inte heller att jag åt 100% mjölkfritt samt att sonen fick mjölkfri ersättning från Apoteket. (Ammade och gav delvis ersättning.) Inte heller magmassage hjälpte. Det enda som hjälpte var att han vid 7 veckors ålder fick "Dicykloverinhydrokloriddroppar" utskrivna på recept, barn måste vara 6 veckor innan de kan få denna medicin. Två dygn senare log han för första gången. Vi hade äntligen fått en unge som visade glädje, istället för missnöje, gnällighet, trötthet och ledsnad!

Och jag är väldigt glad att jag tog steget att faktiskt inte nöja mig med beskedet att "det går över efter tre månader", eller "det är så vanligt med kolik, det är inget farligt men förstås jobbigt" osvosv. Om det vore en vuxen- skulle man då lugnt acceptera att denne skrek av smärta några timmar/dygn om man visste att det "bara" höll på några månader och inte var farligt med smärtan? Sällan… Mer respekt åt småfolket, tack…

(Vad gäller "kolik-kriterierna": min son hade kolik tills han var över fyra månader och spydde otaliga gånger/dygn tills han var ett halvår.)

CarolaCarro
1/17/08, 11:27 AM
#29

Hur går de med lilla my?

PimTheGreat
1/17/08, 4:57 PM
#30

#28 tänker som du…. börjar nästan gråta bara av tanken att min lilla dotter ska ha ont…. vill göra allt för hon ska ha det bra!!

#29 jo tack! det går faktiskt bättre!! jag ammar henne så mkt hon vill, inte alltid hon tar bröstet men för det mesta gör hon det, men hon blir inte mätt av bara min mjölk, utan jag får fortsätta med ersättning efteråt. Innan nattning på kvällen ger jag ersättning. Hon sover bäst på den och  vill ligga ligga på mig med sin mage mot min, då sover hon bra. Inatt var lite kämpigt igen men då har hon fått bröstmjölk innan hon somnade igår pga att hon sov när vi skulle lägga oss och då ville jag inte väcka henne. hon sov fram till 00.00 sen vaken varannan timme på min mjölk. När hon får ersättning sover hon till ca 03- 03.30, men vill försöka klara mig på bröstet nattetid då det inte blir så mkt stök med henne då…risk att hon vaknar till mer annars

Men det bästa av allt är att man ser på My att hon inte är lika ledsen. Hon får sina kramper fortfarande, men inte lika långa och oftast på fm,  sen har hon längre vakentider över huvudtaget nu på dagarna och är med mycket mera och tittar sig omkring. Får en klump i hjärtat när jag ser henne nu och tänker hur hon var innan….ihopkurad och bara skrek med ansiktet in mot min hals…. stackars flicka!! Har även nu köpt en nappflaska som är för barn med magvärk. Älskar min lilla tjej! Så glad över henne! Börjar nog fatta mer och mer nu att hon är min….

Believer
1/18/08, 6:31 PM
#31

Vad skönt att det börjar ordna sig för er! får hålla tummarna att det fortsätter så!

[Anunnaki]
7/8/09, 11:47 AM
#32

Efter att ha googlat på akupunktur och kolik hamnade jag på den här siten och denna tråd. Jag har en del info om behandlingar av spädbarnskolik som jag vill delge er som har småttingar som ni tror kan ha kolik. För att ingen ska behöva skrolla långt ner i en gammal tråd öppnar jag en ny.

Upp till toppen
Annons: