Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 2990 ggr
Linda
2008-02-05 17:49

lära nytt språk för barnen

Vi har nydligen flyttat till USA, våra barn är 4,5 och så stora tjejen strax 6 år.

Omställningen har varit enorm från kanon bra privat förskola med långa ute dagr till instängt hotell liv med små möjligheter till att aktiveras ute annat änn kortare stunder.

Snart har vi flyttat in i vårt nya hus och de ska då skolas in på kinder care halvtid.

Jag trodde att det skulle vara enklare att lära dem nytt språk, hemma har vi läst mycket böcker opå engelska, visat filmer och pratat en hel del.

-Vi har nu bott här 1,5 månad men ändå har inte viljan  kommit för dem att lära sig engelskan.

På dagarna tittar de på engelska pogram med utbildnings nivå förskola (abc..), vi försöker ha "skola" där jag kortare stunder visar banana, cat, dog och kortare fraser etc.

På helgerna försöker vi åka till lekcenter etc för att de ska se barn..

I morgon ska de vistas hos en dagmamma vi hälsat på, jag är hyper nervös men vi hade inget annat alternativ för denna dag ska jag på tand operation.

Jag har nu (arbetat med vuxna utvecklings störda samt autism..) gjort en bild tavla de kan peka på om de behövergå på toa, törstiga eller vill gå ut och leka etc..med engelska förklaringar till dagmamman och hennes medhjälpare..

Jag har dåligt samvete att jag inte kan vara med där men tyvärr är detta enda möjligheten vi har.

Några tips hur vi ska underlätta Språket för dem?

Mvh Linda

Annons:
[Sajberlena]
2008-02-05 18:05
#1

På vårt dagis har det precis skolats in en engelsktalande tjej som inte kan ett ord svenska, lite tvärtom alltså.

Fördelen här är ju att nästan alla vuxna kan engelska, så det underlättar ju, men vad de har gjort är att under samlingar och sånt så har de passat på att lära våra ungar lite engelska ord med påföljd att tjejen automatiskt lär sig det svenska ordet.

Nu vet jag inte hur engagerad personal ni får, men om barnen lär varandra blir det tydligen jättekul, åtminstone enligt vår son som kommer hem och pratar om både cats, dogs och windows…

Likaså kanske ni kan börja prata engelska med varandra hemma - barn är ju nyfikna av naturen så de vill veta vad ni säger :-)

Men jag undrar om inte motivationen kommer att stiga ganska kraftigt när de ska lära känna andra barn?

Elisabeth-J
2008-02-05 18:19
#2

Nyligen kom en ny kille till Robins klass, han kunde ingen svenska alls första dagen men nu 2 månader senare så pratar han jättebra svenska så jag tror att det löser sig snart Linda. Jag tror också att det är bra att dom är hos dagmamman imorgon, det kan vara positivt i deras lärande.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Linda
2008-02-05 18:24
#3

Tack#1 och #2

Problemet här i Usa är ju att de är ganska dåligt utbildade om andra länder..De flesta antar att sverige och ryssland är typ samma land…svårt att to även om det är en bra föskola att de vill lära sig svenska ord..=Tyvärr men man kan ju aldrig vara riktigt säker.

Jo#2 Jag har hört de att barn brukar få det ganska lätt att lära sig så fort de träffar andra barn och kanse oroar jag mig i onödan men änn så tar de ingen ansats att vilja umgås med andra barn eftersom de blir så blyga när de pratar..

Men jag tror att jag får lägga ifrån datorna och umgås lite med dem nu.

Ha det så bra!!!

lisette
2008-02-05 21:53
#4

haha  jag känner igen det där att amerikanarna har dålig koll på var sverige ligger.

linda, du som är framåt och så. tycker du ska gå ut till närmsta stora park en fin dag. sedan börjar du prata med mammorna som förhoppningsvis är där, på så vis så får ju nova och neo träffa fler barn.

[Anna-N]
2008-02-05 22:33
#5

Det bästa är väl att prata så mkt som möjligt hemma o att de träffar andra barn som kommer prata engelska med dem och på så sätt "tvingas" de att förstå. Tror det bästa sättet att lära sig ett nytt språk är att utöva det i praktiken o inte "skolas" in.

Min sambos bror bor i USA o de pratar både svenska o amerikanska med barnen (3 o 5 år) hemma o det gick nog lättare än de trodde att lära dem ett till språk.

Linda
2008-02-05 23:05
#6

#4 Det finns ingen stor park som jag kan gå till.

Vi bor inte i centrala Boston…

Men så fort jag fått amerikanskt körkort  ska jag försöka åka till en lekpark…

Annons:
lisette
2008-02-06 00:01
#7

nej men om du bara går en bit ska du se att det finns parker omkring dig!

annars kan du ju kontakta någon aupair förmedling (aupaircare hette de jag åkte med)  så kanske de kan hjälpa dig att komma i kontakt med ngn som har barn i samma ålder som dina är i.

har du fått ditt socialsercurity nummer än? har du fått det är det ju bara att åka till kontoren där man får körkorten.

var är det ni bor?

Upp till toppen
Annons: