Annons:
Etikett16-barn-och-internet
Läst 1572 ggr
SusanneStromstedt
1/7/08, 11:14 AM

Skydda ditt barn/tonåring

BitoS etiska råd /Stoppknappen

BitoS har tidigare jobbat med ett deltagande i EU-projektet SAFT som handlar om barn och ungdomars säkerhet på nätet. BitoS och IT-företagen har tagit fram en guide som i 10 punkter hjälper föräldrar att förstå och prata med barnen om livet på nätet. Guiden finns på Medierådets webbplats www.medieradet.se

Annons:
Pomperipossa
1/8/08, 12:33 PM
#1

Jag har dator i hallen och stenkoll på vad sonen är inne på för sidor och så på nätet…. Däremot är jag lite för**nnad på min brorsa. Ungarna har varsin dator på rummen. Ingen koll alls från föräldrarna vad dom håller på med!! Sonen kom hem därifrån ett par veckor före jul och berättade vilka sidor och vad dom gjorde på nätet. Han var helt chockad. Jag tog upp det med min svägerska och sa att jag aldrig skulle låta ungarna sitta hur som hellst utan att veta nåt. Påtalade risker och hur farligt det är. Till svar fick jag att det var inte hennes problem eftersom hon är så dålig på datorer!! Tillråga på allt så fick ungarna varsin webcam i julklapp. Vad gör man??? Visserligen ska jag inte lägga mej i vad deras barn gör men man blir ju orolig…..

SusanneStromstedt
1/8/08, 1:28 PM
#2

#1

Usch,ja vad gör man?Klart du vill skydda din brors barn…

Min 15-åriga tjej brukar ha webcamen på när hon chattar med sina tjejkompisar eller sin kille,inte annars.Datorn har vi stående i en slags alkov i hallen,så det är ändå lite avskilt trots den öppna ytan.Och om något skulle hända,mot förmodan,hämtar hon oss genast så vi kan hjälpa henne.En gång var det en typ som hotade med att fördärva vår dator med virus ifall hon inte visade"pattarna".Han hade samma nick som hennes bästa kompis.

Detta var på msn,som ska vara så säkert.

Vi polisanmälde såklart,men poliserna kan inget göra.Hon måste bli fysiskt antastad först,allra helst våldtagen.

Jennie104
1/10/08, 7:17 PM
#3

2# Usch!

Upp till toppen
Annons: