Annons:
Etikett09-familjehem
Läst 2774 ggr
Telefonkontakt
2008-02-09 16:16

"Vi följer upp fosterbarnen..."

Jag har varit i fosterhem (som det hette på den tiden, så det är av vana jag andänder det ordet) sedan jag var 2 år. Det är ganska exakt 18 år sedan jag togs ifrån mina biologiska förädrar för de inte var lämpliga, men det tar vi en annan gång.. Tillägger att jag varit placerad på samma ställe.

Jag är idag nästan 20 år. Jag var placerad fram tills augusti 2007 då jag blev avskriven. Sist jag pratade med min soc så frågade jag hur det gick till när ungdomen inte är placerad längr. Hon sa att de finns fortfarande kvar i basen och de följer upp ungdomen till h*n klarar sig själv och alt står bra till.

Något jag är fundersam över är en sak.. Hon visste att jag hade planerar på att  på att flytta till Norrköping från Västerås och så.. Så självklart skulle hon ialla fall följa upp mig för att se hur det går. Men jag har inte hört något.. Jag är själv gravid i vecka 18 och har precis fått plats på vikariebanken som barnskötare, så livet grå bra (förutom ekonomin, haha). Men min soc vet inte hur det har gått för mig eller att jag ska ha barn eller något.. Är jag avskriven utan att ha fått information eller har hon tänkt att kontakta mig om 5 år eller?

I mina ögon så var det som jag trodde, de följer inte upp ungdomarna.. Någon som erfarat att de faktiskt har följut upp en ungdom? ( Blev helt avskriven efter jag gått ut gymnasiet), så runt efter det.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
blondifire
2008-02-09 18:53
#1

dom avskriver dig när du blir myndig och inte behöver lyda under LVU elr liknande.. så länge du klarar dig själv försörjningsmässigt o så..

S*Winsnes Wilda

Telefonkontakt
2008-02-16 18:45
#2

Jag har inte haft LVU sedan jag var 12 år och vad solplacerad. Man behöver inte ha LVU bara för att bo i familjehem ;)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

MIRJAMI
2008-02-16 23:46
#3

Jag skulle ringa upp soc. sekreteraren och fråga henne om vad det är som gäller osv.

blondifire
2008-02-17 09:38
#4

nej det vet jag.är själv fosterhemsbarn men aldrig tal om nån uppföljning,därför jag trodde det kanske varit nån sån slags placering…

S*Winsnes Wilda

Telefonkontakt
2008-02-17 14:09
#5

Kan lägga till att jag var placerad tills jag hade gåt ut gymnasiet, var 19 då. Får se om jag orkar leta red apå nummret till tanten och ta ett snack med henne. Om jag orkar vill säga :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Myskatten
2008-03-22 02:40
#6
Annons:
loppan007
2011-05-16 12:23
#7

vi har haft två fosterbarn som blev "stora" och flyttade, ett av dom hade missbruksproblem och vi fortsatte stötta henne och ha kontakt osv(och fick bidrag från soc, så dom slutade inte när hon blev 18/20) tills hon dog vid 21.

Det andra har flyttat och bor själv, den kontakten slutade soc att "stödja" när hon slutade gymnasiet och jag tror att dom i princip låter henne leva sitt liv, dom har i alla fall ingen kontakt med oss om henne, men vi har fortfarande kontakt och min mamma har ungefär samma relation till henne som till oss andra "riktiga" barn.

kontakta soc och fråga?

regskylt
2011-05-17 09:19
#8

#7 jag har funderat på det. Men det får bli om några år.

AnnaLundin
2011-05-17 09:42
#9

Detta kanske inte gäller just trådskaparen, men…

Förening kräver högre ersättning

Föreningen Vanvårdad och bortglömd kräver att barn som anvårdats i fosterhem och på institutioner fram till 80-talet ska få högre ersättning än den föreslagna.

Annisangel
2011-05-27 07:53
#10

Intressant det här… Jag har själv varit i fosterhem under 6 år av mitt liv innan jag blev myndig och soc har inte följt upp mig för fem öre… Men däremot har jag bibehållit kontakt med mitt forna fosterhem så det är lite lustigt! Men skönt att det är så, trots att hon nu har gått i pension vill hon fortfarande ha kontakt! Det var som hon sa: -"I mitt hjärta är du inte avskriven"

Kram och lycka till med allt och speciellt med den lille lilla i din mage!!Kyss

Många Goa Kramar

Annisangel

tokmulle
2011-05-29 09:40
#11

#9 Vansinnigt att det endast gäller placeringar fram till 80talet.. Jag själv placerades -81, och någon upprättelse för min del existerar inte.. Nu anser jag iofs att inga pengar i världen kan ersätta min förlorade barn  och ungdom, men i af..

// TokMuLLe

"Det finns alltid ett val till"

Upp till toppen
Annons: