Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 964 ggr
lisette
1/17/08, 12:36 AM

lämna barnet i bilen

handen på hjärtat.

har du/brukar du lämna(t) ditt barn ensam i bilen när du gör någonting som går fort? dvs springer in på macken för att betala din bensin osv?

Annons:
lisette
1/17/08, 12:37 AM
#1

jag lämnar loke själv i bilen om jag ska in på en mack o betala för bensinen eller liknande.

oftast så sover han i bilen och jag vill inte dra upp honom i onödan.

givetvis är bilen låst.

CarolaCarro
1/17/08, 12:53 AM
#2

Kevin lämna ja i bilen första gången själv idag.. Ja bytte från mammas bil till min sen skulle ja bara in efter skötväskan..Morfar var ju på gården så han skulle ju höra han.. men de tar 5sek och hämta väskan..

AnnaLundin
1/17/08, 1:00 AM
#3

jag har lämnat sovande bebis kvar i bilen, men bara om den står så att jag SER den hela tiden.

Nu när barnen är lite större och går att prata med (berätta vad jag ska göra), så lämnar jag dem i bilen en stund om jag går in på macken och betalar bensinen eller så. Men jag skulle fortfarande inte gå utom synhåll.

peter_stridh
1/17/08, 1:11 AM
#4

Du har ej skrivit åldern på barnet.
Svårt svara då, sen som du skriver om de sover och man skall betala fanns ej heller som alternativ. Men köper helt din inställning.

lisette
1/17/08, 1:14 AM
#5

har du en fyra åring som du inte vill lämna i bilen själ så har du ju det. =)

rakuLotta
1/17/08, 8:03 AM
#6

Det hände ibland under jättekorta stunder när de var små och sov. Dock ej på sommaren när det var för varmt.

En liten episod förresten. Inte för att jag lämnade honom men nåt för er med småttingar att tänka på .

Hade vart på Nordstan i GBG och handlat. Satte in Arvid ca 1 år på hans plats i framsätet. Hade bilnyckeln i munnen, den hängde och dinglade framför Arvid så han grep tag iden. Ja,ja, håll du den tänkte jag och stänger bildörren och går runt till min sida….klick hör jag.Bilen låstes!!

Där inne sitter Arvid och flinar med nyckeln i handen, min väska med plånbok och mobil ligger i sätet.

PANIK!!! Vad göra. Börjar rusa runt till de få somm befinner sig på parkeringsdäcket och frågar om jag kan få låna mobil. Tillslut förbarmar sig en man och vi ringer runt till olika låssmeder, men det var lättare sagt än gjort. Ingen får vi tag på. Till slut ringer vi polisen. Två kommer till platsen och ringer bärgningsbilen. Under tiden så har Arvid blivit hysterisk och gråter….jag med för den delen.

Polisen tycker nog det är jobbigt och vet inte vad de ska göra med mig..Förvånad

Tillslut får bärgningsgubbarna till det och får upp bilen. Det tog 45 min. Pust!!

Sen stod det i GT i 24 timmar delen. Mamma låser in sin son i bilen på parkering. Polis får assistera.

…men det var faktiskt han som låste in sig själv…

Med andra ord…låt aldrig ert barn ha bilnyckeln om haninte är gammal nog att förstå hur man trycker upp låset igen!

(en liten parentes baraGlad)

Annons:
[Anna-N]
1/17/08, 9:31 AM
#7

#6: När inte haspen är på så….Skrattande Tur att det inte var allvarligare än så ;-)

#4: Spelar väl ingen roll hur gammalt barnet är. Lämnar man det i bilden så gör man ;-)

#: Handen på hjärtat så har jag gjort det ja. Men bara med låst bil o övervakad. Dessutom inte inne i stan eller så utan här hos oss på landet. Men det är inget jag gör om man aboslut inte måste för jag skulle aldrig förlåta mej själv om ngt hände. Bilen kan ju bli påkörd eller vad som helst egentligen. Huga!

Believer
1/17/08, 10:49 AM
#8

Jag har aldrig lämnat William ensam i bilen. Om jag ska in på macken och betala bensin (vilket aldrig hänt när ja haft med honom) så skulle jag tagit med honom in. Han är 5 månader.

AusaBausa
1/17/08, 1:37 PM
#9

Har lämnat barnen i bilen ngr sekunder vid småärende..små som stora! Inte låst bilen om ifall det skulle börja brinna..

Annette
1/17/08, 4:16 PM
#10

Ja, om jag kan ha bilen under uppsikt gör jag det.
När de var små låste jag, så ingen skulle kunna ta dem.

PimTheGreat
1/17/08, 4:38 PM
#11

när jag har bilen under uppsikt och endast när det jag ska göra tar någon minut har jag lämnat My själv i bilen sovande. Hänt 1 gång. då stod bilen utanför en glasdörr när jag skulle ha 1 liter mjölk på statoil så jag såg henne hela tiden. annars planerar jag alltid mina ärenden där jag inte vill dra med My till en tidpunkt när Ove är hemma.

lisette
1/17/08, 4:48 PM
#12

#7 menade att det inte har ngn betydelse hur gammalt barnet är. lämnar man det så gör man.

lisette
1/17/08, 4:49 PM
#13

#6 usch då. det där har jag med funderat på. vad gör man då lixom? fy vad hemskt.

Annons:
PimTheGreat
1/17/08, 5:03 PM
#14

Låser sig bilen så kan man ringa assistanskåren. det fick jag göra när min bil stod på tomgång utanför vårt hus och låste sig. Var inga andra som kunde hjälpa mig….2 tim stod bilen på tomgång och det var en bastu i bilen kan jag säga. kostade dock 1500kr i självrisk men vad e det! Nu idag har jag ALLTID nyckeln i handen n är jag stänger bildörren. När jag startar bilen för värme innan jag sätter in My i bilden så stänger jag inte dörren helt på min sida. Man lär sig av misstagen. Hade ingen i bilen när detta hände. Fär panik när jag tänker om detta skulle hänt och My satt där………….NÄ nycklarna i handen varje gång dörren stängs…även att Volvo rättat till felet så chansar jag INTE.

lisette
1/17/08, 6:20 PM
#15

har funderat många ggr på om ngn skulle stjäla bilen när barnet sitter i.

usch vad hemskt.

Marre79
1/17/08, 11:04 PM
#16

ja jag lämnar Oliwer i bilen. Sover han får han sitta kvar annars får han följa med in.

[Sajberlena]
1/18/08, 2:32 AM
#17

Ja, om de har sovit har jag gjort det, om det inte varit för varmt naturligtvis. Men har de varit vakna har jag tagit med dem in, mest för att de inte skulle bli rädda…

AusaBausa
1/18/08, 3:35 PM
#18

#17 ja precis! Sover de när de var mindre lämnar jag dem men är de vakna följer de med in! När de är äldre är det bara o säga till att man kommer tillbaka strax…och sover de så har jag väckt dem o sagt t att jag strax är tillbaka…

SimsBrooke
1/18/08, 5:27 PM
#19

Inte för att jag egentligen ska skriva men jag har blitt upprörd på en som lämnade sitt barn i bilen, jag har sätt det hända två gånger och det är SAMMA person som har lämnat sitt barn i bilen, och då skulle hon lämna sitt äldre barn i skolan, visst sov han ena gången men när man lämnar ett barn i skolan/dagis så tar det längre tid ön att springa in på macken eller liknande. Så jag förstår inte hur hon kunde lämna sitt barn i bilen. Kan ju inpricip hända vad som helst….

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Andy
1/18/08, 6:00 PM
#20

Har lämmnat dem i bilen vid snabba ärenden. Leo får sitta kvar i bilen när Kevin lämmnas hos dagmamman men får följa med in vid hämtning. Här hemma får de sitta kvar om de sover tills de vaknar, vi bor på landet.

Annons:
storAnnette
1/18/08, 6:31 PM
#21

Passar på att berätta vad som hände mig och min närmaste syster när vi var små,tror jag var 7-8 år och hon 5-6 år.

Pappa lämnade oss ensamma i bilen,han skulle göra något hos någon bekant kommer inte ihåg vad eller varför vi åkte iväg öht.Vi blev otåliga och en av oss (kommer inte ihåg vem) lekte med växelspaken….bilen stod faktiskt i en backe….ingen handbroms ikopplad…bilen började rulla bakåt och pappa sprang som en dåre och hann faktiskt stoppa bilen.

Han måste ha haft koll på bilen och vi hade tur allihop - det är en brant backe med en större väg precis nedanför.I vår familj glöms inte handbromsen mer!

kicki80
1/18/08, 9:48 PM
#22

Nej..Vi lämnar aldrig barnen i bilen själva……

MaMaMade
1/19/08, 9:07 AM
#23

Ja, när de blivit så stora att det gått att förklara vad jag ska göra. Vi låser alltid bilen. Om de sover lämnar vi dem bara på ställen som de känner igen, utanför de mataffärer vi alltid handlar i.

Elisabeth-J
1/19/08, 1:36 PM
#24

Jag har aldrig vågat lämna barnet själv i bilen.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

peter_stridh
1/19/08, 3:12 PM
#25

#24 Du gör helt rätt där. Jag tycker man ska gardera sig mot allt och skydda sitt barn mot knarkare och löst folk som härjar omkring. Hittade sist kanyler som låg på soptunnan vid en mack.

MaMaMade
1/19/08, 4:11 PM
#26

Nu härjar det inte så många skummisar här ute i Norrländska bushen… Flört

kanin
1/20/08, 10:58 PM
#27

Nej jag skulle alldrig lämna ett barn i bilen.

Annons:
pippa__
1/22/08, 10:27 PM
#28

#14 Men shit!! Ja usch om My varit inne.. :/ Har dom inte fixat det än??????????

nemesis
1/24/08, 10:10 PM
#29

nä jag har aldrig lämnat barnen i bilen.

Chirak-96
1/29/08, 6:18 PM
#30

Jag har lämnat sovande barn vid snabba ärenden, äe de vakna släpar jag ur alla tre.

Jag har råkat ut för en liknande händelse som #6 Men där var det jag som var klantig, sommar klädd i kjol utan fickor och lastade ur barnvagnen och la nyckeln på kanten i bagageutrymmet. Smällde igen luckan och gick för att ta ut barnen… LÅST. Jag hade klämt nyckeln så den hade låst. Hade då en 2,5 åring som nyss slutat med blöja och en 6 månaders i bilen. Jättevarm sommardag. Vi var på väg till min mor som istället fick ta sin bil och åka hem till mig och hämta reservnyckeln, tog ca 40 min. Under tiden stog jag utanför och lekte tittut och sjöng imse vimse spindel. Det var varmt i bilen när vi öppnade men de var inte rädda eller ledsna. Det första Emil sa var: jag är kissnödig!

Nu har jag bättre koll på var jag har mina nycklar när jag stänger.

rakuLotta
1/29/08, 6:32 PM
#31

Ja hua….det var ju mitt i sommaren för mig med, men på ett svalt p-däck. Tänkte faktiskt tanken att det kunde vart värre… att man stod utanför nånstans…som du. Tur att det gick braGlad

Linda
1/29/08, 8:47 PM
#32

Vi har aldrig gjort det fast våra barn är snart 5 och 6 år.

Vad som hällst kan ju hända, en annan bil backar på eller hemska tanke en biltjuv i all hast…etc etc…

Ja kan tyckas tuff men ack vad jag e mesig..

Jennie80
1/29/08, 10:49 PM
#33

Jag har lämnat min son endast korta stunder om jag gjort ärenden, t.ex springa in på macken och betala (om han sovit), men aldrig annars, förutom hemma.
Hemma står bilen utanför köket ungefär och har han sovit så har jag sprungit in och hämtat babyvakten och då har jag sedan kunnat greja i köket där jag hela tiden ser vad som händer runt bilen och hör om han vaknar i babyvakten. Fast även då har jag ju gått ut och kollat honom med jämna mellanrum.
Detta har jag dock bara gjort när det varit "väder för det", dvs varken för varmt eller kallt ute.

kicki80
2/7/08, 4:21 PM
#34

Jag såg en liten bebis som de lämnat ensam i bilen utanför en affär , sov kanske när de gick in men skrek  när jag såg..  Vad tänker man med då??  Jag gick in och sa till de i informationen att ropa efter föräldrarna i högtalaren och sen stod jag och vänta på dem… Det var mamman och barnets mormor som lämnat bebisen och de var lite lätt irriterade på mig  när de kom ut…

Annons:
lisette
2/8/08, 12:42 AM
#35

men herregud, är man två kan väl ändå den ena stanna i bilen?

Upp till toppen
Annons: