Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 3697 ggr
lisette
2008-01-14 03:35

barn som är ute på kvällarna

i en annan tråd berättar jag om vagnen som stod på en gata kl 23,30. bara en stund senare ser vi ett gäng killar. den äldsta var ca 13 år och den yngsta kanske 8-9.

borde inte dessa barn ligga hemma och sova när klockan nästan är tolv?

har sett detta tidigare när vi bodde i malmö och nästan alltid är det invandrarbarn som är ute sent.

borde inte föräldrarna ha bättre koll på vad deras barn gör?? 

kan ju bara tänka tillbaks på min egen barndom. jag lekte med barbie när jag var 8-9 och när jag var 13 var hästarna det enda jag tänkte på.

Annons:
storAnnette
2008-01-14 12:14
#1

Ah,när jag läste invandrarbarn kom jag att tänka på att det säkert är så att det i föräldrarnas hemländer har andra seder.Tänker på när vi åker på semester,både barn och vuxna är sent uppe.Tror att det är typiskt Sverige/Norden att barnen lägger sig långt innan föräldrarna.Vore intressant att få veta mer om det för jag har aldrig reflekterat över det tidigare.

Tina-A
2008-01-14 12:24
#2

Jo, jag tror det är mycket så att det är ganska svenskt att "det är farligt på kvällen och du ska vara hemma och ingen annan stans om du nu måste vara uppe sent".

Tror det är lite svenskt att vara mörkrädd och att barnen ska lägga sig tidigt :)

Nog för att jag tycker att barn som är 8 år borde sova när klockan nästan är 12, men om föräldrarna tycker det är okej så är det väl det. Bara för att andra människor tycker vissa saker är okej som inte jag tycker är okej betyder det inte att det är fel. I alla fall så länge dom inte gör något farligt eller brottsligt :)

Jag skulle inte låta mina barn som var 8-9 vara ute så sent men är man 13 kan man vara ute till 12 tycker jag. Det är inget ovanligt vare sig man är svensk eller inte.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lisette
2008-01-14 15:47
#3

#1 ja det är nog så faktiskt!

#2 typiskt svenskt? det ÄR farligt för barn att vara ute så pass sent på kvällarna. som vuxen kan man skydda sig lite mer än vad ett barn kan. usch, vill inte ens tänka på vad som kan hända.

Tina-A
2008-01-14 16:36
#4

#3: Ja, det är klart att det kan vara farligt men det måste inte vara farligt bara för att det är mörkt ute. Nog för att det finns många idioter som driver runt och det händer mycket tragiska saker med människor men det kan det också göra mitt på ljusa dagen.

Min mamma har hela mitt liv varit överbesyddande och inte låtit mig gå ut på kvällarna. Om jag nu var ute skulle jag bli följd av någon så långt som bara möjligt och jag skulle vara hemma tidigt. Detta resulterade i att jag satt hemma medan alla mina vänner var hemma hos andra eller ute och hade det roligt och trevligt. Jag var den tråkiga som alltid satt hemma och aldrig fick göra något. Efter ett tag bryr sig ingen om att fråga längre eftersom jag aldrig fick.

Men som sagt.. Att vara ute till 12 när man är 13 är inget ovanligt. Finns många 12 och 13åringar som redan är ute och festar och super vilket jag tycker är hemskt och mycket tragiskt. Men inte allt för ovanligt, tyvärr!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lisette
2008-01-14 16:41
#5

det händer betydligt mer saker på kvällarna än på dagen.

tråkigt att din mor var så överbeskyddande, väldigt tråkigt. =( förstår itne riktigt vitsen emd det. visst, man är rädd om sina barn. men de måste samtidigt få leva. hur gammal var du då?

jag tycker det är sjukt att de festar/super som 13 åring. alla ska vara så brådmogna.

storAnnette
2008-01-14 16:59
#6

Jag tror en viktig skillnad mellan nordiska och varmare länder är att fler vuxna som tillhör barnens familjer också är ute om kvällen.Då finns ju vettiga människor ute och alltså blir det inte farligt utan bara bra.Här däremot sitter vi inne själva vi vuxna,de flesta/många av de som är ute sent är de som är ute efter bråk/festar/gör brott och så och i det läget är det förstås inte bra för barn att vara ute.

Det beror alltså inte på vad klockan är tycker jag utan på hur omgivningen är om de ska få vara ute.

PS:Min 14-åriga tjej kan vara hos kompisar sent eller sova över,vi föräldrar har kontakt med varandra så vi vet vad som pågår det är viktigt.De har nyss börjat gå på discon i stan och blir de hämtade eftersom det är fredag-lördagkvällar och mycket fylleri.DS.

Annons:
Annette
2008-01-14 17:32
#7

De invandrarungar som är ute till kl 4 på vardagsmornarna och roar sig med stenkastning på lokaltrafikens bussar har inga föräldrar med sig.

CarolaCarro
2008-01-14 18:18
#8

I söndags kväll eller skall ja säga natt kl var 1.. Så var de ett gäng killar i 13års åldern ute.. Satte eld på en raketbomb ni vet sånna med många raketer i samma låda.. Mellan 2st radhus och i stort sett utanför mitt och Kevins fönster.. Ja halv sov Kevin sov… Hunden sov.. Ja och hunden vakna av allt smällande precis utanför fönstret.. Hunden börja morra och skälla så ja fick dra tag i han och gå ut ur rummet.. och tänkte shit nu väcker dom Kevin men som tur var inte.. men 13år ute kl 1 och sätter fart på raketer i ett bostadsområde mellan 2st hus.. Hur f*n tänker dom????

martdat
2008-01-14 18:32
#9

Klart att 8-9 åringar inte ska ränna ute 23,30, här där vi bor nu brukar de vara inne vid nio i den åldern, men där vi bodde förut med övervägande invandrare så var det massor av barn som var ute i den åldern och den tiden, jag var vansinnig, Hur ska min tjej orka upp till skolan när hon inte fick sova för de förde liv på gården? Och hur orkade de barnen med skolan kan man undra, alla barn behöver väll sova,,,,vad jag tycker,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tina-A
2008-01-14 20:48
#10

#5: Det höll väl på till jag flyttade, 18 år.

Inte haft orken att säga ifrån, hon blir så arg och hon är sjuk och mår dåligt. Lika bra att bara låta det vara liksom så visst kanske det var lite mitt fel också. Nog för att jag sagt ifrån lite milt och sen är jag faktiskt det 4e barnet så man tycker ju att hon borde lärt sig att barnen klarar sig. Fast hon kanske bara höll lite extra hårt i "den minsta".

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lisette
2008-01-15 00:25
#11

lustigt, för mina föräldrar har det varit tvärtom. de har lixom struntat i mig o låtit mig göra lite som jag vill.

Tina-A
2008-01-15 01:01
#12

#11: Skönt. Det är bra att barnen får lära sig av sina egna misstag (inte sagt att man inte ska ha massa regler och gränser för det tycker jag absolut), men vissa saker måste man lära sig på egen hand. Nu har jag fått lära mig av min mammas misstag vilket egentligen inte gett mig någonting.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lisette
2008-01-15 01:11
#13

du vet att du inte gör samma sak själv ivarjefall!

Annons:
Tina-A
2008-01-15 13:00
#14

#13: Vissa saker kanske, men varför? Varför gör jag dom inte? För att någon annan sagt "det ska du inte göra, det är inte bra för dig".. Nehe, varför inte? Hur ska jag veta det? Jag har ju inte testat själv utan bara litar på henne. Jag vill ju lära mig av mina misstag och inte hennes. Det gör mig ju bara till en passiv "följeslagare" eller vad man ska säga som bara tittar på och litar på att det alla andra säger är sant och att det gäller för mig också. Att det hon inte tyckte om kommer kännas precis likadant för mig och det behöver jag inte ta reda på själv utan det ska jag bara lita på att det gör och inte fråga om. Liksom "Tyst! Så här är det, lär dig det bara! Jag vet för jag är din mamma". Nej, det måste hon inte veta.

Visst, vissa saker som är självklara som misshandel eller våldtäckt och liknande (hon har aldrig råkat ut för detta och inte jag heller) men jag menar andra saker i livet. Lite mer vardagliga saker.

Bara för att hon är missnöjd med vissa saker hon har gjort i sitt liv kan hon inte rätta till dom genom att förhindra mig från att prova själv. Den tiden i hennes liv är redan förbi och jag kan inte rätta till dom åt henne.

Kommer vi ifrån ämnet? :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lisette
2008-01-15 23:18
#15

#14 klart att hon som mamma försöker skydda dig mot vad hon än gjort för fel i sitt liv. hon vill väl inte tt du ska uppleva samma sak. man fungerar så!

Tina-A
2008-01-16 01:29
#16

#15: Dina föräldrar då? ^^ Och min mammas föräldrar? Vissa saker måste barnen komma på själv, hur gärna man än vill skydda dom tror jag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lisette
2008-01-16 19:51
#17

min mamma har faktiskt inte försökt skydda mig ngt nämnvärt. det har snarare varit så att de låtit mig göra lite som jag vill. =)

ja det är klart att barnen måste komma på vissa saker själv, men man vill ändå som förälder skydda dem. det kommer man aldrig ifrån.

Mia-
2008-01-16 20:47
#18

Jag tycker absolut INTE att en 13 åring ska va ut till kl 00.00 på natten!!!!!!!!

[mjuue]
2008-04-04 09:36
#19

Många som är sent ute på kvällarna , det kryper ner i åldrarna.

Wiizy
2008-04-05 01:04
#20

Precis, folk i min ålder (blir 13 om några veckor) borde inte vara ute 00.00… :/

Annons:
Faxlin
2008-04-05 08:24
#21

Jag kan säga att jag anser att det beror på skälet. Och omständigheterna. Barns ensamma i den åldern ska inte vara ute då. Är de med mamma och pappa är det en sak. Då kan de ha varit iväg hela familjen på något och det är upp till den familjen så länge man inte ser att föräldrarna inte kan ta hand om barnen eller sig själv. Då måste man reagera. Men har de skötsamma föräldrar med sig med ansvar så kan inte jag dömma någon då man inte vet bakrunden till varför de är ute.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lotta_A
2008-04-05 14:07
#22

Urs nej. Så länge ska inte 13åringar vara ute. Det är helt galet hur allting kryper ner i åldrarna nu för tiden.
12åringar som är ute och super. 11åringar som har stringtrosor, korta kjolar och sminkar sig. 8åringar som bantar. Det är hemskt… Barn ska få vara barn..

MIRJAMI
2008-04-06 01:37
#23

Jag fick alltid säga en tid då jag skulle vara hemma och så försökte jag alltid hålla den tiden. Min bror hade det mycket lättare för han var ju kille fick jag höra. Ser ofta barn här ochså som är ute sent, men här är det ofta de barnen som jag vet att föräldrarna inte bryr sig om de så värst mycket utan låter den göra vad de vill…

Skulle alldrig låta mina springa var de vill utan skulle ha en tid då måste vara hemma och att de skulle vara tvungna ha med sig mobiltelefonen.

skojbruden
2009-07-11 06:38
#24

Min mamma är överbeskyddande hela tiden!Jag skulle gärna ränna ute och festa men no way!Jag smitter snart ut!Mina kompisar är inte sånna som går ut och dricker & Röker.Nej de vågar de inte.Min mamma är överbeskydadde pga att jag har diabetes.Och hon blev rätt uppskrämmd när jag nästan hamnade i koma när jag sov på sjukhuset,5 år gammal.Hon vågade knappt låta mig sova efter det.Men om det inte hade hänt skulle det vara mycket lugnare.Men allt fixar sig jag får väl ljuga.

Jag känner 13 åringar som dricker,röker och allt möjligt.De är väl mest fjortisarn i skolan som hittar på sånna saker.Men skulle gärna också dricka och röka men har för fega polare för det!

magma
2009-07-21 00:59
#25

Överbeskyddande, eller beskyddande? Var glad att du har en mamma och att hon finns där för dig. Och fega polare? Jag tycker det låter som om de är ganska smarta, och självständiga.

Om det är något som är fegt, så är det att falla för frestelsen eller grupptrycket, och fegt som attan är det att göra saker som ser tuffa ut på ytan men som inte är det. Det finns inget coolt i att dra i sig tjära och ligga och hosta blod några år senare, få gula tänder, rynkig hy och äcklig andedräkt och få sova sittande med syrgas upp i näsan.

elyse
2009-07-21 15:53
#26

Jag kommer själv från ett blandat område med många invandrare och det är ofta så att om barn är ute sent på kvällen så är också föräldrarna eller äldre syskon också ute. Men det är såklart så att det inte är bra för barn att vända på dygnet. Jag vet att man på vissa ställen i landet testat flextid i skolan för att öht få dit barn, bl.a romer. De orkar annars inte gå till skolan om de varit uppe till efter midnatt. Personligen anser jag att familjen i så fall behöver hjälp att få in rutiner som passar en barnfamilj, inte att skolan ska göra barnen björntjänst genom att anpassa sig efter ett liv de inte kan leva om de vill ha jobb som vuxna. Tidsuppfattning och respekt för tid (speciellt andras tid) är något man måste ha i Sverige.

Det finns säkert många föräldrar som tycker att det är jobbigt att ha barn och gärna låter dem vara ute själva. Där jag kommer ifrån låstes ytterdörren kl 21 och vid 21:30 kunde 6-7-åringar stå ute och gasta efter mamma eller någon annan att öppna ytterdörren. Det måste vara en drömsituation för pedofiler att komma till ett sådant område. Det är ju bara att plocka upp en unge och åka iväg. Att barnet skulle skrika skulle ingen bry sig om när det är sånt oväsen ute…

[TrevorS]
2009-07-21 21:21
#27

En 8-10 åring försökte råna mig för några veckor sedan, men det gick inte så bra. Men föräldrar har blivit lösare de ger en mobiltelefon, jag smet själv ut när jag var 13 år för att röka cigg och började dricka redan som 14-åring. Tyvärr går det ner i ålder och många som har storabröder eller systrar som ska sova över någonstans tar med sig sin lillasyster eller lillebror så går de skilda vägar.

Det hemskaste jag var med om var i Nybro (när jag bodde där) det låg ett barn och en förälder som bad mig ringa akuten, barnet var grovt drogpåverkat ca 7-8 år gammal, det var så hemskt att se, att folk har så dålig koll på barnen.. FY på er föräldrar som missköter er.

Annons:
[TrevorS]
2009-07-21 21:22
#28

#27, ursäkta, jag menade inte ni här som bryr er, menade de som sitter hemma framför tv:n och svullar fetaost och pizza och inte ens hör när dörrklockan ringer.

lisette
2009-07-21 23:21
#29

men herregud. vad hände då? kunde du "övermanna" barnet som försökte råna dig?

[TrevorS]
2009-07-21 23:27
#30

Han spottade bara på min tröja och höll i en ja, hmm, kniv (rakbladskniv) ni vet en sådandär man öppnar kartonger med när man jobbar i butik den kan ju inte direkt skära så djupt, skurit mig hundra tals gånger nä jag jobbade på ICA.

Nja ärligt talat så stirrade jag bara på honom (är lite hörselskadad, har jämt hög musik på i mina lurar, läser mest läppar så ibland kan jag svara på fel sak men det hör inte hit) så sa han något, visade med teckenspråk att jag hör dåligt, så tog han upp den fjuttiga kniven, fattade inte ens vad det var först, så tog jag av ena luren och förstod att han ville ha pengar. Sa att va tråkigt att han inte kom tidigare eftersom jag redan blivit rånad samma dag (drev med honom) han backade ett halvt steg så gick jag därifrån.

Polisanmäla? Nja vad händer då? Jo då kommer farbror Hulken och hotar inför rättegång eftersom hans pappa och mamma kommer bli av med sin son.

Vill tillägga han var ca 150 och jag är 196, ja det har inte med saken att göra, men det lär ju sett otroligt löjligt ut. Dessutom i den åldern så är man oftast spinkig.

[TrevorS]
2009-07-21 23:29
#31

Barn skadar sällan, tyvärr är det oftast föräldrarna som tränar upp, vi hade på ICA också flera föräldrar som lät ungen gå in så väntar de där ute på sina barn medans de går in och snattar eftersom de tror att personalen är snälla mot ungarna, en gång snackade vi med en unge i över en timme för att få vett i honom det roligaste var att modern ringde polisen när hon stod utanför affären. Men det slutade med att de skulle kontakta socialtjänsten, känns ju tryggt att barnet kan få en framtid hos en annan familj (om hon inte fick tillbaka honom vill säga)

lisette
2009-07-21 23:46
#32

det är så sorligt när föräldrarna utnyttar sina barn. bara se på de som ställer bilar på sina barn, sedan parkerar fel och får böter. det är många barn som finns hos fogden pga föräldrarna.

jo det har nog sett lustigt ut! men att ens komma på tanken. stackars barn!

skojbruden
2009-07-22 02:53
#33

#25:Jag har aldrig velat vara cool.Hatar sånna!Mina kompisar vågar knapt vara sig själva eller synas.Och så får de mig som kompis som liksom inte går att missa.De tycker jag är pinsam och udda.Och de skulle nog gärna vela att jag skulle vara "Normal".

Jag och min mamma kommer ganska bra överrens.Men vissa saker får jag inte efter som hon är så fördoms full.Som när jag sa att jag ville ha piercing i läppen hon sa "nej,det är bara kriminell och idioter som har det." och då hungerstrejkade jag och så gav dem upp.Oskyldig

Tessetass
2009-07-22 21:03
#34

Jag är 15 år och när det e skola dagen efter så får jag vara ute mellan 21.30-22 00 och på helger får jag vara ute till 22-22.30 

:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: