Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 3280 ggr
hissen
2/3/08, 8:57 PM

myror i brallan

 hej på er ! jag har en pojke som är snart nio år,jag vet inte hur jag ska förklara honom men har myror i rumpan ,svårt å sitta still speciellt iskolan.

han har kommit efter med läsning,skrivning egentligen är han en *etta* fastän han går i tvåan. Är lite orolig för honom, dock är han inte ensam om detta i hans klass. finns det flera vänner här på iFokus som känner igen sig

Annons:
miwi
2/3/08, 10:42 PM
#1

förstog  inte riktigt det där med at han är en etta men går i 2:an?

har själv en som på 8, fyller i år 9, och han går i 2:an , och det är precis det han ska göra,. har en liten på 6, so bör gå i förskolan, men som hoppade in i skolvärlden ett år tidigare, och går i ettan.

myror i brallan, ja, killarna är väl lite så i den åldern, men prata med fröken , om du är orolig, och fråga om hon tycker att han beter sej oroande. tänker du på adhd nu eller? hon ser ju honom varje dag i skolan och an bedöma bättre än någon annan.

blondifire
2/4/08, 12:02 AM
#2

min 9åring e exakt likadan! så lite ålder är det nog sen har min alltid varit väldigt aktiv.hans fröken har löst det jättebra,dom har en skärm man kan sitta bakom när man behöver arbeta utan distraktioner,varje halvtimme får han gå ut i korridoren och antingen hoppa hopprep 5 min elr nåt annat.tala med hans fröken om olika lösningar det är deras skyldighet att se till att han tillgodogör sig undervisn och använda dom pedagogiska hjälpmedel som funkar på just han.

Lycka till!

S*Winsnes Wilda

blondifire
2/4/08, 9:02 AM
#3

ett litet tilläg,låg o tänkte på dig o pojken inatt.är det "bara" i läsn o skrivn han ligger efter? är så fallet be skolan göra tester på om han inte är ordblind elr har dålig läsförståelse.upptäcks det nu kan dom lägga upp hans arbete efter det.min äldste har det(17 år).upptäcktes tyvärr först i gymnasiet. när han fick göra arbetet muntligt,lyssna till inspelade anteckningar,skriva via datorn o göra prov muntligt gick det utan problem.

en tanke bara…

S*Winsnes Wilda

hissen
2/4/08, 2:26 PM
#4

Tack för era svar! han får gå till en speciallärare vissa lektioner . han har nu knäckt  *läskoden* alltså kommit igång med att läsa ,ungefär så man gör ikl 1 , jo vad jag menar är att på utvecklinssamtalet  sa de att han är en etta( årskurs etta). sen har det variit mycket liv i klassen alltså många barn som är som min son , läraren gick in i väggen, så det känns på nåt sätt att klassen har missat en hösttermin.

jag har besökt klassen två ggr 1 g med den *gamla* fröken förvisso väldigt ung men gav barnen ingen respekt, o viceversa men nu är det en gammal i gemet där ojoj, vilken skillnad det var tyst i klassen m.m. men jag tycker att det kan minska på lektionerna de är alldeles för långa .har sagt detta till rektorn men de skulle minsann inte ändra på nåt.

blondifire
2/4/08, 9:00 PM
#5

stå på dig om d inte blir bättre,läraren kan själv lägga in pauser under en lektion utan rekorns medgivande beroende på hur hon gör det,typ,sätt er o ät er frukt(om dom har) måla en teckning eller nu får ni 10 minuter o sitta och prata med varann hur mycket ni vill.ja det finns mycket..

S*Winsnes Wilda

HEOL
2/5/08, 1:21 AM
#6

Hej,

Jag studerar till lärare, nu läser jag en kurs som inriktar sig på koncentrationssvårigheter och lärandemiljöer.

Din pojke kan ha koncentrationssvårigheter men troligast är det väl att det är klassrumsklimatet som är fel eftersom han inte verkar vara ensam om det.

Mitt råd till dig är att be lärare och övrig personal att fokusera på när det fungerar för din pojke.  Vet läraren när det fungerar eller har hon bara en allmän bild av att han har svårt att sitta stilla? Låt inte utvecklingssamtalet bli ett samtal om vad han behöver bli bättre på o.s.v. Det är så lätt att barn får en negativ bild av sig själva.

Kul att han har knäckt läskoden!!! Låna böcker som han är intresserad av på biblioteket och läs med honom. Du kan läsa före honom och han läser efter. Det är mycket lättare att läsa efter att man har fått orden förklarade för sig. Vissa ord som kan verka enkla att läsa kan vara helt omöjliga att förstå om man inte förstår sammanhanget de finns i. Det ska vara kul att läsa. Tycker han en bok är tråkig prova en annan. Hjälp honom att få en bra bild av sig själv som läsare, det är jätteviktigt. Läsa är att förstå vad man läser inte att visa för någon annan att man kan ljuda ihop bokstäver till ord. Ta det i hans egen takt. Varje minut som ni jobbar med hans läsning är väl investerad tid, det kommer att stärka honom resten av hans skolgång.

Hoppas att det går bra för er!

Annons:
hissen
2/6/08, 1:23 PM
#7

tack era svar! just nu är han i en fas *jag vill inte* det kan va skolan,tandläkren ,åka skidor m.m.

hissen
2/6/08, 2:41 PM
#8

Han svär oxå nåt så kopiöst, till mig o andra barn, fått ett fruktansvärt humör.

Upp till toppen
Annons: