Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 13640 ggr
lisette
2008-02-25 22:50

när börjar man med sex?

jag gick och tänkt på min uppväxt. när jag gick i sjuan så var jag inte ett dugg intresserad av sex, knappt killar ens. hade andra saker i skallen.

jag vet en gång jag var hos sjuksystern och jag såg ett papper om ett klamydiaprov som en tjej i min parallell klass hade tagit. då gick vi i sjuan.

personligen tycker jag det är alldels för tidigt att ha sex när man går i sjuan och definitivt för tidigt att misstänka en könssjukdom!

vad anser ni? när är det ok för era barn att ha sex?

Annons:
Tom
2008-02-25 22:59
#1

Nu är min dotter alldeles för liten för att det ska vara aktuellt men jag tycker att det viktigaste är hur barnet är som person, inte vilken kronologisk ålder det har. En femtonåring kan vara väldigt vuxen samtidigt som en annan femtonåring kan vara som ett litet barn.

  Tom

kalhuan
2008-02-25 23:13
#2

Har inte så stora barn så att det är aktuellt. personligen så tycker jag nog egentligen att femton är för ungt Det skadar nog inte att vänta lite grann.

Telefonkontakt
2008-02-25 23:14
#3

Jag säger helt klart från 15 år (fast jag är bara 20 och har inga födda barn än, bara i magen) För då är man byxmyndig och får ha sex. Om mina barn skulle ha sex innnan det är det inte mycket att göra åt, men något sova över hoiss pojkvänner/flickvänner skulle ialla fall inte få ske förens 15 år. Men det är så jag känner nu, vad vet jag om 15 år när mitt första barn är i den åldern?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

blondifire
2008-02-25 23:33
#4

jag har en 17 årig kille som j vet började när han var 13 år! alldeles för tidigt tyvärr(fick reda på det typ när han var 16)… min tös som är 14 år har sin första pojkvän nu men jag hoppas verkligen dom väntar..

tror det hänger mycket på kommunikationen hemma med. om man börjar tidigt o prata om skillnader på flicka/pojke, känslor,m.m. bygger man upp en självkänsla hos barnen(allt efter ålder såklart) och en trygghet i o kunna prata med sina föräldrar. det är iaf min upplevelse..nu hjälpte det ju inte på pojken direkt i den bemärkelsen men han pratar med mig iaf om tjejer o känslor vilket känns bra. lärde mina barn tidigt att deras kropp är deras och ingen får röra dom om dom inte vill elr det känns obekvämt.det gäller situationer som typ "ge nu farmor en kram", låter harmlöst men om man först intalar ett barn att dom bestämmer över sin kropp o sen "tvingar" dom till sånt blir dom förvirrade och tvivlar på sina egna känslor.samma som man säger ibland till små barn:åhh så tjock o goo du är! ger oxå fel signaler,barn kommer ihåg så mycket mer än många tror..

oj,detta blev långtGenerad

S*Winsnes Wilda

EmmaG
2008-02-26 16:05
#5

Nu har ju jag inga barn, men jag själv har vart nyfiken på sex & kärlek sen jag var9-10 år. När jag var 10 år började jag kyssa pojkar. Sex hade jag dock inte förrän jag var 17 med min första seriösa pojkvän (som jag idag är gift med)

Det hela är ju väldigt olika från person till person, hur mogen just den individen är. Kan hålla med om att 13 är alldeles för tidigt för sex, men vet ett par st som hade det redan då iaf.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Zebben
2008-02-26 21:09
#6

#4 Skönt att läsa att fler än jag är inställd på att lära barn att deras kropp är deras.

Har en dotter som blir 3 år i sommar och hon är enda barnbarnet på pappans sida och det innebär ju att alla vill kram och gosa, så klart. Glad

Men jag har varit benhård att det är helt upp till min dotter om hon vill ge en kram eller inte. Jag säger ifrån om gammelmormor eller annan släkting "tvingar" dottern eller tjatar på henne om att få en kram. Det är hennes kropp och det är hon som bestämmer.

Fast ibland blir man ju själv alldeles kramsjuk, då är det tufft när dotter neker en kram. Då får man ta sig en kram av hund eller sambo istället. Räcka ut tungan

Annons:
blondifire
2008-02-26 21:41
#7

#6.ja det e tufft när man själv blir nekad men det är ju på oss dom testar gränserna för allt möjligt,om man nu litar på sin familj o det gör nog dom flesta barn. min dotter som är 14 år kan jag se lite av resultatet på det jag försökt lära dom.hon har väldigt gott självförtroende för o va tonåring,inga direkta hang ups på sin kropp elr sig själv.säger iaf att hon o pojkvännen bara pussas…m.m.

kan tillägga att jag oxå körde  massage när dom var bebisar,typ efter badet med hudkräm,som taktil massage,hjälper dom o bli kroppsmedvetna..

S*Winsnes Wilda

fridaas
2008-09-26 20:27
#8

Jag tror att "barn" väntar tills de känner sig redo, jag väntade tills jag var 17.5 (är 19.5 nu) medans min syster kände sig redo när hon var 14 (15 idag).. vi har en väldigt öppen syn på sex i vår familj och diskuterar det utan problem med varandra.. kanske är det de som har gjort att vi vet själva när vi är redo :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

kitty
2008-09-26 21:27
#9

jag blev av med oskulden när jag var 18, det handlade inte om själva sexet. Jag hade bestämt mig för att första gången ska det vara en kille som älskar mig och är kvar nästa dag. Hade jag träffat honom när jag var 14 hade jag antagligen legat med honom då.

Men, jag tycker barn sak veta tidigt hur barn blir till ( inte storken och annat dumförklarande) och att dom ska veta att man har rätt att säga nej, man är inte en bättre flickvän om man har sex osv.. .

Lenore
2008-09-26 22:06
#10

Jag tycker det är okej för mina barn att ha sex när dem själv känner sig redo och vet vad det innebär, det handlar helt om den personliga mognaden så kvittar det om dem är 13 eller 40 år.

Jag har alltid kunnat prata öppet om känslor och sex med mina föräldrar och hoppas att våra barn också kommer att kunna göra det med oss.

parisjetaime
2008-11-08 20:53
#11

Jag var 15 år och hade tänkt på sådant sedan jag var 12-13. Jag känner inte att jag är "förstörd" eller någonting med anledning av detta.

Kan absolut inte prata om sådant med mina föräldrar. Skulle aldrig falla mig in och de har aldrig nångonsin nämnt någonting sådant för mig.

Tina-A
2008-11-10 23:36
#12

Jag tror att barn och ungdommar börjar tänka på sex i mellanstadiet ungefär, i 5an 6an uppdagas det och då börjar också sexualundervisningen. Vissar har sex redan då dom är 12 år (6an) medan andra väntar. Men jag tror att man självklart ska räkna med att sex cirkulerar i många barn huvuden redan i 6an i alla fall.

Själv hade jag samlag vid 15 års ålder men lite annat "sex" innan dess med samma kille (min fästman), när jag var 14 år alltså. Och då vid 14 var man ju absolut inte ovan vid tanken på sex iaf. Det finns runt omkring barnen väldigt tidigt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

murderdolls
2008-11-11 14:32
#13

Jag var 16år när jag hade sex första gången och det är samma kille som jag är tillsammans med idag. (vi har varit tillsammans i 5½år). Vi blev tillsammans och hade sex första gången efter att ha varit ett par i typ 2månader eller nåt sånt (om jag inte missminner mig).

Jag tror att handlar om hur ens förhållande till varandra ser ut och inte om ålder. För ni står ju säkerligen hellre ut med att eran dotter har skyddat sex med sin pojkvän än att hon har oskyddat sex på fyllan med främlingar.

Jag tror inte heller att man blir förstörd av att ha sex tidigt men däremot så finns det ju dem som pressas till att "göra sig av med" oskulden av sina vänner på fyllan. Och väljer man att bara göra sig av med den så tror jag att man får en annan syn på sex i allmänhet än vad de som väljer att vänta tills de har hittat någon som de verkligen älskar. Och det är nog tyvärr inget som föräldrarna kan styra över.

Allt man kan göra är att förbereda sitt barn inför vuxen-världen så gott man kan, resten är upp till dem..

Annons:
phernilla
2008-11-11 22:12
#14

Jag är rädd att det är alldeles för tidigt idag.
Tror vi ska skatta oss lyckliga att vi **inte vet allt.
***puh*

emsems
2008-11-12 10:17
#15

Jag vill att mina kommande barn ska vänta tills de är 18 Flört
Men när jag gick skolan (är 24 nu) så blev några tjejer av med oskulden när de gick femman.. Hur gammal är man då? Men då bodde vi lite avsides och jag vet att "dom i stan" var betydligt tidigare än oss.
Men sedan vet jag också att varje årskull är snabbare än den tidigare. Tex så började vi inte med smink föränn också i ca femman, och när jag tre år senare i åttan hade praktik på ett lågstadie så sminkade de sig och hade bh, lösnaglar och var ihop med killarna… Skrämmande.

parsley
2008-11-12 13:41
#16

Ungdomar verkar ha ett mer avancerat sexliv idag än vad min generation hade (ung på 1980-talet). Inte höll vi på med analsex, gruppsex, trekanter, rakat kön mm.

Tina-A
2008-11-12 21:05
#17

#16: Får jag säga min mening så är det porrfilmerna som skapat det modet vi har idag. Dvs det du skriver, rakade, analsex, trekant osv.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Nordqvist
2008-11-13 12:57
#18

Jag var nyss fyllda 16 och vart tjatad till det.. min dåvarande kille tjatade minst 3 ggr om dagen varje dag i en månad innan jag "gav med mig"…
Det ångrar jag varje minut i mitt liv att jag gjorde…. För en vecka efter så ville han igen, men inte jag och sen flyttade jag till en annan stad för att plugga, då dumpade han mig och jag fick reda på att han vart otrogen mot mig flera gånger….

Men visseligen så hade det kanske inte gjort mig till den jag är idag.. och idag har jag lärt mig av ALLA mina misstag jag gjort som tonåring!

T.ex att ungar/tonåringar kan vara riktigt grymma!!!

parsley
2008-11-13 17:01
#19

#17 …och många som är aktiva inom porrbranchen missbrukar för att stå ut.

De som inte tittar på P-film blir ju inte opåverkade av modet heller. Det går ju knappast att undvika att se hur andra ser ut och vad de har för underkläder när man duschar efter gympan, eller att höra vad kompisarna pratar om. Sen tillkommer ju alla reportage i ungdomstidningar och kanske framförallt kvällstidningarna.

Läste någonstans att  många unga tjejer äter P-piller för att inte bli med barn och för att slippa be killen använda kondom. En biverkning med P-piller är att de kan ta bort eller minska sexlusten. Tjejer har alltså sex på fyllan, eller med knullkompisar, utan att de kanske känner någon sexuell lust.

Det är ju 15 års gräns på sex i Sverige och jag tycker att det är någon man ska försöka tillämpa i praktiken.  Inte för att jag blir särskilt upprörd om jag hör talas om två 14-åringar som är ihop och har sex med varandra, men jag tror man tjänar på att vänta, tills man är lite mer känslomässigt mogen. Även om barn kommer i puberteten tidigare idag, så vet jag inte om de mognar tidigare känslomässigt, eller om det är den fysiska mognaden som skenar iväg. Tror knappast att någon tycker att en trettonåring är mogen för att bli förälder även om den rent fysiskt kan bli det.

Att man börjar tänka på sex tidigt behöver inte innebära att man faktiskt utövar sex.

parisjetaime
2008-11-14 21:00
#20

#19 det är väl inte femtonårsgräns om båda är exempelvis 14?
Lagen är väl där för att skydda att yngre tvingas till sex av äldre?

Annons:
stallostby
2008-11-14 21:04
#21

Vid femton är man ju "byxmyndig". Själv hade jag nog sex första gången strax innan femton….eller var det alkoholdebuten..?  Det var både och har jag kommit fram till, fast inte samtidigt! Jag var nykter (tror jag) tillsammans med min första allvarliga kärlek som varade 8 månader.

lisette
2008-11-14 21:11
#22

#17 analsex och trekanter har man nog haft så länge som vi funnits kan jag lova dig.

parisjetaime
2008-11-14 22:10
#23

#17 antar som #22 att det egentligen inte är någonting nytt, det har kanske bara fått mer publicitet

Tina-A
2008-11-14 23:11
#24

#20: Ja, du har rätt. Är båda under 15, spelar ingen roll om den ena är 14 och den andra 10, så är det lagligt. Men över 15 är olagligt med under 15. Men väldigt många har ju äldre pojkvänner exempelvis så den där lagen ruckas det nog på en hel del ;)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lisette
2008-11-15 09:13
#25

#24 det där kan jag faktiskt irritera mig på en hel del.

tänk om en 14årig tjej har ett förhållande med en 20 årig kille och hon sen helt plöstsligt ändrar sig, då kan hon anmäla killen för det.

vansinne.

Smex
2008-11-15 12:10
#26

Om dagens ungdomar har ett avancerad sex liv. vad hade man inte under 60- och 70-talet? =P

det var då p-pillret kom och kvinnan själv kunde bestämma vem man ville ha sex med utan att bli gravid. Såg på en rolig dokumentär om svergie och sex.

Visste ni att början av 1900 talet så var det förbjudet att använda kondom?

Så vi har bara blivit mer öppen för sex nu. För på 80-talet så kom HIV och andra köns sjukdomar så man slöt att ha sex.

Detta var en liten avstickare. Tycker själv inte att barn skall ha sex om de inte är mogna för det. Var själv väldigt ung, men jag var då i ett förhållande då killen var lika gammal och vi kände oss båda mogna för det.

magma
2008-11-15 22:41
#27

Ärligt talat så håller jag med Parsley. Visst är det mer publicitet kring sex och olika varianter av sex idag, men jag tror inte att det är den enda förklaringen till varför gemene man tror att unga idag har mer avancerat sex än "förr". Jag är född -73 och talade om sex med mina jämnåriga, precis som jag antar att unga idag gör. Och min grupp av vänner var långt ifrån oskulder eller pryda, en del hade ett rejält aktivt sexliv men aldrig att det förekom trekanter, sällan att det talades om rakade underliv och mycket, mycket undantagsvis om analsex. Tror jag hörde talas om det en enda gång och detta gällde samma tjej som också rakade sig och som hade en ganska mycket äldre pojkvän. Som tittade en hel del på porr, även tillsammans med henne. Från alla andra- njet. Det förekom helt enkelt inte. Jag tror att man gör det enkelt för sig om man säger att det var lika vanligt förr, men att man bara hör talas om det mer idag.

Annons:
exitingsvillemo
2008-11-20 09:20
#28

Jag tror att det som är viktigt, är att vara öppen och kunna prata om sex med sina barn. Försöka undvika att barnet smyger med att h*n har sex.

Lära barnen att Vill man inte, Behöver man inte.

Att förbjuda barnet att ha sex, gör det hela bara mer spännande.

Förklara för barnet, vikten av att använda skydd. Både pga sjukdomar och oönskade graviditeter.

Jag vill att min son ska kunna komma till mig och be mig att köpa kondomer när det blir dags.

Hellre ett barn som har skyddat sex vid tidig ålder än ett barn som har oskyddat sex.

I slutänden kommer barnet ha sex, vad vi än tycker om det, så det är upp till oss om vi vill att våra barn ska smyga med det eller inte.

carmas
2009-04-07 14:34
#29

Nu för tiden är det sjukt, min skola börjar det vid 13, ingen riktigt bryr sig om byxmyndighet..(alla börjar inte vid 13)

elyse
2009-04-08 01:03
#30

Det är skillnad på att ha sex för första gången och att ha ett aktivt sexliv. Det tog många år efter första gången innan jag hade sex mer regelbundet. Det kan ju ha varit så att tjejen i parallellklassen hade sex för första gången, men att de inte hade nåt skydd och att hon därför ville testa sig.

KadjaNina
2009-04-08 19:37
#31

Jag är snart 16 och jag har haft 5 olika sexpartners. 4 av dem ångrar jag och jag önskar att jag hade väntat. Jag var 13 när jag hade sex första gången.

Jag borde ha väntat tills jag mötte han som jag är tillsammans med nu. Vi har varit tillsammans i ett år och några månader och jag älskar verkligen han. Han är visserligen 4 år äldre än mig, men jag tycker inte åldern ska spela någon roll. Först 2-3 mån efter att vi blivit tillsammans så hade vi sex första gången och då var det han som vela vänta. Vi har alltid varit supernoga med skydd osv. Sen om jag inte vill göra något så respekterar han det. Vi passar jätte bra ihop och han är så gullig. :)

Jag tycker man borde vänta tills man träffat någon som man verkligen vill ha sex med och inte stressa med att förlora oskulden.

Pimu
2009-04-11 10:35
#32

Jag själv var rätt gammal när jag tänkte i de banorna .. men tiderna förändras .. häromkring finns de 3-4 st 15 åringar som springer med barnvagn

figgis
2009-04-11 12:01
#33

Jag var själv väldigt ung och hade bestämt för att jag ville testa men tyckte att det var över reklamerat. Idag har jag själv 3 pojkar 22, 7 o 5 min äldsta inledde ett 2årigt förhållande vid 12 och de hade  skyddat sex jag håller med den som sa att hellre ung och skyddat än äldre o oskyddat

Tussebus
2009-04-14 20:02
#34

Tror inte sonen haft sex än men han e ju bara 11. Dock e han väldigt intresserad av det tror jag. Jag undrar om d inte hände något i vintras när han var hos sin farmor. Han hade råkat komma åt sin telefon o spelat in ett låångt meddelande med en massa flickskartt och "nej Olivia inte byxorna!" Han blev väldigt generad när jag frågade honom om det men sa inget..

Han berättar öppet om sina känslor annars… Glad

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
HannaM
2009-04-15 22:09
#35

Jag är snart 23 och när jag gick på högstadiet fick vi höra att genomsnittsåldern för sexdebut (enligt undersökningar då) låg på strax över 16 år för båda könen. Många av oss trodde den låg mycket lägre.

Tussebus
2009-04-15 22:40
#36

Ärligt talat så började vi utforska varandra redan på dagis, killarna o tjejerna.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

amswart
2009-04-19 21:09
#37

För min egen del var debuten när jag var 14 år. Jag själv tyckte då att jag var mogen för det - hade varit tillsammans med killen i 8 månader (ungefär som ett femtonårigt förhållande i den åldern haha).

Jag kan inte säga att nån särskild ålder är mer rätt än nån annan när man väl är uppe i tonåren utan om man som förälder försöker hålla en så öppen kommunikation som möjligt med barnen gällande sex så kommer det att lösa sig naturligt :-)

Upp till toppen
Annons: