Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2153 ggr
[Anna-N]
1/23/08, 6:54 PM

Privat förskola och skola

Privata skolor och förskolor öppnas allt mer. Sådana som drivs av kooperativ, privat osv istället för kommunen, landsting etc.

Frågan är har du eller skulle du kunna tänka dig att ditt barn/dina barn skulle gå /eller går i "privat" skola istället för kommunal. Vilka för och nackdelar finns det eller vad har du för åsikter rent allmänt.

Annons:
johan
1/23/08, 9:01 PM
#1

Självklart skulle de gärna få göra det! Varför inte? Varför skulle kommunalt vara bättre än privat?

Friskolor är ofta de skolor som har bäst resultat. Populära dagis som "I ur och skur" och dagis med speciellt pedagogik är oftast privata.

Det viktiga är väl hur de finansieras. Så länge man kan få sin skolpeng/dagispeng och att alla har samma möjlighet att söka till den skola eller det dagis som passar är väl det utmärkt.

// Johan

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Cattis
1/23/08, 9:32 PM
#2

Jag har min yngsta dotter på ett privat dagis (personalkooperativ).
Den pedagogiska inriktningen är natur, rytmik och "Reggio Emilia" inspirerat skapande. Det är helt kanon.

Innan har mina två mellanbarn gått på ett privatägt dagis, fast i annan kommun, som köptes loss från kommunen. Det blev helt annat då det blev privat. Mycket bättre service…

Jag tycker det är jättebra och upplever att kommunala dagis ex inte har samma "vinstintresse" som de privata. Dvs intresset av att ha nöjda föräldrar och harmoniska barn. Det är ju viktigt för de privata att ha bra rykte så att man väljer just dem och de därmed får pengar. Och jag upplever att de verkligen engagerar sig i barnen. Inte som på de kommunala jag haft, dåliga, erfarneheter av - där man i princip bara "förvarade" barnen tills föräldrarna kunde hämta dem igen.

Men det är min åsikt/erfarenhet.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
1/23/08, 9:56 PM
#3

Vi har "privata" dagis (förskolor) och skolor här i kommunen men tyvärr inte "här" där vi bor. Vår kommun är stor så skulle vi välja det alternaivet till vår son skulle det innebära många "extra" resor om inte jag skulle jobba inne i stan då - vilket det iofs med stor säkerhet kommer att bli.

Har funderat på detta mer o mer då det känns mer "personligt" och mer ansvarsfullt av vad jag sett o hört iaf än kommunala alternativ. Här finns bla montessoripedagogiken i förskola och grundskola, I ur och skur - föräldrakooperativ.  

Ja, det tåls att tänka på.

AusaBausa
1/23/08, 10:12 PM
#4

Jag har mitt minsta barn på en föräldraägd fsk o vi stormtrivs.Liten fsk m få barn, kanon trädgård och lugnt o skönt! De har förr haft montessorinspirerat men mer är det nu hälsoinrikt. Alla känner alla- mer familjärt!

Hade gärna satt mina äldre barn i privatskola, men bara om det var för att det var en inriktning som passar dem o som de är intresserade av…annars är jag mkt nöjd med vår skola som är kommunal o även den liten byaskola m få elever…tyvärr färre o färre så snart blir det väl att de stänger denna underbara skola..pga för litet barnunderlag….så de blir skjutsade in till stan…JÄTTE kul! NOT!

AnnaLundin
1/24/08, 12:22 AM
#5

nu har jag ju valt att inte ha mina barn på dagis så jag har inga egna erfarenheter. Men åsikter och synpunkter hoppas jag att jag får komma med ändå…

Jag tror att man ska undvika att stirra sig blind på vem som driver förskolan och i stället besöka några olika sådana för att bilda sig en egen uppfattning. Det behöver inte nödvändigtvis vara bättre för att det är Montessori eller drivs privat.

Här i kommunen finns en Montessoriförskola och min förra granne valde först att låta sin son gå där, för att det verkade bra när hon besökte det - naturen inpå knuten, stora lokaler och vad det nu var mer. Men det visade sig snart att det inte uppfyllde hennes förväntningar. Framförallt så hade de ett väldigt svagt säkerhetstänkande på flera fronter men även annat som inte kändes okej. Det finns ju lagar och regler att följa, men faktum är att det är väldigt mycket beroende på vilken personal som finns på respektive förskola, hur den upplevs och vad det blir av den.

Annette
1/24/08, 12:32 AM
#6

Vi har haft två olika dagis, båda kommunala.

Nr 1 hade vi när sonen var 18 mån - 28 mån ca. Vi bodde då på ett annat ställe och där fanns ingen barnomsorg, så vi valde ett dagis i stan. Det var stort och rörigt, sonen trivdes aldrig där.

Nr 2 ligger där vi bor nu. Där var de resten av dagistiden. Det är mindre och lugnare, båda barnen trivdes alldeles utmärkt.

Själv tror jag det är stor skillnad på dagis i stan och dagis på landsbygden.

Jag vet att det heter förskola ;)

Annons:
lisette
1/24/08, 7:06 AM
#7

#4 det tycker jag är lite sjukt. det är platsbrist i resten av kommunen. då får de väl se till att bussa ut stadsbarnen på landet. de hade mått bra av det!

[Anna-N]
1/24/08, 10:49 AM
#8

Här där jag bor är det längst väntetid på dagisplats i hela kommunen. Nu har jag inte planerat dagis på länge här för jag vill vara hemma. Det kommunla dagis vi har här har jag själv jobbat på o vet hur det fungerar o att det är ett BRA alternativ med personal osv för att vara kommunalt.

Håller med #6 att det är skillnad generellt på dagis på landet o i stan både på grupper o gårdar för utevistelse m.m. Det har man ju märkt speciellt när man jobbat i poolen och varit på de flesta ställen. Men även på landet finns röriga dagis med stora grupper. Usch, jag vet var jag inte vill ha min son iaf :-/. Därför funderar jag på privat alternativ. Det ska öppnas privat (föräldrakooperativ) skola troligtvis i grannbyn. Blir som en byskola o det tror jag är en himla bra modell.

AusaBausa
1/24/08, 1:22 PM
#9

#7 så tycker vi med! Bättre stadsbarnen kommer till våra barn på landet än våra bussas till deras innerstad!

Dit kommer de tids nog ändå! Ska se om man kan göra sig lite hörd igen;-D

#5 håller med dig där…bättre o kolla runt på olika fsk i det området man bor i o välja utifrån det, inte utifrån vilken som styr fsk! Nu var det så hos oss att vi trivdes bättre på föräldraägda fsk än det kommunala som mina grabbar gått på men det kunde lika gärna vara tvärt om! Ni är alltid välkomna o hälsa på på fsk o kolla runt iallafall i den kommun ja gjobbar! Samt i den kommun där jag har mina barn!!!Säkert så i andra kommuner också! bara o ringa o bjuda in sig!!!

[Anna-N]
1/24/08, 1:50 PM
#10

Jag skulle vilja säga som så att det finns fsk som målar upp en bättre bild av fsk än vad den egentligen är - när de ska visa upp verksamheten. Ingen kommer ju oanmäld o knackar på ….Oskyldig

Pratar man däremot med föräldrar som har eller haft barn på de fsk man funderar på brukar det bli andra svar och mer svar som stämmer överens med verkligheten. Iaf mkt mer än det man ser vid ett besök.

AnnaLundin
1/24/08, 7:39 PM
#11

#10 - en kombination av bägge är kanske det bästa….

AusaBausa
1/24/08, 10:40 PM
#12

#11 håller med dig där att det ska vara en kombination av båda! Både besök på fsk samt snack m föräldrar..

MIRJAMI
1/29/08, 1:57 PM
#13

Jag jobbar själv på ett privat förskola. Har haft min stora son både i kommunal förskola och hos komunal dagmamma. Den lilla pojken går nu i ett kommunalt dagis. Stora pojken går nu i privat skola eftesom det passar bäst just nu för det behovet han har.

Jag tycker så här…..att det är först personalen som man skall var nöjd med….annars så funkar det inte. Kemin mellan förälder och läraren och barnet ska fungera….sedan ska man ju titta på de övriga fördelarna som just de skola/förskola kan ha.

Annons:
Linda
1/29/08, 8:49 PM
#14

Vi hade tidigare privat och innan dess komunal.

Aldrig mer om jag flyttar tillbaka till sverige att jag sätter mina barn på komunal så bra som de hade på Jensen education , östemalms förskola en privt förskola som även har andra utbildningar..

CBA
1/30/08, 9:34 AM
#15

Det skall öppna ett högstadium här hemma med inriktning på idrott, hälsa och sjukvård mm som en fd rektor i kommunen skall dra igång.

Skolan kommer ha även de vanliga ämnena men att betoningen kommer ligga på det ovan nämnda.

De har redan innan de ens öppnat fått väldigt stor respons med högt antal anmälda intressen, högre än de räknat med :o)
Jag tror att det kan vara något riktigt bra faktiskt och kommer ha den skolan under uppsikt tills den dagen min stora skall börja i högstadiet.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

blondifire
1/30/08, 9:47 AM
#16

som barnskötare på förskola o mamma kan jag säga att tyvärr är det så att på kommunala förskolor har varken personal elr föräldrar något o säga till om hur stor barngrupp man kan/vill ha.allt styrs genom ett poängsystem vilket medför att ju yngre barnet är desto högre poäng genererar dom. detta innebär att när barnen blir äldre blir dom "mindre värda" och fler barn måste tas in.halvtidsbarn,barn till föräldralediga elr arbetssökande räknas som "halva barn" dvs hälften av poängen vilket oxå medför ännu större grupper och alla föstår ju att barnen är väldigt"hela" när dom är på förskolan.

alla förskolor får vissa poäng dom måste upprätthålla beroende på lokalernas storlek,personal m.m.det handlar om ekonomi såklart. så vi i personalen har tyvärr alla odds emot oss och kämpar konstant för och upprätthålla nån slags pedagogik men tänk er själva med 20 barn i åldrarna 1-3 år och tre o en halv tjänst(personal).det blir tyvärr mycket "förvaring".bara att försöka upprätthålla säkerheten..Puh.. så hittar man en privat förskola/skola med kompetent personal så skulle jag personligen välja det.tyvärr men så ser verkligheten ut..

S*Winsnes Wilda

AusaBausa
1/30/08, 1:37 PM
#17

#16 helt rätt! Det är nog ingen personal på fsk som INTE vill ha en sån pedagogik och sådana förutsättningar som de privata fsk kan hålla och skiter inte i ped pga ointresse utan av tyvärr för lite personal till de stora grupperna. På "min" fsk har vi 2,75% tjänst på 19barn i åldrarna 1-3år!!! Har också valt privat fsk istället för kommunal som vi hade innan…

Lorita
1/31/08, 11:28 PM
#18

6-9:an så har min tös och kommer grabben att få på friskola, hade inte den möjligheten funnits så vet jag inte vad jag skulle gjort, för dom två kommunala skolor vi har att välja på där sätter jag inte mina barn.

1-5.an har dom gått på kommunalskola men inte den som dom egentligen tillhör utan vi har valt en annan kommunal skola åt dom.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CBA
2/1/08, 11:24 AM
#19

#18 Det är ungefär samma här.

Nu när våran äldsta går på låg och mellanstadiet så går han i en lite byskola 1 mil från där vi bor. Våran minsta har en kommunal dagmamma men som kör sitt eget race utanför kommunens många gånger galenskaper. Vi hade våran äldsta hos henne och funderade inte ens på något annat till minstingen.

När den stora skall börja i högstadiet så har våran kommun inte så många skolor att välja på som känns tillräckligt trygga och bra. Därför känns den här nya friskolan välkommen då jag tror att den kan bli riktigt bra…vi har ju några år på oss att se hur den utveckalar sig och hur det går innan det isf är dags för våran son.

Det är fruktansvärt egentligen att man inte kan känna tillräckligt tillförlit till de kommunala skolorna utan att man måste börja se sig om efter alternativ flera år innan det är ens dags.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Upp till toppen
Annons: