Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 1952 ggr
Nordqvist
1/30/08, 2:30 PM

Älskade barn! *Förlossningsdepression*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill bara berätta att jag har fått mitt första barn och det var inte alls som jag trott…

Jag drabbades tyvär av förlossningsdepression!

Men nu, nästan 3 mån efter förlossningen och några (Det kommer fler) tearpisamtal så känns det myyycket bättre! Det känns skönt att kunna erkänna att jag vart deprimerad och att våga söka hjälp!

Jag vet att det är många mammor som inte gör det, för man känner sig så värdelös som inte kan älska sitt barn! Men om man söker hjälp får man hjälp att få kontakt med sitt barn!

Jag börjar känna den här pirriga kärleken nu! Inte varje dag och inte hela dagar! men det finns stunder! och dem njuter jag varje minut av!

Ville bara skriva lite! Flört

Annons:
Annette
1/30/08, 5:00 PM
#1

Det är verkligen en större omställning än vad man kan tänka sig att få barn. Jag tror många mår dåligt utan att tala om det. Så här i efterhand har jag väl insett att jag inte var i direkt toppform efter första barnet. Det berodde mycket på att maken bytte jobb i samma veva och aldrig var hemma. Åtminstone var vi sällan vakna samtidigt.

Zebben
1/30/08, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Grattis till bäbisen och härligt att Du börjar må bättre!

Och tufft att Du vågar både stå och "gå ut med" att Du haft en förlossningsdepression. Många biter nog ihop och mår jättedåligt under lång tid, vilket påverkar både en själv, bäbis och övrig familj. Mycket bättre att våga tala om hur man känner och få hjälp!

Kram på Dig!

Själv hade jag en otroligt lätt graviditet och förlossning, och även om jag tyckte otroligt mycket om min dotter när hon kom, så tog det ändå några dagar innan jag verkligen landade och kände den där otroliga lyckan.

blondifire
1/30/08, 6:06 PM
#3

grattis till tösen hon är jättefinKyss o grattis till o sökt o fått hjälp!när jag fick min förste som togs med katastrofsnitt 5 veckor för tidigt o fick hem han när han var 2 veckor gammal fick han kolik.dels fick j vänta 4 dar med o ens få hålla han sen denna hemska kolik! jag var 19 år o trodde jag skulle bli tokig! inte förren hans kolik gick över kunde jag börja känna glädje o kärlek.finns ingen som berättar för en att sånt tar tid i normala fall o i ett sånt fall som mitt ännu längre tid…

S*Winsnes Wilda

lisette
1/30/08, 8:39 PM
#4

jag kände inte så mkt i början heller. det var nog chock från förlossningen som bara kom så där oplanerat.

[Anna-N]
1/30/08, 9:17 PM
#5

#0: Grattis till bebis!Kyss

Ja, hela ens tillvaro blir ju lite upp och ner o allt händer på en gång! Man hinner liksom inte fatta och det är nog för de allra flesta en STOR omställning psykiskt. Jag vet inte om jag riktigt fattade att man verkligen blivit mamma första månaderna - det tog verkligen tid. Jag kände en enorm glädje iaf trots att det var "svackor" ibland och man inte alltid var "tiptop" - men tyvärr är det ju inte riktigt så för alla. Och det är verkligen tur att man inser det o söker hjälp. Jätteviktigt. Jag vet en som inte insåg det förräns efter 6 månader o hon förlorade ju massor första tiden mamma-barn.

Ta vara på den härliga småbarnstiden nu med er dotter. Den tiden går FÖR fort.

CBA
1/31/08, 9:21 AM
#6

När jag hade fått min första, som nu är 9 år, drabbades jag av detta och mådde otroligt dåligt. Jag har nog aldrig haft en djupare svacka någonsin :o/

De upptäckte aldrig detta på BVC (nu får man ju fylla i papper med jämna mellanrum om hur man mår) och när de frågade hur jag mådde och hur det gick så svarade jag -Bra!
jag hade ingen som helst aning om att man kunde få depressioner efter en förlossning.

Jag klarade inte ta hand om varken min son eller mig på flera månader så min mamma var hos oss under den tiden och hon såg till att jag fick den hjälp jag behövde.

Det känns hemskt att säga det men jag kände inga band till min son och hur förklarar man det för BVC som den nyblivna sprudlande mamma man borde ha varit ?

Nordqvist - Söt dotter du har och jätte skönt att du fått hjälpen tidigt och börjar känna att du är den mamma du vill vara :o)

Bra gjort av dig att skriva ut detta så svåra ämne!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
Nordqvist
2/4/08, 11:53 AM
#7

jag ville nog skriva ut om det här för att fler skulle se och veta att de inte är ensamma! jag läste om en tjej i tidningen "Vi föräldrar" som hade fått förlossningsdepression och hon hade hjälpt andra genom att "hänga ut" sig själv!

Jag hoppas fler söker hjälp som behöver det! man är ju inte en dålig mamma även om man söker hjälp! och inte heller fast man inte söker!

Upp till toppen
Annons: