Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1982 ggr
Tina-A
2/3/08, 11:24 PM

Barnmat

Lagade/lagar du din egen barnmat?

Har du några bra recept, skriv de här! :)

Jag känner mig helt övertygad om att när/om jag får barn ska jag självklart göra maten själv! Alla puréer och så. Då vet man vad barnet får i sig och så slipper man köpa massa burkar med socker och salt och tillsatser av olika slag. Jag är lite tveksam till mat som inte ruttnar fast det står framme i en affär hela dagarna.

Har googlat en hel del på olika "rätter" (snarare mos) som man kan göra och det känns jätteroligt och nyttigt!

Man kan ju förresten frysa in också om man någon dag skulle känna att man inte hade så mycket tid.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
AnnaLundin
2/4/08, 1:24 AM
#1

jag hade också en ambitiös idé om att jag skulle göra all barnmat till mina barn, innan jag fick min första… När det var dags för henne att börja äta smakportioner så var jag alldeles för trött för att orka stå med sånt. Dessutom gillade hon burkmaten bättre.

Den burkmat jag köpte innehåll inget salt, socker eller andra tillsatser - det är enkelt att läsa på innehållsförteckningen.

Mat i helkonserver håller ganska länge utan tillsatser i. Men det är ju ingen jättelång hållbarhet på barnmatsburkar….

Believer
2/4/08, 7:31 AM
#2

säger som #1. Tänkte också innan William kom att jag skulle fixa all mat själv. Men nu´finns inte tiden. Och han älskar burkmaten.
I de jag använder finns heller inget socker, salt eller tillsatser.

[Anna-N]
2/4/08, 9:31 AM
#3

Säger samma som ni övriga. Ambitionen fanns där före men sen blev det en annan sak. Nu har jag tagit mig i kragen o börjat göra lite mer "storkok" och fryser in men det är superpraktiskt med färdiga burkar. Man ska hinna med så mkt annat också.

Barnmatsburkar man köper nu håller sig till september 2009 - det tycker jag är LÅNG hållbarhet!

Elisabeth-J
2/4/08, 9:41 AM
#4

Jag har oftast köpt barnmat, när jag gjorde egen var dom gånger vi skulle äta något som jag också kunde mixa av till det lilla barnet.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
2/4/08, 3:40 PM
#5

jag får väl vara kärringen mot strömmen. jag HATAR att laga mat så för mig fanns inte ens alternativet att stå och göra puréer till loke. han fick mosad mat frn oss istället när vi tänkt på att inte krydda.

Tina-A
2/5/08, 3:25 PM
#6

Min väns barn vägrar äta burkmat :) Hon äter ingenting annat än vad som lagas hemma.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
CarolaCarro
2/5/08, 7:47 PM
#7

Nu i början till alla smakisar har ja nog tänkt göra själv.. Koka en morot sen mixa är väl inte svårt likaså potatis och resten dom skall testa..Men ja tror innerst inne att ja kommer gå över till burkmat ändå sen..

Upp till toppen
Annons: