Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 965 ggr
CBA
2008-01-31 08:54

OT Krockande scheman

Det börjar köra ihop sig hemma med våra jobbscheman.

Jag jobbar på ett schema som rullar på 5 veckor, ingen dag eller vecka ser likadan ut som någon annan.
Den här veckan börjar jag jobba kl. 7 och skall då lösa av den tjej som jobbar på natten.

Min man jobbar på bygge och hans arbetstid börjar egentligen 6.30 men dessa dagar som jag börjar 7 lämnar han barnen på fritids och dagis, vilka öppnar 6.45 resp. 6.30.
Detta innebär ju att min man kommer runt 45-60 minuter sent till jobbet och nu jobbar han ändå på rätt sidan om stan så han har inte så långt till jobbet. 
Han skall ju inte lösa av någon kollega men däremot så blir den kollega han jobbar med solo under den tiden på morgonen vilket kan ställa till det då vissa saker kräver 2 pers.

Nu har hans chef börjat knorra lite över att han kommer sent dessa dagarna, vilket jag ifs kan förstå, han är ju beroende av sin personal han oxå.

Jag skulle kunna prata med min arbetsgivare och se om det går få till någon lösning men jag skulle tro att det är rätt kört, han är rätt omöjlig och oförstående (vård av sjukt barn är bara nonsens och är man sjuk så är man inte sjuk om man inte har över 40 i feber, enligt honom).

Hur får ni till det ni som är skiftjobbande föräldrar och där den andra hälften enligt schema alltid börjar tidigt??

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
Linda
2008-01-31 16:49
#1

Stackare, jag har ju tidigare haft liknande.

När vi bodde på gården så började jag antingen 7:00 (komunal väg 1,5 timme plus gå tid tre km) plus att jag hade hästarna innan.

Jag gick upp 3:30 för att hina jobbade till tre sedan 1,5 timme på tåg etc kom till dagis helt slut med skäll för att de tyckte att barnen fick vara länge på dagis eftersom pappa lämnade redan klockan 8….eftersom vi åkte tåg och gick och tågen bara gick en gång i timmen så var vi aldrig hemma före 18 då fick de äta något i vagnen de re km det tog från tåget…

Sedan kastade jag mig till stallet och oftast som tur var hade någon av mina stalltjejertittat till hästarna..

Jag gav barnen mat, sedan när mannen kom gick jag ut och mockade och red kom in ca 23:00 gick och sov och allt började om.

När det riktigt krisade med tiderna var då när jag började 14:30 då var ju mannen tvungen och hämta vilket inte var så självklart från hans arbetsgivare….Allt för många gånger blev dagis personalen arg och barnen hämtade sist av alla…..

Ja phu det är inte lätt att vara hård arbetande föräldrer.

Hoppas att det löser sig för er….

kram, har tyvärr inget tips eller lösning…

[Anna-N]
2008-01-31 17:37
#2

Där jag jobbat brukar dagiset öppna efter föräldrarnas arbetstider. Även om det är kl.6-6.30. Oftast handlar det ju inte om varje dag, varje vecka. Likväl på kvällen till 18 -19.

lisette
2008-02-01 14:34
#3

jag hade nog försökt prata med min chef, kan ju hända att han verkligen inser att det är jobbigt för er.

Marre79
2008-02-02 16:36
#4

vårat dagis öppnar kl 6,15 vid behov o stänger 18,30 vid behov…som tur är har vi inte stött på några problem. Mikke jobbar skift ena v dag andra veckan kväll. Jag har på mitt schema en kväll i veckan, men jag har en snäll storebror som hämtar oliwer på dagis de dagar vi båda jobbar kväll, annars skulle det inte funka…

AusaBausa
2008-02-02 17:29
#5

samma på mitt jobb:öppnar 6:00 o stänger 18:30 vid behov.

På lillans fsk är det 6:30 som gäller som öppningstid o stängning 18:30 vid behov.

Så när jag börjar 7:00 så ska jag lämna Joel på fritids(ligger 5km hemifrån) 6:30(öppnar inte heller tidigare…) sen snabbt köra 5km till till Tindras fsk o lämna henne där. Och sen ta mig t mitt jobb som ligger 1,5 mil från hennes dagis…skulle önska fritids öppnade liiite tidigare så jag kunde varit på Tindras dagis redan kl 6:30 o haft 30 min på mig t jobbet…. så hade man sluppit stressa till sitt jobb! men men så är det o bara o tugga i sig!

CBA
2008-02-03 23:13
#6

#2, 4, 5 - Minstingens dagmamma börjar 6 varannan vecka, ibland…men det får hon inte göra för ofta heller för då får hon för mycket inarbetad tid som måste tas ut vilket hon aldrig får chansen till.
Fritids har sina tider och de öppnar inte tidigare helt enkelt.

#3 Min chef är de ingen idé att prata med han ser bara till företaget och skiter bolkstavligen i personalen. Vi får inte ens riktiga raster att äta på så vissa arbetspass har vi knappt hunnit på på toa ens än mindre äta.
Så att be honom mötas halva vägen för en lösning är rätt kört + att det betyder att den personen som har jobbat natt och som jag skall avlösa måste stanna kvar längre vilket innebär att allas scheman måste ändras.

Det är en rackarns soppa :o/

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
lisette
2008-02-04 15:39
#7

facket? för raster måste ni få ha.

AusaBausa
2008-02-04 16:26
#8

#7 ja fast johan o dem har inte heller ngr riktiga raster men han har ett bevakningsjobb…kanske är skillnad!?! Sitter de o äter o ugnen larmar är det bara att sticka…

Annette
2008-02-04 17:42
#9

#8. Det är nog skillnad. Min gubbe är också i bevakningsbranschen och de har bara måltidsuppehåll.

AusaBausa
2008-02-04 18:11
#10

ja fast det har dem inte äns det ju! men det är väl olika beroende på bransch och företag!

Linda
2008-02-04 18:12
#11

Hej igen..

Ni kan inte sätta ut en annons om "x-tra" mormor eller liknande som för liten peng kan hjälpa er skrädda i hop det?

Pröva kanske det går?

kram, håller tummarna

CBA
2008-02-05 10:37
#12

#7 Vi har inget kollektivavtal vilket chefen utnyttjar till MAX :o/

Vi har betald mattillfälle mycket för att vi skall känna att man inte skall sitta för länge de få tillfällen man har möjlighet att äta i lugn och ro.

#8 När jag jobbade som väktare så var det så att man åt om tillfälle fanns (mellan ronderingar och larm) och det kan jag väl köpa på ett sätt. Men på detta företaget så är det bara ren dumhet och SNÅLHET då de vägrar ha ordentligt med personal så alla har en chans till att få riktiga raster.

#11 Njä, jag tycker det känns för osäkert att annonsera om att en helt främmande person skall ta hand om mina barn. Det finns för mycket skummt folk där ute.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
2008-02-05 12:54
#13

men ojdå. snacka om att sitta i skiten.

det enda man kan luta sig mot är ju eg chefens välvilja. hur många är ni som jobbar där? ni kan inte gå samman?

Annons:
CBA
2008-02-06 13:54
#14

#13 90% av de som jobbar där tycker att allt är skit men är samtidigt rädda om sina jobb då man får foten om läget inte passar…helt kallt :o/

Jag håller på för fullt och letar nytt jobb, vilket känns rätt tråkigt med tanke på att jag var inne i jobbsökarsvängen för bara 5 månader sedan när jag var helt arb.lös.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linda
2008-02-06 17:12
#15

#14 Förstår dig!

Jag själv bytte ju jobb efter 7 års slit med arbetsamma scheman och trötta chefer.

Hoppas att det löser sig..kram!

lisette
2008-02-06 22:04
#16

ska hålla tummarna för att du får ett normalt jobb med riktiga jobbtider!

Morrhoppan
2008-02-08 00:05
#17

Jag tror kommunen har skyldighet att se till att det finns barnomsorg från 6.15 (osäker, kan vara 6.30) -18.30. Men man måste lämna schema då, minst 2 veckor i förväg. Sen ska det väl finnas nattis nånstans i kommunen?

AusaBausa
2008-02-11 13:15
#18

#17 nej inte i alla kommuner! vår kommun är det 6:30 o senast 18:30.

CBA
2008-02-11 22:03
#19

#18 Samma i denna kommunen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AusaBausa
2008-02-12 09:08
#20

och i den kommun jag arbetar öppnar vi 6:15-18:30.

Annons:
Upp till toppen
Annons: