Annons:
Etikett16-barn-och-internet
Läst 2774 ggr
johan
2008-03-10 00:49

Bloggar du om ditt barn?

Är det några som har en blogg eller hemsida där ni skriver om era barn och om att vara förälder? Varför gör ni isf det? Finns det några speciella skäl till att ni inte gör det?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
johan
2008-03-10 00:52
#1

Vi bloggar om Mejas utveckling och kanske ännu mer om vår utveckling som föräldrar.

Främsta anledningarna är nog för att själv minnas senare samt att kunna dela med sig till familj och vänner. Det blir ett sätt att få berätta utan att tvinga på folk e-post stup i kvarten.

Redan nu tycker jag det är roligt att bläddra bakåt och minnes vad vi gjort och hur det kändes.

// Johan

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

lisette
2008-03-10 01:03
#2

har varit inne o läst mejas blogg. jätteroligt att läsa tycker jag!

själv så är jag faktiskt ingen person som skriver dagbok. har gjort det ett år av mitt liv, inte mer…

men visst. det är säkert skoj att läsa om vad man gjort och hur barnet utvecklats.

AnnaLundin
2008-03-10 01:54
#3

Jag bloggar inte om mina barn av flera skäl

  • Jag har aldrig varit mycket för det där med att skriva ner saker för att minnas i efterhand. Har aldrig skrivit dagbok heller.
  • Jag har ingen lust att "hänga ut" mina barn på nätet.
  • OM jag nu skulle logga nånting så skulle det i så fall vara fysiskt nerskrivet i en bok, inte på nätet.

jag har säkert fler skäl men min trötta hjärna kommer inte på mer just nu….

Annette
2008-03-10 12:09
#4

Jag skriver om barnen i min blogg på hemsidan, som annars mest handlar om hästarna. Det är roligt att gå tillbaka och läsa om saker de gjort och sagt.

CarolaCarro
2008-03-10 15:45
#5

Vill inte hänga ut mitt barn på nätet så nej ja bloggar inte om han..

johan
2008-03-10 16:25
#6

Vad menar ni egentligen med att "hänga ut"? Det låter som ni tror att man skriver saker som ska vara negativt för dom resten av livet. "Hänga ut" känns otroligt negativt laddat, typ som allt skit som Expressen skriver om Mikael Persbrant t ex.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
AusaBausa
2008-03-10 17:28
#7

bloggar inte..

AnnaLundin
2008-03-10 20:23
#8

#6 - men "hänga ut" menar jag att mina barn har rätt att vara anonyma så länge de själva vill. Jag ser ingen anledning att skriva om den på nätet där vem som helst kan läsa. Vill jag minnas vad de gör så kan jag lika gärna skriva dagbok.

DG
2008-03-10 21:13
#9

Vi har en hemsida som vi startade nu när jag är gravid. Men flera delar av hemsidan kommer bli lösenordsskyddade så det är bara dom vi väljer som kan läsa osv.
Detta är bästa sättet hålla släkten uppdaterad då många bor i Finland (t.ex mina föräldrar).
Jag känner inte att jag hänger ut mitt barn, just för det är inte vem som helst som kommer kunna läsa allt.

Jossan86
2008-03-11 12:54
#10

Jag valde ja..

Jag bloggar om mig och mitt liv och eftersom att min man min son och min graviditet är den största delen av mitt liv så handlar bloggen också mycket av dom..

Vi har släkt lite överallt i landet och dom tycker att det är roligt att få hänga med och veta vad som händer med oss och hur vi mår..

Skulle inte kalla det att hänga ut och självklart skulle jag aldrig skriva något kränkande eller något som skulle skada min familj på något sätt…

CarolaCarro
2008-03-11 14:46
#11

#6.. De närmaste får veta vad som händer i hans liv utan en blogg.. Hela sverige behöver inte veta allt om min lille eller om mig därför bloggar ja inte.. Däreför hänger ja inte ut varken mig själv eller min bebis…

sasha-
2008-03-11 20:13
#12

Är 15 och har såklart inga barn, är bara inne å tjuvkikar, å vet iaf att jag aldrig skulle blogga om någon annan än mig själv, skulle själv inte uppskatta om mina föräldrar skrev om mig och lade ut bilder på internet för vem som helst att läsa, även ifall varken bilderna eller texten var särskilt personliga.

Elisabeth-J
2008-03-12 00:22
#13

Jag skriver om mina barn i min blogg :) Nu är dom 2 äldsta vuxna, 21 och 22 men det är roligt att skriva om dom likväl som det är om 10-åringen :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
[trumman]
2008-03-18 12:50
#14

Ja jag började blogga som ett sätt att klara vardagen då vår son föddes död (de fick liv i honom) med elva fingrar och en kraftig hjärnblödning.

 Vi låg på sjukhus i två städer i över en månad efter födseln och bloggen blev ett sätt att slippa gå igenom samma hemskheter gång på gång i telefon med släkt och oroliga far- och mor-föräldrar.

 Samtidigt blev bloggen terapi för mig, och jag fick ngt ANNAT att fokusera på mitt i allt. Ett kreativ, konstnärlig utlopp som gav mig tillfälle att reda ut vad som hänt varje dag, hur jag kände inför det och det gav också ett ypperligt tillfälle att vädra mina värsta farhågor (han balanserade ju Liv och Död hela tiden) så jag inte stängde in dom.

Nu när lillgrabben är frisk och kry igen så har bloggen förvandlats till en ren glad-blogg med roliga bilder och skojig text så att far- och mor-föräldrar skall kunna hänga med i svängarna! :D

Det gick alltså från:

Till detta!! :D

[trumman]
2008-03-18 12:57
#15

#3 "OM jag nu skulle logga nånting så skulle det i så fall vara fysiskt nerskrivet i en bok, inte på nätet."

Jag gjorde faktiskt både och! Det blev jättebra.

Jag tog bilderna och texten från bloggen och gick in på www.gordinegenbok.se och skapade en 30-sidig bok med hårdpärm om lillgrabbens första tid.

Den är skriven från mig till honom direkt, och jag ska jag ge honom då han är gammal nog att uppskatta den.

:)

Pernilla
2008-03-18 13:21
#16

#15 Underbar idé!

Constance
2009-01-03 09:16
#17

Jag bloggar och har så gjort sedan 1999 fast då hette det dagbok Glad just då hade jag hemsida, numera har jag bara blogg - privat och numera sedan förra året handlar det mest om våran vardag, utredningen, diagnosen och sorgearbetet, tankar - ord, bilder och allmänt om vårat liv.

Just nu mycket scrapbooking också *hehe*

Det har alltid varit som en ventil att skriva av sig, har flera gånger funderat på att göra en bok av det hela och kanske man gör det i framtiden. Då det känns rätt och att man bearbetat allt.

Kimpa
2009-01-03 10:47
#18

Jag bloggar lite om mina barn på mitt stuteris hemsida. Det handlar om både hästar och mitt liv.

Mitt ena barn blev det mycket skrivande om när hon kom till världen nov -06 ,mycket för att slippa förklara för allt och alla vad som hände på sjukhusvistelserna då det inte alltid var så kul.
Men även ett sätt för mig att bearbeta mina tankar och få kontakt med andra, vilket jag fick, som har barn med liknande symdrom.

Telefonkontakt
2009-01-03 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag lägger "bara" upp bilder i en spec bilddagbok som är lösenordskodad så vi slipper skicka bilder till släkten. och sen så bombar jag min egen bilddagbok med bilder på min Elva. Men blogga, usch nej.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Susanne
2009-01-05 10:13
#20

Jag svarade nej eftersom jag helt enkelt inte hinner, jag har fullt upp med att ta hand om familjen och de få stunder jag har någon minut över sitter jag här eller ligger i ett hett bad med en bra bok.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
Mammsie
2009-01-05 15:27
#21

Jag svarade nej, tänker som er som vill att barnen ska få ha sitt privatliv i fred så länge de själva vill. Samt att jag inte vill lägga ut en massa bilder på våran dotter som kan hamna i fel händer. Finns så mycket konstigt folk.

kitty
2009-01-05 17:27
#22

känner precis som inlägg 21. Vill itne att äckliga pervon ska veta vart min underbara dotter finns.

Emmiiz
2010-05-25 18:34
#23

12 och 12#  ni behöver ju inte säga exakt vart ni bor?

eller annat som leder just till er??

Trollhassel
2010-05-26 11:55
#24

Bloggar inte själv men skulle vilja det. Hinner inte.

Min vovve hade en blogg men nu hinner man inte med så mycket.

Har en vän som bloggar åt sin dotter. Älskar att läsa den!

LÄNK

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[YlvaP]
2010-05-26 20:34
#25

Jag bloggar om mina barn men bloggen är lösenordsskyddad för att min man inte vill att jag visar bilder på barnen över internet. Numera blir det mera bilder än text och bloggen läser några få personer. Personer som bor i Sverige och inte träffar barnen så speciellt ofta.

magma
2010-05-27 01:24
#26

Nej, bloggar inte. Gör på det gamla stenåldersviset istället- dvs skriver i dagböcker:) Mindre nu pga tidsbrist, men skriver ändå då och då.

Jag har en bok för varje barn, där jag klistrat in kopior på ultraljudsbilder, gravidbilder, lite bebisfoton, och där jag skriver om både sådant som varit/är jobbigt, underbart, vardagligt och kul som händer i deras/ våra liv. Tanken är att de ska få dessa böcker när de blir vuxna, kanske när de själva väntar barn? Så vet de vad som väntar dem, muhahaha… Tungan uteKyss

[YlvaP]
2010-05-27 10:26
#27

Usch dessa böcker började jag med, med första tjejen men inget blev gjort.

Annons:
magma
2010-05-27 22:10
#28

Haha, nej helt klart blev det mer skrivet när vi bara hade ett barn! Men några gånger om året plockas de fram ivarjefall:)

Tangotime
2010-05-28 22:16
#29

Jag har en "allt i allo" blogg där jag mest har bilder som jag fotat på allt möjligt. Men även lite bilder på dottern. Men jag skriver inte något privat. Bara vardagliga saker som att hon ex varit med i stallet eller nåt. Skriver aldrig vart vi bor och aldrig efternamn. Skulle ALDRIG någonsin lägga ut lätt klädda bilder på dottern heller. Jag har sett att folk lägger ut bad bilder på nakna bebisar på sina hemsidor/bloggar och det förstår jag inte! Det kan vara jätte fina bilder,men jag hade ALDRIG velat riskera att det sitter nån äckel gubbe och ..ja, ni vet…. Nä, något kort dåoch då med fullt påklädda barn tycker jag är ok. Men aldrig detaljer eller lättklädda bilder!

Sen måste man tänka på att det man lägger ut på nätet finns kvar någonstans fast man "tar bort det". Råkade hamna på en sida (sökte på lustfyllt då jag ville veta restaurangen "lustfyllts" öppettider) där dom hade fullt med detalj bilder på sig själva när dom hade sex och hur mycket text som helst om sig själva. Kul när deras barn växer upp sen och söker efter porr på nätet! Obestämd Så man måste verkligen tänka sig för innan man lägger ut något på nätet.

Upp till toppen
Annons: