Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 1742 ggr
hissen
2008-02-05 14:41

vuxensnack

hur säger man till barn när man har andra vuxna hemma hos sig o fikar o barnen har fått uppmärksamhet av vuxna o fikat. att man vill prata vuxensnack alltså inga parabol öron med.

Annons:
Linda
2008-02-05 16:11
#1

jag tror att det har med att göra med social träning sedan de är små.

Mina barn har jag varit ganska noga med att "ignorera" när jag har besök eller är på besök, tycker att det är ganska otrevligt när mina väniner med barn ägnar mer tid åt att lyssna på dem änn att umgås.

Givetvis ska man ju se till att barnen har det bra, men att sätta på en film, se till att det finns aktiviteter/leksaker när man för en gångs skull har lite vuxentid är inte fel.

Barn behöver få lära sig att inte alltid komma i första rummet oavsett.

Mina barn vet att jag finns där för dem om det verkligen skulle behövas.

Kanske låter hårt men jag har undvikit vänner som har "uppmärksamhets krävande" barn som klättrar oc h kräver när man har främmande.

Vänligen/Linda

miwi
2008-02-05 17:08
#2

mina barn brukar vara med och fika en stund i början, men sedan ber jag dom att gå till sitt rum och leka, förklarar att nu har mamma en kompis . jag sitter ju inte i deras rum och lyssnar på det dom gör och pratar om när dom har sina kompisar hemma. det brukar inte vara något problem, så länge dom får fika först :)

Linda
2008-02-05 17:40
#3

Ja självklart ska även de få fika:)

Jag lät ju nästan som en riktig 1700-tals morsa..men just vuxen tid ibland är oerhört viktigt för oss mammor..Även för de stackars mammor som inte förstått det änn och daltar med sina stackars barn som inte får lära sig hur man ska bete sig:)

[Sajberlena]
2008-02-05 17:51
#4

Jag gör precis som Linda.

Dessutom blir jag frustrerad ibland, när jag umgås med andra som hela tiden avbryter sig för att höra vad barnen vill eller låter barnen hoppa in med helt andra samtal mitt i vårt pågående.

Mina barn vet också att de kan komma om det är något viktigt, men jag stör inte när de har kompisar här och de stör inte när jag har kompisar!

hissen
2008-02-05 18:49
#5

detta hände idag min 11_åring var hemma idag (sjuk) han åt frukost då min väninna kom då förklarade jag för honom att när han ätit färdigt , kan han gå in på sitt rum, då sa han: det känns som om jag inte bor här , vad säger man ,jag förklarde att nu är min kompis här nu vill jag prata med henne.

Linda
2008-02-05 18:55
#6

#5 När man är sjuk ska man ligga och vila;) kan du svara.

Annons:
AusaBausa
2008-02-05 19:28
#7

#3 o 4 gör precis som er! Barnen ska ha sin tid men sen har vi också rätt o få tid själva…har också ngr bekanta som har så klängiga barn så man hinner aldrig prata en mening klart o jag blir så trött på det! Tom så JAG säger åt dem att nu pratar vi o då får de vara tysta…

lisette
2008-02-05 21:55
#8

nu är inte loke så stor att han börjat avbryta. men jag säger till barn som stör mitt i samtal. gör inte föräldrarna det så får ju en annan göra det.

visst att barnen oxå ska ha uppmärksamhet, men inte så fort de pockar på den.

Upp till toppen
Annons: