Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 3403 ggr
SparklingTindra
2008-03-15 00:00

Lämna barn i lekrum?

Det här med att lämna barnen i ett s.k. lekrum när man t.ex. är och handlar mat förstår jag mig inte på. Dom barnen lär ju sig inte hur man ska bete sig i affärer och hur man gör när man handlar. Vid såna tillfällen tycker jag att det är bättre att ta med sig barnen och låta dom hjälpa till att t.ex. hämta varor och sånt. Då känner dom sig viktiga och delaktiga. Att man har bråttom tycker inte jag är nån ursäkt.

Vad tycker ni? Brukar ni lämna barnen i lekrum medans ni handlar?

Annons:
Elisabeth-J
2008-03-15 00:42
#1

Nej mina barn har varit med i mataffär och i många andra affärer. Det har hänt att barnen har varit i lekum på Ikea och på ett köpcentrum några ggr men det betyder ju inte att dom alltid är i lekrummet på t.e.x Ikea, det händer ju att dom är med där också :) Barnen har själva fått välja så dom har aldrig tvingats in i något lekrum :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
2008-03-15 04:36
#2

Ämnet avhandlas litegrann i den här tråden

Jag har hittills aldrig lämnat mina barn i lekrum. Tjejerna (4 resp 6 år) har börjat förbereda sig på att leka i Ikeas lekrum nästa gång vi går dit. De går inte på dagis och är inte vana vid att leka utan att mamma eller pappa är med, så för dem är lekrummet en social träning. Gå i affärer har de gjort sen de var små, DET kan de…

SparklingTindra
2008-03-15 20:36
#3

#2 Jo, har sett den tråden men jag tänker som så att när man går på t.ex. IKEA så kan det vara ganska jobbigt för barnen att gå runt eftersom att man ofta bara tittar och ibland plockar nåt, så där kan jag förstå att barnen är i lekrum istället.

Men när folk är på mataffärer och handlar så tycker jag att det är lite konstigt att så många lämnar sina barn i lekrummet under tiden.

Telefonkontakt
2008-03-15 22:19
#4

#2 varför har du dem inte på förskola?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Elisabeth-J
2008-03-15 22:49
#5

Finns det mataffärer som har lekrum? Jag har bara sett ett och det var på coop forum i Eskilstuna men annars har jag inte sett fler och då har jag varit inne på väldigt många runt om i Sverige.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
2008-03-16 00:54
#6

har sett en affär med lekrum. men det är ju smidigat att ha ungen i sätet på vagnen.

är för övrigt tveksam till att lämna de i lekrum. man vet ju aldrig vad det är för folk som passar dem. inte säkert de har ngn utbildning osv. nej tack…

Annons:
AusaBausa
2008-03-16 12:24
#7

Nej har inte lämnat mina barn i lekrum, vågar inte lita på att personalen har koll på dem. Brukar mga ggr vara mga barn. Sen vet man aldrig om barnen själva får för sig att "smita ut" o leta upp mig och komma bort helt o hållet!

Har lite panik över att bli av m barnen på offentliga ställen…kom vilse som 6-åring i Italien i 3h då jag skulle springa i förväg t mamma när jag o pappa varit o handlat. Gick fel o hittade itne tillbaka…INTE kul!

SparklingTindra
2008-03-16 12:41
#8

#6 Det verkar som att dom oftast inte har någon utbildning. På Coop där jag bor kan man jobba där utan någon utbildning alls.

AusaBausa
2008-03-16 18:01
#9

nej det är nog ofta(inte alltid)  personalen är outbildade…

AnnaLundin
2008-03-17 00:00
#10

#4 - mina barn är inte på dagis av det skälet att jag har skaffat barn för att själv ta hand om dem, inte för att hålla dagispersonal med arbete. Jag vill prägla dem själv och inte överlåta uppfostran på ett underbemannat dagis.

Och jag väljer medvetet att kalla det för dagis, för enda skälet till att jag skulle låta mina barn vara där är om jag hade jobbat så att jag hade behövt ha någonstans att göra av barnen under tiden och då stämmer det gamla namnet daghem ypperligt. Lyckligtvis har jag inte detta behov.

SparklingTindra
2008-03-17 00:09
#11

#10 Det verkar vara ganska ovanligt att folk tänker som du. =) Jag vickar på förskolor (dagis) och det är många föräldrar som är jättesura över att dom inte får ha barnen ännu längre tid på dagis. Föräldrar som vill lämna sina barn på dagis fast dom själva är lediga och föräldrar som säger att dom slutar jobbet senare än dom egentligen gör, bara för att dom ska kunna handla/städa m.m. innan dom hämtar barnen.

Men det är alltid kul att höra att inte alla tänker så.=)

Jag tycker att förskola är jättebra när man jobbar och har barn, men då ska barnen vara hemma när dom är sjuka eller när föräldrarna är lediga och dom ska få komma hem så fort det bara går.

magma
2008-03-17 02:15
#12

#11: Då tycker du mao att föräldralediga inte bör ha storasyskon på dagis 15 timmar/veckan som det är idag?

SparklingTindra
2008-03-17 14:16
#13

#12 Nej det tycker jag inte. Jag tycker att dom ska kunna få gå en stund för att få träffa andra barn, men jag tycker inte att dom ska vara där så länge medans mamma/pappa är hemma.

Annons:
lisette
2008-03-17 15:18
#14

tre timmar om dagen är ju lagom… ;)

SparklingTindra
2008-03-17 17:44
#15

#14 Jag tycker inte att barnen behöver vara på dagis varje dag när någon förälder är hemma med ett annat barn. Man kan ju se till att dom får leka med andra barn ändå.

AnnaLundin
2008-03-17 19:00
#16

Nu halkar vi iväg från trådens ämne, men vad gör väl det…

Jag tycker det är synd att det är så stelbent svårt att få 3 femtimmarsdagar i stället för 5 tretimmarsdagar i veckan. För mig skulle det vara mer jobb att fara iväg och lämna på dagis och hämta efter tre timmar än det är att ha barnen kvar hemma.

Att det sen bara finns dagmammor i den by där barnen ska gå i skolan gör inte att jag blir mer sugen på att lämna barn där.

Andy
2008-03-17 19:26
#17

Har aldrig lämmnat barnen i lekrum i affärarna, här i Eskilstuna har vi 2 affärer med lekrum, ska jag storhandla försöker jag koma iväg utan barn.

Min äldsta, 4år, går hos dagmamman 2 heldgr i veckan (8-15:30), passar perfekt för både mig o honom.

magma
2008-03-18 01:35
#18

#16: Jag håller med dig.

För storebror så blev det tillsist så att han för sin egen skull fick lov att gå 3 dagar/veckan a´5 timmar istället för 3 timmar/dag. Han åt ju aldrig frukost, var med på aktivteter eller åt lunch med de andra i gruppen! Tillsist så såg personalen vad jag länge sett, att han behövde längre tid/dag för att kunna etablera en gruppsamhörighet- och för att komma in i leken och bli bekant med de andra. Som det var med 3-timmars så hann han ju lagom börja leka- då kom jag och hämtade honom! Han gick nämligen utanför de andra som lekte och observerade, var blyg och bortkommen och ville ju så gärna- vilket innebar att han lagom hade etablerat "lek-kontakt" när han blev hämtad.

Dessutom fick han svårt med hur han skulle bete sig  för att ta kontakt, det blev mycket putt och knuff i brist på bättre metoder.

Idag är detta ett minne blott och han ses av de andra i gruppen som en av dem, istället för den där killen som var bråkig och annorlunda och som aldrig satt med dem vid matbordet.

Numera går båda barnen på dagis, oftast mellan 9-14 och 3-4 dagar i veckan.

magma
2008-03-18 01:37
#19

#0: Sonen vill alltid vara i IKEAS lekrum när vi är där (typ 4-5 ggr/året) Där får barnen vara max 1 timme, så han hinner vara både i lekrummet och med oss och handla, eftersom det oftast tar myyycket längre tid än 1 timme på IKEA…Räcka ut tungan

[LenaB]
2008-03-18 09:58
#20

Jag tycker det är helt ok med lekrum. Min minsting tycker det är roligt. Han väljer det helt själv, ibland vill han vara där  och ibland inte. Glad

Annons:
Zebben
2008-03-18 18:35
#21

Jag har aldrig lämnat in min dotter i ett lekrum när jag varit iväg. Dels för att hon tycker om hjälpa till, sen för att jag inte vågar lita på ansvariga för dessa lekrum. Nä, hon har aldrig varit där och kommer nog aldrig få vara i lekrum på Ikea el. mataffärer.

 Angående den lite mer ot ämnet i tråden. Min dotter snart 3 år, går på dagis 3-5 dagar i veckan mellan 08.30-15.20. Jag stressar hem från jobbet för att hämta henne så snabbt som möjligt. Men linnea älskar sitt dagis, sina fröknar och kompisar. Oftast får jag stanna kvar en stund för att hon inte riktigt vill gå hem ännu. Är verkligen supernöjd med henns dagis!! Har inte alls dålig samvete för att hon går där. De lär henne otroligt mkt om vänskap och empati. Empati är något som de dagligen jobbar på och det märks.

Även om något syskon inte är på g så kommer det väl förhoppningsvis ett förr eller senare. Som det ser ut nu så kommer vi låta henne gå på dagis under dessa 15 h då också. Hon måste ju ha rätten att behålla sina kompisar och sin tid. Ska hon sitta hemma och titta på när jag byter blöjor/lägger bäbis och ammar. Nä, jag unnar min dotter sin dagistid. Hon stormtrivs!

didis
2008-03-19 14:13
#22

Lekrum eller inte beror nog på hurdana barnen är.

Mina barn har alltid varit mkt sociala och utåtriktade och själva velat vara i "lekrum". Om de går vilse i en affär har de gått till kundtjänst (å hur många gånger har de inte ropat att mina barn står där!) o har det varit ute har de löst det också.

När sonen föddes fejkläste jag en universitetskurs så att dottern fick behålla sin dagisplats (innan 15h-reglerna kom), perfekt för mig och lillebror som fick tid tillsammans och perfekt för storasyster som hade alla sina kompisar på dagis!Jag säger inte att dagis är bra för alla barn men det har varit bra för mina!

Upp till toppen
Annons: