Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 21270 ggr
Linda-Lou
2/12/08, 4:44 PM

Hjälp med trotsig 8 åring

Hej detta är nog förmodlingen första gången som jag skriver på barn iFokus. Jag behöver få några braiga tips för en 8 åring som är ohyffsad och otrevlig (antagligen trots). Fast jag provat många olika metoder. Jag berömmer honom när han gör något bra och försöker förstärka det positiva som sker, vilket är sällan numera. Då han ju bara är på sitt tråkiga humör. Vad gör man när tålamodet tryter och man har 2 andra mindre barn att tänka på. Inte alltid man har tid att stå och försöka lösa situationen på snabbaste och bästa sätt.

Tacksam för alla råd jag får=)

Kram…

Annons:
AnnaLundin
2/12/08, 6:17 PM
#1

Hur fungerar det för er i vardagen? Vad är det som händer när ni hamnar på kollisionskurs och hur brukar du lösa det?

Nu är mina barn ännu lite mindre än din son, men jag tror ändå att samma tankegång går att applicera även på äldre barn. Man måste vara "dödskonsekvent", så att han någonstans lär sig vad han kan förvänta sig om han beter sig si eller så.

Det finns säkert flera vägar att gå, beroende på vad man själv föredrar och vad som fungerar rent praktiskt hemma hos dig.

Indragning av förmåner/saker och liknande vid dåligt beteende har fungerat bra här hos oss. Stora flickan (6 år) vet att vi ställer in veckans ridlektion om hon vid upprepade tillfällen beter sig illa. Och ridningen vill hon inte missa för något i världen. Jag har plockat undan leksaker och förvägrat dem TV-tid av liknande skäl. Det har varit ganska effektivt.

Sen är det nog inte helt fel med de föräldrakurser av olika slag som poppar upp som svampar ur jorden. Jag har iofs inte gått nån sån, men en kompis till mig leder såna kurser så jag har diskuterat en del med henne…

Annette
2/12/08, 6:24 PM
#2

Vi pratar med våra barn. Det brukar hjälpa.

martdat
2/12/08, 8:10 PM
#3

#0 Håller med #1 Indragna förmåner tåls att pröva, jag har upplevt att det accepteras bättre av barnet än bestraffningar, som jag inte upplever som samma sak, de blir lungnare och kan tänka på vad som gjorde att förmånen drogs in, ger man ut bestraffningar möts jag offta i stället av okontrolerad ilska ifrån barnet, Prova att göra lite mer saker som du vet han lyckas bra med så det blir mer berömm, kanske kan få han att tänka i positiva banor, är svårt att ge råd när man inte vet så mycket om omständigheterna,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lisette
2/13/08, 12:10 AM
#4

vad jag tror på mkt är att man måste hålla stenhårt på reglerna. inte tillåta en sak ena dagen o tillåta nästa.

tyvärr har jag inte så många råd att komma med, men jag hoppas det löser sig för dig"

Linda-Lou
2/13/08, 4:11 PM
#5

Jag tackar massor för alla råd ni gett. Jag är konsekvent då jag har 3 barn. Men ska pröva att ta till mig av några av råden…ingen förälder är perfekt=)

Kram!

martdat
2/14/08, 3:39 PM
#6

#5 man får pröva sig fram vad som passar jusst sitt eget barn och förutsättningar.Lycka till vet att det är kämpigt ibland.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
MIRJAMI
2/16/08, 11:43 PM
#7

Jag brukar prata med min 9 åriga son som ställer till det i mellan. Om det inte funkar direkt så kan man ta det senare. Sedan kan man ju ge typ godisförbud eller något annat förbud då de inte sköter sig. Det brukar funka, men man får testa sig fram som förälder. Det är ju föräldern som känner sit barn bäst.

Gullan402
2/23/08, 12:39 AM
#8

Är antagligen en utvecklingsfas för min stora flicka som är i samma ålder är precis likadan just nu. Ibland känns det som en evig maktkamp här hemma men jag vet av erfarenhet att det går över, det är bara att härda ut.
Har ingen patentlösning men jag brukar köra med indragna "förmåner" ( att hon får missa ngt hon vill, typ ett TV-program lr ngt roligt vi planerat som t ex simhallen ).

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Pernilla
2/25/08, 1:10 PM
#9

Vad är det - egntligen - för skillnad på en indragen planerad förmån och en bestraffning?

martdat
2/25/08, 8:18 PM
#10

#9 HM , bestrafningar är ju mer som, ex rumsaresst, utegångsförbud, tvförbud tex, Indragna förmåner ser jag mer som, att hon tex inte får gå till ridskolan, vi åker inte på den där utflykten vi planerat, jag kör henne inte till den där kompisen på andra sidan stan, Tror att det är lite olika i olika familjer hur det kan tolkas, såg att tv förbud ansågs av någon är indragen förmån medans jag mer ser det som bestraffning, antagligen för att tvn kännns som något naturligt här som är i gång dygnet rund, och så är det ju,, ingens vardag är den andras lik,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

HilmersEva
2/27/08, 11:59 AM
#11

Hej Linda-Lou!

Jag känner ju inte dig eller din 8 åring och det jag skriver är något man oftast undviker att ta upp i sådana här sammanhang. Som förälder är det lätt att stirra sig blind på vad man själv gör för fel utan att se orsaken till problemet. Detta kanske inte alls gäller dig men det är ju många som läser och jag tycker det kan vara bra att tänka på att försöka ta reda på vad orsaken till ett trotsigt beteende är.

Du skriver att du prövat allt och att han nästan alltid är på sitt tråkiga humör. Är det bara mot dig eller rättare sagt hemma som han är på det här trotsiga sättet? Har du pratat med hans lärare? Trivs han i skolan och fungerar han där utan problem? Hans beteende hemma behöver nödvändigt vis inte bara ha med hemmamiljön att göra. I den åldern kan det hända att något upplevs som jobbigt för barnet (det behöver inte vara något stort och kompliserat) men barnet har svårt för att själv avgöra var problemet ligger och då kan det visa sig som trots.

Jag var elevassistent åt en kille på 8 år en gång för länge sedan (1980). Den här lille killen trotsade allt och alla. Det visade sig att han hade svårt för att lära sig läsa. Han var jättefrustrerad över sitt problem men förstod inte hur han skulle lösa det. När han fick hjälp med att lära sig läsa genom specialträning lugnade han ner sig.

Det behöver ju inte alls vara något som din 8 åring har problem med och om du har kollat med skolan och allt är ok där så tycker jag att du bara ska fortsätta att vara bestämd och sätta gränser det är det vi föräldrar måste vara bra på även om det stundtals är jättejobbigt. Det är svårt att som förälder stå emot trycket och stressmomentet som blir av att barnen trotsar.

Själv brottas jag med 5 tonårsdöttrar (3 egna och min mans 2).

Eva

danino
2/28/08, 5:46 PM
#12

det är väl just det att du har 2 till som gör att du inte riktigt hinner med.Han kanske tycker att han får för lite uppmärksamhet?

blondifire
2/29/08, 6:30 PM
#13

håller med alla i stort men läs #11,skriver lite noggrant.oftast är det så att barn tar ut sin frustration m.m. där dom känner sig trygga, i detta fall o i dom flesta andra,i hemmet. som #12 skriver så har du ju inte all tid i världen åt bara honom och barn funkar så att dålig uppmärksamhet är bättre än ingen o ofta får ett "jobbigt" barn mer uppmärksamhet än ett "skötsamt". personligen anser jag att termerna indragen förmån o bestraffning är i stort samma sak,låter mer pedagogiskt bara. sen får man lista ut vad som funkar bäst på just det barnet.mitt ena funkar med utegångsförbud medans den andre gärna sitter på rummet så det är en balansgång.

ett råd jag kan ge ang äldre/yngre syskon är att ge det äldre förmåner gentemot dom yngre,typ få vara uppe längre,sätta sig o prata om att hans hjälp behövs o att det kan ge extra i veckopeng m.m. som sagt vad som funkar just på han.o få känna sig behövd o få ett ansvar kan vara bra..lycka till vad du än gör,ingen förälder är perfekt o den äldsta är ju rena exprimentet då man gör allt för första gångenSkrattande

p.s jag har 4 barn i åldrarna 17-4 år.det är inte lätt o uppfostra barn!!

S*Winsnes Wilda

Annons:
SusanneStromstedt
3/1/08, 2:15 PM
#14

Jag som kämpar med bara en, snart 16årig tonårstjej!

Det går hett till här ibland.Hon provocerar hela tiden och vägrar göra som hon blir tillsagd.Hjälper aldrig till med nåt och bara gnäller över maten.Hennes rum ser ut som ett slagfält och hon har all sin tvätt(skitig)på golvet i en jättehög i rummet.Eftersom hon aldrig använder sig av tvättkorgen tvättar jag inte hennes kläder och det gillar hon inte.Hon kräver att hennes tvätt ska bli tvättad iallafall och att rummet ska bli städat av mig,vilket jag vägrar göra.Vi har dragit in på allt och även gett utegångsförbud,men inget hjälper.Hon gapar och skriker så fort hon kommer innanför dörrarna efter skolan.Jag får heta kärringjävel och en massa annat uppmuntrande.

Nu längtar vi bara tills hon flyttar hemifrån,synd att säga så om sin dotter,men hon har drivit det så långt att vi kreverar snart.Till hösten ska hon bo i studentlya,8 mil hemifrån och jag hoppas att hon lär sig sköta sina kläder och annat bättre än hon gör här hemma.

Upp till toppen
Annons: