Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1379 ggr
Elisabeth-J
3/20/08, 11:53 AM

Tumbarn

Kom att tänka på en av mina systrar som sög på tummen, på den tiden skulle föräldrarna "hjälpa" barnet att sluta med tummen vid en viss ålder och jag minns att när hon var ca 6-7 år så provade dom med att ha på ättika, stark senap och jag vet inte allt vad det var som provades men ingenting hjälpte :) Hon hade sin tumme och den var värdefull för henne ända tills hon var ca 14 år. Tummen blev väldigt platt och tänderna lite framskjutna men det har aldrig stört henne på något vis. Har ni några minnen eller erfarenheter av tumbarn?

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
Annette
3/20/08, 12:54 PM
#1

Jag har två st tumbarn. Det är inte så lätt att få dem att sluta, men de har en förståndig tandläkare som tyckt att det får ta den tid det tar.

Elisabeth-J
3/20/08, 1:47 PM
#2

Det är en bra tandläkare! För det måste ju få ta den tid det tar :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

sasha-
3/20/08, 2:32 PM
#3

Jag och min syster var tumbarn. Jag fick ett gosedjur, en pippihäst, för att sluta. Min syster slutade när tandläkaren visade sina tänder och hotade med att syrrans tänder skulle bli lika snea som hennes om hon inte slutade:P
Några nätter sög hon på tummen i sömnen, alltså utan att veta det. Men det slutade sen.

Caspia
3/20/08, 4:22 PM
#4

Min mamma sa till mig att "du måste sluta suga på tummen, annars blir tänderna sneda och man måste ha en slags ställning i munnen för att rätta till dem". Jag kände bara till en ställning, gungställningen, så jag blev livrädd och slutade samma kväll. MInns det fortfarande.

Envishet och drömmar

Elisabeth-J
3/20/08, 11:21 PM
#5

Skämsel är kanske det bästa botemedlet ändå trots att det är tråkigt att behöva skrämma barn :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

blondifire
3/21/08, 12:12 AM
#6

min syster fyller 35 i år och när vi sovit i samma rum har jag sett tummen åka in ibland, fortfarande men hon tror inte på mig..Skrattande

min 4 åring e tumbarn o jag brukar lirka ur den när hon sover men den åker ju in igen förr elr senare..

S*Winsnes Wilda

Annons:
Elisabeth-J
3/21/08, 12:40 PM
#7

#6 Så var det för min syster med :) Blir nog lätt så när dom har sugit på tummen i många år.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Rocktjejen
8/13/08, 11:31 AM
#8

Jag minns att jag sög på tummen tills jag var 7 år och hade börjat skolan.En dag åkte tummen automatiskt in i munnen under en lektion och en klasskamrat upptäckte detta..tror jag slutade kort därefter för det var ju så skämmigt..Min äldsta bror sög på tummen tills han var 12 år.

Believer
8/13/08, 6:55 PM
#9

Brukar tumbarn börja i tidigt ålder? Låter kanske lite luddigt hehe. Men de flesta som suger på tummen börjar väl som bebisar?

William är ett år och har aldrig sugit på tummen. Finns det risk att han börjar ändå?

Upp till toppen
Annons: