Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 807 ggr
paronskrutten
3/25/08, 10:13 PM

Varför kan man inte glädjas?

En av mammas kollegor är 35 år gammal, och är gravid, det pratas mycket bakom hennes rygg om att det är inte bra att bli gravid så sent, hon lyckades inte med tidigare barn…

Tycker att sånt är så elakt, så onödigt, så dumt, varför kan man inte glädjas att hon är gravid och kommer få en bebis snart?

Helena

Annons:
lisette
3/25/08, 10:32 PM
#1

alltså, det är ju större risker för barnet och hon själv.

men man ska ju absolut glädjas med andra! allra helst om hon har haft svårt för att bli gravid tidigare.

svenska avundsjukan…

paronskrutten
3/25/08, 10:33 PM
#2

Absolut, men nu går det faktiskt bra med hennes graviditet :P

Svenska avundsjukan ja..

Helena

MIRJAMI
3/25/08, 11:08 PM
#3

Ja…alltid finns det någon som har ont ut av att någon annan har ett ämne att glädjas över. Hon är säkert verkligen glad att hon äntligen har blivit gravid och ska bli mamma. Detta måste betyda väldig mycket för denna kvinna. Varför kan man då inte kunna glädjas med denna kvinna över detta med henne…

Det finns ju hur många som helst i dagens samhälle som väntar till senare åren med att skaffa barn fast de säger att det finns större risker för både mamman och barnet, men vem kan säga till 100% att man oavset ålder m.m får just ett friskt barn. Vad som helst kan ju hända man har ju alldrig några garantier oavsett ålder m.m Det enda man kan göra är ju alltid hoppas på att man ska få ett välskapat och friskt barn och så är det ju i de flesta fallen.

Håller med det måste handla om den  Svenska avundsjukan….

Zebben
3/25/08, 11:50 PM
#4

Men… 35 år. Det är väl inte så gammal!? Har flera kompisar som är 31 och de har inte ens planerat sitt första ännu.

paronskrutten
3/26/08, 12:00 AM
#5

Oj, 45, sorry, fumliga fingrar.. :)

Helena

Elisabeth-J
3/26/08, 12:01 AM
#6

Det är så tråkigt när andra ska prata bakom ryggen. Jag tycker ju inte att 35 år är någon överålder för att vara gravid så jag förstår inte varför andra ska se det så konstigt? Håller med om den svenska avundsjukan, istället för att glädjas med andra så snackas det skit för att dom själva har problem.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
Telefonkontakt
3/26/08, 12:24 AM
#7

45? Då lyfter ja på ögonbrynet.. Okej om det är tredje barn eller sladdis, men om det är första så gillar jag inte sånt. Men det är inte mitt problem. Snackar aldrig skit till någon om sånt. Jag kan prata med min man eller kompisar i allämhet, men aldrig om någon blivande mamma, det är inte rätt.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

paronskrutten
3/26/08, 12:26 AM
#8

Jorå, tredje barnet är det.

Helena

AnnaLundin
3/26/08, 2:06 AM
#9

#7 - varför skulle det vara värre om det var första än om det är en trea på sladden?

Vem är vi att döma om vi inte vet bakgrunden? Det kanske är resultatet av 15 års ofrivillig barnlöshet man ser. Eller ett hett önskat sladdbarn. Eller helt enkelt inte alls planerat, men ändå välkommet.

Jag blir 40 i höst och jag är inte enig med min kropp om huruvida jag ska ha fler barn eller inte. Och jag skulle vilja slippa bli dömd på förhand ifall jag skulle bli gravid igen om några år, om bäbissuget blir alltför starkt…

Elisabeth-J
3/26/08, 10:47 AM
#10

Jag håller med Anna.Lundin om att det spelar väl ingen roll om det är första barnet eller inte. Det positiva är ju att hon är mer mogen är om hon fått barn vid 18 års åldern. Sen är det ju så att en 18-åring kan vara mer mogen än en annan 18-åring och en 45-åring kan ha en stark och bra kropp än en annan 45-åring. Så det går ju inte bara att tänka på siffrorna utan man ser väl mer till hur personen är och mår.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Telefonkontakt
3/26/08, 11:39 AM
#11

#9 Det jag menar är att jag tycker inte att det låter bra om man skaffar första barnet vid 45 med undantag om man försökt få barn i flera år. Men att sitta där vid 45 och tänka "nu ska jag skaffa barn" är i mina ögon lite själviskt. Men om man skaffar fler så är det okej. Låter konstigt? Ja, det gör det, men det är min syn på det. Människan är skapt att skaffa barn mycket tidigare är första vid 45. Och för att inte tala om högre risker för både barn och mamma, och sen ska man orka med barnet också, men om man har barn sedan tidigare så "vet" man ju hur det är och vet mer vad det är man ger sig in på.

Jag ser mig ialla fall rätten att ha mina fördomar mot att skaffa barn då man kan bli mormor/farmor, jag får dagligen höra skit om hur oansvarig jag är, för at jag  får barn vid 20. Hellre 20 än 45 enligt mig. Men det är bara jag det.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

paronskrutten
3/26/08, 11:41 AM
#12

#11 Tycker inte att man ens ska reflektera över att det är fel på något sätt, det viktiga är att mamman och barnet mår bra, och vill man ha barn ska man inte få höra en massa skit, oberoende på ålder. Självklart får alla tycka som dom villl, jag har inte sagt till dig att jag tycker att det är fel att du tycker som du gör, allas åsikter är välkomna.

Helena

Telefonkontakt
3/26/08, 12:05 PM
#13

#12 man tycker olika. Men som jag sa i mitt först ainlägg, jag skulle aldrig snacka skit bakom någons rygg bara för att hon är 45 och gravid. Det är lågt, jag håller mina åsikter för mig själv då.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
AusaBausa
3/26/08, 6:55 PM
#14

Ja det är trist när den svenska avundsjukan sätter in…

Upp till toppen
Annons: