Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1960 ggr
PimTheGreat
4/7/08, 8:56 AM

Vad gör jag för fel?????

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Innan har ju My ätit dåligt. Första gången var vi inlagda och andra gången fick vi bara kämpa oss fram…..nu är det likadant IGEN!! Vad gör jag för fel. Innan åt hon mjölkfritt för hon blev så slemmig av de med mjölk i, men nu äter hon NAN1 och det har gått jättebra och hon har ätit 180-210 ml var 3 timma…tills nu! Senast hon åt var 23.30 igår kväll, idag har jag bara fått i henne 80 ml på morgonen! Hon är gnällig och gråter och skrattar om vart annat som om hon inte vet vilket hon ska göra. Jag ger henne flaskan och hon tar 2-3 sutt sen spottar hon ut den som om hon har ont i halsen eller täpp i näsan. Hon har fått alvedon och näsdroppar men det är likadant i alla fall. Till sist somnade hon nu av utmattning…men maten…hon måste ju äta!! Vad kan det vara som e galet?? Kan det vara tänderna? hon dreglar mkt och vill hela tiden ha nåt att bita på….tacksam för råd vad det kan vara! Tröttsamt när det strular med maten hela tiden!

Annons:
PimTheGreat
4/7/08, 8:57 AM
#1

glömde att skriva att det borde inte vara täpp näsa då hon suttar på nappen utan problem att andas…..

lisette
4/7/08, 9:20 AM
#2

det kan ju vara tänderna!

vad har du för strl på nappen i flaskan? det kanske är dags för ett större hål för att hjälpa henne lite så hon slipper suga så hårt? har du locket hårt åtskruvat så lätta på det.

PimTheGreat
4/7/08, 9:27 AM
#3

#2 jag använder mig av MAM ultivent och har napp nr 2…men lossa jag mer på locket så läcker det ju…

lisette
4/7/08, 9:35 AM
#4

ja men då har du ju inte det får hårt åtspänt ivf.

har du testat andra flaskor? hon kanske inte gillar nappens utformning? loke kunde inte ha vissa sorters flaskor pga hur nappen såg ut.

PimTheGreat
4/7/08, 10:18 AM
#5

#4 men hon har ätit bra ur dessa flaskor hela tiden…har två såna som jag växlar mellan…

Elisabeth-J
4/7/08, 10:55 AM
#6

Jag tror också att det kan vara tänder på gång, då är det inte ovanligt att dom inte vill äta som vanligt. Avvakta och se om det blir bättre under dagen.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
Believer
4/7/08, 1:29 PM
#7

det kan mkt väl vara tänder. William ville inte gärna ta flaskan strax innan första tänderna kom. Det gjorde ont när han sög. Kanske samma problem med My. Testa ge henne ur liten kopp och se om hon äter då.

CBA
4/7/08, 4:12 PM
#8

Pim - Kolla hennes tandkött om det är lite rodnat och om du ser små vita streck precis under tandköttsytan…då kan det vara en envis tandsebissig som irriterar henne.

När våra killar var små så gjorde jag tunna gurkstavar som jag frös in som båda killarna tyckte var skönt att snutta och bita på när det ömmade i tandköttet.
Samtidigt som gurkan smälter så får de i sig iaf lite vätska som är så viktigt.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

sandra1977
4/7/08, 4:15 PM
#9

vilket jättebra tips CBA!

lisette
4/7/08, 4:18 PM
#10

tandsebissig  vad sjutton är det?

sandra1977
4/7/08, 4:23 PM
#11

 #10  bäbisslang för tand

CBA
4/7/08, 4:44 PM
#12

#10 Precis som #11 säger så är det slang för tand…men det skulle stå tandsebissING :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA
4/7/08, 4:45 PM
#13

#9 Bebbisarna gillar det verkligen för gurka smakar ju lite sött oxå. Det var min barnmorska på BVC som tipsade om det :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
magma
4/7/08, 6:32 PM
#14

Tycker också det låter som att det är en tand på G:) Du kan ju prova att ge Alvedon vid något tillfälle en timme eller så innan det är matdags? För att se om det gör någon skillnad? Om hon då äter bra så kan du antagligen räkna med att hon äter dåligt eftersom hon har ont.

PimTheGreat
4/7/08, 7:00 PM
#15

KAn jag ge gurka även om hon bara e 4 mån snart??

Believer
4/7/08, 9:59 PM
#16

#15. Gurka är ju i stort sätt bara vatten, så det går nog bra!

miwi
4/7/08, 10:49 PM
#17

prova att ge henne lite gröt eller pure, äter hon det? min minsta var sugen på allt som vi och storebror åt, och ibland fick han smaka, då var han 3 månader , och inte är det nåt fel med han idag..   köp hem lite pure och testa, eller ge lite banan ..

MIRJAMI
4/8/08, 1:29 AM
#18

Jag kom tänka på en annan sak. Mina bägge söner har ibland inte viljat äta för att de har varit lite förstoppade. Sedan när detta har ordnad sig så har de ätit för full fart igen.

Det kan ju vara mycket möjligt att din lilla har tänder på gång. Mina bägge söner har fått det vid 3-4 månaders ålder fast BVC inte trodde att det kunde vara tänder på gång så tidigt. Alvedon ska ju även hjälpa mot om man har ont när man får tänder.

PimTheGreat
4/8/08, 11:04 AM
#19

Nu äter hon som vanligt igen, men hon blir kinkig lätt och vill ha nåt i munne så ska nog prova gurka på henne….. banan e ju sött…de råder ju en från att inte börja med det utan potatis och rotfrukter så de inte får smak direkt på det söta….. tänkte köpa hem och prova att ge henne gröt

miwi
4/8/08, 7:35 PM
#20

äh, mina led inte av det. man kanske inte ska överdriva med det söta ,men det är sällan barn matas enbart med banan. och du kan ju ta till det , ifall du är orolig för att hon inte ätit något på en lååång stund. sen svälter ju väldigt få barn ihjäl sej, är hon inte hungrig just exact 12, så vänta till 13?

Annons:
Elisabeth-J
4/10/08, 12:43 AM
#21

Mina har inte hellr lidit av det, tvärtom, dom är allätare och har varit det under gela barndomen, 2 av dom äter hellre frukt än godis, hellre hemlagad mat än mc donalds. Dom fick smaka banan, fruktpureer och matpureer, allt gick i oavsett vilken ordning dom fick börja smaka. Första gången dom 2 äldsta skulle smaka så var det banan och morotspure.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

miwi
4/11/08, 12:51 AM
#22

# 21, låter som här. man ska inte stirra sej blind på vad tidningar och andra säger, utan våga prova  själv som du tycker.  försiktig med ärtor och bönor bara , det är lite väl starkt för dom små, men yoghurt, banan och pureer, gröt etc är ingen fara , små portioner bara , så du ser hur hon reagerar.

PimTheGreat
4/11/08, 5:23 PM
#23

oki..tack för alla tips..:-))

Upp till toppen
Annons: