Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1567 ggr
AnnaLundin
3/6/08, 8:19 PM

dags för förskoleklass...

Vårt första barn börjar bli stort…

Jag har fyllt i pappren för anmälan till förskoleklass idag. Vi har gjort ett aktivt val av en annan skola än den vi hamnat på med "närhetsprincipen". Att vi dessutom har ett par hundra meter närmare till den skola vi har valt gör ju närhetsprincipen lite "inaktuell" och skolans rektor håller på att undersöka ifall vi kan få skolskjuts till den skola vi valt. Rektorn blev jätteglad när vi ville göra detta aktiva val!

Vi har alltså valt att sätta våra barn i en liten landsbygdsskola, av flera skäl. På denna skola finns år 0-6 och ett av skälen till att vi valt denna skola är att det känns bra att kunna senarelägga att barnen börjar "hänga på stan" efter skolan, med allt vad det kan innebära. På en liten landsbygdsskola går skoltaxin hem när skolan är slut, möjligen åker barnen med någon kompis hem till dem i stället. Men de blir liksom inte "kvar i stan". Sen ett ännu tyngre vägande skäl med en liten skola är att det är mindre klasser som ger större chans till att läraren "ser" varje barn varje dag. Jag tror också att det är lättare för lärarna att individanpassa studierna när de redan sen tidigare är vana att ha minst två årskurser i samma klass.

Just nu går det totalt 30 elever på skolan, den kull som börjar till hösten kommer öka det elevantalet ordentligt…
Det har i början av året funnits ett hot att år 4-6 skulle flyttas in till skolor i stan (på denna och två andra landsbygdsskolor i kommunen), men detta hotet är precis avvärjt. Så nu håller vi tummarna att det faktiskt ökande elevantalet i kommande kullar gör att skolan kan leva vidare. Ett av de politiska partierna har dessutom föreslagit att man ska utöka dessa landsbygdsskolors upptagningsområden för att trygga deras framtid - ett bra förslag tycker jag, för varför ska man bussa in barnen till centralorten när det finns resurser att ta emot dem på landet?

Skolan ifråga har för övrigt nyss fått ett nytt kök och man jobbar på att detta kök även ska kunna leverera mat till pensionärerna i de närliggande byarna, i stället för att maten ska transporteras inne från centralorten - bättre utnyttjande av ett befintligt och nyrenoverat kök alltså.

*ville bara skriva av mig lite*

Annons:
Telefonkontakt
3/6/08, 9:22 PM
#1

Jag tycker att det låter jättebra MEN det kan få en negativ efekt när barnet börjar högstadiet om den skolan ligger mer centralt.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AnnaLundin
3/6/08, 10:30 PM
#2

#1 - ja högstadiet ligger i centralorten. Fast jag vet inte varför det ska bli en negativ effekt av det. Jag har själv gått i en skola dit landsbygdsbarnen bussades när de började högstadiet. Det var fem landsbygdsklasser som gick samtidigt med mig, totalt 9 klasser i samma årskurs. Tror inte att dessa landsbygdselever hade några negativa effekter av det.

Tina-A
3/6/08, 11:09 PM
#3

Jättekul när barnen börjar bli stora :) Hoppas det går bra!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Telefonkontakt
3/7/08, 5:35 PM
#4

#2 Det kan bli så att det blir en så stor omställning att de försöker "ta igen" det som de andra barnen gjorde i tidigare år. Men det är olika, jag var inte ett sådant barn!

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Elisabeth-J
3/7/08, 9:50 PM
#5

Föflyttning till en större skola tror jag inte blir några problem. Det brukar ordnas som en slags inskolning som startar terminen innan då barnen får åka till skolan flera gånger :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AusaBausa
3/7/08, 11:16 PM
#6

vi har också våra barn i en liten byaskola m ca 50 elever. Det är suveränt bra för barnen att få växa upp i en liten skola o sen när de blivit äldre o förhoppningsvis lärt sig våga säga nej flytta till större skola…där mkt mer "skit" finns…bra val tycker jag Anna

Annons:
Upp till toppen
Annons: