Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1585 ggr
johan
4/10/08, 6:46 PM

Kolikbarnsföräldrar

Shit vad jag totalt imponerad av föräldrar till kolikbarn! Hur orkar ni?

Vår Meja är vanligtvis världens snällast och klagar bara om hon är hungrig eller har ont i magen. Men senaste tiden är hon helt tröstlös på kvällarna om hon inte får somna vid tutten.

Igår var jag själv med Meja på kvällen och skulle ge henne mat med flaska, vilket hon för första gången helt och hållet vägrade. Det brukar gå jättebra. Vi har gjort det flera gånger. För hungern var det ingen större fara, men just att hon inte kunde få tutte var desto värre. Hon skrek, skrek och skrek. Lät som värsta dödsångesten.

Jag höll på att gå i bitar. Shit vad totalt maktlös man känner sig när ingenting hjälper när man vill trösta sitt barn.

Tids nog somnade Meja i min famn totalt utslagen. Jag var också helt slut.

Lyckligtvis hade Pernilla då kommit hem och kunde amma när Meja vaknade igen.

Men hur tusan orkar man ha det så jämt? Jag är så sjukt imponerad.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Elisabeth-J
4/10/08, 7:29 PM
#1

Min yngsta syster hade kolik, jag var 17 år när hon föddes och det var inte lätt. Vi var många syskon som kunde hjälpa till så mamma fick gå iväg till sin väninna ett par timmar varje kväll. Jag hade också mina kompisar som ställde upp och hjälpte oss. Jag beundrar också dom som har kolikbarn som själva får ta hand om det utan avlastning. Jag har haft tur för ingen av mina 3 barn har haft kolik.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

johan
4/10/08, 7:42 PM
#2

Ja det måste vara jättejobbigt med bäbis om man inte kan få hjälp av partner och omgivning. Jag tycker lite synd om Pernilla som är själv med Meja på dagarna när jag måste jobba. I sommar kommer vi dock vara hemma samtidigt och det ska bli så himla roligt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Elisabeth-J
4/10/08, 8:44 PM
#3

#2 Det går snabbt till sommaren så då får ni rå om varandra alla tre Glad Det är ett heltidsarbete att vara hemma med små barn men man njuter också av tiden för den går så otroligt fort, snart springer hon omkring där hemma på golven Glad

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
4/10/08, 10:49 PM
#4

jag var övertygad om att jag skulle få ett kolikbarn. men han har varit helt underbar.

det sliter väldigt mkt på relationen föräldrarna emellan vad jag har förstått.

jag är med imponerad, väldigt!

AusaBausa
4/10/08, 11:36 PM
#5

vår äldsta hade kolik o det var rent ut sagt ett helvete!!!! Fattar inte hur vi orkade meddet…grät när mannen fick gå till jobbet o jag skulle vara hemma m ett skrikande otröstligt barn….det var hemskt att vara hans mamma o inte kunna trösta honom!!! MEN dem där 3 månaderna försvann o han blev nöjd! Skönt!

Håller fortfarande tummarna att de ska komma på ett botemedel…

..känner också igen dem där speciella kolikskriken på barn man hör skrika…Usch!

Carita
4/11/08, 11:32 AM
#6

Min son hade denna hemska 3 månaderskolik. Jag fattar inte så här i efterhand att vi klarade det. Vi bar och bar hela tiden masserade mm, på kvällarna när sambon kom hem så gick han ofta ut och körde med vagnen i garaget så jag fick sova några timmar innan natten började. Men det gick över efter exat 3 månader på julafton 2005 var sista gången han skrek hela kvällen.

Det som var jobbigast tyckte jag var att man var så maktlös man ville ju bara att han skulle slippa smärtan. Men kärlek, värme och tryggheten är nog det viktigaste. Fortsätt som ni gör och avlasta Pernilla när du kommer hem fast jag förstår att du är sliten efter en arbetsdag.

Annons:
kicki80
4/11/08, 1:26 PM
#7

Är det ingen som provat de här dropparna som går att köpa i Finland? Vet att det funkat för en del…

lisette
4/11/08, 1:30 PM
#8

#6 bästa julklappen någonsin va? ,)

Carita
4/11/08, 3:48 PM
#9

#8 Japp ;)

marielle1
4/11/08, 5:06 PM
#10

#7 Vad är det för slags droppar? Har aldrig hört om de tidigare :)

Jag läste om ett ställe i Stenungssund där de ger akupunktur  till bebisarna, och har sedan hört i efterhand att det har hjälpt på många barn. Värt att testa om man är i den situationen.

Elisabeth-J
4/12/08, 12:20 PM
#11

Vi har ju en sån inre styrka för att klara av jobbiga situationer, det är först efteråt som man tänker som ni har beskrivit här: Hur orkade jag den där tiden. Det finns dom som haft kolikbarn längre än 3 månader, jag träffade en tjej för några år sen, hennes son hade kolik i 8 månader, hon hade inte sovit en hel natt under den tiden. Det är fruktansvärt jobbigt när man då inte kan få någon hjälp och avlastning.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annette
4/12/08, 12:45 PM
#12

Jag känner till en familj som har tre barn. Första barnet hade kolik i 3 mån, andra barnet i 6 mån och det sista i 9 mån.
På den tiden fanns inga droppar eller annan hjälp som det finns idag. Maken arbetade borta så frun fick ta hand om allt själv. Till slut fick hon bli inlagd på sjukhus en kort period för att vila upp sig med barn nr 3.

kicki80
4/12/08, 11:56 PM
#13

#10 Jag vet inte exakt då jag aldrig provat själv men de säljs på apotek i Finland receptfritt.  Men har hört flera som säger att dessa är bra…

Annons:
chik
4/14/08, 3:49 PM
#14

Oskyldig Kolik.För det första så tycker jag inte man skallMixtra skälv med reseptfriamedeciner eller akupuntion..Har fem barn varav två har haft kolik.Då fans det droppar som läkaren skrev ut.det var mitt första barn hon är 33år idag.Hon skrek varje natt tils hon var 2.1/2år och åt på nätterna.så man fick gå och bära henne.Hennes syster som är 30år i dag sov som en stock.Sen pojk i dag 27 Hadde okså en släng av kolik men inte så länge, utan några månader..Med skrik barn så får man kolla om man har tillräkligt med mat.Det kan vara så att den är för kraftig eller för tun..Men man klarar mer än man tror..Sen kan jag bli iriterad på föräldras gnäl.I dag väljer vi ju om vi vill ha barn vi har ju alla möjlig heter att skydda oss mot o önskade graviditeter..Och det är ett ansvar med en ny mäniska…

Lena.P är jag i verkliga livet.

magma
4/15/08, 8:53 PM
#15

"Sen kan jag bli iriterad på föräldras gnäl.I dag väljer vi ju om vi vill ha barn vi har ju alla möjlig heter att skydda oss mot o önskade graviditeter.."

Hur menar du då? Ska man inte få beklaga sig om man har ett kolikbarn, eftersom man själv valt att få barn?

AusaBausa
4/15/08, 11:55 PM
#16

kan inte heller tycka att man gnäller utan mer pratar om sina olika erfarenheter ang kolik o lite har man väl rätt att få beklaga sig..det VAR en fruktat tuff tid o det har man rätt o tycka eller hur? Det är ju inte så att man beskyller barnet föra tt den har det jobbigt o skriker utan mer att man int ekan hjälpa på det sätt man önskar som nybliven förälder…

magma
4/16/08, 1:50 AM
#17

Om man inte får sova på ett halvår och får (för min del) permanenta sömnstörningar- åtminstone kvarstår dom ännu, trots att det gått 6 år sedan han föddes- och är så trött att man inte kan tänka, än mindre fungera i vardagen. Då är det berättigat med gnäll och klagan, vi är väl alla människor ändå… Det betyder ju inte att man inte älskar ungen över allt annat i världen!

AusaBausa
4/16/08, 2:26 PM
#18

#17 exakt;-D

Upp till toppen
Annons: