Annons:
Etikett19-utflykter-resmål
Läst 1785 ggr
johan
4/22/08, 1:17 AM

Betessläpp 2008

Är det någon som tittat när bönderna släpper ut korna på sommarbete? Verkar onekligen som en riktigt somrig upplevelse, speciellt för oss som inte har bondgårdar runt knuten.

>> Arla-böndernas betesläpp

En gång i tiden var jag tillsammans med en tjej vars familj hade bondgård med bland annat kossor. Vid något tillfälle var jag med och föste kor. Det var både en lite läskig och intressant upplevelse.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
lisette
4/22/08, 1:34 AM
#1

kan inte hästar räknas? ;)

AnnaLundin
4/22/08, 2:25 AM
#2

För en annan som bor med djuren utanför dörren - om än inte kossor, bara hästar och får - så är det svårt att förstå hur exotiskt det kan vara att få komma ut på en bondgård och vara med om kossornas betessläpp. De brukar älska att få komma ut i hagen och springa runt som yra höns en stund! :)

Jag rekommenderar varmt ett besök på lämplig mjölk-gård för detta evenemang!

rakuLotta
4/22/08, 9:05 PM
#3

Ja, det är härligt att se!! Vi har bondgård inpå knuten så barnen brukar gå upp för att se detta event.

Själv är jag uppväxt på gård och på den tiden hade min morfar inte beteshagar utan tjudrade tjurarna. Inte lika trevligt för djuren, men så var det då( är uppväxt på 70 talet för den som undrar)

tjudra betyder att man slår ner en lång "spik" med en lång kätting . Djuret betar runt i en cirkel och när de ätit färdigt flyttar man "spiken".

Ibland slet sig tjurarna och sprang för det vilda runt. Då var det stor kalabalik och alla var med på "tjurrusningen" och försökte fånga in honom. Min morfar fick tag i kättingen till slut men tjuren var för stark med påföljden att morfar åkte kana efter och blev nersmetad av alla komockor som låg överallt. inte en vacker syn att se morfar komma linkandes sen, helt nersmetad och lagom sur. Det kom det ena hemska ordet efter det andra ur hans mun vill jag lova. minnet sitter kvar på näthinnan liksom andra mer angenäma sådana … såsom höhässjning och bygga kojor i hässjorna samt höbärgning runt midsommar. Livet på landet!! Mysig uppväxt får jag säga!

AusaBausa
4/22/08, 9:10 PM
#4

Ja det är underbart m betessläpp oavsett vad det är för djur:-D

Elisabeth-J
4/22/08, 11:10 PM
#5

Hahaha vad härligt, då är det VÅR :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: