Annons:
Etikett07-adoption
Läst 3513 ggr
Emeliek
2008-04-01 19:20

någon som vet ang adoption?

Det är så att jag och min man har försökt få barn i över 3 år och har sökt hjälp på kk redan första året, allt som hänt är att vi blir runt skickade och får höra att "ni är ju så ung", just pga att vi är unga tas vi som inte på allvar, eller jag är ung rättare sagt.

är man yngre så får man vänta längre tid innan man får hjälp med ivf, alla våra tider ombokas och i över en månad har jag blivit lovad telefonkontakt med våran "nya" läkare (läkaren tror att vi inte varit hos henne trots att vi har det, hennes visitkort ligger i nattygsbordet till och med). behöver jag säga att jag inte blivit uppringd än?

Jag orkar inte längre, som att det inte var illa nog med att varje månad känna sig misslyckad för att man inte lyckas bli med barn så har jag fruktansvärda menssmärtor, jag ligger däckad och måste ta 2st 50mg voltaren med två vanliga smärtstillande för att ha lika ont som andra har normalt. det som hjälper mot smärtan bäst är preventivmedel och det går ju inte när man försöker bli med barn.

vi har funderat på adoption, men då är problemet min ålder, fyller 21 om några veckor åldern för adoption är väl 25, de ska ta upp det där med åldersgräns i regeringen tror jag och ev ta bort åldersgränsen det skulle väl vara 2009 någon gång.

min man däremot är 26 och har alltså ålder inne, får ha då adoptera själv och sedan att jag i min tur adopterar barnet senare, eller får vi adoptera båda två för att han är i rätt ålder eller är det helt kört?

Annons:
Elisabeth-J
2008-04-01 20:49
#1

Ta kontakt med myndigheten som tar hand om adoptioner och fråga om åldern och andra regler som gäller. Som ensamstående får man adoptera från dom länder som godkänner det.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

EvelinT
2008-05-19 01:34
#2

Hej Emelie. När det kommer till åldersgräns när man ska adoptera så tycker jag att det är bra, de spelar ju även stor roll hur länge du och din kille varit tillsammans. Är ni gifta?

Det krävs att det par son bestämmer sig för att adoptera har det väldigt mycke stabilare med allt då menare jag med relationen som man och fru. Det ekonomiska och det sociala. Detta för att oftas adopterade barn mår mycket psykist dåligt av att de är adopterade.

Därför krävs det mer av adopterade föräldrar.

magma
2008-05-19 02:08
#3

Om du har svåra menssmärtor och har försökt få barn i tre år, så låter det misstänksamt likt endemitrios. (Osäker på stavningen) Eller är det PCO som har de symtomen, eller bäggedera? Vill absolut inte lägga sten på börda, bara säga att ni ska stå på er och kräva att bli undersökta och att få hjälp! Kan ni inte hänvisa till vårdgarantin på tre månader?

När jag var iväg och träffade en läkare och då fick remiss till mammografi, så väntade och väntade jag på att få en kallelse. När tillsist över 3 månader gått (och då sökte jag ändå för en öm knöl samt att bröstet vätskade!!) så ilsknade jag till och ringde avdelningen där mammografin skulle ske, och sa rakt ut att "vårdgarantin gäller väl även er?" Jag fick ett fniss till svar och ett "det vet jag inte" men fick en tid direkt, där och då, en vecka senare.

Stå på er, så ingen annan gör det… Innan ni överväger adoption så är det minsta ni kan begära att ni får er barnlöshet utredd!

MaMaMade
2008-05-28 22:16
#4

Håller m magma ovan. Du kan ju alltid söka hjälp för dina menssmärtor o sedan säga i förbigående att ni försökt bli gravida si o så länge utan att ngt hänt o att ni börjar bli oroliga för att det är ngt fel ngnstans.

Ibland måste man ta sjukvården på rätt sätt…

Ang adoption så vet jag inte hur det är m åldersgränserna nu men som Evelin säger vet jag att många länder har dragit åt på reglerna. En bra ekonomi, fast arbete för åtminstone en av föräldrarna…tror att de föredrar att mannen har fast arbete. Socialt skyddsnät o båda har minst gymnasieutbildning. Här har du lite länkar till de största adoptionsorganisationerna:

http://www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/10_Aktuellt

http://www.bvadopt.se/

http://www.bfa.se/

MIA; Myndigheterna för Internationella Adoptionsfrågor:

http://www.mia.eu/

Vi har bra erfarenheter av både AC o BV. De har anslagstavlor där man kan ställa frågor. Sedan kan du ringa socialkontoret i din kommun o fråga lite hur de ställer sig till unga adoptivföräldrar. Det finns vissa möjligheter att kunna adoptera svenska barn men det är inte så vanligt. Vet inte riktigt hur det går till men förutsätter att man anmäler sig hos soc. Utredning sker som vid en internationell adop iaf. Fördelen är att det inte kostar lika mkt pengar.

Lycka till!

dara
2008-07-28 02:00
#5

hej är inte jätte inne på det här för jag själv är bara 21 och kan ju inte heller adoptera ännu.

hur har det gått och har ni fått svar på några av era frågor, här är lite av det jag vet i alla fall.

man skall som minst vara 25 för att kunna adoptera, som gift par adopterar man tillsammans men som sambo är det bara den ena som kan bli adoptivföråäldern. även som sambo räknas man in i den ensamstående kvot som länderna har (tex kinas kvot med barn de andopterar ut till ensamstående är 8% av barnen)

Cerrolyn
2008-07-28 20:19
#6

Jag tycker också att ni ska stå på er.

Har ni testat ägglossningstestet? (vet inte om de är bra eller så men om det funkar så…) Kan ju också vara så att du har blivit låst i detta och därför inte bli med barn (har hört talas om detta).

I vilket fall som helst så önskar jag er lycka till med tillverkning och / eller adoption.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Emeliek
2008-07-28 21:41
#7

vi får inte adoptera än men det börjar bli dags att vi sätter oss i kö så att det går så fort som möjligt när antingen reglerna om åldersgränserna ändras eller jag fyllt 25, villket som nu kommer först.

har i alla fall fått höra av vår läkare att med tanke på min ålder (21) och tiden vi arbetat på barn så är våra chanser att lyckas utan hjälp minimala, så äntligen ska vår remiss till ivf-beh gå ut, samtidigt ska vi flytta till ett annat landsting där man får fler antal försök än där vi bor nu, så det var perfekt tajming.

vi har testat allt som bara går, problemet är ju det att när saker och ting inte fukar som det ska för ev båda två så spelar det ingen roll hur mycket man tänker på det eller arbetar, det funkar ju som ändå inte. i makens familj finns det problem med spermierna och han har själv lämnat ett dåligt prov och ett "hyffsat" samtidigt har ju jag mycket tecken på endo..

Cerrolyn
2008-07-28 22:48
#8

#7

Skönt att det börjar hända något, håller tummarna för er.

**MVH Cerrolyn

Cezanne
2008-08-05 16:07
#9

Det finns inget som pekar på att åldersgränsen för att få adoptera ska sänkas så det ska du inte hoppas på.

Som adoptionsutredare skulle jag vara skeptisk till alltför unga sökande för man måste ha goda insikter i barns behov och det adopterade barnets särskilda situation gentemot biologiska barn.

Ett sätt för dig och din man att förbereda er och få insikter är att gå den föräldrautbildning som numera är obligatorisk för att få adoptera.

Emeliek
2008-08-06 01:58
#10

konstigt, har läst flera artiklar om att bland annat åldersgränserna för adoption ska tittas över och ev sänkas då åldersgränsen på 25 kritiserats för att vara för hög i riksdagen, var fler saker som skulle ses över men jag minns inte riktigt vad det var mer tror det var något om sambos som ville adoptera.

skulle väl bli 2009.

vi har redan börjat ta tag i alla förberedelser så som föräldrautbildningen osv.

Cezanne
2008-08-06 17:25
#11

Jag arbetar som adoptionsutredare.

Mycket av lagstiftningen kring adoptioner är internationell, att Sverige ändrar sin lagstiftning påverkar alltså inte mycket eftersom länderna som ger oss barn inte ändrat sin lagstiftning. Så även om Sverige lagstiftar om att sambos kan få adoptera eller att samkönade par får adoptera, så påverkar inte det givarländerna utan de har fortfarande samma villkor som tidigare.

Molle08
2008-09-01 19:33
#12

EmelieK… Har du funderat på med provrörsbefruktning?

om ni  har försökt skaffa barn?

Upp till toppen
Annons: