Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1938 ggr
lilleann
3/25/08, 12:00 AM

Ingen tid över

Är ensamstående med två barn och mår så dåligt över att jag har så lite tid över. Tycker jag bara hinner jobba, laga mat och städa, sedan är jag  utpumpad och önskar bara att få lägga mig ner och sussa.Har ingen ork och tid över till umgänge och lek, vad gör ni för att få tid med barnen, jag  vill ha glada och harmoniska barn och undrar hur ni  planerar er tid, tacksam för tips från er.

Annons:
AnnaLundin
3/25/08, 1:58 AM
#1

Nu är jag varken ensamstående eller arbetar, men jag har häcken full ändå - maken jobbar mycket och flera dagar i veckan på annan ort + att jag har 10 hästar och 14 får att sköta om utöver mina 3 barn.

Jag har valt att omprioritera, låter det hellre vara lite stökigt och dammigt inne för att hinna med att umgås med barnen ordentligt.

blondifire
3/25/08, 10:51 AM
#2

jag är ensamstående med 4 barn och jobbar heltid. ska nu gå ner till 75%,det är arbetsgivaren skyldig och erbjuda om man har barn 0-6 år. visst man förlorar i inkomst men det är det värt och det blir inte så mycket då bostadsbidraget höjs om man nu har det.

jag har tur,har 2 tonåringar som hjälper till hemma men visst känns det som om man inte hinner med. försök och tänka om lite.kvalitetstiden är mer värd än kvantitet många gånger.läsa en bok innan dom ska sova.äta middag tillsammans och prata om dagen.vi förhör varann under middagen om varandras dag,från mig som är 37 år ner till minstingen som är 4 år.min store son som är 17 år och jag,pratar ofta när han hjälper mig o tex storhandla m.m.  man får hitta dom där små guldkornen men en sak har jag lärt mig den hårda vägen(utbrändhet) och det är att mår du inte bra mår inte dina barn bra.gäller allt från egentid till att faktiskt unna sig själv kläder, man köper ju ofta till barnen o lägger inget på sig själv. det gynnar tyvärr inte barnen det har jag fått bekräftat av dom större…

S*Winsnes Wilda

Elisabeth-J
3/25/08, 11:10 AM
#3

Jag håller med ovanstående, man får hitta dom små stunderna och prioritera.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Myrra
3/25/08, 3:08 PM
#4

#2

Jag jobbar 75% för barnens skull men jag har för mig att man har rätt att göra det fram tills dom fyller 8 år!?

Har jag fått allt om bakfoten eller?

MVH/Myrra

Elisabeth-J
3/25/08, 4:16 PM
#5

#4 Det stämmer att man ska ha rätt till det tills barnet är 8 år.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lilleann
3/25/08, 4:56 PM
#6

Jag skulle oxå vilja jobba mindre, men då går det inte ihop ekonomiskt och jag vill kunna ge mina barn lite av det jag saknade när jag växte upp.Det är så lätt att barn blir mobbade idag när de inte har liknande kläder och saker som de andra barnen.  Får väl försöka avsätta helgerna till mina barn och hitta på några trevliga aktiviteter, det löser sig nog men ibland känner man sig oduglig som mamma.Tack för era svar.

Annons:
Myrra
3/25/08, 7:33 PM
#7

#5 Tack för svaret!

Jag tyckte väl att jag hade ett svagt minne av att det är 8 år!

Plum
3/27/08, 9:57 AM
#8

Hej!

Vad jobbigt det är att dra hela lasset själv.

Det gör jag också nästan iaf. Min sambo är hemmifrån 06-18.30 så vissa dagar hinner han inte träffa de minsta.

Men jag har ju honom på helger iaf.

Barnens pappa, hur ofta har han barnen?  Om han har dom iaf varannan helg, kan du inte ta allt det tråkiga då? Städa, göra storkok av mat och ha i frysen så matbiten blir lättare på dagarna? OCH vila förstås.

Har du inga släktingar som kan ställa upp och ta barnen då och nu så du får vila?

När jag och mitt ex hade separerat så hade vi dom växelvis, varannan vecka var. De veckor jag inte hade barnen storstädade jag, storhandlade och lagade mat till frysen, vilade och ungicks med vänner.

Jag pluggade heltid på komvux då så det belv ibland långa dagar, men det fixade vi ändå. Vi var så trötta alla tre så när vi kom hem åt vi, mös i soffan och sen gick barnen och la sig. Då fick jag lite egen tid innan jag själv slocknade.

Sen när barnen var hos mig, kunde man släppa det där med städning och matlagning (till viss utsträckning). Då hade jag tid till barnen och mina vänner, jag var aldrig så trött som jag var när jag var sambo med barnens pappa. :D

Var inte rädd för att be om hjälp av släkt och vänner, det är nog nåt du behöver.

Upp till toppen
Annons: