Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2586 ggr
Therese87
3/31/08, 5:10 PM

Gröt från 4 mån

Hehe..startar många trådar här.. Men det är ett bra forum för att få svar på sina frågor, just därför =)

 Nu till frågan.. finns det ens en gång gröt från 4 månader?

Annons:
lisette
3/31/08, 7:16 PM
#1

visst finns det väl det? jag började ge loke ngr dagar innan han blev fyra månader.

har du kkollat i en större affär?

lisette
3/31/08, 7:24 PM
#2

längst ner på sidan har du lite gröter från semper

Telefonkontakt
3/31/08, 8:19 PM
#3

gör egen själv? innehåller typ bara socker i färdiga och annat skit, rätt ut sagt

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Elisabeth-J
3/31/08, 8:36 PM
#4

#3 Barngröterna innehåller inget onödigt, det är som välling ungefär och det kan vara vissa smaker men gröten är lika nyttig som vällingen. Min yngsta son tyckte inte om välling så vi blev rekommenderade att ge honom gröten morgon och kväll då den innehåller dessa näringsämnen som vällingen gör.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

marielle1
3/31/08, 11:39 PM
#5

Dom rekommenderar att man ska ge köpt gröt till så små, hellre än att göra själv. Köpt gröt innehåller det som de små behöver och är anpassade efter dem.

magma
4/1/08, 12:23 AM
#6

Det som främst är tillsatt i köpegröt är järn. Man kan även göra egen gröt och järnberika det, det ska finnas ett bröd med högt järninnehåll som man kan smula ned i gröten om man gör egen- men jag minns inte vad det heter. Har provat vid något tillfälle efter tips från BVC.

Annons:
Believer
4/1/08, 9:46 AM
#7

både semper och nestle har gröt från 4 månader. Havregröt brukar finnas från 4 månader.

[Anna-N]
4/2/08, 10:04 AM
#8

Den färdiga gröten är ur näringssynpunkt mkt bättre än egen gjord. Man kan tex i havregrynsgröt smula ner Paltbröd för att få behovet av järn tillgodosett.

magma
4/2/08, 3:42 PM
#9

Nja, jag är tveksam faktiskt till att köpt gröt skulle vara så mycket bättre, det beror ju också på hur man gör sin egen hemmalagade gröt… Nu var det länge sedan jag hade en barnmatsburk i huset, men någon som har det kan ju gärna skriva in innehållsförteckningen här? Vore riktigt intressant att se hur det ligger till.Glad

Elisabeth-J
4/2/08, 3:47 PM
#10

Den köpta gröten innehåller samma näringsämnen som köpt välling.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
4/2/08, 8:46 PM
#11

12 mån müsligröt päron/banan

 havremjöl 31%, skummjölkspulver, päronjuicekoncentrat 16%, rågflingor 13% rismjöl, vegetabilisk olja (palm,raps) bananflingor 5%, vetekli, maltodextrin, mineralämnen (kalcium,zink,jod,järn) A,D,E,C vitaminer, niacin B5, folacin, B12, biotin, pantontensyra

magma
4/3/08, 5:18 PM
#12

Den gröt jag brukade göra när barnen var små innehöll oftast havregryn, lite mosad banan och/eller päron/äpple, lite grädde och lite smör samt mjölk till det.

Då fick jag med vitaminer och mineraler som tiamin, riboflavin, magnesium, kalium, fosfor, järn, zink, jod, selen, kalcium, linolsyra, vitamin A E C D K, B1 och B12 samt karotenoider som finns i relativt stor mängd i t.ex smör och förhindrar oxidation (inflammation) i kroppen. T.ex A-vitamin är ju ett fettlösligt vitamin som är beroende av fett för att kunna tas upp i kroppen. 

Med egen gröt slipper man också maltodextrin (sötningsmedel, eller det används snarare som utfyllnadsmedel i sötningsmedel enligt wikipedia) som fanns med i grötens innehållsförteckning. Det är enbart ren stärkelse, vilket finns ändå i riklig mängd i gröten:)

Jag köpte dock gröt ibland, det var inte alltid jag gjorde egen! Främst var det smidigt när man var på resande fot. Men jag köpte aldrig gröt för att jag trodde den var bättre än hemmagjord gröt, men om man är av den uppfattningen så är det förstås OK det med.Glad

Upp till toppen
Annons: