Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 2665 ggr
magma
2008-04-01 00:45

Behöver barnkalashjälp!!

Jag känner mig totalt fantasibefriad just nu, och är i akut behov av ideér, uppslag och lite "hitte på" grejor!

Jag har själv aldrig haft ett barnkalas när jag växte upp, och jag tror knappt att jag själv varit på mer än ett eller två när jag var liten. Men nu i år så har sonen- som fyller 6 i april- sagt för första gången att han vill bjuda kompisarna på kalas när han fyller. Hjälp, hur gör man? 

Har kommit så långt att jag köpt ballonger, typ… Och funderat ut att det kommer bli glass, någon form av kakor och hur det blir med tårta vet jag inte än. Förmodligen en tårta. Och att det komemr bli hemma hos oss. Men även om jag inte vill ha ett jättearrangemang eller helt uppstyrt med lekar, så vill jag ändå ordna någon slags aktivitet/lek! Inte "hela havet stormar", för känner jag min son rätt så skulle han bli ledsen när han blir utan stol… De som han vill bjuda kommer vara fem eller sex år, den yngsta kan vara så liten som fyra om jag minns rätt.

Och sedan detta med inbjudan, kan man be folk att höra av sig med svar så man vet om de kommer/inte kommer? Jag fasar för att stå där på kalaset och det bara dyker upp en, eller två, eller ve och fasa ingen alls. Av de som han bjuder har bara två varit hemma hos oss tidigare, och det har bara varit en gång, vi känner inga föräldrar mer än det vi ser av dem vid hämtning och lämning på dagis.

Ja ni hör, jag behöver hjälp!

Annons:
Elisabeth-J
2008-04-01 11:04
#1

Skriv en inbjudan med att ni vill ha svar innan ett visst datum, det brukar dom flesta göra.

Man kan ha ett tema på kalaset om man vill det, som t.e.x sjörövare som är populärt bland barnen nu. Dom kan då klä ut sig om dom vill, sen kan tårta och annan förknippas med sjörövare, likaså lekarna. Ja då passar kanske Hela havet stormar :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
2008-04-01 13:52
#2

när ska ni ha kalaset?

är ni ute på sommaren kan ni ju ha maskerad. skattkarta, snurra flaska, penna i flaska.

AusaBausa
2008-04-01 15:08
#3

Kul m kalas..tänk på när du bjuder vilken tid du väljer…väljer du över lunch räknar vi kallt här m mat t barnen, är det ett em kalas vet man att man får äta ngt matigare hemma först… 

Lekar:

  • sätt svansen på grisen/draken/hunden eller dyl.
  • ett skepp kommer lastat..
  • kurragömma
  • måla m tygfärg på gammalt lakan som ditt barn kan ha som minne sen på sitt rum eller bara slänga.

Självklart kan man sätta OSA på korten det gör vi eller "hör av er om ni inte kommer…"

Lycka till!

miwi
2008-04-01 15:45
#4

ja, fiskdamm e populärt, att sätta svans på grisen kan varieras enligt temat på partyt, är det en sjörövarparty, kan man rita en sjörövare, klippa ut ögonlappar, och be barnen fästa det på ögat, t.ex.

 annars tycker jag att barnen i regel kan roa sej bra, utan en massa lekar.  se till också att skriva en sluttid på korten, många föräldrar ser barnkalas som utmärkt möjlighet till vuxentid, och lämnar barnen. men man vill ju gärna att dom ska bli hämtade också.

ca 2 timmar är lagom ,lite längre om du ska köra med längre lekar. och ja, har man möjlighet att vara utomhus, blir det mindre att städa efteråt.  då kan man också passa på att servera grillat till maten, t.ex (vi bjuder alltid på mat vi också..)

Carita
2008-04-01 20:19
#5

här finns lite tips och ideér om lekar mm.

http://web.dansukker.com/Default.aspx?ID=65

magma
2008-04-01 22:59
#6

Tack allihop! Ska till jobbet nu men jag återkommer med följdfrågor…Flört

Annons:
magma
2008-04-02 00:17
#7

#2: "skattkarta, snurra flaska, penna i flaska." Jag är urdålig på lekar…GeneradGeneradGenerad Vad är det och främst hur gör man? Hur bär man sig åt för att fem-sexåringar ska kunna hitta med hjälp av en skattkarta? (Det låter kul, skulle gärna prova men behöver veta lite mer:)

#3: Vi tänkte ha kalaset mellan 14-16-16:30. Och det blir i april, sonen fyller den 23:e.

(Nu väntar jobb, återkommer igen om ett tag…)

lisette
2008-04-02 01:29
#8

skattkarta eller skattjakt kanske är bättre.

de får en ledtråd till en annan ledtråd osv till skatten.

snurra flaska. där snurrar man flaskan o säger "den som flaskan pekar på ska göra detta o detta"

penna i flaska. då sätter du en penna i ett snöre. snöret fäster du i byxorna/etc o sen ska den doppas i en flaska. man hukar alltså sig ner som när man sitter på toa. ganska svårt för man ska ju pricka den genom att styra sig själv.. :D

magma
2008-04-02 03:26
#9

Tack, jag behöver all hjälp jag kan få:)

#2: Hur var det man lekte ett skepp kommer lastat nu igen???

#4: Fiskdamm har jag funderingar på, och sätta knorren på grisen/svansen på åsnan eller liknande. Kalaset håller antagligen på i 2-2,5 timme, och är tänkt redan den 13 april… Ska skicka inbjudningskort imorgon.

Sonen ville först bjuda 3,4 st men är nu uppe i över 10 barn från dagis. Antagligen kommer inte alla, men jag vill absolut inte att så många blir bjudna att det bara blir några få som inte blir det!

Så kanske ska jag dra ned på antalet, för att bjuda hela gruppen på 22 barn fungerar inte. Och vi kan inte dela upp det heller på två helger eftersom jag och Mannen jobbar helger, så våra helt lediga helger är lätträknade…

Jag har hittat en hel del på bl.a Trygg Hansas hemsida, och här också.

Tack för alla förslag! Fler tips om allt möjligt kring barnkalas tas tacksamt emot…FlörtRäcka ut tungan Fikaförslag? Saftbål, små träspett med korv/köttbullar kanske?

marielle1
2008-04-03 23:54
#10

När jag var liten och hade/var på barnkalas åt vi nästan alltid korv med bröd. Det är ju lite matigt plus att det oftast går hem hos barn. Och glass eller tårta efteråt. Godispåse brukar ju barn vilja ha när de kommer på kalas. Gör du fiskdamm eller gömmer dom så barnen får leta blir det ju lite roligare.

Lycka till Glad

magma
2008-04-04 01:20
#11

Tack marielle1! Godispåse med en liten grej i/barn blir det, och så kanske även korv med bröd och så funderar jag på att göra en kladdkaka med glass och grädde…*fundera* Kalaset blir den 20 april, jag hör av mig med rapport längre fram!Skrattande

Upp till toppen
Annons: