Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1472 ggr
Telefonkontakt
5/14/08, 5:14 PM

Hur skulle ni reagera...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är jättenyfiken på hur ni som föräldrar skulle reagera om en personal på den förskola ni har/har haft ert barn på har synliga tatueringar (inte döskallar och blod och sånna grejer, utan kanske stjärnor, blommor.. grejer som inte kan ge barnen mardrömmar om ni förstår) och kanske/eller någon piering i ansiktet. Spelar det någon roll?

Hur skulle ni reagera om en personal hade rosa hår? Eller blått?

Eller kanske ser ut såhär i huvudet (hänvisar till bilden)?

Man säger ju att personalen ska vara förebilder, men som förälder är det okej att se ut hur som hälst. Och barn har inga fördomar, de skapas ju efterhand.

 Förövrigt så här de här personerna hela och rena kläder och är precis som vilka andra förskolepersonaler som hälst.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
DG
5/14/08, 5:29 PM
#1

Jag skulle personligen inte bry mig så länge jag vet personen är ansvarsful och kan sitt jobb.

Min svärmor har en liten tatuering på handen (drömfångare) och hon har jobbat många år i förskola. Hon är väldigt populär bland barnen och föräldrarna.

Piercingar skulle jag vara lite försiktig med, min syrra hade nämligen en piercing på ögonbrynen som hennes dotter (3 år då) råkade dra ut av mistak när de lekte.

Zebben
5/14/08, 6:13 PM
#2

Har inga problem med att personalen har tatueringar. Faktiskt så har många av min dotters fröknar just tatueringar.

L (kvinna) har på överarmen och en på skuldran. Dessa visar hon om barnen vill se och undrar vad hon har. Min dotter själv älskar såna där tatueringar man gnuggar fast på huden. Hon visar glatt upp dem för L och de sitter och jämför sina tatueringar.

Sen är det ju bra om de är "vettiga" tatueringar, så det inte är för läskigt/äckligt. Då är det kanske läge att dölja dem så gott det går.

Piercing har jag inte heller något imot, men som ovan skrev. Det verkar väldigt opraktiskt när man jobbar på dagis. Risken att det händer en olycka måste ju vara rätt stor. Aj!

Konstiga frisyrer är väl helt ok, så länge personen i fråga är vettig och bra med barn.

Sweetelle
5/14/08, 9:42 PM
#3

Vid ett tillfälle var jag på en förskola där en tjej prakticerade som hade en lins som var som ett kattöga, gult och med svart skåra istället för rund pupill. Barnen verkade inte bry sig, frågade väl varför hon såg ut så och sen var de nöjda med svaret. Jag däremot hade svårt att slappna av ;o)

Men personligen skulle jag strunta fullständigt i sånt på mina barns förskolor, sålänge det är hygieniskt så att de inte har massa infektioner ;o)

lisette
5/14/08, 10:48 PM
#4

utseendet har ingen betydelse!

Tina-A
5/15/08, 12:11 AM
#5

Barn verkar strunta i allt sånt, så varför ska man inte göra det som förälder också? :) Är personen vettig, trevlig, bra med barn och en person som barnen älskar så får den gärna se ut som den vill för min del.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AusaBausa
5/15/08, 12:31 AM
#6

bryr mig inte alls om utseendet, yrkeskunnigheten är viktigast!

Annons:
AnnaLundin
5/15/08, 1:11 PM
#7

Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att våra barn blir mer toleranta mot dem som vi idag klassar som "avvikande" i utseende och beteende om de får träffa på alla varianter redan när de är unga.

När jag var liten så var "negrer" något väldigt exotiskt och de enda invandrade man träffade på var några enstaka greker. Punkare med tuppkam var något man spärrade upp ögonen för.

Jag erkänner att jag var jätteglad när det fanns alla tänkbara "färger" på barn på öppna förskolan när mina barn gick där, för att det skulle göra att de fick ett mer öppet sinne inför "annorlunda" människor än vad jag själv hade som liten. Och med annorlunda menar jag då alla som avviker från "nordisk medelsvensson" på alla sätt.

Och då för att svara på ursprungsfrågan, så nej jag skulle inte bry mig nämnvärt om att hitta en piercad barnskötare med tuppkam och tatueringar på dagis, så länge personen ifråga är bra på sitt jobb.

Elisabeth-J
5/15/08, 2:07 PM
#8

Jag förstår inte varför vuxna reagerar negativt på avvikande utseenden, barnen blir oftast istället fascinerade och glada, ställer gärna direkta frågor också :) Nej det kan vara bra att vara avvikande på förskolan många gånger för en del föräldrar för över sina egna fördomar på barnen så att det skapas en rädsla hos barnet. Men dom som gör det dömer ju en person utan att veta något om personen tyvärr. Säger som övriga, huvudsaken är att personen är duktig i sitt arbete :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

mammiz
5/15/08, 2:29 PM
#9

Jag skulle inte bry mig, barn bryr sig inte som vi gör. De frågar om de undrar och nöjer sig med ett enkelt svar. :)

Cakado
5/15/08, 11:11 PM
#10

Jag praktisera på ett dagis med piercing. Det enda som hände var att fröknarna tyckte det "gjorde ont" Flört Barnen titta och sedan var det inget mer.

Upp till toppen
Annons: